Permalänk
Medlem

Vi har idag wifi via en AP AC PRO men signalen i ena änden av huset lämnar en del att önska. Kan inte påstå att jag utnyttjar alla features i AC PRO nu men jag vill kunna göra det nån gång.
Förlorar man något på att täcka upp den radioskugga vi har nu med en lite-enhet istället för PRO?

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör controllern i Docker? Jag har gjort det några månader nu och har problem med att mina unifi-enheter tappar kontakten med controllern med ojämna mellanrum. Det räcker att jag ssh;ar in på enheten och kör set-inform en gång så hoppar det igång igen och ser ut som vanligt.

Jag kör med jacobalberty/unifi. Är det värt att prova Linuxservers variant istället eller skall jag skita i Docker och köra native istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Är det någon som kör controllern i Docker? Jag har gjort det några månader nu och har problem med att mina unifi-enheter tappar kontakten med controllern med ojämna mellanrum. Det räcker att jag ssh;ar in på enheten och kör set-inform en gång så hoppar det igång igen och ser ut som vanligt.

Jag kör med jacobalberty/unifi. Är det värt att prova Linuxservers variant istället eller skall jag skita i Docker och köra native istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Prova ryansch/unifi-rpi:latest den har fungerat utmärkt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ennuj:

Prova ryansch/unifi-rpi:latest den har fungerat utmärkt för mig.

Tack för tipset, det är bara så svårt att köra en ARM-image på en vanlig AMD64-CPU....

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Tack för tipset, det är bara så svårt att köra en ARM-image på en vanlig AMD64-CPU....

Man får anpassa maskinen efter uppgiften..

Permalänk
Medlem

https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Updates-Blog/UniFi-Networ...

Just ja, det går nu att köra ett mörkt tema i kontrollermjukvaran sen ett litet tag tillbaka.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Vilken set-up ska jag köra.

Hej,

Behöver lite hjälp/åsikter. Efter att ha läst igenom tråden verkar det inte som min fråga är täckt.
Jag har idag fiber från Telia.
Fiber konverter (cts het-3012) som är kopplad till TECHNICOLOR TG799VAC XTREAM
Jag har bryggat denna och kör en ASUS rt-ac66u som sköter Trådat och wifi nät.
TV är kopplat direct från Technicolorn

Bor i radhus 2-plan runt 120 m2.

Allt funkar ganska bra men wifi är så där och täckning inte perfekt. Det jag funderar på nu är följande.
Ska jag behålla min set-up men avaktivera wifi i asus och lägga till 1 st Unifi AP som får hantera wifi
Ska jag ta bort rt-ac66 och koppla Unifi AP direct till techicolor
Eller ska jag ersätta asus med ex en Edgerouter X + Unify AP.

Är asusen trots ålder (tror den släpptes 2012) bättre på att routa än vad den nyare Technicolorn är?

Alternativ är att titta på något mesh eller kanske AmpliFi från Ubiquiti.

Hoppas ni är med på mina tankegångar, tar tacksamt emot fakta och åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cmannen:

Hej,

Behöver lite hjälp/åsikter. Efter att ha läst igenom tråden verkar det inte som min fråga är täckt.
Jag har idag fiber från Telia.
Fiber konverter (cts het-3012) som är kopplad till TECHNICOLOR TG799VAC XTREAM
Jag har bryggat denna och kör en ASUS rt-ac66u som sköter Trådat och wifi nät.
TV är kopplat direct från Technicolorn

Bor i radhus 2-plan runt 120 m2.

Allt funkar ganska bra men wifi är så där och täckning inte perfekt. Det jag funderar på nu är följande.
Ska jag behålla min set-up men avaktivera wifi i asus och lägga till 1 st Unifi AP som får hantera wifi
Ska jag ta bort rt-ac66 och koppla Unifi AP direct till techicolor
Eller ska jag ersätta asus med ex en Edgerouter X + Unify AP.

Är asusen trots ålder (tror den släpptes 2012) bättre på att routa än vad den nyare Technicolorn är?

Alternativ är att titta på något mesh eller kanske AmpliFi från Ubiquiti.

Hoppas ni är med på mina tankegångar, tar tacksamt emot fakta och åsikter.

För det första, hur och var är din Asus placerad? Kan du göra något för att förbättra täckningen, t.ex. genom att ställa den mer centralt i huset? Tänk också på att 5 GHz har väldigt dålig penetrationsförmåga, det räcker med en tunn gipsvägg för att i stort sett döda signalen. Fördelen med Unifi AP är att man kan placera dem för bästa täckning, man är inte bunden att ha dem vid inkommande fiber eller vid TV:n.

Det sagt så var jag i ungefär samma situation för ett par år sedan och bytte då ut vår Technicolor mot en Edgerouter-X och en Unifi AP AC Lite. Jag drog även IPTV genom routern så att jag kunde slänga ut Technicolorn. Efter lite pyssel med IPTV-inställningarna fungerar det klockrent, jag har just nu en upptid på routern på nästan 6 månader (vi hade ett par strömavbrott tidigt i höstas) att jämföra med den gamla som jag fick starta om lite då och då. Sedan jag började har jag utökat min installation med en AP AC LR på bottenvåningen och flyttat Lite:n till övervåningen.

Huruvida en Asus är bättre än en Technicolor låter jag vara osagt men jag är grymt nöjd med min ER-X, dels är den stabilare och dels kan inte Telia pilla på inställningarna.

(Nu tänker jag ta en kopp kaffe och vänta på första inlägget som föreslår att du skall köpa en Unifi USG istället för en Edgerouter, det kommer inte dröja länge)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Ingen rekommendation här - ER-X funkar superbra för mig som router, samt den har switchportar vilket jag måste ha för att köra fw's i par.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cmannen:

Hej,

Behöver lite hjälp/åsikter. Efter att ha läst igenom tråden verkar det inte som min fråga är täckt.
Jag har idag fiber från Telia.
Fiber konverter (cts het-3012) som är kopplad till TECHNICOLOR TG799VAC XTREAM
Jag har bryggat denna och kör en ASUS rt-ac66u som sköter Trådat och wifi nät.
TV är kopplat direct från Technicolorn

Bor i radhus 2-plan runt 120 m2.

Allt funkar ganska bra men wifi är så där och täckning inte perfekt. Det jag funderar på nu är följande.
Ska jag behålla min set-up men avaktivera wifi i asus och lägga till 1 st Unifi AP som får hantera wifi
Ska jag ta bort rt-ac66 och koppla Unifi AP direct till techicolor
Eller ska jag ersätta asus med ex en Edgerouter X + Unify AP.

Är asusen trots ålder (tror den släpptes 2012) bättre på att routa än vad den nyare Technicolorn är?

Alternativ är att titta på något mesh eller kanske AmpliFi från Ubiquiti.

Hoppas ni är med på mina tankegångar, tar tacksamt emot fakta och åsikter.

Skrivet av zarkov:

(Nu tänker jag ta en kopp kaffe och vänta på första inlägget som föreslår att du skall köpa en Unifi USG istället för en Edgerouter, det kommer inte dröja länge)

Kaffet kan nog ha hunnit bli kallt, men borde du inte köpa en USG istället?
En inte försumbar del av vinsten med UniFi är väl just att kunna managera allt via samma controller-mjukvara, och den fördelen tappar du om du blandar Edgerouter med UniFi-prylar. Själv har jag väntat på en uppgraderad USG nu ett tag, men får nog snart ge upp och bara köpa en

Permalänk
Medlem

@zarkov: Tack för tankar och ideer. 5 Ghz är verkligen känsligt som du säger, nyare radhus med gips men räckvidden är inte alls vad den borde vara.
Jag skulle absolut kunna försöka anstränga mig att få nuvanrande router lite mer centrerad i huset och se vad det ger, har få döda platser så ingen katastrof.

Har förstått att man kan ersätta Technicolorn med edgerouter X även för TV med lite pillande, får läsa på lite mer och besluta om det är värt mödan. Att brygga Technicolorn har funkat bra för mig hittils även om det hade vart skönt att bli av med den.

Min känsla är att rt-ac66u'n börjar bli lite seg, merlin supportas inte längre så därför funderar jag på att pensionera den och kanske köra technicolorn med en AP AC lite men om det anses vara värtdet kan jag även köra på Pro eller nano HD. Men om 5 Ghz ändå har sådana begränsningar kanske jag åker på att ha 2 st APs trots gipsväggar i huser för att få bra flyt på 2 våningar. Frågan är vad jag då ska göra på router sidan. Visst kan jag köra en USG men då kanske jag åker på att köpa en cloudkey eller i vart fall en Rasberry som jag ska fixa och trixa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cmannen:

Hej,

Behöver lite hjälp/åsikter. Efter att ha läst igenom tråden verkar det inte som min fråga är täckt.
Jag har idag fiber från Telia.
Fiber konverter (cts het-3012) som är kopplad till TECHNICOLOR TG799VAC XTREAM
Jag har bryggat denna och kör en ASUS rt-ac66u som sköter Trådat och wifi nät.
TV är kopplat direct från Technicolorn

Bor i radhus 2-plan runt 120 m2.

Allt funkar ganska bra men wifi är så där och täckning inte perfekt. Det jag funderar på nu är följande.
Ska jag behålla min set-up men avaktivera wifi i asus och lägga till 1 st Unifi AP som får hantera wifi
Ska jag ta bort rt-ac66 och koppla Unifi AP direct till techicolor
Eller ska jag ersätta asus med ex en Edgerouter X + Unify AP.

Är asusen trots ålder (tror den släpptes 2012) bättre på att routa än vad den nyare Technicolorn är?

Alternativ är att titta på något mesh eller kanske AmpliFi från Ubiquiti.

Hoppas ni är med på mina tankegångar, tar tacksamt emot fakta och åsikter.

Så fort det blir två våningar skulle jag säga en st AP på varje våning. 60kvm borde räcka med AC Lite på varje våning, men om du är osäker kör AC Pro 2st. Kör själv en styck AP AC Pro på 70kvm lägenhet med betongväggar, lite småproblem längst in i rummet där tjockaste betongväggen går, på 5Ghz bandet, det funkar men kör man pingtest så hoppar det gandka mycket. Har dock placerat APn lite dåligt pga att det sitter en lampa mitt i hallen (som är central i lägenheten), försökte gömma APn lite, vid installation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du behöver ju inte en cloud key eller raspberry. Du kan köra unifi-controller på MacOS eller Windows vid installation. Den behövs bara för att sätta upp allt. Sen kör det av sig själv.

Jag köpte en Nano först men tyckte att den inte riktigt räckte till överallt på 5Ghz och hastigheten blev inte så bra som jag trodde även till min MBP som har 3x3 Mimo. Lämnade tillbaka den ock köpte två Lite för ungefär samma pris. Nu har jag en på övervåningen och en på nedervåningen i radhuset och har perfekt täckning överallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en Unfi AP Lite, funderar på att köpa en till och även en switch med PoE. Detta för att slippa 2st PoE-injektorer i mitt nätverksskåp. Det verkar dock vara en djungel med med Unifi AP och PoE

Kan jag köra denna switch Ubiquiti Networks UniFi Switch 8-60W och driva 2 st Unifi AP Lite?

Jag vill helst ha en switch med 8-10 portar, PoE som funkar med 2st APs och gärna ett lågt pris.

Permalänk
Medlem

@twk: Ja. Switchen har 4 portar med 802.3af som är en IEEE standard för PoE. Din AP stödjer också 802.3af. Bara att köra.

Lista här UniFi - Supported PoE Protocols

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

@twk: Ja. Switchen har 4 portar med 802.3af som är en IEEE standard för PoE. Din AP stödjer också 802.3af. Bara att köra.

Toppen, tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

@twk: Ja. Switchen har 4 portar med 802.3af som är en IEEE standard för PoE. Din AP stödjer också 802.3af. Bara att köra.

Beror ju på hur gammal hans AP är, finns äldre versioner av AP-AC-Lite som inte stödjer 802.3af.

Permalänk
Medlem

@xp1ratex: Detta stämmer, antog bara att APn var ny :(. Äldre än Sept. 2016 så är det bara Passive 24V som gäller, och då funkar det inte. Borde stå produktionsdatum på enheten.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Beror ju på hur gammal hans AP är, finns äldre versioner av AP-AC-Lite som inte stödjer 802.3af.

Ja, det verkar stämma. Jag skulle gissa på att den är minst 2 år gammal. Ska läsa vad som står på den, men misstänker att den inte har det nyare stödet. ☹️

EDIT: 24V står det på baksidan av den. Ingenting om standarden ni nämner. Förvirrande när företag har samma namn på produkter med olika egenskaper. 😞

Det blir nog till att sälja denna och köpa två nya. Ska fundera lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har pi hole och min unifi controller installerad på samma Ubuntu-server. I controllern har jag ställt in att den ska använda pi holes ip-adress (192.168.1.14) som DNS så jag kan få ad blocking över hela nätverket. Men om jag startar om min server så slutar controllern använda 192.168.1.14 som DNS. Jag måste installera om pihole varenda gång för att det ska fungera igen. Nån som har nåt tips på hur man kan lösa detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Jag har pi hole och min unifi controller installerad på samma Ubuntu-server. I controllern har jag ställt in att den ska använda pi holes ip-adress (192.168.1.14) som DNS så jag kan få ad blocking över hela nätverket. Men om jag startar om min server så slutar controllern använda 192.168.1.14 som DNS. Jag måste installera om pihole varenda gång för att det ska fungera igen. Nån som har nåt tips på hur man kan lösa detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Prova detta:
pihole restartdns

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

Prova detta:
pihole restartdns

Det fungerade! Sitter tack!

Permalänk
Medlem

Precis kopplat in min nya Unifi AC LR, och den ger i från sig ett väldigt tråkigt tickande/surrande ljud. Googlar man lite så verkar jag inte vara helt ensam, och många verkar tycka att det får man leva med. Men, ljudet hörs tydligt på flera meters håll så det är helt uteslutet att ha den hemma. Någon mer som noterat det, eller har jag fått en felaktig AP?

Permalänk
Medlem

Hej jag har en fråga gällande att starta igång ett nytt nätverk. Har precis renoverat klart vårt hus och köpt in UniFi produkter 2 st Ubiquiti Unifi AP-AC Lite, Unifi USG Security Gateway, UniFi Cloud Key samt UniFi Switch US-16-150W. Jag undrar nu om jag enbart kan använda appen för att sätt upp hela systemet eller måste jag koppla upp datorn mot systemet? Har inte planerat att göra några speciella inställningar då jag inte besitter den kunskapen.... Men vill veta detta så att jag har rätt grejor med mig när vi ska konfigurera allt.

Tack på förhand från en glad amatör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apet:

Hej jag har en fråga gällande att starta igång ett nytt nätverk. Har precis renoverat klart vårt hus och köpt in UniFi produkter 2 st Ubiquiti Unifi AP-AC Lite, Unifi USG Security Gateway, UniFi Cloud Key samt UniFi Switch US-16-150W. Jag undrar nu om jag enbart kan använda appen för att sätt upp hela systemet eller måste jag koppla upp datorn mot systemet? Har inte planerat att göra några speciella inställningar då jag inte besitter den kunskapen.... Men vill veta detta så att jag har rätt grejor med mig när vi ska konfigurera allt.

Tack på förhand från en glad amatör.

Citat:

This article guides the user on how to initially set up a new UniFi network including a UniFi Access Point (UAP), UniFi Switch (USW), UniFi Security Gateway (USG) and UniFi Cloud Key (UC-CK). It will cover the initial hardware connection to the moment a working wireless network is created.

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/219051528-UniFi-Setti...
Här har du en guide för exakt vad du frågar efter

Permalänk
Medlem

Tack för länken! Har läst lite i den nu och det står att man ska koppla in USG till router eller kan den kopplas direkt till mediaomvandlaren( fiberboxen)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska införskaffa några acesspunkter. Läst och läst och ändrat mig flera gånger...
Tanken är nog att skaffa antingen två eller tre. Kanske testar med två först för att se hur det blir.
En på ovanvåning och en på nedervåning. Men frågan är vilka jag ska ha.

Har varit inne på två LITE för att hålla ner kostnaden, då många skriver att dessa duger väldigt bra. Men funderar lite på att sätta en starkare där uppe där det kommer vara flest enheter. Pro eller NanoHD? och en Lite på nedervåning med möjlighet att sätta ytterligare en Lite på nedervåningen i andra delen av huset.
Jag har alltså plats för två AP nere, i varsin del av huset och en på ovanvåning, centralt mitt i huset.

Vad hade ni satsat på? NanoHD för att framtidssäkra lite? Eller Pro? Eller två Lite?

Permalänk
Medlem

@Sweina:

NanoHD har varit lite ostabil eftersom den är ganska ny på marknaden med många uppdateringar i UBNT -forumet då det är ett helt annat chipp. Jag skulle ha köpt AC-Pro som också har högre hastighet på 5Ghz än AC-Lite så länge enheterna stödjer det. Så köp så många AC-Pro du har råd med där hastigheterna spelar större roll och fyll upp med AC-Lite på övriga ställen

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Hej vänner. Har en ubiquiti switch 8 port 60w + 2st ap-ac-PRO .
Nu har båda min ap-av-pros blivit frånkopplade av någon anledning, har kollat på switchen och den verkar inte skicka data till dom längre bara ström, har kollat kablar allt ok, provat andra portar på switchen men samma sak. Har switchen gått sönder eller är de någon uppdatering som orsakat detta??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconair:

Hej vänner. Har en ubiquiti switch 8 port 60w + 2st ap-ac-PRO .
Nu har båda min ap-av-pros blivit frånkopplade av någon anledning, har kollat på switchen och den verkar inte skicka data till dom längre bara ström, har kollat kablar allt ok, provat andra portar på switchen men samma sak. Har switchen gått sönder eller är de någon uppdatering som orsakat detta??

Får de någon ip-adress av routern?
Skickar de ur något/några SSID?
Kan du ansluta till dem med ssh?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.