Köptips kamera. Fotografera landskap (byggarbetsplatser).

Permalänk
Medlem

Köptips kamera. Fotografera landskap (byggarbetsplatser).

Så jag har under flera år fotograferat byggarbetsplatser som jag drivit eller medverkat i, har lånat min pappas Canon digitalkamera från 2008-2009 någonstans. Har varit en väldigt basic modell med standard objektiv. Sitter nu i en annan roll där jag driver eget och som tjänsteman vid flertalet byggen, har en byggherre som är intresserad av att köpa bilder av mig. Och det som är taget är ju gjort, men det väckte intresset av att lägga till den tjänsten i mitt företags portfolio.

Så då tänkte jag att det kanske är dags att köpa en egen kamera, tripod, och objektiv. Dock är jag totalt okunnig gällande allt detta, jag har bara tyckt att det varit kul o ta bilder men inte brytt mig om utrustningen.

Jag har en budget på ca 20k ex moms. Jag ska fotografera de nya arbetsområden som jag är med och exploaterar, så det handlar om fotografering utomhus på varierande avstånd. Så misstänker att jag kommer behöva ha olika objektiv ett för längre avstånd och ett för närmare avstånd, sen känns det som hög upplösning är ett plus om man kör landskap.

Sen om ni vet om någon bra videoguide på typ youtube där dom förklarar vad man ska tänka på när man fotografera landskap, engelska går lika bra som svenska.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

Utan att ge några direkta rekommendationer säger jag såhär: Köp en ok kamera, typ rimlig fullformatare och åtminstone ett 24-70 eller kanske till och med ännu mer vidvinkel t.ex. 17-40.

Men, se till att spara pengar för att köpa en drönare! Nu flyger jag inte sådant själv så har otroligt dålig koll på den tekniken, men om du vill få bra bilder över en byggarbetsplats så känns ju detta som en naturlig väg att gå.

Och så skaffar du en vettig blixt som du kan rotera huvudet på.

Utgår från att fler svar dyker upp här i tråden, men som sagt, jag tycker verkligen att du ska kika på möjligheten till flygbilder för att få det där extra!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

...och på tal om ingenting.. Du skulle ju kunna skriva vad du har för kamera nu?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte om du även ska fota hus för i så fall kan det vara trevligt med en tilt och shiftoptik i stället för ett dyrt kamerahus som antagligen inte gör så mycket för bildkvaliten. Och glöm inte blixt och stativ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror detta + ett stadigt stativ skulle göra jobbet för dig. Men det beror lite på, ska du fota på längre avstånd (?) skulle jag nog säga något annat. Men jag ser mig framför mig hur du fotogradera hustomter, innan/under/efter projekt. Då är nog en rejäl vidvinkel trevlig att ha. Självfallet hade det varit trevligt med en fullformatskamera, men ska jag vara ärlig tror jag nog du klarar dig med en 77D/80D och kan spara in pengar att lägga på bättre glas och ordentligt stativ.

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3859921&view=b

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Bra systemkamerafoton handlar i mitt tycke betydligt mer om objektiv än om kamerahus.
Ett svindyrt hus blir inte bättre än det objektiv du parar det med.

Jag själv hade prioriterat ett kamerahus i området 5-8 tusen.
För de allra flesta räcker det gott, vad och hur du ska fota är dock lite avgörande, det som dyrare hus framförallt blir bättre på är snabbare fokusering och bättre mörkerhantering.
Fotar du med stativ och dagtid med bra ljus är jag tveksam till att det är någon skillnad alls så fort du plockat ner fotona till rimlig upplösning och komprimerat det för att skicka iväg. (ska du dock zooma in och bara använda en liten del av ett foto däremot, eller nattfoton i mörker är det dock skillnad.)

Ljus och vad du ska fota påverkar valet av objektiv.
Nära och mycket vidvinkel för att få fram en "känsla" snarare än en korrekt "beskrivning" av arbetsplatsen?

Distans och en översikt över arbetsplats?
Mängd ljus när du fotar.

Har du möjlighet att lägga upp foton du tagit som du varit nöjd med har vi betydligt bättre möjlighet att tipsa om lämpliga objektiv+kameror.

Det paket @aMp föreslagit är inte helt tokigt, ganska mycket pengar, men prioriteringen ligger ganska hårt mot objektiv, vilket är hur jag själv hade prioriterat.
dock i princip bara "vidvinkel" du har där ingen vidare möjlighet att fota något specifikt från distans (typ när byggarbetarna står å dricker kaffe å latar sig 200meter bort under arbetstid)

Vad gäller val av märke.
Att du jobbat med Canon tidigare gör ju givetvis att du åtminstone eventuellt kan ha lite lättare för deras system, föredrar dem själv, olika tillverkare har olika fördelar, men är själv lite partisk åt Canon, till viss del då jag inte varit förtjust i Nikons uppsplittring av vilka kameror som har fokusmotor i kamerahus eller i objektiv, vilket även påverkar kompatibilitet (på "min" tid var det någon av dem som gällde, idag är Sony mfl alternativ)
Men har du bekanta som fotar lite mer seriöst?
Det är oftast det bästa valet, att ta något närmare vänner har, dels kan du få hjälp lättare, och det finns bättre möjligheter att låna objektiv om du vill testa annat.

Subjektiva åsikter och erfarenheter, finns säkert faktafel eller anledning att ifrågasätta

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte hemma så jag har inte tillgång till mina bilder och kan lägga upp, men när jag kommer hem i slutet av nästa vecka kan jag lägga upp något. Har inte heller med mig kameran nu så det enda jag kommer ihåg är att det är en canon, men ska höra mig av till mina föräldrar och fråga.

Jag jobbar främst med anläggning och byggherresamordning. Så det är inte så ofta jag fotar ett hus någonstans, utan jag jobbar mycket i nya områden där det byggs tusentals bostäder i områden som kan sträcka sig kilometervis eller förtätningar i städer. Sen får vi se i framtiden om jag får intresse från byggherrar så kanske det blir mer sådant.

Dock kommer jag inte fota inomhus då det inte intresserar mig överhuvudtaget, jag tycker om att ta bilder kanske en gång i månaden så man kan följa hur ett nytt område växer fram etc. Och nu var det som sagt en byggherre som ville köpa områdesbilderna och lägga med till sin nya BRF för att historian bakom när det byggdes ska finnas med.

Så det är väldigt stora byggarbetsplatser jag vill ha med mig, förra månaden så stod jag ca 500m bort från ett område uppe på ett tak till en bensinmack. Dock så använde jag då min pappas kamera och objektiv som tillsammans gick loss på 3k, samt att jag inte hade någon tripod. Så det går inte att utröna några detaljer, och börjar man förstora så är detaljerna väldigt blurriga.

Gällande pris så hade jag förstått att det mesta skulle gå till objektiv, jag ska kolla på delarna som aMpari plockat ihop och sedan läsa mig in på det. Kan även säga att jag levererar alla bilder rå'a so far, de byggherrarna som jag ofta är i kontakt med är väldigt stora och har egna grafiker som sitter och redigerar material. Dock har förvånansvärt få några fotografer som tar kort under byggtid, det är alltid försäljningsbilder inifrån som tas. Med det sagt så har jag en kompis som är utbildad inom grafisk design och sitter med bildredigering privat, så vid intresse har jag möjlighet att blanda in henne.

Gällande drönare så är jag inte så insatt, men hur funkar det tillståndsmässigt? Jag har inte följt med i turerna där alls, t.ex. jag har projekt inne i centrala Uppsala där det rör sig väldigt mycket privatpersoner.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Så det är väldigt stora byggarbetsplatser jag vill ha med mig, förra månaden så stod jag ca 500m bort från ett område uppe på ett tak till en bensinmack. Dock så använde jag då min pappas kamera och objektiv som tillsammans gick loss på 3k, samt att jag inte hade någon tripod. Så det går inte att utröna några detaljer, och börjar man förstora så är detaljerna väldigt blurriga.

Står man på sådana avstånd har luften mellan kamera och motiv en ganska stor påverkan på bildkvaliteten. Temperaturskiftningar i luften ("daller"), dis och andra föroreningar, ljusets riktning osv kan påverka väldigt mycket. Så det inte alls säkert att du skulle fått mycket skarpare detaljer med utrustning för 20k.

Sedan vill jag bara nämna, eftersom att sånahär trådar ofta blir lite teknikporr, att det även gäller att veta vad man håller på med. Att veta hur man får det bästa ur kameran och vad den klarar samt hur man ska jobba runt begränsningar i sin utrustning är väldigt viktigt för resultatet.

Utifrån det du beskriver så tycker inte jag att det verkar som att du behöver så himla märkvärdiga grejer faktiskt. Du kommer att fota saker där man med fördel kan blända ner objektivet och bländar man ner så presterar de allra flesta objektiv bra.
Ett vettigt kamerahus, en normalzoom och det låter som att även en telezoom kunde vara användbart. Kanske ett riktigt vidvinkelobjektiv kunde komma till pass om du behöver fota något stort och inte kan öka avståndet, men det låter ju som att du främst kommer att fota stora saker/områden på avstånd så jag vet inte om det behövs.
Jag skulle nog lägga mest vikt vid att hitta ett bra stativ som både är stabilt och som kommer upp i bra höjd så att det blir bekvämt att jobba med. Där kommer en del pengar att försvinna.

Man kan ju propagera för småbildssensor men egentligen finns det, som jag ser det inte så mycket att vinna på det för det som du ska fota och ska du hålla dig inom budget och ha råd med ett bra stativ blir det nog att kolla begagnat (och då åker du nog i de flesta fall på att betala momsen?)

Väntar nog in lite svar innan jag kommer med något mer konkret förslag.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att du får bäst bilder om du väljer att gå med Nikon eller Sony istället då Canons sensorer har märkbart sämre dynamiskt omfång. Samtidigt kan det ju vara värt rätt mycket att du redan kan Canon, så min rekommendation blir att du går å klämmer och känner på några olika modeller.

Du får nog svårt att klämma in en fullfortmatskamera med objektiv på den budgeten så håll dig till APS-C.

Drönare kan jag också rekommendera, väldigt bra till såna ändamål. Dock tror jag att du kan behöva tillstånd för att få filma/fota för kommersiellt bruk.

Permalänk
Medlem

@SvanteP: Som föregående har nämnt. Kameran är inte lika viktig som objektiven.
Jag skulle säga att detta kit skulle passa för dig, lätt och smidigt dvs enkelt att ta med sig
EOS 200D är en mycket prisvärd kamera som producerar bra kvalitet.

Kamera

Vidvinkel

Zoom

Stativ

Väska

SD-kort 32gb

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

Med hänsyn till avståndet och typen av foton hade jag velat slå ett hårt slag för polaroid-filter.
Du roterar det för hand, och kan eliminera en hel del reflektioner, och få ett annat "djup" i fotona.

Det @dumbo nämner om dis/skräp i luften påverkas det med till viss del.
(Polaroid-filter löser inte allt, men beroende på vinkeln du fotar mot solen kan det vara enorm skillnad i foto och behov av efterbearbetning)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bellerefon:

Med hänsyn till avståndet och typen av foton hade jag velat slå ett hårt slag för polaroid-filter.
Du roterar det för hand, och kan eliminera en hel del reflektioner, och få ett annat "djup" i fotona.

Det @dumbo nämner om dis/skräp i luften påverkas det med till viss del.
(Polaroid-filter löser inte allt, men beroende på vinkeln du fotar mot solen kan det vara enorm skillnad i foto och behov av efterbearbetning)

Polaroid är ett fabrikat/varumärke, polarisationsfilter än nog det du menar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Polaroid är ett fabrikat/varumärke, polarisationsfilter än nog det du menar ?

Korrekt. My bad.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Slänger in en länk om tillstånd för flygfoton och undantag. https://www.lantmateriet.se/sv/webb/spridningstillstand/under...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Och så en länk om regler kring drönare: https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av solhasse:

@SvanteP: Som föregående har nämnt. Kameran är inte lika viktig som objektiven.
Jag skulle säga att detta kit skulle passa för dig, lätt och smidigt dvs enkelt att ta med sig
EOS 200D är en mycket prisvärd kamera som producerar bra kvalitet.

Kamera

Vidvinkel

Zoom

Stativ

Väska

SD-kort 32gb

Tänk på att den 24mm du tänker dig som vidvinkel motsvarar ca 38mm på aps-c.
Undrar om det inte är bättre att skaffa någon form av zoom för att tecka in det istället.
Det beror lite på hur trångt det är där det ska fotas.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Kan du Canon ska du köra på Canon. Det är oftast enklast så. Jag kan själv Canon och kommer därför just rekommendera Canon.

Det du ska tänka på är att fullformat ger dig många fördelar.
Dels får du möjlighet till mer vidvinkliga bilder.
Dels får du bättre brusförhållande i högre ISO-värden (ljuskänslighet).

Så har du en budget på 20.000 men kan tänka dig gå över lite så är nog en 6D ett givet val.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/digitalkameror/systemkam...

Sedan ett vettigt vidvinkel-zoom:

https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv-tillbehor/objek...

Både kameran och objektivet är vädertätade, en viktig faktor med tanke på att du förmodligen kommer vara i fuktiga miljöer i ditt arbete.

Detta blir en summa på 22.680.

Du bör även ha ett okey stativ. Där är det enda viktiga att det är smidigt, lätt men ändå stabilt.

Självklart kan du gå ner rejält genom att välja ett billigare kamerahus men då kommer du gå ner till APS-C sensor och då kommer objektivets bildvinkel blir smalare. Då jag inte vet vad exakt du kommer fota så kan det fungera ypperligt.

Då skulle jag rekomendera en 80d, denna är även den vädertätad.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/digitalkameror/systemkam...

Då hamnar du på ca 18.100 kr

Är vädertätning inte viktigt kan du gå ner en bit till.

Då är det 800d som gäller.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/digitalkameror/systemkam...

Du kan du även välja ett mer vidvinkligt objektiv som inte är vädertätat som enbart passar sensorer med APS-C sensorer.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv-tillbehor/objek...

Då blir prislappen 14.280 kr.

Det bästa är att du går till en affär och klämmer, känner och tar några testbilder med kamerorna du ska titta på.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Så nu har jag lite mer info, dock har jag inte fått komma hem ännu.

Kameran som min kära far köpte är en Nikon D3200, som han köpte 2013 begagnad. Han hade en gång i tiden ett 18-** objektiv men det har varit borta sedan länge, det som sitter på nu är ett fast 35mm objektiv.

Så min tanke nu är att köpa den kameran av min pappa då han inte längre använder den, sen köpa objektiv, tripod, väderskydd till den. För kamerahuset i sig verkar inte vara dåligt för mina behov.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Så nu har jag lite mer info, dock har jag inte fått komma hem ännu.

Kameran som min kära far köpte är en Nikon D3200, som han köpte 2013 begagnad. Han hade en gång i tiden ett 18-** objektiv men det har varit borta sedan länge, det som sitter på nu är ett fast 35mm objektiv.

Så min tanke nu är att köpa den kameran av min pappa då han inte längre använder den, sen köpa objektiv, tripod, väderskydd till den. För kamerahuset i sig verkar inte vara dåligt för mina behov.

D3200 är fortfarande en bra kamera och ser man till bildkvalitet så kommer skillnaden att vara marginell jämfört med en ny kamera med samma sensorstorlek, så det är nog ett bra val. Skulle man köpa något nyare får man ju mer "lull", som bättre videofunktioner, mer avancerad AF och sånt men det låter inte som att det är något som kommer vara så viktigt för dig.

35mm:n, om det är Nikons AF-S DX 35/1.8G är ett bra objektiv men för ditt syfte är det nog bra att komplettera med en vettig normalzoom till att börja med, tex Sigma 17-50/2.8 OS HSM.
Detta är ett stativ som är en bra match för kameran. Det blir ca 160cm med mittpelaren nere (den vill man bara höja i nödfall), så sökaren hamnar på ganska bekväm höjd om du inte är väldigt lång. Arca-kompatibel snabbplatta gör att man även kan köpa kameraspecifika plattor och L-plattor, om man vill. Man kan med fördel hänga något under stativet för bätre stabilitet.
https://www.cyberphoto.se/foto-video/stativ/fotostativ/stativ...
Det finns även i svart/grått och svart/blått.

Skulle man vilja använda lite tyngre objektiv/långa teleobjektiv skulle jag kanske köpa något stabilare, tex Sirui R-5214XL med ett stabilt huvud, men det är ju en lite annan prisklass och jag tror att Genesis C5 kommer funka bra för dig.

Lite mitt emellan i prisklass finns tex 3 Legged thing Winston. 3 Legged thing gör väldigt välbyggda stativ men de flesta modellerna är lite korta utan höjd mittpelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Bra systemkamerafoton handlar i mitt tycke betydligt mer om objektiv än om kamerahus.
Ett svindyrt hus blir inte bättre än det objektiv du parar det med.

Jag själv hade prioriterat ett kamerahus i området 5-8 tusen.
För de allra flesta räcker det gott, vad och hur du ska fota är dock lite avgörande, det som dyrare hus framförallt blir bättre på är snabbare fokusering och bättre mörkerhantering.
Fotar du med stativ och dagtid med bra ljus är jag tveksam till att det är någon skillnad alls så fort du plockat ner fotona till rimlig upplösning och komprimerat det för att skicka iväg. (ska du dock zooma in och bara använda en liten del av ett foto däremot, eller nattfoton i mörker är det dock skillnad.)

Ljus och vad du ska fota påverkar valet av objektiv.
Nära och mycket vidvinkel för att få fram en "känsla" snarare än en korrekt "beskrivning" av arbetsplatsen?

Distans och en översikt över arbetsplats?
Mängd ljus när du fotar.

Har du möjlighet att lägga upp foton du tagit som du varit nöjd med har vi betydligt bättre möjlighet att tipsa om lämpliga objektiv+kameror.

Det paket @aMpari föreslagit är inte helt tokigt, ganska mycket pengar, men prioriteringen ligger ganska hårt mot objektiv, vilket är hur jag själv hade prioriterat.
dock i princip bara "vidvinkel" du har där ingen vidare möjlighet att fota något specifikt från distans (typ när byggarbetarna står å dricker kaffe å latar sig 200meter bort under arbetstid)

Vad gäller val av märke.
Att du jobbat med Canon tidigare gör ju givetvis att du åtminstone eventuellt kan ha lite lättare för deras system, föredrar dem själv, olika tillverkare har olika fördelar, men är själv lite partisk åt Canon, till viss del då jag inte varit förtjust i Nikons uppsplittring av vilka kameror som har fokusmotor i kamerahus eller i objektiv, vilket även påverkar kompatibilitet (på "min" tid var det någon av dem som gällde, idag är Sony mfl alternativ)
Men har du bekanta som fotar lite mer seriöst?
Det är oftast det bästa valet, att ta något närmare vänner har, dels kan du få hjälp lättare, och det finns bättre möjligheter att låna objektiv om du vill testa annat.

Subjektiva åsikter och erfarenheter, finns säkert faktafel eller anledning att ifrågasätta

Jag kan inte nog understryka hur rätt jag tycker du har.
Nu kör jag fullformat, men hade jag börjat med foto idag, ett instegshus för en femtusing och sedan lägga resten på objektiven.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag kan inte nog understryka hur rätt jag tycker du har.
Nu kör jag fullformat, men hade jag börjat med foto idag, ett instegshus för en femtusing och sedan lägga resten på objektiven.

Tack!
Gott med lite medhåll.

-------------
För framtida läsare
Det finns givetvis fördelar med dyrare hus, men haft flera bekanta som ska börja fota, å så tar man en kamera med kitobjektiv för 8-10 tusen, å ger det en vecka, för att konstatera att mobiltelefonkameran presterar "bättre" å är klart smidigare.

Vad gäller val av objektiv, om man är säker på att man senare ska gå upp en nivå, eller bara misstänker det, så kan det absolut vara värt att satsa på sådana objektiv som är kompatibla med fullformatskameror från start, de är lite dyrare, men ofta även motsvarande nivå "bättre". (är så jag gjort, men har inte kunnat motivera en sensoruppgradering ännu)

Det är inga problem att ha ett fullformatsobjektiv på en "vanlig" kamera, medans ett "vanligt" objektiv ofta ser skit ut i kanterna på en fullformatare. (större sensor som använder mer av objektivets "bredd" kan man väl säga, något som även innebär att "zoomen" ändras, en 18-55 på en vanlig sensor, såkallad APC-S, motsvarar typ en 24-80 något på en fullformatssensor i hur utzoomat/inzoomat det blir)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com