Permalänk
Medlem

Alla som ska installera Ubuntu

Det är bara 3 månader kvar på Cosmic Cuttlefish 18.10 i livet, den kommer att dö ut i Juli i år, ni som vill använda Ubuntu , det är bättre att välja en mer stabil utgåva som 18.04 den håller ända till april 2023! Har märkt att många nya installerar 18.10 blir liksom inge bra alls, menar med att installera nått bara kort och sen måsta uppgradera och alla vet väl hur det brukar gå med Ubuntu? Det brukar ju bli lite hä och pä med direkta uppgraderingar! Mitt tips är att använda 18.04 istället, 16.04 går också men det är heller ingen bra uppgradering eftersom 16.04 har inte samma stöd för qt som 18.04 har!

Permalänk
Medlem

Eller så kör man Debian istället

Permalänk

Eller varför inte Arch? ^^ Då är det bara uppdatera kontinuerligt!

Visa signatur

PHOBOS | R7 5700G | RX 7900 XT && ZELOS | Envy x360 | R7 4700U, båda med Fedora Silverblue.

Permalänk
Medlem

Funkar troligen att uppdatera till 19.04 när den kommer den 18 april.
(Betan kommer att frysas den 28 mars)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNorthernlight:

Eller varför inte Arch? ^^ Då är det bara uppdatera kontinuerligt!

+1 för detta. Arch är en riktigt jäkla nice Linux dist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

+1 för detta. Arch är en riktigt jäkla nice Linux dist.

Jasså? Vad utmärker Arch från övriga?

Permalänk
Medlem

Yo!

Att välja dist är verkligen smaken som baken. Beror lite på vad man vill göra.

Själv kör jag detta:

Servermiljö: RHEL/Centos. Mest för att jag har arbetat med det längst och är van vid det.
Desktop: Fedora. Mest för att den använder dnf/yum.

Sen har jag lite hobbyprojekt, då använder jag mig av Slackware/Gentoo.
Alla debian wannabe's tycker jag mest är tråkiga. Dock är de rätt praktiska.
Manjaro, Arch har jag inte testat. OpenSuse gillade jag.

https://distrowatch.com/

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

@xzv: rolling-release

Permalänk
Medlem

Varför inte blanda lite: OpenSuse, Ubuntu, CentOS och lite Raspian
Men egentligen spelar det ingen roll alla har nått bra i botten, gäller bara att komma ihåg alla olika systems lokala sys-kommandon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNorthernlight:

Eller varför inte Arch? ^^ Då är det bara uppdatera kontinuerligt!

Eller Debian testing, vilket är även kontinuerlig uppdatering. 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tramp:

Det är bara 3 månader kvar på Cosmic Cuttlefish 18.10 i livet, den kommer att dö ut i Juli i år,

...

Har märkt att många nya installerar 18.10 blir liksom inge bra alls, menar med att installera nått bara kort och sen måsta uppgradera och alla vet väl hur det brukar gå med Ubuntu? Det brukar ju bli lite hä och pä med direkta uppgraderingar! Mitt tips är att använda 18.04 istället, 16.04 går också men det är heller ingen bra uppgradering eftersom 16.04 har inte samma stöd för qt som 18.04 har!

Jag har bara uppleft större problem med uppdateringar med egeninstallerad programvara, dvs inte från Ubuntu.
Så om man gör något sådan, såklart att det kan bli problem.

De senaste 5-10 versionerna har min morsa, nu 72 år och var truckförare på Sandvik, gjort uppdateringarna själv. Dvs, hon har tryckt på knappen när Ubuntu frågat. 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xzv:

Jasså? Vad utmärker Arch från övriga?

Jag vet inte specifikt, men sen jag gick över till Arch för lite över ett år sen har absolut ingenting krånglat. Med Ubuntu var det saker som behövde fixas hela tiden. Helt klart är det mer stabilt och tar nya paket bättre utan att annat ballar ur.

Jag kör både server och full multimedia, så det finns saker som kan krångla, men inte under Arch.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag vet inte specifikt, men sen jag gick över till Arch för lite över ett år sen har absolut ingenting krånglat. Med Ubuntu var det saker som behövde fixas hela tiden. Helt klart är det mer stabilt och tar nya paket bättre utan att annat ballar ur.

Jag kör både server och full multimedia, så det finns saker som kan krångla, men inte under Arch.

Vad kör du då, stationär eller laptop? Jag kör t.ex. Debian på min Macbook Pro och där fungerar allt klockrent för mig. Ubuntu fungerar riktigt bra också. Körde du Ubuntu LTS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xzv:

Vad kör du då, stationär eller laptop? Jag kör t.ex. Debian på min Macbook Pro och där fungerar allt klockrent för mig. Ubuntu fungerar riktigt bra också. Körde du Ubuntu LTS?

Debian brukar fungera bra, Ubuntu sämre eftersom det i praktiken är Debian men med äventyrliga script tillagda. Jag kör stationär server, har alltid kört Bleeding Edge på bekostnad av stabilitet annars missar man en hel del nyheter när dom dyker upp i Linux. Det är en hobbyburk så den är meningslös om jag inte får testa saker. Skillnaden är att Arch är stabilt, fast det är Bleeding Edge.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

LTS är kalas för miljöer som kräver stabilitet gällande versioner av mjukvara, men som desktop-OS för hemanvändare? Njae ...

Är man rädd för ominstallation har man större problem än att det kommer en ny version om n månader. Det finns andra saker som kan orsaka ett behov av att installera om, så se till att på ett reproducerbart sätt kunna installera systemet på ett sätt som kräver minimal användarinput (d.v.s. skriv egna scripts eller använd någon form av verktyg (Ansible, Salt-Stack, Puppet etc.)) i stället för att leva kvar i en värld där en ominstallation tar en halv dag i anspråk, och löpande fixar av "saker man glömt" i tre veckor därefter.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

LTS är kalas för miljöer som kräver stabilitet gällande versioner av mjukvara, men som desktop-OS för hemanvändare? Njae ...

Är man rädd för ominstallation har man större problem än att det kommer en ny version om n månader. Det finns andra saker som kan orsaka ett behov av att installera om, så se till att på ett reproducerbart sätt kunna installera systemet på ett sätt som kräver minimal användarinput (d.v.s. skriv egna scripts eller använd någon form av verktyg (Ansible, Salt-Stack, Puppet etc.)) i stället för att leva kvar i en värld där en ominstallation tar en halv dag i anspråk, och löpande fixar av "saker man glömt" i tre veckor därefter.

Det kan finnas en poäng det du säger, men jag tror ändå inte en ny Linux användare skulle tycka det skulle vara så roligt, risken kan bli att dom slutar använda Linux helt och hållet. Själv använder jag alltid en långversion som bas men kör alltid nyare både utvecklar versioner samt stabila versioner av Linux på VirtualBox just nu har jag flera system installerat Arch Linux, CentOS och Debian. Ett bra sätt om man vill testa nya system snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tramp:

Det kan finnas en poäng det du säger, men jag tror ändå inte en ny Linux användare skulle tycka det skulle vara så roligt, risken kan bli att dom slutar använda Linux helt och hållet. Själv använder jag alltid en långversion som bas men kör alltid nyare både utvecklar versioner samt stabila versioner av Linux på VirtualBox just nu har jag flera system installerat Arch Linux, CentOS och Debian. Ett bra sätt om man vill testa nya system snabbt.

Så det du försöker säga är att upprepade ominstallationer som tar stor tidsinsats i anspråk kommer att hålla kvar de som skulle sluta av att scripta ihop en for-loop över en lista på paket att installera efter ominstallation? I doubt it ...
Visst, det är kanske inget alla gör första gången man installerar Linux, inte minst för att det tenderar att förekomma en hel del distrohoppning den första tiden, men för mig är det en självklarhet att bara göra tråkiga saker en gång om det går att undvika. Men visst, om man tycker att det är kul att sitta och installera paket manuellt och göra om samma konfigurationer gång efter annan så är jag inte den som är den som vill beröva hemanvändare på det nöjet.

Men, i slutänden så har jag någon märklig bild av att de flesta datoranvändarna (oavsett operativsystem) helst vill tänka på operativsystemet som något som "bara fungerar", och att optimalt vore att hitta en distribution som kommer förpaketerad med precis det man behöver, helst inte mer men absolut inte mindre, och konfigurerat precis som man vill ha det. De flesta når ett sådant "state" inom ett par veckor efter nyinstallation om det görs manuellt, och det vore ju synd att inte ta vara på ett sådant state (oavsett om det handlar om snapshots, diskkopior, orkestrering eller konfigurationsstyrning) där det är möjligt.

Men, det är ju min bild av det hela, och måhända är jag yrkesskadad, både av behovet av att rulla upp nya maskiner automagiskt och av användare vars värld går under när deras sessioner försvinner av en eller annan anledning. Om det är så hemskt att öppna upp program och flytta runt fönster, hur hemskt skulle det då inte vara att installera ett helt system, tänker jag.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Så det du försöker säga är att upprepade ominstallationer som tar stor tidsinsats i anspråk kommer att hålla kvar de som skulle sluta av att scripta ihop en for-loop över en lista på paket att installera efter ominstallation? I doubt it ...
Visst, det är kanske inget alla gör första gången man installerar Linux, inte minst för att det tenderar att förekomma en hel del distrohoppning den första tiden, men för mig är det en självklarhet att bara göra tråkiga saker en gång om det går att undvika. Men visst, om man tycker att det är kul att sitta och installera paket manuellt och göra om samma konfigurationer gång efter annan så är jag inte den som är den som vill beröva hemanvändare på det nöjet.

Men, i slutänden så har jag någon märklig bild av att de flesta datoranvändarna (oavsett operativsystem) helst vill tänka på operativsystemet som något som "bara fungerar", och att optimalt vore att hitta en distribution som kommer förpaketerad med precis det man behöver, helst inte mer men absolut inte mindre, och konfigurerat precis som man vill ha det. De flesta når ett sådant "state" inom ett par veckor efter nyinstallation om det görs manuellt, och det vore ju synd att inte ta vara på ett sådant state (oavsett om det handlar om snapshots, diskkopior, orkestrering eller konfigurationsstyrning) där det är möjligt.

Men, det är ju min bild av det hela, och måhända är jag yrkesskadad, både av behovet av att rulla upp nya maskiner automagiskt och av användare vars värld går under när deras sessioner försvinner av en eller annan anledning. Om det är så hemskt att öppna upp program och flytta runt fönster, hur hemskt skulle det då inte vara att installera ett helt system, tänker jag.

Det var inte alls det jag sa!
Men nya Linux användare, det vore bra med en mjukstart där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tramp:

Det var inte alls det jag sa!
Men nya Linux användare, det vore bra med en mjukstart där!

Ja, det är väl utmärkt med en mjukstart i "håll din mjukvara uppdaterad". Det är ju knappast en hemlighet att Ubuntus standardreleaser endast har en livscykel på 9 månader, och spontant känner jag att den användarbas som kan räknas som "nya användare" som installerar 18.10 idag och som inte kommer att ha behövt rulla om maskinen innan juli är väldigt väldigt liten och det är ju inte så att allting magiskt slutar fungera bara för att livscykeln för distributionsreleasen tar slut (tyvärr, *slänger en ondskefull tanke till exempelvis de Solaris 8- och RHEL5-maskiner som tyvärr lever kvar på jobbet* ).

Men, även om så vore fallet så vore det en utmärkt anledning för användarna i fråga att lära sig grundläggande saker så som att läsa om produkten de tänker använda.

För övrigt är ju 18.04 LTS grönmarkerad (18.10 neutralt vit) på nedladdningssidan, så det torde väl minska skaran "nya användare som slänger sig in huvudstupa och klickar vilt" rätt så rejält kan jag tycka ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Debian brukar fungera bra, Ubuntu sämre eftersom det i praktiken är Debian men med äventyrliga script tillagda. Jag kör stationär server, har alltid kört Bleeding Edge på bekostnad av stabilitet annars missar man en hel del nyheter när dom dyker upp i Linux. Det är en hobbyburk så den är meningslös om jag inte får testa saker. Skillnaden är att Arch är stabilt, fast det är Bleeding Edge.

Det får mig alltid att tänka på detta skämt om Debian:

Citat:

As the joke goes: unstable means testing, testing means stable and stable means old.

Jag har fortfarande en Debianserver på stable som rullar och den har verkligen inte de senaste paketen eller kernel, t.ex. sitter den kvar på 4.9.144 trots att det finns 4.9.164 (om jag inte helt har trollat bort mig själv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Det får mig alltid att tänka på detta skämt om Debian:

Jag har fortfarande en Debianserver på stable som rullar och den har verkligen inte de senaste paketen eller kernel, t.ex. sitter den kvar på 4.9.144 trots att det finns 4.9.164 (om jag inte helt har trollat bort mig själv).

För mig är det ej intressant om har de senaste pktnr el kernel, huvudsaken är att de officiellt stöds & funkar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

För mig är det ej intressant om har de senaste pktnr el kernel, huvudsaken är att de officiellt stöds & funkar bra

Finns fördelar med nyare kernel, som att ny hårdvara stöds eller nya säkerhetsfixar som retpoline bla men jag kör inte de senaste paketen för att det skulle vara bra på något sätt. Jag kör det för att jag är nyfiken och det är poängen med en hobbyburk. Skulle jag sätta upp en server för seriös användning skulle jag använda typ Debian Extra Old.

Ligger på kernel 5.0.3 för tillfället.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Finns fördelar med nyare kernel, som att ny hårdvara stöds eller nya säkerhetsfixar som retpoline bla men jag kör inte de senaste paketen för att det skulle vara bra på något sätt. Jag kör det för att jag är nyfiken och det är poängen med en hobbyburk. Skulle jag sätta upp en server för seriös användning skulle jag använda typ Debian Extra Old.

Ligger på kernel 5.0.3 för tillfället.

Du sammanfattar det bra själv, en del dist lämpar sig mer för "hobbyburk" medan andra dist lämpar sig mer för "seriös" användning

Permalänk

Kör också Arch och älskar det. Eller, för att vara exakt, Antergos. Antergos är en ren Arch men som kommer med en vettig installer och ett bra utval av desktops. Dvs allt bra med arch utan allt det dåliga med arch ;).

Förutom att allt känns väldigt rappt och att rullande release är sjukt trevligt (alltid rykande färska versioner av allt installerat), så är ju AUR guld värt. Jag har aldrig behövt pilla med att lägga till repositorys eller keys sedan jag installerade arch. ALLT finns att installera via "add / remove software" och går att göra 100% i GUI:t, har inte behövt köra packet manager i terminalen alls hittills. Klicka upp den nån gång då och då, få en lista på massor med uppdaterade program, libs och kernel, klicka OK och du har senaste av allt rullandes. Sjuuuukt trevligt

Permalänk
Medlem

Har bara kört Ubuntu LTS de senaste 6 åren. Sällan något som är så spännande nytt att det är värt köra på en "mellan" version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Kör också Arch och älskar det. Eller, för att vara exakt, Antergos. Antergos är en ren Arch men som kommer med en vettig installer och ett bra utval av desktops. Dvs allt bra med arch utan allt det dåliga med arch ;).

Förutom att allt känns väldigt rappt och att rullande release är sjukt trevligt (alltid rykande färska versioner av allt installerat), så är ju AUR guld värt. Jag har aldrig behövt pilla med att lägga till repositorys eller keys sedan jag installerade arch. ALLT finns att installera via "add / remove software" och går att göra 100% i GUI:t, har inte behövt köra packet manager i terminalen alls hittills. Klicka upp den nån gång då och då, få en lista på massor med uppdaterade program, libs och kernel, klicka OK och du har senaste av allt rullandes. Sjuuuukt trevligt

Håller med fullständigt. Kör också Antergos. Kanondist! Allt funkar från början och installern har ett gäng olika skrivbordsmiljöer att välja på från början.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Testade lite snabbt MX-linux, gillar man debian-värden är det något man bör kolla på!

Permalänk
Medlem

Jag installlerade Ubuntu 18.04 för ett tag sedan och uppgraderade till 19.04 utan problem via inbyggda uppdateraren. Ska dock låsa mig vid nästa LTS 20.04.

På laptopen har jag kört Ubuntu 16.04 LTS fram till för några dagar sedan så jag bytte till Lubuntu 18.04 LTS. Lubuntu är lättviktsOS. Drog inte ens 300mb innan man startade något program. Ser ut som Win XP men det är inget jag bryr mig om. Dock skeptisk till nyare Lubuntu som kör med LXqt istället för LXDE men det fungerar säkert bra det med. 18.04 är sista som kör med gamla LXDE fungerar bra än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Dock skeptisk till nyare Lubuntu som kör med LXqt istället för LXDE men det fungerar säkert bra det med. 18.04 är sista som kör med gamla LXDE fungerar bra än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är också skeptisk till den, har svårt att se fördelar mot en vanlig Plasma desktop som kan skalas ner till samma nivå. Vet inte om det redan finns färdiga inställningar att köra Kubuntu som en minimal installation, men om det är möjligt så skulle det nog vara ett bättre val, åtminstone innan LXqt har utvecklats mer.