Permalänk

Microstutters......

Hej. jag köpte i höstas ett Palit rtx 2080 ti Gamingpro. i början fungerade det bra, men av en händelse märkte jag att den gick varm ( 85-88 c) detta skedde pga att jag hade överklockat min cpu för att hänga med gpun (hade en i7 6700k). då började jag byta fläktar så fick jag ner tempsen men då började problemen. jag har nu microstutters i alla spel. inte speciellt ofta och dom varierar från en millisekund till upp till 1-1.5 sek.
Jag har sedan dess bytt processor, powersupply, moderkort, chassi och kylare.
numera har jag:
Asus Rog Strix z390-f.
Palit rtx 2080 ti gamingpro.
Intel i9 9900k.
Corsair vengeance 16GB 3200.
Cheiftec Proton 1000W.
samsung evo 970 m2 500gb.
samsung evo 860 2tb.
Coolermaster AIO 240.
Fractal Meshify-C.

Jag har fortfarande microstutters och det stör mig något enormt när man lagt ut denna mängd pengar på bygget.
Jag har testat att överklocka CPU + GPU. testat ha den ena i OC medans den andra inte, o vice versa. samt haft dom OC tillsammans. ingenting gör skillnad.
Jag har även testat att köra utan Afterburner och program som mäter power consumption.
Spelet jag lirar mest är CoD BO4. multiplayer och BR.
i Shadow of the tomb raider märker jag knappt av microstutters men när man kollar på video sekvenser i spelet märker man det tydligt.
Även stutters i Far Cry 5 ( dock mindre grova, endast någon micro frys som knappt märks ).

Frågan är om gpun tog skada av att ligga uppe i övre 80 graders spannet. ( men från vad jag har sätt ska den palla det ).
eller om det bara är problem med min GPU och jag borde returnera den?
eller är det nån snäll själ som har bra tips jag skulle kunna testa.

Tack på förhand

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fishingrod:

Hej. jag köpte i höstas ett Palit rtx 2080 ti Gamingpro. i början fungerade det bra, men av en händelse märkte jag att den gick varm ( 85-88 c) detta skedde pga att jag hade överklockat min cpu för att hänga med gpun (hade en i7 6700k). då började jag byta fläktar så fick jag ner tempsen men då började problemen. jag har nu microstutters i alla spel. inte speciellt ofta och dom varierar från en millisekund till upp till 1-1.5 sek.
Jag har sedan dess bytt processor, powersupply, moderkort, chassi och kylare.
numera har jag:
Asus Rog Strix z390-f.
Palit rtx 2080 ti gamingpro.
Intel i9 9900k.
Corsair vengeance 16GB 3200.
Cheiftec Proton 1000W.
samsung evo 970 m2 500gb.
samsung evo 860 2tb.
Coolermaster AIO 240.
Fractal Meshify-C.

Jag har fortfarande microstutters och det stör mig något enormt när man lagt ut denna mängd pengar på bygget.
Jag har testat att överklocka CPU + GPU. testat ha den ena i OC medans den andra inte, o vice versa. samt haft dom OC tillsammans. ingenting gör skillnad.
Jag har även testat att köra utan Afterburner och program som mäter power consumption.
Spelet jag lirar mest är CoD BO4. multiplayer och BR.
i Shadow of the tomb raider märker jag knappt av microstutters men när man kollar på video sekvenser i spelet märker man det tydligt.
Även stutters i Far Cry 5 ( dock mindre grova, endast någon micro frys som knappt märks ).

Frågan är om gpun tog skada av att ligga uppe i övre 80 graders spannet. ( men från vad jag har sätt ska den palla det ).
eller om det bara är problem med min GPU och jag borde returnera den?
eller är det nån snäll själ som har bra tips jag skulle kunna testa.

Tack på förhand

Hade bekymmer med det här i över ett år. Sökte runt på nätet och flera hade samma sak.

Vet du vad som löste det?
Nya nätverkskortsdrivers (ser att du har ett Intel® I219-V Gigabit LAN)

Så tanka det och återkom gärna.

EDIT: Jag hade provat formatera, göra minnestester, stresstester, avinstallera geforce experence, AI suite etc.

Permalänk
Medlem

Kolla denna tråden. Kan vara Asus AI suite som strular...

#17817384

Permalänk

Tack. jag ska testa båda sakerna och återkommer ikväll!

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa samma kort, men sen insåg jag att mitt 980 ti inte har microstutters, så jag köpte inget

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte har parkerade kärnor på processorn, gav hackigt och ojämnt flyt för mig i BF5 tills jag låste upp alla.

Permalänk
Medlem

Jag brukar oftast få micro stutters när jag har Netflix öppet. Nu är visserligen min PC rätt gammal men kan vara värt att tänka på

Permalänk

@johnlennonx: jag använder 12 av 16 trådar i BlackOps. testade mer och mindre men fick bäst resultat med jämn fps med just 12. Vet inte hur det ser ut i andra spel. men microstutters kvarstod ändå.
I afterburner så ligger klocken på pcu på 4.8. men vet inte om nån är "parkerad"

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk

Har för mig att jag läste tidigare att Asus multicore enhancement var kass på z270 som jag hade tidigare.
nån som vet om den är bra / dålig på z390?

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk

Jag testade att uppdatera intels Ethernet drivers, ingen skillnad. testade att avaktivera Asus AI suite, ingen skillnad.
Testade även att stänga av alla program som kan övervaka power usage osv ( MSI AB, Riva tuner, Asus ai suite, Evga precision x1)
ingen skillnad.

Hmm.

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk

Testade även att avinstallera säkerhetsuppdateringar från microsoft som kunde orsaka stutters.
Och även om dom inte är helt borta, så får jag oftast enbart väldigt korta stutters.

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fishingrod:

Testade även att avinstallera säkerhetsuppdateringar från microsoft som kunde orsaka stutters.
Och även om dom inte är helt borta, så får jag oftast enbart väldigt korta stutters.

Har du testat att inaktivera den där xbox-appen i windows?
En annan sak du kan testa är att avinstallera geforce experience om du har det.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har du gått in i energialternativ / fler energiinställningar och sett till att den står på hög prestanda?
(kanske finns några till inställningar där under avancerat man kan pilla på - har glömt )
Även Nvidia-drivrutinerna har energispar inställningar man kan hoppa över på en stationär vill jag minnas.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Har du testat att inaktivera den där xbox-appen i windows?
En annan sak du kan testa är att avinstallera geforce experience om du har det.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag testade nyss båda två. Ingen förändring tyvärr.

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fishingrod:

Jag testade nyss båda två. Ingen förändring tyvärr.

Dum fråga men har du testat andra drivrutiner? Gjort en ren installation av windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D | MSI MPG B650 Carbon WIFI| Kingston DDR5 6000CL32 | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Kingston Fury Renegade 2TB | ASUS 27" ROG Swift PG279QM och Acer Predator XB252Q 240Hz G-Sync

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Dum fråga men har du testat andra drivrutiner? Gjort en ren installation av windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag har testat att installera om windows och allt flera gånger. Har ju uppdaterat lite då o då o varje gång har jag kört ny OS installation

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk

Tack för tipset, ska testa imorgon! Återkommer med resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Har du gått in i energialternativ / fler energiinställningar och sett till att den står på hög prestanda?
(kanske finns några till inställningar där under avancerat man kan pilla på - har glömt )
Även Nvidia-drivrutinerna har energispar inställningar man kan hoppa över på en stationär vill jag minnas.

Yes jag har labbat runt åtskilliga timmar med nvidia settings tyvärr...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Prova kör; https://www.resplendence.com/latencymon

Den brukar kunna ge en pointer vart problemet är... (kör i bakgrunden när du spelar en stund)

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Inaktiv

v-sync av i nvidia settings?

Permalänk
Medlem

är det bara i online spel ?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fishingrod:

Hej. jag köpte i höstas ett Palit rtx 2080 ti Gamingpro. i början fungerade det bra, men av en händelse märkte jag att den gick varm ( 85-88 c) detta skedde pga att jag hade överklockat min cpu för att hänga med gpun (hade en i7 6700k). då började jag byta fläktar så fick jag ner tempsen men då började problemen. jag har nu microstutters i alla spel. inte speciellt ofta och dom varierar från en millisekund till upp till 1-1.5 sek.
Jag har sedan dess bytt processor, powersupply, moderkort, chassi och kylare.
numera har jag:
Asus Rog Strix z390-f.
Palit rtx 2080 ti gamingpro.
Intel i9 9900k.
Corsair vengeance 16GB 3200.
Cheiftec Proton 1000W.
samsung evo 970 m2 500gb.
samsung evo 860 2tb.
Coolermaster AIO 240.
Fractal Meshify-C.

Jag har fortfarande microstutters och det stör mig något enormt när man lagt ut denna mängd pengar på bygget.
Jag har testat att överklocka CPU + GPU. testat ha den ena i OC medans den andra inte, o vice versa. samt haft dom OC tillsammans. ingenting gör skillnad.
Jag har även testat att köra utan Afterburner och program som mäter power consumption.
Spelet jag lirar mest är CoD BO4. multiplayer och BR.
i Shadow of the tomb raider märker jag knappt av microstutters men när man kollar på video sekvenser i spelet märker man det tydligt.
Även stutters i Far Cry 5 ( dock mindre grova, endast någon micro frys som knappt märks ).

Frågan är om gpun tog skada av att ligga uppe i övre 80 graders spannet. ( men från vad jag har sätt ska den palla det ).
eller om det bara är problem med min GPU och jag borde returnera den?
eller är det nån snäll själ som har bra tips jag skulle kunna testa.

Tack på förhand

Jag tycker du ska ladda ner och köra LatencyMon

Detta hjälpte mig mycket för att bli av med microstutters.
Jag ser att vissa föreslår nya drivisar för diverse och skulle dem vara ett problem ser du det i LatencyMon
Lycka till!

/S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fishingrod:

Hej. jag köpte i höstas ett Palit rtx 2080 ti Gamingpro. i början fungerade det bra, men av en händelse märkte jag att den gick varm ( 85-88 c) detta skedde pga att jag hade överklockat min cpu för att hänga med gpun (hade en i7 6700k). då började jag byta fläktar så fick jag ner tempsen men då började problemen. jag har nu microstutters i alla spel. inte speciellt ofta och dom varierar från en millisekund till upp till 1-1.5 sek.
Jag har sedan dess bytt processor, powersupply, moderkort, chassi och kylare.
numera har jag:
Asus Rog Strix z390-f.
Palit rtx 2080 ti gamingpro.
Intel i9 9900k.
Corsair vengeance 16GB 3200.
Cheiftec Proton 1000W.
samsung evo 970 m2 500gb.
samsung evo 860 2tb.
Coolermaster AIO 240.
Fractal Meshify-C.

Jag har fortfarande microstutters och det stör mig något enormt när man lagt ut denna mängd pengar på bygget.
Jag har testat att överklocka CPU + GPU. testat ha den ena i OC medans den andra inte, o vice versa. samt haft dom OC tillsammans. ingenting gör skillnad.
Jag har även testat att köra utan Afterburner och program som mäter power consumption.
Spelet jag lirar mest är CoD BO4. multiplayer och BR.
i Shadow of the tomb raider märker jag knappt av microstutters men när man kollar på video sekvenser i spelet märker man det tydligt.
Även stutters i Far Cry 5 ( dock mindre grova, endast någon micro frys som knappt märks ).

Frågan är om gpun tog skada av att ligga uppe i övre 80 graders spannet. ( men från vad jag har sätt ska den palla det ).
eller om det bara är problem med min GPU och jag borde returnera den?
eller är det nån snäll själ som har bra tips jag skulle kunna testa.

Tack på förhand

Hur ser det ut i Msi afterburner när du får dessa microstutters?
Låg gpu use? Hög cpu use? Etc?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk

@Oskar80:

Nej jag märker det okså i singleplayer spel, men aldrig lika kraftiga stutters som på onlinespel.

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

@Fishingrod: kan det vara så att det är internet som spökar kanse?
jag hade samma problem som du och då kunde jag se att internethastigheten stod
på noll i korta perioder på "bredbandskollen".
i singel playerspel kanse din frame time inte är konstant?
"Fraps" och "FRAFS Bench Viewer" kanse kan se problemet.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

jag laddade själv ner farcry 5 igår
jag hade Microstutters och en rad andra problem så som
att man såg grafiken renderas in framför en. (lod distance)
skulle vilja påstå att det är en riktigt skit spelmotor.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Jag tycker du ska ladda ner och köra LatencyMon

Detta hjälpte mig mycket för att bli av med microstutters.
Jag ser att vissa föreslår nya drivisar för diverse och skulle dem vara ett problem ser du det i LatencyMon
Lycka till!

/S

"Your system appears to be having trouble handling real-time audio and other tasks. You are likely to experience buffer underruns appearing as drop outs, clicks or pops. One problem may be related to power management, disable CPU throttling settings in Control Panel and BIOS setup. Check for BIOS updates."

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Skrivet av robalm:

Hur ser det ut i Msi afterburner när du får dessa microstutters?
Låg gpu use? Hög cpu use? Etc?

Svårt att säga, men GPU ligger i princip alltid på 99%, cpu mellan 55-70%.

jag har dock märkt i Blackout att efter några games så parkerar den cores och cpu usage ligger på 40-55% och då får jag askass fps, men detta verkar orelaterat till stutters då dom kommer både innan och efter fpsen droppar ner.

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P