Permalänk
Medlem

55 tums TV för Switch och PC?

Så nu när man sparat lite pengar är det nog dags för att uppgradera tv'n då min nuvarande 32 tums har känts för liten i ett bra tag nu

Jag har en budget på 7-8k men ju mindre desto bättre såklart. Söker som främst en 55 tums tv till mitt Nintendo Switch spelande samt PC användande (jag kopplar datorn till tvn och använder min tv som en datorskärm i princip) för att se serier och annat

Avståndet från där jag sitter till tv är cirkavis 210cm, kan gå en cirkavis 20-30cm ännu längre bakåt

Kommer införskaffa mig denna tvbänken så jag hoppas den kan stå på den https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70294508/

Förtydligade rubriken från "Köpa ny tv. Vilse i TV-träsket"/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@Quon: Egentligen fungerar vilken TV som helst som matchar din budget. Det finns ingenting i det du frågar efter som kräver något särskilt, utan det handlar om välja TV efter vilka egenskaper och funktioner du prioriterar. Sedan skadar förstås inte att säkra kvaliteten uppåt genom att betala för en bättre modell. Eller för den delen kanske läsa på lite mer eftersom det kan finnas egenskaper du faktiskt prioriterar utan att veta om att du prioriterar dem.

Ifall du missat: https://www.sweclockers.com/artikel/26529

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert 📺

@Quon: Ett lämpligt val om du vill hålla budgeten låg men kvaliteten tillräckligt hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Quon: Ett lämpligt val om du vill hålla budgeten låg men kvaliteten tillräckligt hög.

vad hade du rekommenderat annars? Hört att input delay och sådant nu så ännu mer osäker. Vet att jag vill ha en 55 tums, tror 65 blir aningen för stort på en 2-2.5m avstånd

Som sagt till PC och Switch huvudsakligen

Permalänk
Bildexpert 📺

@Quon: Samsung står för en av de lägsta input lag-nivåerna på TV-sidan och de är också öppna med att det är ca 15 ms på 2018-apparaterna.

Generellt för att få så bra som möjligt ska du sikta på de som jag listar som toppklass. Q6-serien är precis på insteg till till toppklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Quon: Samsung står för en av de lägsta input lag-nivåerna på TV-sidan och de är också öppna med att det är ca 15 ms på 2018-apparaterna.

Generellt för att få så bra som möjligt ska du sikta på de som jag listar som toppklass. Q6-serien är precis på insteg till till toppklassen.

är det en LED? vill som sagt inte punga ut alldeles för mycket för en tv heller, vill helst hålla mig runt 5-7k nivån

Permalänk
Bildexpert 📺

@Quon: Kolla gärna igenom artikeln jag länkade till ovan. Videon är ca 20 minuter och kan kanske vara värd det om du ska spendera tusenlappar. Förklarar grunderna med de två LCD-teknikerna samt OLED. Samsung Q6 kör VA-LCD.

https://www.sweclockers.com/artikel/26529

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/samsung...

tror det kanske blir en sådan tv. men svårt att veta om den "kurvar eller vilken panel det har om det är VA eller den andra grejen

Permalänk
Bildexpert 📺

@Quon: NU6-serien är avsevärt enklare och sämre än Q6-serien. Du får helt klart en bättre TV med Q6 och rekommenderas om du ställer krav på kvaliteten.

Permalänk
Medlem

Jättenöjd med min Q7FN 65" i alla fall, kan inte tänka mig att Q6 är mycket sämre. Skillnaden är väl främst ljusstyrkan? Låg input lag, helt OK bild även i 1080p.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert 📺

@Quon: Du hade ett bra val med Q6-modellen som är bra (men inte bäst) på allt och egentligen inte dålig på någonting. De enklare modellerna du tittar på kompromissar alltid med någonting, vilket jag då går igenom i artikeln jag länkat till ovan. Där måste du själv avgöra vilka kompromisser du kan leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Quon: Du hade ett bra val med Q6-modellen som är bra (men inte bäst) på allt och egentligen inte dålig på någonting. De enklare modellerna du tittar på kompromissar alltid med någonting, vilket jag då går igenom i artikeln jag länkat till ovan. Där måste du själv avgöra vilka kompromisser du kan leva med.

blev den ovan för 5999 den andra var slutsåld trots att hemsidan visade annat i söndags. Väntar ivrigt på leverans idag men tyvärr måste vänta till morgondagen då tvbänken kommer då från IKEA >_>