Metro Exodus på Epic Games Store säljer bättre än föregångaren på Steam

Permalänk
Melding Plague

Metro Exodus på Epic Games Store säljer bättre än föregångaren på Steam

Epic Games avslöjar att Metro Exodus sålt betydligt bättre i deras spelbutik än vad föregångaren gjorde på Steam, med mer än en fördubbling av antal sålda exemplar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilka är det som köper på Epic Games Store? Jag känner ingen som gör det och här på forumet verkar ju de flesta "hata" mycket (inkl mig). o.O

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vilka är det som köper på Epic Games Store? Jag känner ingen som gör det och här på forumet verkar ju de flesta "hata" mycket (inkl mig). o.O

Många klagar väl bara för "alla andra gör det", sen köper de skiten ändå. Själv kunde jag inte bry mig mindre, jag spelar knappt nya spel

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Den har rejält med kontroverser just nu, Epic Games Store. Men den är här för att stanna vad vi än tycker.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Konstigt då spelet är objektivt dåligt xD

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Chromatic:

Konstigt då spelet är objektivt dåligt xD

Enligt dig? Du vet att det är subjektivt då va?

Konkurrens är bra, alla som hojtar hit och dit har tappat fokus. Att de snodde användaruppgifter var inte bra för fem öre, men då det är en så pass nylanserade tjänst så tycker jag att man får ge dem lite utrymme för misstag.

Gynnar detta spelutvecklare och på så sätt även chansen till bra spel så är jag allt för det. Steams satsning på att konkurrera med Discord är den sämsta UIX på länge, och om det är dit de där 7-17 procenten extra gått så kan jag inte mer än heja på EPIC Store.

Permalänk
Medlem

Dom kan gärna släppa det på steam snart så jag kan spela det i i linux med proton tack.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Var inte metro: last light relativt okänt när det släpptes?
Har säkert ingenting med saken att göra.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vilka är det som köper på Epic Games Store? Jag känner ingen som gör det och här på forumet verkar ju de flesta "hata" mycket (inkl mig). o.O

Jag tror att det är en mindre grupp missnöjda som gör mer oväsen ifrån sig. Det är väl inte helt ovanligt kring missnöjesgrejer tänker jag.
Spelet är vad det är oavsett launcher och många är inte så intresserade av att "heja på rätt lag" i alla möjliga sammanhang.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Var inte metro: last light relativt okänt när det släpptes?
Har säkert ingenting med saken att göra.

Det var ju ändå nummer två i serien så det lär ha haft fans från ettan och tester av last ligth och 2033 fans på vanliga hemsidor ex FZ.se.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Inget konstigt egentligen.

För det första är det som med allting annat svårt att se världen när man är i sin lilla bubbla. Visst finns det många som "hatar" Epic men trots att den lilla gruppen människor skriker väldigt högt så bryr sig inte ≈99 % av de som köper spel huruvida Epic store är djävulen själv eller ej.

Dessutom...
När förra spelet släpptes så var serien mindre känd än vad den är idag. Inte på något sätt okänd, men ni förstår nog vad jag menar. Hur många skulle bli förvånade om t.ex. GTA 6 säljer bättre än vad GTA 5 gjorde? Inte jag i alla fall.

Sen gissar jag att det idag, nästan fem år senare, finns betydligt fler användare som köper spel digitalt än förr. Ännu en anledning till att siffrorna kan se bättre ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Var inte metro: last light relativt okänt när det släpptes?
Har säkert ingenting med saken att göra.

Nä. Metro last light var tämligen välkänt när det kom vill jag påstå. Första spelet metro 2033 hade banat vägen ordentligt där några enstaka år tidigare ;).

Vad som däremot spelar mer roll är väl att gamingmarknaden växt varje år så det är inte helt otippat att GTA V sålde mer än sin föregångare som släpptes många år tidigare och samma sak gäller säkert här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vilka är det som köper på Epic Games Store? Jag känner ingen som gör det och här på forumet verkar ju de flesta "hata" mycket (inkl mig). o.O

Nu har jag förvisso inte köpt något (än) men har Epic Launcher installerat på datorn hemma. Förutom att den är rätt begränsad funktionsmässigt just nu så har jag inget emot klienten.
Installerade det för att jag såg att Slime Rancher var gratis och var sugen på att testa det.

Permalänk
Medlem

Visa er gnällbälten, vad har ni och säga nu?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä. Metro last light var tämligen välkänt när det kom vill jag påstå. Första spelet metro 2033 hade banat vägen ordentligt där några enstaka år tidigare ;).

Vad som däremot spelar mer roll är väl att gamingmarknaden växt varje år så det är inte helt otippat att GTA V sålde mer än sin föregångare som släpptes många år tidigare och samma sak gäller säkert här.

Var väl lite så jag menade, fast jag visste inte att det var såpass känt!

Jag hade ingen aning om att serien existerade förrän jag fick last light med ett grafikkort.

Varje dag lär man sig något nytt.

Skulle vara intressant, om än omöjligt, att se siffrorna om det släpptes på flera plattformar och/eller endast steam.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

@My2nd: Men det är inte konkurrens. När spelet bara finns exklusivt på en enda butik är det monopol, sett från oss kunder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wolfkin:

@My2nd: Men det är inte konkurrens. När spelet bara finns exklusivt på en enda butik är det monopol, sett från oss kunder.

Nope, funkar inte riktigt så

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kan ju dock ha att göra med att spelet i sig är bättre än föregångaren, än vilket plattform man distribuerar spelet på....

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Wolfkin:

@My2nd: Men det är inte konkurrens. När spelet bara finns exklusivt på en enda butik är det monopol, sett från oss kunder.

Jag snackar om konkurrens mellan spelbutiker, inte över ett eller ett par spel exklusiva spel. Lite som att säga att Xbox, Wii och Playstation inte är konkurrenter bara för att Xbox har Halo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nope, funkar inte riktigt så

Säger du det, utveckla gärna och förklara också var konkurrensen gentemot oss kunder ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Jag snackar om konkurrens mellan spelbutiker, inte över ett eller ett par spel exklusiva spel. Lite som att säga att Xbox, Wii och Playstation inte är konkurrenter bara för att Xbox har Halo.

Skickades från m.sweclockers.com

Javisst, mellan spelbutiker och för utvecklare ger det här konkurrens men inte för oss kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Visa er gnällbälten, vad har ni och säga nu?

Att Epic borde satsa på att utmana Steam rent funktionsmässigt och sluta spendera pengar på att låsa spel till deras launcher är en bra början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Wolfkin:

Javisst, mellan spelbutiker och för utvecklare ger det här konkurrens men inte för oss kunder.

Jag tänkte mer in the long run, inte just dessa titlarna. Om andra spelbutiker än Steam kan sälja lika bra eller bättre än steam så kommer detta att påverka hur och i vilken bredd spel lanseras. Om EPIC store kommer kunna hålla 5-17% lägre pris än Steam så kommer det tvinga Steam att göra förändringar på sina avgifter och på så sätt sänka spelets pris ännu mer. Lägre pris, med lägre store-avgift hos fler butiker leder förhoppningsvis till fler sålda spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kvickstick: Epic kommer aldrig kunna få användare enbart på att ha lika bra eller bättre funktioner än Steam, utan dom måste ha flera konkurrensfördelar och eftersom det är en spelplattform är det fullständigt logiskt att försöka skaffa exklusiva titlar.

Är inte särskilt sannolikt att en genomsnittlig användare får en aha upplevelse och "wow, Epic har samma funktioner som Steam, jag måste installera det", om Metro Exodus ex däremot finns så kommer konton skapas som annars inte hade funnits.

Konkurrens är bra, spelskaparna kommer få bättre betalt i längden, tidigare har Steam tagit ut ett högt pris för att distribuera spel.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Jag älskar Metro spelen.
Har Epic games konto.
spelet kommer köpas,när vet jag inte dock.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vilka är det som köper på Epic Games Store? Jag känner ingen som gör det och här på forumet verkar ju de flesta "hata" mycket (inkl mig). o.O

Jag köpte Metro Exodus på Epic Game Store och jag har aldrig klagat på Epic Game Stores existens och har inget emot det heller. Hur jobbigt måste det vara? Antagligen så jobbigt som man gör det...

Hursomhelst... vad det gäller spelet var det ok. Det blev bättre ju längre in i spelet man kom. I slutändan skulle jag nog ge det en 3/5

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk

Lita inte på detta/ta det med en stor skopa salt. Finns trådar på reddit där dom reder ut skiten.
Det är mycket fuffens angående detta såsom uppblåsta siffror, data som inte nämns osv.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att världens mest populära spel enbart finns på Epic store så är det inte så konstigt, när jag jobbade en kortare period som vikarie mellan jobb så pratade ungarna ofta om spel, de flesta visste knappt vad steam var men alla spelade Fortnite, tror vår ekokammare är större än vad vi tror. Sen är det så att folk som ogillar något pratar mer än folk som inte bryr sig eller är nöjda. Visst tycker jag att Epic store kunde vara bättre, speciellt cloud saves, men ärligt talat bryr jag mig i ungefär 3 sekunder tills jag öppnar spelet och spelar. Ingen big deal för mig. Jag som spelutvecklare gillar även att steam kanske får tänka om när det kommer till hur mycket av kakan de behåller.

Permalänk
Medlem

En helt meningslös jämförelse. Dubbelt så mycket som vad? 500,000 eller vad relativt okända Last Light nu kan ha sålt för sex år sedan på Steam? Föga imponerande i så fall för ett AAA-spel som var så pass efterlängtat.

Edit: Haha, och inte ens det. Enligt vad man luskat ut på Reddit rör det sig om att man fördubblat runt 150,000-200,000 sålda ex. Vilket skulle innebära max 375,000-500,000 sålda ex under den första månaden på Epic Store.

Jämför det med 200,000-500,000 personer som enligt Steamspy äger spelet på Steam (alltså de som hann förhandsboka spelet innan det togs bort från Steam), så blir det hela inte särskilt imponerande, utan snarare ett bevis för hur förhållandevis få personer som faktiskt köpte det på Epic store.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Förvisso vill man ha allting i en spelbutik/tjänst men fördelen med detta kan ju vara att det drar ner priser på spel. Konkurrens är bra, tror Valve kommer sänka sina avgifter ganska snart.