Verisure och deras klistermärken

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Vem som helst kan dra vem som helst till domstol. Men med vilket lagstöd menar du att dom skulle kunna få till en vinnande dom? Eller menade du bara att dom kan dra någon till domstol? För det är ju isåfall inget specifikt i detta fall, det gäller ju vad som helst förutsatt att domstolen väljer att pröva ärendet.

Ingen i denna tråd som säger som dig verkar förstår att Verisure inte har ett avtal med TS eller annan i samma sits. Deras tvist är isåfall med tidigare fastighetsägare, som dom då får ställa en fodran mot om de så önskar.

Vad är det du inte förstår, TS och husets förra ägare ÄGER INTE SKYLTARNA, att de satt där när huset köptes betyder noll och ingenting i sammanhanget. Förra ägaren har sålt något han inte har rätt att sälja. Om du köper något som är stulet och polisen knackar på för att hämta tillbaka stöldgodset så kan du inte säga APPAPP det är tjuven ni har något otalt med, inte mig. Jösses.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av LemurenSwe:

Ingen i denna tråd som säger som dig verkar förstår att Verisure inte har ett avtal med TS eller annan i samma sits. Deras tvist är isåfall med tidigare fastighetsägare, som dom då får ställa en fodran mot om de så önskar.

Det spelar ingen roll att TS inte har ett avtal med Verisure. Principen är den samma om någon hyr en bil och sen parkerar den på din tomt. Du kan inte säga "ni har inte ingått i avtal med mig, ni får inte hämta upp hyrbilen" till hyrbilsfirman om han som hyrde bilen inte lämnat den åter.

Skrivet av LemurenSwe:

Vem som helst kan dra vem som helst till domstol. Men med vilket lagstöd menar du att dom skulle kunna få till en vinnande dom? Eller menade du bara att dom kan dra någon till domstol? För det är ju isåfall inget specifikt i detta fall, det gäller ju vad som helst förutsatt att domstolen väljer att pröva ärendet.

Njae, nu har jag varit lite vag igen känner jag
Det jag syftar på är att det med största sannolikhet specificerades i avtalet mellan Verizure och den ursprunglige fastighetsägaren att skyltar/märken är Verizures egendom. Därför ingår dessa alltså inte när äganderätten till själva fastigheten transfererades till TS.

Därmed är det fortfarande Verisures egendom som ligger/sitter på TS fastighet. Vill TS inte vara behjälplig och lämna denna egendom åter kan Verisure begära handräckning hos Kronofogden (även om jag tvivlar att de skulle orka göra det). Om TS hindrar handräckningen eller bestrider kravet så kan Verisure dra det till tingsrätten. Beroende på hur avtalet om äganderätten över skyltar/märken ser ut, ser jag det inte som osannolikt att de skulle kunna vinna en sådan tvist.

Med allt det sagt, det är jävligt osannolikt att Verisure skulle orka gå igenom hela baletten för några skyltar/märken - men de skulle kunna göra det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Vad är det du inte förstår, TS och husets förra ägare ÄGER INTE SKYLTARNA, att de satt där när huset köptes betyder noll och ingenting i sammanhanget. Förra ägaren har sålt något han inte har rätt att sälja. Om du köper något som är stulet och polisen knackar på för att hämta tillbaka stöldgodset så kan du inte säga APPAPP det är tjuven ni har något otalt med, inte mig. Jösses.

Med din utgångspunkt så gör sig alltså tidigare fastighetsägare sig skyldig till ringa stöld och häleri?
Oavsett så kvarstår min ståndpunkt, Verisure har ej ett avtal med nuvarande fastighetsägare och får då precis som vem som helst göra en juridisk prövning om saken om dom så behagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Ingen i denna tråd som säger som dig verkar förstår att Verisure inte har ett avtal med TS eller annan i samma sits. Deras tvist är isåfall med tidigare fastighetsägare, som dom då får ställa en fodran mot om de så önskar.

Bara för att förra ägaren inte tog ner skyltarna när den sålde sin bostad betyder inte att nya ägaren per automatik äger skyltarna. I praktiken så hyrde förra ägaren skyltarna och de ska därmed åter till leverantören.

Det jag inte kan förstå är varför man ska vara en grinig jäkel och inte bara ta ner skyltarna som man faktiskt inte äger nyttjanderätten till. Det är ju uppenbart att TS i detta fall vill nyttja varumärket till sin fördel genom att skylta att man har larm fastän man inte har, ja då ska man likväl betala för sig. Vill TS inte ha tjänsten överhuvudtaget, ja då tar man ner skyltarna och får köpa några egna noname skyltar och sätta upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det spelar ingen roll att TS inte har ett avtal med Verisure. Principen är den samma om någon hyr en bil och sen parkerar den på din tomt. Du kan inte säga "ni har inte ingått i avtal med mig, ni får inte hämta upp hyrbilen" till hyrbilsfirman om han som hyrde bilen inte lämnat den åter.

Hur är principen densamma beträffande en bil (lösöre) vilken annan person avlämnat på tomtyta som redan tillhör fastighetsägaren och fast monterad utrustning (vilket tidigare fastighet visserligen inte haft rätt att sälja, men ändå sålt) på en fastighet där äganderätten övergår till annan person?

Det senare innebär ju hur man än vrider och vänder på det en åverkan på fastigheten (om än liten).

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av LemurenSwe:

Hur är principen densamma beträffande en bil (lösöre) vilken annan person avlämnat på tomtyta som redan tillhör fastighetsägaren och fast monterad utrustning (vilket tidigare fastighet visserligen inte haft rätt att sälja, men ändå sålt) på en fastighet där äganderätten övergår till annan person?

Det senare innebär ju hur man än vrider och vänder på det en åverkan på fastigheten (om än liten).

En fasadskylt är rimligtvis även den lös egendom, åtminstone så jag skulle tolka JB 2 kap. 2 § Jag skulle generellt säga att det blir ganska utmanande att argumentera i rätt för att en skylt/klisterlapp skulle vara "tillbehör till fastighet [...] ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna"
Men det är ju sådant som tingsrätten skulle tolka om det gick till det extremfallet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

En fasadskylt är rimligtvis även den lös egendom, åtminstone så jag skulle tolka JB 2 kap. 2 § Jag skulle generellt säga att det blir ganska utmanande att argumentera i rätt för att en skylt/klisterlapp skulle vara "tillbehör till fastighet [...] ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna"
Men det är ju sådant som tingsrätten skulle tolka om det gick till det extremfallet.

Syftar du till första stycket av densamma? Om så är fallet så är jag av uppfattningen att dekaler eller skyltar likt det som TS beskriver inte är lösöre.

Permalänk
Medlem

Saken är den att ingen normal i tinget dömer detta. Så de kör en fuling.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordrassil:

Tänker ni likadant om det skulle stå ett elkraftverk från Ramirent i garaget? Och sedan be dem att dra åt helvete när de vill ha tillbaka det.
Bara för att förra ägaren "sålt" er något som inte tillhörde dem så faller det knappast på bolaget.

Om det ingick i köpet av huset så är det förra ägarens problem, inte nya ägarens.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Hur är principen densamma beträffande en bil (lösöre) vilken annan person avlämnat på tomtyta som redan tillhör fastighetsägaren och fast monterad utrustning (vilket tidigare fastighet visserligen inte haft rätt att sälja, men ändå sålt) på en fastighet där äganderätten övergår till annan person?

Det senare innebär ju hur man än vrider och vänder på det en åverkan på fastigheten (om än liten).

Det blir ingen åverkan på din fastighet av att pilla bort ett klistermärke från en fönsterruta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@PointMan: på vilket sätt skulle den förra ägaren kunna bidra med något just nu menar du? han/hon glömde förmodligen helt enkelt att ta bort larmskylten, menar du att den gamla ägaren ska åka och plocka ner grejerna eller vad?

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Avstängd

Även dekalerna är nu en gång formellt sett utlånade av företaget, inte tidigare fastighetsägares egendom.

(För övrigt rätt imponerande att någon orkar hålla igång snart tre fulla sidor här om ett par klistermärken... )

Förlåt mig, skylten kostade inte tjugo kronor som jag sade, den går på hela 27:- så jag har full förståelse att TS är beredd att lägga ned sin tid på detta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag skulle:
A bett dom att själva hämta dem samt återställa eventuell skada på fasaden.

B, Skrapa loss dem fula och förstörda och låta de stå för portot.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem

Gör ingenting, det är ett par jävla klistermärken. Det är så oviktigt som något kan bli. Låt dom göra en stor cirkus av det om dom vill men ta ingen del i den. Du har inga skyldigheter alls gentemot dom, inte ens moraliska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

@PointMan: på vilket sätt skulle den förra ägaren kunna bidra med något just nu menar du? han/hon glömde förmodligen helt enkelt att ta bort larmskylten, menar du att den gamla ägaren ska åka och plocka ner grejerna eller vad?

Nu var mitt svar riktat till inlägget om ett teoretiskt elverk som sålts med huset och som sen visar sig vara hyrt. I det fallet så är problemet mellan uthyraren och personen som sålt huset, inte nya ägaren av huset.

Angående klisterlapparna så är larmbolagen och deras representanter riktiga svin, därför, tycker jag, kan man möta med precis samma mynt tillbaka. Sån är jag.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Eftersom TS inte nämnt något om en kvarlämnad larmcentral eller sensorer antar jag att Verisure hämtade dessa när föregående ägare sa upp sitt avtal. Varför pillade de isf inte bort etiketterna redan då istället för att gå på den nye ägaren och hota med åtgärder om han/hon inte vill ha något larm?

Glömma kan vem som helst göra men just Verisures anställda måste vara hedersmedlemmar i Svenska Demensförbundet med tanke på hur många gånger man hör historier som denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Vad är det du inte förstår, TS och husets förra ägare ÄGER INTE SKYLTARNA, att de satt där när huset köptes betyder noll och ingenting i sammanhanget. Förra ägaren har sålt något han inte har rätt att sälja. Om du köper något som är stulet och polisen knackar på för att hämta tillbaka stöldgodset så kan du inte säga APPAPP det är tjuven ni har något otalt med, inte mig. Jösses.

Om han nu inte äger dom efter han har köpt hela huset? Vem anser du äger skyltarna? Verisure? Förra ägaren? Kommunen? Staten?

Detta är bara en ful marknadsföring för att försöka tvinga till sig nya kunder enligt min mening.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

@muSashi: Verisure äger skyltarna och vill ha tillbaka dom efter som TS inte vill ha deras tjänst, Verisure plockar ner sina grejer så är det inget problem längre.... fattar inte riktigt vart du får in att "tvinga till sig nya kunder" i det här

att det här ens är nåt att diskutera, låt dom hämta sina grejer

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JohanssoN85:

@muSashi: Verisure äger skyltarna och vill ha tillbaka dom efter som TS inte vill ha deras tjänst, Verisure plockar ner sina grejer så är det inget problem längre.... fattar inte riktigt vart du får in att "tvinga till sig nya kunder" i det här

att det här ens är nåt att diskutera, låt dom hämta sina grejer

De har redan hämtat utrustningen men lämnar medvetet kvar märkena för att ha en anledning att terra nästa person som flyttar in. Det är deras säljtaktik.

När förvandlades klistermärkena till skyltar förresten?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så är det här ett "varumärkesintrång" och rent teoretiskt skulle TS kunna bli stämd för att skada Verisures varumärke i och med att han inte har utrustningen som som klistermärkena anger.

Sen att det skulle gå så långt är nog osannorlikt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk

@Aphex: hur vet du att det är dom som har hämtat utrustningen och inte förra ägaren som har monterat bort det?

jag vet inte om det handlar om en skylt eller klistermärke eller både och, det kvittar, skrev skylt eftersom nån ovan skrev det.

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

Mycket spekulationer. Några saker jag vet som kund hos Verisure:

Det finns, åtminstone, klistermärken, små skyltar med två skruvar eller spikar samt större skyltar med fyra skruvar eller spikar. Inget av dessa innebär någon "åverkan på fastigheten" att ta bort.

Klistermärkena som vi har hemma sätts på utsidan av fönstret och kan enkelt pillas bort.

På skyltarna och klistermärkena står att de tillhör Verisure.

Utrustning i huset kan både ägas av Verisure eller kunden. Hos oss äger Verisure utrustningen till dess att vi har varit betalande kunder i 5 år, därefter äger vi utrustningen.

Det innebär att Verisure inte alltid kommer och tar ner sensorer, kameror etc när ett antal sägs upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Otrevligheter raderade*

Vänligen höj nivån annars kommer tråden att låsas.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag tror man kan sammanfatta detta med att dom flesta tycker att man bara ska lämna tillbaka dekalerna. Antingen för att det är det "rätta" att göra eller för att det är onödigt att tjafsa. Bättre att böja sig som gräset i vinden.
------------
Jag vill varken ha deras tjänst eller dekaler. Därför att jag inte har någon anledning att ta ner skyltarna. Verisure borde ha gjort det när kunden dom hade avtal med sa upp sitt avtal. Jag är även osäker på hur det kommer se ut på framsidan av huset efter man tagit bort skyltarna. Rent ekonomiskt hade det varit mer fördelaktigt att låta dom göra det men jag har mina principer. Dom har redan ring och knackat på dörren flertalet gånger och varje gång har man haft svårt att somna om, fått sömnbrist och en allmänt kämpig dag på jobbet så jag är väl kanske inte så pigg att gå dom till mötes och som någon annan skrev. Dom här skyltarna kommer göra ett fint jobb att hålla framtida larmförsäljare borta, när Verisures gelikar kastar sina blickar mot mitt hus så möts dom av dessa skyltar och inser att det inte ens är värt att göra ett försök.

Skrivet av Andreaz1:

Du vill inte ha deras tjänst. Varför ska du ha deras klistermärken? Varför vägrar du låta dem bara plocka ner sina klistermärken om de till och med gör det åt dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har det med saken att göra huruvida jag är söndercurlad eller inte? Jag ser inte sambandet. Tid är pengar, varför ska jag ta av min personliga tid för att göra det när dom kan ta ner dekalerna under tidigare ägare? Dom hade gott med tid på sig och var medvetna om att avtalet var uppsagt. Vad skulle hindra dom från att åka och hämta sina dekaler innan huset sålts? Det är inte helt klart för mig vem som egentligen äger dessa dekaler och jag har inte sett vad som står i avtaletet förra ägaren skrivit på.

Skrivet av videopac:

Hela världen verkar vara söndercurlad... lämna tillbaka det som inte är ditt och så är saken ur välrden. Otroligt vilket folk det finns.

Det är inget främmande koncept för någon men vad som är rätt och fel kan man ju diskutera. Vilken nytta menar du att skyltarna gör? Jag har trädfasad och jag skulle gissa på att skyltarna är fastskruvade, det är inte så att jag vill ha skyltarna där utan jag vill helt enkelt bara inte ta ner dom. Men visst, jag hade gärna velat ha fördelarna med dekalerna utan att betala för dom om det hade funnits några fördelar.

Drev butik med min mor ett tag, vi hade såna där kameraövervakningsskyltar överallt och riktiga övervakningskameror och dom hjälpte inte ett dugg. Inte ens när man fångar tjuvarna på film och vet vem vilka dom är så kan inte polisen göra göra någonting.

Skrivet av Lcars:

Jag förstår att detta är ett främmande koncept för vissa, men vad sägs om att "Göra rätt för sig"?

Att kanske, eventuellt, välja antingen att dra nytta av larmbolagets tjänst, och därmed betala för det, eller att inte göra det?

För detta är ju vad det handlar om. Ingen är dum nog att de tror att det handlar om att TS skulle behöva gå upp vid någon oläglig tid, eller att det skulle innebära skador på hans egendom. Det handlar om att TS vill ha fördelarna med etiketterna utan att betala för dem.

Jag vet inte, det kanske inte längre är något man gör, att betala för det man vill ha?

Det enda jag har som är stöldbegärligt är min dator, träningscykel och en microvågsugn. Om någon stjäl datorn blir dom nog ganska besvikna när dom kommer hem för det sitter bara ett GTX 970 i den. Träningscykeln är förmodligen för tung för att någon ska orka bära med den och micron är +20 år gammal så om någon stjäl den får jag en bra ursäkt att äntligen köpa en ny.

Jag är inte villig att betala för tjänsten oavsett vad den kostar. Kostar den 500kr/mån någonting? på tio år blir det 60.000kr. Skulle jag ha oturen att få inbrott under den tiden så täcker försäkringen en del och även om jag hade haft avtal med Verisure är det som någon skrev, snarare så att inbrottstjuvar kan få för sig att jag har värdefulla grejer hemma.

Skrivet av twk:

I deras tjänst ingår att de sätter upp dekaler och skyltar, som du sedan har rätt att ha under tiden som du betalar för tjänsten. Så du nyttjar redan en del av den tjänst de erbjuder.

Jag förstår om du inte är villig att betala för deras tjänst när du lyckats att få dekalerna utan att betala.

Permalänk
Medlem

Mitt fel jag var inte tydlig nog, det är cirka åtta stycken klistermärken som sitter på fönster samt två tre skyltar som sitter på fasaden.

Skrivet av Aphex:

När förvandlades klistermärkena till skyltar förresten?

Bra information tack, undrade just om dom använde någon speciell teknik för att få bort dom. (som att värma upp med hårtork eller liknande). Jag tror, att jag äger utrustningen. Säljaren av huset sa i alla fall att jag kunde sälja den på blocket om jag ville så då kanske dom har varit kunder i fem år då.

Skrivet av twk:

Mycket spekulationer. Några saker jag vet som kund hos Verisure:

Det finns, åtminstone, klistermärken, små skyltar med två skruvar eller spikar samt större skyltar med fyra skruvar eller spikar. Inget av dessa innebär någon "åverkan på fastigheten" att ta bort.

Klistermärkena som vi har hemma sätts på utsidan av fönstret och kan enkelt pillas bort.

På skyltarna och klistermärkena står att de tillhör Verisure.

Utrustning i huset kan både ägas av Verisure eller kunden. Hos oss äger Verisure utrustningen till dess att vi har varit betalande kunder i 5 år, därefter äger vi utrustningen.

Det innebär att Verisure inte alltid kommer och tar ner sensorer, kameror etc när ett antal sägs upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken tomtetråd alltså... Massa snillen som spekulerar till höger och vänster xD

Ingen har fastställt att det i husets ursprungliga ägares kontrakt med Verisure tydligt står att eventuella klistermärken och/eller skyltar ska returneras vid uppsägning av kontrakt.

Och om det i den ursprungliga kundens kontrakt inte finns någon sådan specifik skrivelse så kan Verisure ta och fara och flyga med sina försök att kräva tillbaka dem.

Att Verisure på en eventuell skylt skrivit att den tillhör dem innebär inte att den tillhör dem om det inte i ett kontrakt där en kund köpt tjänst och eventuellt köpt utrustning om kontraktet funnits i över X år att denne ska återlämnas.

OCH oavsett om det nu skulle finnas en sådan skrivelse i ursprungliga kundens avtal så är det med den ursprungliga kunden som Verisure ska rikta sina krav mot så att denne får kontakta nya husägaren för att lösa eventuell nedmontering av klistermärken och/eller skyltar och återställning av eventuella hål och skador som potentiellt kan uppstå från nedmontering av dessa.

Allt j-la snicksnack om etik, moral och "göra rätt för sig" kan ni lägga ner. Finns ingenting som säger att TS behöver göra ett jota utan ett formellt beslut av instans.

Jag hade i samma situation gjort exakt samma sak, vilket är inte ett jota då dessa företag anställer och utbildar parasiter till säljare som trakasserar potentiella kunder och lurar på dem tjänster och "erbjudanden" som är skräp.

Det kan gott kosta dem pengar att fixa DERAS misstag och deras försök att lura på nya husägaren en tjänst denne inte bett om.

Permalänk
Avstängd

Nu lämnar jag den här tråden, rättshaverister och sniket folk som inte vill göra rätt för sig får väl fortsätta försöka ursäkta sitt korkade beteende i fred från mig i alla fall.

Som sagt, man baxnar!

Permalänk
Medlem

Bråka om några j-a klistermärken? Är detta verkligen seriöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KASC:

Vilka människor det finns i denna tråd, varför inte bara ta ner skyltarna eller låta dom göra det. Jag hoppas att ni förstår att ett företag såklart inte vill att man skyltar med deras tjänst ifall man inte nyttjar den. I detta fall vill såklart trådskaparen ha kvar skyltarna i avskräckande syfte utan att betala något vilket gör att TS nyttjar varumärket utan att göra rätt för sig. Helt klart dålig stil från TS att krångla till det.

Om han verkligen ville ha kvar dem i avskräckande syfte - varför skapa tråden?

Det är litet skillnad på värde på prylen också, går inte att jämföra med ett elverk.

Eftersom det nu är så att dekalerna ingick i ett avtal som förra ägaren tecknade så är det en fråga om att dessa inte plockade ner dekalerna innan försäljningen gick igenom. Som jag ser det får larmföretaget helt enkelt gilla läget eftersom det kan vara svårt för dem rent legalt att kräva tillbaka dessa med det låga värde de dekalerna har.

Om de inte gillar läget så får de väl byta design med nya dekaler varje år på samma sätt som de gamla skattemärkena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Bråka om några j-a klistermärken? Är detta verkligen seriöst?

Ja, företaget har gjort flera försök att få tillbaks sina klistermärken och försöka sälja på en tjänst som TS inte vill ha.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233