Permalänk

Fiberhjälp i nya huset!

Hallå alla! Jag kollade nätverket i det nya huset jag ska flytta in i då huset har fiber som ska vara gjord 2018.

Förstår inte riktigt hur allt sitter ihop.
Jag hittade fiberkabeln som kommer utifrån in i väggen, men den är inte kopplad till något? (se bildalbum)
Sen finns det en liten dosa som har någon slags nätverkskabel som går in i vad jag tror är modemet (se bild)
Jag antar att dom som bodde här förut har haft en switch från modemet som dom har kopplat till husets alla nätverksuttag.

Så den stora frågan, hur får jag fungerande internet om den fiberkabeln inte är kopplad till något?
Det går väl inte, så hur ska den kopplas och till vad?

Hoppas någon kan kolla igenom bilderna och kan förklara allt, är lite förvirrad.
Tack på förhand

https://imgur.com/a/1hZ08Ky
säg till om inte länken funkar

Permalänk
Medlem

Övre vita dosa= Nätägarens avlämningspunkt, fibern kommer in där bakom, är svetsad till en pigtail (fibertafs) Den vita kabel mellan dosorna är en förstärkt fiber som sätts hos kunder, så att man får en kontakt på din inkommande fiber, som sen är kopplad till en (INTENO?) som är din mediaomvandlare, den undre boxen. Fibern borde inte synas någonstans där, mer än din villapatch (vita kabel mellan ODF-CPE som är en fiber) mellan ODF (Vita inkommande dosa) och din CPE (Mediaomvandlare). Ser ut som vanlig standard fiberinstallation, fiber in till övre dosa svetsad bakom allt där du inte ska pilla sen en förstärkt patch (fiber) från övre-dosa till mediaomvandlare där du får dina tjänster.

Vad dina övriga kablar från övriga rör kommer ifrån har jag inte en aning om, ej heller dina egen dragna uttag i din bostad. Men troligtvis har du en anslutning till något nät via din mediaomvandlare, det är troligtvis ok, koppla din dator dit du borde komma till någon portal.

Resten av nätet i ditt hus blir ditt ansvar, tekniskt sett. Bara för att ge lite förutsättningar och förväntningar.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Ser inte heller ngt konstigt på bilderna utan själva fiberinstallationen verkar vara gjord.

Lyser WAN när du kopplar in strömmen till Inteno så behöver du bara som sleepyoh säger bara koppla in en dator i första uttaget på intenon (LAN1) så bör du komma till en portal där du kan välja tjänster.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk

@sleepyoh: Tack för mycket bra svar och info! Jag kan alltså få användbart nätverk bara jag har en leverantör?
Jag som trodde att det som kom från väggen var fibern hehe, ska kolla närmare på vad det är exakt.

Permalänk
Medlem

Som du är inne på ska du sätta en switch (eller helst en router) i "modemet" (mediaomvandlare, som sagt). Det röda uttaget är oftast internet.

https://www.intenogroup.com/products/switch-media-converter/x... (kanske inte är exakt den men liknande)

Omvandlare (röd) - > Router - > Switch (vid behov) -> Nätverksuttag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@cirdonia: Ok! Jag har inte testat det men ska göra det när jag får chansen.

Permalänk

@planders: Okej tack då vet jag det! Jag kan basic nätverk men har aldrig handskats med fiber förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leolokomotiv:

@planders: Okej tack då vet jag det! Jag kan basic nätverk men har aldrig handskats med fiber förut.

Fiber är inget man behöver handskas med, fibern går in i en fiberomvandlare som nätägaren tillhandahåller och installerar. Efter den så har du ett vanligt hemmanätverk.

Permalänk

@teejee: Nej jag förstår det, menar mer att jag inte kan begreppen och hur det funkar.
Då är det bara att beställa fibern.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla om Bahnhof kan leverera Villafiber till din adress. 1 Gbps för 298/mån.

https://www.bahnhof.se/villafiber/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@planders: Yep har tänkt ta Bahnhof 1000/1000. Blir grymt

Permalänk

har samma fiberdosa . och ja det är den röda porten som är "internetporten" har för mig manualen säger att de andra är för andra typer av tjänster t.ex tele eller tv.

det under locket behöver du inte pilla på det är bara inkommande fiber där under.

sätt upp en router brevid på väggen som har tillräckligt med lanportar och patchkablar till uttagen så ä de biff.

ser ju ut som att lämpligt att välja en router med minst 8 lanportar om du nån gång vill befolka den oanvända platsen också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness: Det är ett ganska stort hus så jag tänkte ha routern i vardagsrummet och även ett par Ubiquiti accesspunkter på olika våningar.

Permalänk
Avstängd

@planders: Varför ska man just kolla de lurendrejarna? Bahnhof är för mig en gåta med sitt "tugg".

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av Leolokomotiv:

@Rouge of Darkness: Det är ett ganska stort hus så jag tänkte ha routern i vardagsrummet och även ett par Ubiquiti accesspunkter på olika våningar.

tänk på att isf blir bara anslutningar genom den routern skyddade av den.

personligen skulle jag montera en router utan wifi där uppe och sedan bara köra en accesspunkt med inbyggd lanswitch i vardagsrummet.

på så vis får du alla lanportarna i huset skyddade av routern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

@planders: Varför ska man just kolla de lurendrejarna? Bahnhof är för mig en gåta med sitt "tugg".

Nu är kanske detta lite off-topic men eftersom TS var inne på Bahnhof får det väl gå.

Jag har haft Bahnhof via både stadsnät och öppen fiber och har aldrig upplevt några problem. De har levererat utlovade hastigheter (ofta mer), svarat snabbt i telefon om man ringer vettiga tider, erbjudit en gratis VPN-tjänst och verkar värna om sina (och andra företags) kunders integritet m.m.

Det känns snarare som att du får förklara vad du menar när du kallar dem "lurendrejare" och upplysa oss andra istället för att lämna en sån uppenbar drive-by-kommentar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Rouge of Darkness: Okej det låter smart, har du nån länk på nån produkt du kan tipsa?
Det går väl annars bra att ha en trådlös router där bland fibergrejerna och sen lite accesspunkter runtom i huset genom den?
Så från fiberdosan med röda porten > routern > switch > alla nätverksuttag i huset?
Blir dom också skyddade då? Har nämligen redan köpt en bra trådlös router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leolokomotiv:

@Rouge of Darkness: Det är ett ganska stort hus så jag tänkte ha routern i vardagsrummet och även ett par Ubiquiti accesspunkter på olika våningar.

Som sagt skulle jag också rekommendera en enkel router vid fiberboxen och sedan acesspunkter där du behöver wifi-täckning. Blir mycket enklare att koppla allt på ett ställe och du kan placera PoE-injektorer eller switchar utom synhåll.

Om du ändå ska köra Ubiquiti: https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3393772

Finns säkert varianter med fler PoE-portar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leolokomotiv:

@Rouge of Darkness: Okej det låter smart, har du nån länk på nån produkt du kan tipsa?
Det går väl annars bra att ha en trådlös router där bland fibergrejerna och sen lite accesspunkter runtom i huset genom den?
Så från fiberdosan med röda porten > routern > switch > alla nätverksuttag i huset?
Blir dom också skyddade då? Har nämligen redan köpt en bra trådlös router.

Det funkar hur du skrev. Alla uttag blir skyddade. Sen kan man ju också köpa efter access punkter om routerns wifi ej räcker men det är rätt tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leolokomotiv:

@Rouge of Darkness: Okej det låter smart, har du nån länk på nån produkt du kan tipsa?
Det går väl annars bra att ha en trådlös router där bland fibergrejerna och sen lite accesspunkter runtom i huset genom den?
Så från fiberdosan med röda porten > routern > switch > alla nätverksuttag i huset?
Blir dom också skyddade då? Har nämligen redan köpt en bra trådlös router.

Du kan ställa dit din nuvarande router om du vill men tänk på att det inte blir lika smidigt att hantera wifi-inställningar m.m. om du blandar olika märken av accesspunkter. Ubiquiti och många andra tillverkare har mjukvara för att managera alla sina accesspunkter i ett nätverk samtidigt.

Testa och se hur det funkar, du kan ju alltid stänga av wifi på routern om det blir krångel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av planders:

Du kan ställa dit din nuvarande router om du vill men tänk på att det inte blir lika smidigt att hantera wifi-inställningar m.m. om du blandar olika märken av accesspunkter. Ubiquiti och många andra tillverkare har mjukvara för att managera alla sina accesspunkter i ett nätverk samtidigt.

Testa och se hur det funkar, du kan ju alltid stänga av wifi på routern om det blir krångel.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej går det att köra en sån där Ubiquiti router (inte trådlös) där i "nätverkscentralen" och en annan trådlös router
(Asus-RT-AC86U-AC2900) t.ex. i ett annat rum via lan i väggen om jag skulle vilja ha bättre wi-fi styrka eller bara koppla grejer till?
Krockar dom med varann då eller funkar trådlösa routern som en AP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leolokomotiv:

Okej går det att köra en sån där Ubiquiti router (inte trådlös) där i "nätverkscentralen" och en annan trådlös router
(Asus-RT-AC86U-AC2900) t.ex. i ett annat rum via lan i väggen om jag skulle vilja ha bättre wi-fi styrka eller bara koppla grejer till?
Krockar dom med varann då eller funkar trådlösa routern som en AP?

Det går bra.

Du måste ställa in Asus-routern i acesspunkt-läge annars kommer den dela ut ip-adresser och störa övriga nätverket. Bör vara hyfsat enkelt att hitta i inställningarna.

Om du väljer samma SSID och lösenord på alla accesspunkter blir det nästan som ett sömlöst nätverk (helst vill man ha AP:s med roaming-stöd men det funkar säkert okej ändå).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av planders:

Det går bra.

Du måste ställa in Asus-routern i acesspunkt-läge annars kommer den dela ut ip-adresser och störa övriga nätverket. Bör vara hyfsat enkelt att hitta i inställningarna.

Om du väljer samma SSID och lösenord på alla accesspunkter blir det nästan som ett sömlöst nätverk (helst vill man ha AP:s med roaming-stöd men det funkar säkert okej ändå).

Skickades från m.sweclockers.com

Grymt! Vet du om någon bra Ubiquiti eller annat märke som är icke trådlös router som tar 8 portar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leolokomotiv:

Grymt! Vet du om någon bra Ubiquiti eller annat märke som är icke trådlös router som tar 8 portar?

Jag skulle rekommendera att du köper en separat switch istället. Det blir mycket billigare.

Netgear GS108 är en gammal trotjänare, finns liknande från TP-Link, TL-SG108, för några tior mindre.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498233

Edit: Du kan klicka runt dig i filtren på Prisjakt om du letar efter något specifikt, typ PoE eller liknande.

Permalänk
Skrivet av planders:

Jag skulle rekommendera att du köper en separat switch istället. Det blir mycket billigare.

Netgear GS108 är en gammal trotjänare, finns liknande från TP-Link, TL-SG108, för några tior mindre.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498233

Edit: Du kan klicka runt dig i filtren på Prisjakt om du letar efter något specifikt, typ PoE eller liknande.

Men då var det väl det problemet att portarna i huset inte är skyddade av någon router?
Eller ska jag köra modemet > liten Ubiquiti router > switch > alla nätverksportar till huset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leolokomotiv:

...
Eller ska jag köra modemet > liten Ubiquiti router > switch > alla nätverksportar till huset?

Ja, exakt! (Som jag skrev i mitt första inlägg )

Permalänk
Skrivet av planders:

Ja, exakt! (Som jag skrev i mitt första inlägg )

Okej bra! Då blir det en EdgeRouter X, ett par UAP-AC-PRO och nån fin switch då. Tack för hjälpen!