Xbox One S All-Digital Edition utan optisk läsare hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Xbox One S All-Digital Edition utan optisk läsare hittar ut på webben

Microsoft ryktas arbeta på en ny variant av Xbox One S, som ska skippa Blu-ray-läsare och säljas billigare än nuvarande alternativ. Nu hittar en bild av förpackningen ut på webben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ganska meninglöst, största anledningen att köpa en Xbox one S är för den bra inbyggda 4k bluray spelaren.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Hade varit bra med en större hårddisk typ 2 TB minst

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Ser väl trevligt ut. Jag skulle aldrig vilja köpa spel på skiva ändå och när en vanlig One S kostar 2400 borde väl denna hamna runt 18-1900 kanske.

/hulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Väntar bara på att dom släpper en extern blu-ray läsare till denna nu

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Ganska meninglöst, största anledningen att köpa en Xbox one S är för den bra inbyggda 4k bluray spelaren.

Finns det fortfarande en marknad för film på fysisk media (jag har verkligen noll koll, tänker att man streamar allt nu)?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Finns det fortfarande en marknad för film på fysisk media (jag har verkligen noll koll, tänker att man streamar allt nu)?

Kvalitén på UHD bluray och t.ex. Netflix skräp är som natt och dag

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Kvalitén på UHD bluray och t.ex. Netflix skräp är som natt och dag

Finns det ingen aktör som erbjuder streaming av 4K UHD i samma kvalitet som man får från Bluray?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Finns det ingen aktör som erbjuder streaming av 4K UHD i samma kvalitet som man får från Bluray?

Nej, inte ens i närheten. Minns jag rätt så kan det krävas kring 150 Mbit/s bandbredd för UHD blu-ray-kvalité, och så vitt jag vet kommer väl Netflix 4K närmast med ca 25 Mbit/s. Det är en rejäl skillnad.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nej, inte ens i närheten. Minns jag rätt så kan det krävas kring 150 Mbit/s bandbredd för UHD blu-ray-kvalité, och så vitt jag vet kommer väl Netflix 4K närmast med ca 25 Mbit/s. Det är en rejäl skillnad.

En snabb koll på mina uhd rip så ligger de på 32-92 Mbps. Största skillnaden är väl (iaf förr) att många streaming tjänster saknar stöd för t.ex. Atmos, som gör en enorm skillnad.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Kvalitén på UHD bluray och t.ex. Netflix skräp är som natt och dag

Jag tycker Netflix har riktigt bra kvalité på sitt utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

En snabb koll på mina uhd rip så ligger de på 32-92 Mbps.

Gissar att de med väldigt låg bitrate är upscales? Annars varierar det förstås från produktion till produktion, och det jag syftade på var maxkvalitén, som jag har för mig ska vara kring 150 Mbit/s (inklusive kvalitetsljud).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Ser sjukt fake ut. Knappast att MS skulle designa en box sådär (även om själva konsolen mycket väl kan se identisk ut med S).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Ser sjukt fake ut. Knappast att MS skulle designa en box sådär (även om själva konsolen mycket väl kan se identisk ut med S).

Tror du missade:

Skrivet av Nyhetsartikeln:

Nu publicerar nyhetssajten Windows Central en bild av konsolens förpackning, som de har återskapat utifrån en bild från en anonym källa.

Permalänk
Avstängd

Har man en kompis med spel så kan man ju låna spel från varandra.
Hur gör man när den inte har optisk läsare?

Kan man fortfarande låna och dela med sig av spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Gissar att de med väldigt låg bitrate är upscales? Annars varierar det förstås från produktion till produktion, och det jag syftade på var maxkvalitén, som jag har för mig ska vara kring 150 Mbit/s (inklusive kvalitetsljud).

Jag har faktiskt inte koll på vilka filmer på UHD bluray som är uppskalade från 1080p och vilka som är native 4k. Men av egen erfarenhet så är de flesta uhd bluray omkring 60 Mbps. Max bitrate tror jag är ~130 Mbps för en uhd bd.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Xbox One SAD Edition

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av wixia:

Finns det ingen aktör som erbjuder streaming av 4K UHD i samma kvalitet som man får från Bluray?

All streaming är på nått aätt komprimerat. Så nej, en film i 4k blueray är 10 gånger bättre kvalitet än 4k stream, youtubes 4k är tillexempel 1080p med högre bitrate
En full hd blueray har bättre kvalitet än nån 4k streqm jag har testat på min oled iallafall

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Har man en kompis med spel så kan man ju låna spel från varandra.
Hur gör man när den inte har optisk läsare?

Kan man fortfarande låna och dela med sig av spel?

Nja, det finns både för- och nackdelar med nedladdade spel ur dessa aspekter. Om du loggar in på en kompis konsol så kan ni komma åt hela ditt spelbibliotek från den, dock krävs förstås installation av spelen men det gör det ju även för skivor. I praktiken kan man också dela sitt bibliotek med en kompis mer permanent genom att sätta hans konsol till din hemmakonsol, då kan han spela alla dina spel utan att du behöver vara inloggad och du kan spela dem samtidigt hemma hos dig eller där du nu är inloggad. Gör din kompis på samma sätt åt andra hållet så delar ni på alla era nedladdade spel.

Skrivet av wingman92:

All streaming är på nått aätt komprimerat. Så nej, en film i 4k blueray är 10 gånger bättre kvalitet än 4k stream, youtubes 4k är tillexempel 1080p med högre bitrate
En full hd blueray har bättre kvalitet än nån 4k streqm jag har testat på min oled iallafall

Även blu-ray är komprimerat, inte lika hårt förstås men det är långt ifrån okomprimerat. Okomprimerad 1080p video utan HDR (24bits färgdjup) tar 2,98Gbit per sekund och 4K då förstås fyra gånger detta.

Permalänk
Medlem

Men ärligt talat, 1TB, 2019?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anton341:

Men ärligt talat, 1TB, 2019?

Nja, lite snålt är det definitivt men 1TB räcker ändå ganska långt. Du lär kunna installera 30-40 spel på den i alla fall. Sen kan man ju köpa till en extern disk om man känner att det behövs.

Man kan ju också ha tänkt sig att ha denna som mer av en mediabox och då är det nästan slösaktigt mycket utrymme. En AppleTV 4K har exempelvis 32 eller 64GB minne och kostar drygt samma. Xboxen stöder inte lika många streamingtjänster dock, men om man är ute efter en enhet som kan klara av Netflix i 4K, Plex, Viaplay, YT och liknande och kanske lite enklare spel emellanåt så skulle jag nog säga att Xboxen är ett bättre köp. Den skulle haft en inbyggd Chromecast också så hade man inte behövt något annat inkopplat i teven alls.

Permalänk
Medlem

Ska den bara vara ca 500kr billigare än vanliga One S med 4K BluRay så skulle den få vara bundlad med något konto, typ PlayStation Plus eller motsvarande, "gratis" i ett år.
Annars tycker jag att det är en dålig deal mot att köpa den vanliga där man ändå kan låna spel, köpa begagnat och även film från skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Finns det fortfarande en marknad för film på fysisk media (jag har verkligen noll koll, tänker att man streamar allt nu)?

Tänkte det samma. XBOXen är ju en ganska osmidig BDspelare, som dessutom inte har någon fjärrkontroll längre. Till gamla modellerna fanns det att köpa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Ska den bara vara ca 500kr billigare än vanliga One S med 4K BluRay så skulle den få vara bundlad med något konto, typ PlayStation Plus eller motsvarande, "gratis" i ett år.
Annars tycker jag att det är en dålig deal mot att köpa den vanliga där man ändå kan låna spel, köpa begagnat och även film från skiva.

Jag tror det kommer att bli typ så, fast tvärtom. Alltså skriv upp dig för gamepass och guld i två år och få denna konsol gratis eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Ganska meninglöst, största anledningen att köpa en Xbox one S är för den bra inbyggda 4k bluray spelaren.

Enda anledningen att jag inte uppgradera till PS4pro var avsaknaden av 4k spelare så håller med dig om att man vill ha en sådan spelare.
Men är Xbox verkligen en bra spelare? Recensionerna jag sett talare snarare för betydligt sämre bild än dedikerade 4K UHD spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tänkte det samma. XBOXen är ju en ganska osmidig BDspelare, som dessutom inte har någon fjärrkontroll längre. Till gamla modellerna fanns det att köpa.

Microsofts Mediafjärr fungerar med One S också, jag köpte som tur var en sådan innan de slutade säljas.
Fungerar bra och har belysta knappar så visst den är mycket smidigare än vanliga handkontrollen till just film, om än kanske inte riktigt lika bra som fjärren till en ren fristånde UHD-BD spelare.

Huvudsakliga anledningen till att jag köpte Xbox One S var att ha den som UHD blurayspelare.
(ja kvaliteten är mycket bättre på en bra UHD-BD 4k skiva och ofta även på en bra BD trots att den senare bara är i FHD jämfört med streamat 4k. Streamat kan se ok ut, men spelar man upp och jämför streamat med bra skivor är skillnaden stor.)
Nu fick jag både UHD-BD spelare och hygglig spelkonsol i ett för samma peng som en budget enbart UHD-BD spelare kostat.
Konstaterar att jag spelar rätt mycket spel på den så det var ett bra val.

Verkligen synd att Microsoft slutade med mediafjärren, finns några piratvarianter men de verkar inte ha belysta knappar vilket man vill ha just på en film/mediakontroll.

Skiljer det under femhundringen skulle jag aldrig köpt modellen utan optiska läsaren även om jag inte var ute efter filmfunktionen,
Reaspel är ofta på skiva samt möjligheten att låna/byta/ köpa begagnat är värd en del för många.

Ok om den kostade runt tusenlappen, max 1500kr vore den intressantare som ren budget spelkonsol.

Men visst om man bara spelar nedladdade spel som många gör och inte tittar på filmskivor kan den vara ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Enda anledningen att jag inte uppgradera till PS4pro var avsaknaden av 4k spelare så håller med dig om att man vill ha en sådan spelare.
Men är Xbox verkligen en bra spelare? Recensionerna jag sett talare snarare för betydligt sämre bild än dedikerade 4K UHD spelare.

Det där med mycket sämre bild vet jag inte om jag håller med om, Visst den hade i början lite problem som löstes i senare mjukvara så tittar man på de tidiga recensionerna kanske det stämmer.

Skillnaden i bildkvalitet är dessutom ganska små mellan UHD spelarna och de flesta skulle inte ens notera så små skillnader i normalt bruk.

Visst jämför man med en UHD spelare för tio lakan så bör den dyra vara snäppet vassare. Jag upplever inte att Xbox One S är sämre i dagsläget än den fristående Samsung UHD spelare jag fick låna ett tag när jag jämförde dem.

Däremot finns det andra finesser som kan vara bra som Panasonic som har möjlighet att ändra visning av och flytta på textremsor exempelvis.

Fördelen med konsolen framför fristående spelare då Xbox i praktiken är en dator är att den får mycket mera uppdateringar under en längre tid.
Fristående spelare kanske får några bugfixar men sällan eller aldrig funktionsuppgraderingar som Xbox har fått så där vinner Xbox med hästlängder. Jämför bara hur snabbt en smart-tv överges av tillverkaren när den passerat 1-2 år och appar slutar att fungera då de ej uppdateras.

Permalänk
Inaktiv

Bilden ser ut som en komisk photochop.

Är väl inte så värst förvånad om ändringarna i produkten är minimala heller, får man väl säga. Det är ju en budgetmodell, att utveckla ett nytt kretskort och/eller kyllösning som kan knôs in i en mindre plastlåda förefaller väl inte så sannolikt; sånt kostar ju pengar gubevars. Och skulle kräva ännu större ändringar i produktionslinjen också för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Finns det fortfarande en marknad för film på fysisk media (jag har verkligen noll koll, tänker att man streamar allt nu)?

Jorå vill man verkligen gillar en film och vill spara den så köper man den på skiva. Sen finns det inget streamat som kommer i närheten av en 4k bluray, för det mesta är det skit kvalitet på film streamingen, iallafall på netflix är det bara tv serierna som har nån kvalite.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Ganska meninglöst, största anledningen att köpa en Xbox one S är för den bra inbyggda 4k bluray spelaren.

Och då finns alternativet kvar att köpa med blueray-läsare. Själv har jag aldrig kikat på blueray på min xbox.

Ibland undrar jag inte om det inte ska gnällas här på forumet bara för gällandes skull.

Nu finns det flera varianter av xbox att välja på och man kan därför välja den som passar ens behov bäst.

Skickades från m.sweclockers.com