Metro Exodus på Epic Games Store säljer bättre än föregångaren på Steam

Permalänk
Skrivet av My2nd:

Jag tänkte mer in the long run, inte just dessa titlarna. Om andra spelbutiker än Steam kan sälja lika bra eller bättre än steam så kommer detta att påverka hur och i vilken bredd spel lanseras. Om EPIC store kommer kunna hålla 5-17% lägre pris än Steam så kommer det tvinga Steam att göra förändringar på sina avgifter och på så sätt sänka spelets pris ännu mer. Lägre pris, med lägre store-avgift hos fler butiker leder förhoppningsvis till fler sålda spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas verkligen det blir som du tror för om man kollar på hur konsol-krigen har fortsatt genom åren så är det massivt många exklusiva titlar som man inte kunnat spela om man inte velat äga flera konsoler. Man förstår ju rent affärsmässigt varför de finansierar exklusivitet.

Personligen förstår jag inte varför man stödjer denna typ av beteende när de kan konkurrera enbart med tex pris eller funktioner om de vill konsumenternas bästa som de påstår. Men de har inte kundens bästa i åtanke utan de vill sko sig själva och spela vita riddare samtidigt.

***bort/mod***

Visa signatur

P42.4Ghz Northwood @ 2.7Ghz, Asus X-800Pro ViVo @ 16 Pipes, 1024GB DDR Samsung.

Permalänk
Hjälpsam

Färre som har Epic Games Store, men också färre spel att konkurrera med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jämför witcher 2 och 3. Last light var ändå en väldigt nischad produkt när det släpptes för många år sedan, inte speciellt imponerande.

Permalänk
Medlem

Jag köpte bittert det i Epic games klient. Men nog satt det långt inne att stödja deras vidriga plattform.

Så mitt köp ska han inte klappa sig på axeln över, kommer inte ske mer köp där igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Jag tänkte mer in the long run, inte just dessa titlarna. Om andra spelbutiker än Steam kan sälja lika bra eller bättre än steam så kommer detta att påverka hur och i vilken bredd spel lanseras. Om EPIC store kommer kunna hålla 5-17% lägre pris än Steam så kommer det tvinga Steam att göra förändringar på sina avgifter och på så sätt sänka spelets pris ännu mer. Lägre pris, med lägre store-avgift hos fler butiker leder förhoppningsvis till fler sålda spel.

Varför skulle de hålla lägre pris?

Stor del av försäljningen när det gäller spel som distribueras via Steam sker utanför Steam, utgivarna hämtar aktiveringskoder gratis. Priset på Steam prissätts alltså med det i åtanke. Säljer utgivaren Steam-koder via sin egna butik/hemsida så får de allt som inte går till betallösningen, och säljer de via återförsäljare så har inte dessa kostnader för mer än försäljningsplattformen och således lägre marginaler och behöver inte ta 30 % de heller. Epic Games Store har i dagsläget bara aktiveringskoder att få för fysisk distribution, och kommer inte dyka upp hos alla återförsäljare över en natt. I dagsläget kan en utgivare inte sälja aktiveringskoder till deras Epic Games Store spel på sina egna hemsidor och pengar måste alltså gå till Epic Games för att sälja spelen. Det ser ut som de kommer börja sälja via utvalda tredjepartsbutiker, men det är inget som finns än.

Permalänk
Medlem

Jag tror en del köper spelet bara för att testa RTX som annars inte skulle köpt spelet, finns inte så många spel med stöd för det än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Visa er gnällbälten, vad har ni och säga nu?

Vad vill du att vi ska säga? ”Oj, det sålde bättre än föregångaren, dags att börja stödja butiksexklusiviteter på PC samt installera kinesisk spyware!”

Har ingenting att säga, försäljningen påverkar inte mitt beslut överhuvudtaget och jag har fortfarande inte köpt något från eller ens installerat Epics skräp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är förbluffande hur naiva folk är vad gäller Epics uttalanden om deras intentioner med detta..

Nu direkt, på en gång, så gynnas utgivarna/producenterna av spelen de säljer på plattformen genom bättre avtal. Med exklusivitetsavtalen så går Epic säkert back till en början, men har sett detta som ett sätt att roffa åt sig en del av samma kaka som Steam byggt upp från grunden. På sikt kommer Epic GARANTERAT inte verka för att hålla nere priserna "för konsumentens bästa". Epic är ett företag, ett stort sådant, med investerare som pumpat in hisnande summor. Självklart kommer dessa verka för att få maximal utdelning.

Epic har i närtid gjort uttalanden som går stick i stäv med hur de nu agerar. De drar sig med andra ord inte för att ljuga. Varför skulle de inte höja priserna igen, till samma nivåer som Steam?

Personligen är jag inte emot att de introducerar en ny plattform. Men när de sätter krokben på en konkurrent genom vad som närmast kan ses som mutor, så smakar det fan riktigt illa. Lägg istället Fortnite-pengarna på att ta fram en bättre plattform.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av hest:

Det är förbluffande hur naiva folk är vad gäller Epics uttalanden om deras intentioner med detta..

Nu direkt, på en gång, så gynnas utgivarna/producenterna av spelen de säljer på plattformen genom bättre avtal. Med exklusivitetsavtalen så går Epic säkert back till en början, men har sett detta som ett sätt att roffa åt sig en del av samma kaka som Steam byggt upp från grunden. På sikt kommer Epic GARANTERAT inte verka för att hålla nere priserna "för konsumentens bästa". Epic är ett företag, ett stort sådant, med investerare som pumpat in hisnande summor. Självklart kommer dessa verka för att få maximal utdelning.

Epic har i närtid gjort uttalanden som går stick i stäv med hur de nu agerar. De drar sig med andra ord inte för att ljuga. Varför skulle de inte höja priserna igen, till samma nivåer som Steam?

Personligen är jag inte emot att de introducerar en ny plattform. Men när de sätter krokben på en konkurrent genom vad som närmast kan ses som mutor, så smakar det fan riktigt illa. Lägg istället Fortnite-pengarna på att ta fram en bättre plattform.

Givetvis kommer företaget att maximera vinsten. Det som många tycker är positivt, är att Steam får lite konkurrens, vilket förhoppningsvis kommer att gynna både spelutvecklare och konsumenter.

Permalänk
Medlem

Känns inte särskilt konstigt. Jättehäftigt att hata på något på nätet men gissar på att 90% av spelarbasen inte bryr sig så mycket om var spelen ligger. Vanligt folk vill nog bara spela själva spelet. Siffrorna hade nog sett exakt likadana ut vare sig spelet låg på Epic Store, Steam, GoG eller t om Blizzard Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Att Epic borde satsa på att utmana Steam rent funktionsmässigt och sluta spendera pengar på att låsa spel till deras launcher är en bra början.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.fz.se/nyhet/279321-epic-stores-nya-roadmap-avsloj...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

En helt meningslös jämförelse. Dubbelt så mycket som vad? 500,000 eller vad relativt okända Last Light nu kan ha sålt för sex år sedan på Steam? Föga imponerande i så fall för ett AAA-spel som var så pass efterlängtat.

Edit: Haha, och inte ens det. Enligt vad man luskat ut på Reddit rör det sig om att man fördubblat runt 150,000-200,000 sålda ex. Vilket skulle innebära max 375,000-500,000 sålda ex under den första månaden på Epic Store.

Jämför det med 200,000-500,000 personer som enligt Steamspy äger spelet på Steam (alltså de som hann förhandsboka spelet innan det togs bort från Steam), så blir det hela inte särskilt imponerande, utan snarare ett bevis för hur förhållandevis få personer som faktiskt köpte det på Epic store.

Sedan fakturerar du in alla som köpte fysisk kopia och från från de flesta tredje part ställen tills de slutade med det fick Nycklar till Epic mot sin vilja, så frågan är hur många som faktiskt köpt det via Epic, och inte något alls i själva nyheten står det om att det är sålda spel PÅ just epic store.

Det låter som de trollar rejält med siffrorna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Att Epic borde satsa på att utmana Steam rent funktionsmässigt och sluta spendera pengar på att låsa spel till deras launcher är en bra början.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur många skulle köpa från Epic om de hade samma funktionalitet eller snäppet bättre då de redan har hundratals spel i sin Steam-samling? Förmodligen väldigt få. Exklusivitet på eftertraktade spel är i princip det enda effektiva de kan göra i nuläget för att locka många kunder. Vilket nog fungerar trots att en del surar över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaHei:

Hur många skulle köpa från Epic om de hade samma funktionalitet eller snäppet bättre då de redan har hundratals spel i sin Steam-samling? Förmodligen väldigt få. Exklusivitet på eftertraktade spel är i princip det enda effektiva de kan göra i nuläget för att locka många kunder. Vilket nog fungerar trots att en del surar över det.

Ja, jag misstänker att rätt få personer bryr sig rent principiellt och då blir ju epics strategi rätt smart. De lockar till sig nya kunder som vänjer sig vid ett nytt gränssnitt och sedan kan tänka sig att köpa där igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaHei:

Hur många skulle köpa från Epic om de hade samma funktionalitet eller snäppet bättre då de redan har hundratals spel i sin Steam-samling? Förmodligen väldigt få. Exklusivitet på eftertraktade spel är i princip det enda effektiva de kan göra i nuläget för att locka många kunder. Vilket nog fungerar trots att en del surar över det.

Spelen kostar likvärdigt på Steam och Epic Store dock saknar Epic mer eller mindre all funktionalitet samt exklusivitet på samma platform är helt idiotiskt. Hur är detta positivt för oss konsumenter? Jag förstår inte!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Kom igen Valve, gör en fet skjutare som slutar på 3, kanske hjälper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Spelen kostar likvärdigt på Steam och Epic Store

Det är rimligtvis utvecklaren eller utgivaren som sätter priset på sina varor, inte Epic eller Valve.

Skrivet av Kvickstick:

dock saknar Epic mer eller mindre all funktionalitet

Funktionalitet som i mångt och mycket är på väg enligt en länk i något inlägg uppöver till deras plan av tillägg och förändringar.

Skrivet av Kvickstick:

exklusivitet på samma platform är helt idiotiskt

Inte för en butik som måste locka kunder från en redan väletablerad butik.

Skrivet av Kvickstick:

Hur är detta positivt för oss konsumenter? Jag förstår inte!

Varken Valve eller Epic tänker på konsumenten i första hand, utan vinst och marknadsandelar, något annat vore konstigt.

Permalänk
Medlem

Låter mer som ett PR utspel än fakta. Antal ex av Metro Last Light har aldrig publicerats men Redux sålde mer än 1,5 miljoner enheter.

https://www.gamespot.com/articles/metro-redux-sells-1-5-milli...

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaHei:

Hur många skulle köpa från Epic om de hade samma funktionalitet eller snäppet bättre då de redan har hundratals spel i sin Steam-samling? Förmodligen väldigt få. Exklusivitet på eftertraktade spel är i princip det enda effektiva de kan göra i nuläget för att locka många kunder. Vilket nog fungerar trots att en del surar över det.

Sant, men enda orsaken jag har viruset Origin installerat är BF-serien och skulle aldrig någonsin köpa ett spel från skräpet förutom BF-serien.
Är målet att bli nya Steam räcker inte en undermålig produkt som folk hatar, Steam lyckades för att de inte hade någon konkurrens.
Har inget direkt mot Epic-store, men ska de lyckas behöver de iallafall uppnå ett minimum av Steams funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Sant, men enda orsaken jag har viruset Origin installerat är BF-serien och skulle aldrig någonsin köpa ett spel från skräpet förutom BF-serien.
Är målet att bli nya Steam räcker inte en undermålig produkt som folk hatar, Steam lyckades för att de inte hade någon konkurrens.
Har inget direkt mot Epic-store, men ska de lyckas behöver de iallafall uppnå ett minimum av Steams funktioner.

Säg vad du vill om EA men du är lite orättvis mot Origin, Origin skickar iallafall inte data till Tencent eller ertappas med att "spionera" på Steam.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Ganska orelvant uttalande då det är helt uppenbart folk som har skippat köp pga exklusiviteten. Eftersom fullpris försäljningen närmaste tiden efter release är så viktig för livstidsförsäljningen så är ju den intressanta frågeställningen hurvida om en större andel av kakan kan kompensera för bortfallet av steamanvändare

Permalänk
Medlem

Spelet i sig är bra faktiskt. Synd bara att Epic store suger getpung.. :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vilka är det som köper på Epic Games Store? Jag känner ingen som gör det och här på forumet verkar ju de flesta "hata" mycket (inkl mig). o.O

Jag bryr mig inte om vilken store jag köper mina spel på, ifall det är Origin, Uplay, Steam, GoG, Windows Store eller Epic Games Store spelar absolut noll roll för mig så jag köper gärna hos Epic.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Hedersmedlem

Oxenfree är gratis på epic store just nu om det kan intressera någon

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Säg vad du vill om EA men du är lite orättvis mot Origin, Origin skickar iallafall inte data till Tencent eller ertappas med att "spionera" på Steam.

Mycket möjligt, men kommer att vara historia om ett par månader.
Mitt problem som konsument med "Origin" är att jag har inte stött på något program de senaste 5 åren som har kraschat och buggat så mycket som origin.
Origin för mig är i princip hundra procentigt, kan inte komma ihåg sist jag spelade BF4 med kompisar och origin inte fuckade upp något.
Tar spionerande kinser alla dagar i veckan över viruset Origin som har varit nära att kosta mig en ny skärm och tangentbord varje gång det Kraschar, vilket är I princip alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Visa er gnällbälten, vad har ni och säga nu?

Hur tänker du nu?

Jag har uttryckt de problem jag ser med metodiken som Epic använder, sett ur kundens perspektiv;
För kunden är priserna oftast likgiltiga på Epic och Steam trots att utvecklarna har fått en lumpsumma för exklusiviteten, samt att de får en större marginal av eventuell försäljning. Utgivarna är säkerligen överlyckliga över detta, och jag har viss empati för det.

Steams marginal verkar hög i min syn, och jag är inte så förtjust i mellanhänder rent generellt.
Om ett spel är bra så vill man ju ge pengarna till just utvecklaren, och inte till ett gäng parasiter på vägen.
Jag spelar själv en massa spel som använder mods, vilket Steam workshop är väldigt hjälpsamt för.
10-20% verkar som en mer resonabel summa för mig, sett till allt som Steam faktiskt gör och erbjuder.

Och jag kan även se den positiva potentialen som detta har - rikare utvecklare betyder förhoppningsfullt mer utveckling.
Samt det självklara att Steam kanske känner sig pressad att sänka marginalen. Vi får se om det händer.

Inget av detta gör att kunden vinner ett öre på Epic just nu.
Samtidigt förlorar kunden ingenting märkvärdigt utöver just Launchern som är lite tveksam på ett par kanter.

Så vilket av det ovanstående tycker du behöver ändras på grund av denna oförvånande 'nyheten'?
Är ju inte som att det bara får plats en idé i huvudet. Faktiskt fullt möjligt att tycka flera saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Visa er gnällbälten, vad har ni och säga nu?

Förvånansvärt trångsynt kommentar och synvinkel. Detta är dåligt för marknaden eftersom det inte handlar om konkurrens utan om ren och skär mutning.

Permalänk
Medlem

@FribBe: Mutning? Dom köper rätten precis som filmbolag har vissa IP eller skivbolag artister, förstår ej vad problemet är, detta är konkurrens som gynnar och i slutändan får skaparna också mer betalt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@aeig inte en särskilt bra jämförelse. Du kan fortfarande köpa filmen/skivan på valfri butik.

Att Steam får konkurrens är bra, men att säga att exklusiva spel skulle vara konkurrens är befängt. Släpp spelet på valfria plattformar och se var folk vill köpa skiten, det är konkurrens. Witcher finns att köpa på gog eller steam, så där kan folk välja. Detta är bara dåligt för konsumenten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

När skolan gick krigsmarschen så jucka han mot alla träd.

Permalänk
Medlem

GOG är ju klart bästa stället för digital distribution av spel. Det är som på den gamla goda tiden, förutom att man får bränna en fysisk kopia själv om man vill ha det, man köper spelet och sedan är det ditt att ladda ner och göra vad du vill med. Det behövs inga launchers eller strul för att kunna spela offline.

GOG's DRM policy: https://fckdrm.com

Fight me!