Cykelpassage vid rondell: Vem gjorde rätt?

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Nej, det står:
"• När du kör ut ur en cirkulationsplats och ska passera en obevakad cykelpassage, ska du köra
med låg hastighet och ge cyklande och mopedister (klass II),
som är ute på eller just ska ut på
cykelpassagen, tillfälle att passera."

Det är inte samma sak som väjningsplikt, vilket cyklisten har.

Det går alldeles utmärkt att passera även om det finns fordon i cirkulationsplatsen, man kan leda cykeln och vips har bilarna väjningsplikt. Alternativt uppmärksamma huruvida ovanstående text följs av bilisterna.

Och du gör samma miss som väldigt många i den här diskussionen, att bilisten gjorde fel betyder inte att cyklisten gjorde rätt.

Hittade följande vilket delvis styrker ditt påstående om väjningsplikt för cyklister
"Cyklisterna har väjningsplikt mot bilförarna, inte tvärtom.
Undantag: Korsar du som bilförare en cykelpassage i samband med sväng eller utfart ur en cirkulationsplats ska du släppa fram alla på cykelpassagen, även cyklister och mopedister."
Om din första punkt och ovan undantag inte kan räknas till väjningsplikt. Vad är det i så fall? Inget eget påhittat ord, det ska gå att återfinna i lagboken.

Kan du svara på detta, hur långt ifrån en cykelpassage kan ett fordon som ska ut ur en cirkulationsplats vara för att jag ska ha väjningsplikt när jag är vid cykelpassagen. Det jag vill ha är ett avstånd i meter från cykelpassagen, ej att det beror på omständigheter.

Det jag avsåg med att inte kunna passera, var att inte kunna passera cyklande.

Men jag hävdar fortfarande att bilisten är vållande, då bilen höll på att köra på bakhjulet. Enbart detta gör att bilisten skulle ha stannat eller saktat in eftersom bilen var så långt ifrån när cykeln var framme vid passagen.

På vilket sätt gör jag samma miss som alla andra, när jag säger att bilisten har fel. Var har jag sagt att cyklisten har gjort rätt?

Kan säga att det var tur för bilisten att cykeln inte träffades och att cyklisten ramlade. Beroende på skada kan bilisten har blivit dömd till grovt vållande till kroppsskada,
När en olycka som involverar försäkringsbolag inträffar blir alltid ena parten vållande och får stå för alla kostnader.
Så byt ut ordet fel till vållande så blir det mer rätt och det är bara en vållande till en olycka.

Slutsats: I detta fall är bilisten vållande till att situation uppstod.
Är gående, cyklist samt haft körkort sedan slutet 1980.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Hittade följande vilket delvis styrker ditt påstående om väjningsplikt för cyklister
"Cyklisterna har väjningsplikt mot bilförarna, inte tvärtom.
Undantag: Korsar du som bilförare en cykelpassage i samband med sväng eller utfart ur en cirkulationsplats ska du släppa fram alla på cykelpassagen, även cyklister och mopedister."
Om din första punkt och ovan undantag inte kan räknas till väjningsplikt. Vad är det i så fall? Inget eget påhittat ord, det ska gå att återfinna i lagboken.

Kan du svara på detta, hur långt ifrån en cykelpassage kan ett fordon som ska ut ur en cirkulationsplats vara för att jag ska ha väjningsplikt när jag är vid cykelpassagen. Det jag vill ha är ett avstånd i meter från cykelpassagen, ej att det beror på omständigheter.

Det jag avsåg med att inte kunna passera, var att inte kunna passera cyklande.

Men jag hävdar fortfarande att bilisten är vållande, då bilen höll på att köra på bakhjulet. Enbart detta gör att bilisten skulle ha stannat eller saktat in eftersom bilen var så långt ifrån när cykeln var framme vid passagen.

På vilket sätt gör jag samma miss som alla andra, när jag säger att bilisten har fel. Var har jag sagt att cyklisten har gjort rätt?

Kan säga att det var tur för bilisten att cykeln inte träffades och att cyklisten ramlade. Beroende på skada kan bilisten har blivit dömd till grovt vållande till kroppsskada,
När en olycka som involverar försäkringsbolag inträffar blir alltid ena parten vållande och får stå för alla kostnader.
Så byt ut ordet fel till vållande så blir det mer rätt och det är bara en vållande till en olycka.

Slutsats: I detta fall är bilisten vållande till att situation uppstod.
Är gående, cyklist samt haft körkort sedan slutet 1980.

Freezer

KORSNINGAR 7 Detaljutformning
övergångsställe placeras indraget 6 m från primärgatans
körbanekant för att rymma en väntande personbil mellan primärgatan och övergångsstället. Kortare avstånd medför att högersvängande fordon som väntar för att släppa fram gående hindrar rakt framkörande trafik.

https://www.trafikverket.se/contentassets/0252942151f447918f4...

Så korsningen är åtminstone så stor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:
Jag förstår inte vad du avser med inlägg och bild. Lust att förklara.
Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Hittade följande vilket delvis styrker ditt påstående om väjningsplikt för cyklister
"Cyklisterna har väjningsplikt mot bilförarna, inte tvärtom.
Undantag: Korsar du som bilförare en cykelpassage i samband med sväng eller utfart ur en cirkulationsplats ska du släppa fram alla på cykelpassagen, även cyklister och mopedister."
Om din första punkt och ovan undantag inte kan räknas till väjningsplikt. Vad är det i så fall? Inget eget påhittat ord, det ska gå att återfinna i lagboken.

Kan du svara på detta, hur långt ifrån en cykelpassage kan ett fordon som ska ut ur en cirkulationsplats vara för att jag ska ha väjningsplikt när jag är vid cykelpassagen. Det jag vill ha är ett avstånd i meter från cykelpassagen, ej att det beror på omständigheter.

Det jag avsåg med att inte kunna passera, var att inte kunna passera cyklande.

Men jag hävdar fortfarande att bilisten är vållande, då bilen höll på att köra på bakhjulet. Enbart detta gör att bilisten skulle ha stannat eller saktat in eftersom bilen var så långt ifrån när cykeln var framme vid passagen.

På vilket sätt gör jag samma miss som alla andra, när jag säger att bilisten har fel. Var har jag sagt att cyklisten har gjort rätt?

Kan säga att det var tur för bilisten att cykeln inte träffades och att cyklisten ramlade. Beroende på skada kan bilisten har blivit dömd till grovt vållande till kroppsskada,
När en olycka som involverar försäkringsbolag inträffar blir alltid ena parten vållande och får stå för alla kostnader.
Så byt ut ordet fel till vållande så blir det mer rätt och det är bara en vållande till en olycka.

Slutsats: I detta fall är bilisten vållande till att situation uppstod.
Är gående, cyklist samt haft körkort sedan slutet 1980.

Freezer

Frågan TS tog upp är inte vem som blivit vållande, utan vem som gjorde rätt. Bilföraren hade sannolikt blivit vållande precis som du beskriver, men båda gjorde fel.

Texten är precis vad det står, du ska släppa fram de som är på passagen. Cyklar har däremot väjningsplikt och ska vara beredda på att stanna om det kommer en bil där.
Att två saker verkar lika betyder inte att det är samma sak, särskilt inte när det gäller juridik.

Passera cyklande kan man göra när man inte behöver väja för en bil

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Freezer64Pro:

@mrqaffe:
Jag förstår inte vad du avser med inlägg och bild. Lust att förklara.
Freezer

Det är en definition på korsning, du frågade om avstånden och minst en billängd är det i alla fall och man kan väl tänka sig en lastbilslängd som längst om inget skyltas.
Det är inte ett exakt svar på din fråga men visar hur trafikverket resonerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Freezer64Pro:

...

Kan säga att det var tur för bilisten att cykeln inte träffades och att cyklisten ramlade. Beroende på skada kan bilisten har blivit dömd till grovt vållande till kroppsskada,
När en olycka som involverar försäkringsbolag inträffar blir alltid ena parten vållande och får stå för alla kostnader.
Så byt ut ordet fel till vållande så blir det mer rätt och det är bara en vållande till en olycka.

Slutsats: I detta fall är bilisten vållande till att situation uppstod.
Är gående, cyklist samt haft körkort sedan slutet 1980.
...

Kan säga att det var tur för cyklisten att cykeln inte träffades. Oavsett vad bilisten blivit dömd till så är det en västanfläkt mot vad som kunde hänt med cyklisten. Att riskera liv och hälsa helt i onödan är ju ren stupiditet. Stanna cykeln, gå av och led den över på övergångsstället. Lätt som en plätt och förmodligen ökar chansen att komma hem igen, utan att passera bårhuset eller sjukhuset, rejält.

Men tydligen är cyklister "gamblers", spela roulett med liv och hälsa som insats. Så smart. Not.

Slutsatsen du drar är inte självklar.

Permalänk
Medlem

Upplever att bilisterna inte riktigt förstår att det sitter en människa ovanpå cykeln, att det är människan som styr och för cykeln framåt. Ungefär som de sydamerikanska indianerna inte förstod att det satt en spansk ryttare ovanpå en häst, att de trodde att det var en sorts enorm främmande farlig varelse.

Det kan förklara att bilister ser cykeln som ett hot och att de bakom ratten fantisera om att platta till cykeln med sin sin onödiga plåtklädda miljöförstörare. Självklart gör de ju inte det på grund av konsekvenserna. Men många har nog tänkt tanken.

Permalänk

@mrqaffe:
Då missförstod du min fråga där jag frågade om avstånd. Det jag ville ha var ett avstånd i meter till ett fordon mätt från cykelpassagen när en cyklist står vid nämnda cykelpassage redo att cykla över.
Många här i tråden anser att cyklisterna skulle ha lämnat företräde, men det ingen av dessa verkar fundera över är var var bilen när cyklisten som nästan träffades skulle till att cykla ut på cykelpassagen.

Det är därför jag vill ha ett avstånd till ett fordon mätt från cykelpassagen. Jag vill inte riskera att själv bli påkörd bara för att jag inte har väntat tillräckligt länge. Trots att det står i reglerna att en bilist som lämnar en cirkulationsplats ska ha låg fart och ska se till att de som är i eller ska just till att cykla ut kan göra så.

För jag anser att nämnda bilist fortfarande var kvar i eller precis lämnat cirkulationsplatsen när första cykeln skulle åka ut på cykelpassagen. Dessutom framgår det tydligt att bilisten har sett cyklisterna innan han åkte in i cirkulationsplatsen.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Freezer64Pro:

@mrqaffe:
Då missförstod du min fråga där jag frågade om avstånd. Det jag ville ha var ett avstånd i meter till ett fordon mätt från cykelpassagen när en cyklist står vid nämnda cykelpassage redo att cykla över.
Många här i tråden anser att cyklisterna skulle ha lämnat företräde, men det ingen av dessa verkar fundera över är var var bilen när cyklisten som nästan träffades skulle till att cykla ut på cykelpassagen.

Det är därför jag vill ha ett avstånd till ett fordon mätt från cykelpassagen. Jag vill inte riskera att själv bli påkörd bara för att jag inte har väntat tillräckligt länge. Trots att det står i reglerna att en bilist som lämnar en cirkulationsplats ska ha låg fart och ska se till att de som är i eller ska just till att cykla ut kan göra så.

För jag anser att nämnda bilist fortfarande var kvar i eller precis lämnat cirkulationsplatsen när första cykeln skulle åka ut på cykelpassagen. Dessutom framgår det tydligt att bilisten har sett cyklisterna innan han åkte in i cirkulationsplatsen.

Freezer

Bilisten ska kunna stanna på den billängd som borde finnas vid utfarten ur rondellen om allt är bra byggt förutsatt att bilisten håller maximal hastighet som får hållas sett till trafiksituationen. Men i det här fallet har både bilist och cyklist gjort fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av videopac:

Kan säga att det var tur för cyklisten att cykeln inte träffades. Oavsett vad bilisten blivit dömd till så är det en västanfläkt mot vad som kunde hänt med cyklisten. Att riskera liv och hälsa helt i onödan är ju ren stupiditet. Stanna cykeln, gå av och led den över på övergångsstället. Lätt som en plätt och förmodligen ökar chansen att komma hem igen, utan att passera bårhuset eller sjukhuset, rejält.

Men tydligen är cyklister "gamblers", spela roulett med liv och hälsa som insats. Så smart. Not.

Slutsatsen du drar är inte självklar.

Håller med i första meningen Men sedan lägger du all skuld på cyklisterna och anser att man ska leda cykeln över utan att ens reflektera över var bilen var när cyklisten skulle till att cykla ut på cykelpassagen. Det vill säga att MINST en av cyklisterna var ute på cykelöverfarten innan bilisten ens var framme och ska då släppa över trafikanter.

Det ingen verkar vilja svara på är hur långt ifrån en cykelpassage ett fordon kan vara från en cykelpassage när cyklisten står redo att åka ut på cykelpassagen.

I den här tråden är avståndet från cirkulationsplatsen och cykelpassagen så lång att en bil med släp verkar får plats, vilket innebär att bilisten hade mycket god tid på sig att se till att cyklisterna hann över. Finns dock cykelpassager som är betydligt närmare cirkulationsplatsen, där en liten bil knappt får plats. Ska man vänta på att alla som är i cirkulationsplatsen har lämnat den innan man törs cykla ut på cykelpassagen, eftersom ni alla hänvisar till att man som cyklist ska lämna företräde? I så fall är det lika bra att alla cykelpassager tas bort och att alla cyklister tvingas till att leda över sin cykel. För det är den slutsats jag drar av alla som hävdar att cyklisterna gjorde fel. Det ni glömmer bort är bilistens skyldigheter!

I trådstarten framgår det att bilisten verkade gasa på istället för att hålla låg fart.

Så varför är min slutsats inte självklar?

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Bilisten ska kunna stanna på den billängd som borde finnas vid utfarten ur rondellen om allt är bra byggt förutsatt att bilisten håller maximal hastighet som får hållas sett till trafiksituationen. Men i det här fallet har både bilist och cyklist gjort fel.

Håller med i sak, men i det här fallet verkar avståndet från cirkulationsplatsen till cykelpassagen vara cirka 10 meter, vilket innebär att en bil med släp troligen kan få plats.

Nu har inte TS förtydligat hur de cyklade vid cykelpassagen trots en förfrågan. Det gör att vi bara kan gissa, men det som framgår var att ena cykelns bakhjul var nära att bli påkört och att bilisten verkade gasa på.

Om vi antar följande: En bils bredd är 1,7 meter. En cykel är 1,7 meter lång. Då det är räcke och lyktstolpe vid cykelpassagen och att en bilist vill ha ett säkert avstånd till hinder på högersidan ökar jag på bilens bredd till 2 meter. Antar även att cyklistens fart var 15 km/h vilket innebär cirka 4 m/s och 30 km/h för bilisten vilket är cirka 8 m/s.

Detta gör att första cyklistens framhjul är nästan fyra meter från cykelpassagens början när bilisten är framme vid cykelpassagen.
Var var bilen när den cykeln var redo att cykla ut på cykelpassagen?

Om vi i stället antar att de cyklade i led bakom varandra, innebär det att det måste läggas på ytterligare minst 1,7 meter på tidigare avstånd. Vilket då innebär ett avstånd på nästan sex meter från kanten på cykelpassagen. Det gör att bilen är ytterligare längre bort från cykelpassagen och borde därför haft ännu bättre förutsättningar att släppa förbi de cyklande.

På vilket sätt kan cyklisterna ha gjort fel enligt lagboken? Att självbevarelsedriften kan ha sagt att det lämpligaste hade varit att släppa förbi bilisten då den gasade på hör inte till frågan.
Det är därför jag vill ha avståndet till ett fordon från en cykelpassage, eftersom alla här verkar ha fastnat på att en cyklist ska lämna företräde.

Jag håller med om att cyklist ska lämna företräde, men frågan jag vill ha svar på är. Hur långt ifrån kan ett fordon vara för att jag som cyklist ska lämna företräde när en bilist lämnar en cirkulationsplats. Då bilister ska ge cyklister som just ska till att cykla ut på en cykelpassage möjlighet till det.

För enligt mina antaganden var bilisten antingen i eller hade lagom påbörjat sin utfart ur cirkulationsplatsen när första cyklisten skulle till att färdas ut på cykelpassagen. Vilket med min bil hade varit nästan två billängder och därigenom väldigt goda möjligheter att stanna.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

I fallet som tas upp ovan, krävs det "två idioter" för att skapa en olycka. Jag säger inte att någon är en idiot, det var ingen olycka, denna gången. Men jag är själv både bilist och cyklist. Funderar på att sälja min cykel av rädsla för att skada mig. Förra året krockade jag två gånger. Båda gångerna var det bil från bakom väjningsplikt skyllt som inte väjde. Båda gångerna var jag lite för "styv i korken" och bara antog att bilisten skulle stanna enligt reglerna.
Det kanske var bilistens fel, men det var jag som cyklist som fick ont! Bilistens försäkring går i båda fallen in och täcker, båda bilisterna blev av med bonusar och skadefria år. = Dyrare försäkrings premie i framtiden!

Den krassa sanningen är att våra beslutsfattare i flera decennier har gjort allt de kan för att jävlas med oss bilister. Det är väldigt mycket onödigt lidande i trafiken, folk lägger år av sitt liv på att sitta o köa i trafiken ToR jobbet. Vi är uppskruvade bakom ratten, vi har bråttom, en del tränger sig och strör salt i öppna sår, så vi håller ännu kortare avstånd, ökar farten, tvärnitar. Det kostar samhället oändligt mycket pengar i form av skrotade fordon, skadade människor och framför allt bortslösad tid.
Till mixen har de nu bestämt att vi skall börja cykla till jobbet istället. Miljö-nissarna har ju varit nere på kontinenten och tagit lärdom.
De har sett hur mycket folk cyklar. De bara missade ett par små detaljer som skiljer Sverige från tex Holland och Belgien.
Avståndet och temperaturen på vintern!
EDIT: Sedan såg de bara alla de som cyklade. De såg inte dem som inte kunde cykla. Gamla o sjuka. Så nu skall "alle man ur huse" och cykla i Sverige, unga o friska, gamla som sjuka. Får fridolin bestämma (34 år och frisk) skall vi till och med hyra last cykel när vi skall ut o storhandla. Inga problem när man är 34 år, ung och frisk! (Klarar man det som 34åring, klarar man det dubbelt så bra som 68åring? )

Där det förr var trefiligt, har man numera tagit en fil i anspråk för bussar och en för cyklister. Kvar är en tredje del av vägen för bilisterna. När kön blir tillräckligt lång, når den närmsta bakomvarande korsning och pluggar igen den. Kalabaliken är ett faktum, precis vad miljö-nissarna strävade efter, 100'000bilar som står och går på tomgång, fyra timmar på morgonen och fyra timmar på eftermiddagen. Mycket miljövänligt!
Sedan toppar man av det hela med snåriga regler för vad som gäller. När man som bilist närmar sig en överfart, gäller det att snabbt som en superdator lista ut om cyklisten har företräde eller ej?
Om vi skall få det bättre måste man förenkla, inte försvåra!
Snårigheten kostar cyklisters hälsa och liv, och miljö-nissarna vill att flera skall ge sig ut och riskera sina liv?

Normalt har en gång/cykelbana som går parallellt med huvudled, samma status som huvudleden, dvs om en bil skall svänga av huvudleden och måste korsa gång/cykelbanan, har bilen väjningsplikt både till och från huvudleden. (Det var två sådana ställen jag krockade förra året.)
Normalt gäller att man väjer för den som är inne i en cirkulations plats och skall köra ut. Skall man då jämföra cykelbanan som en del av cirkulations platsen? (Där "inne" har företräde?) Då cykeln har företräde. Då är det viktigt att cykelöverfarten är tillräckligt nära cirkulationsplatsen så att bilisten kan tolka det så. Flyttar man bort cykelöverfarten längre bort, kanske det är säkrare i cirkulationsplatsen, men skapar förvirring där överfarten är. Bilisten tolkar det inte längre som en del av cirkulations platsen och skall nu väja för korsande trafik?
Att bara sätta upp en skyllt, förvillande lik en annan och tro att problemet är löst, är också dumt-i-huvet!
I en stökig korsning, med mycket trafik har en bilist hundratals saker att hålla ögonen på, att i det läget byta ut gubben mot en cykel på en skyllt, är lite för otydligt när människors hälsa står på spel.

Bilisten skulle definitivt inte ha gasat "det där lilla extra" och ingen av parterna skulle ha tänt till och höjt rösten! Folk som tar det där extra steget och börjar gapa o skrika är farliga! Var skall det sluta? I en del fall har det slutat med den ena död och den andra i fängelse! För en skärmytsling i trafiken?

Ta det lite lugnt!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Upplever att bilisterna inte riktigt förstår att det sitter en människa ovanpå cykeln, att det är människan som styr och för cykeln framåt. Ungefär som de sydamerikanska indianerna inte förstod att det satt en spansk ryttare ovanpå en häst, att de trodde att det var en sorts enorm främmande farlig varelse.

Det kan förklara att bilister ser cykeln som ett hot och att de bakom ratten fantisera om att platta till cykeln med sin sin onödiga plåtklädda miljöförstörare. Självklart gör de ju inte det på grund av konsekvenserna. Men många har nog tänkt tanken.

Det är inte alltid lätt att se tuffingarna som tror att de deltar i ett cykelrace som flyger fram på sin cykel och även om man ser dem så kan det vara svårt att bedöma var de kommer befinna sig några sekunder senare när de kör så mycket snabbare än normala cyklister man är van vid.

I verkligheten så är det nog så att många billister inte ser dig på din cykel utan förväntar sig att du ska ha lite vett i skallen och se dig för speciellt när man som cyklist har extremt bra sikt och goda möjligheter att se sig för.

Du bör inte skylla ifrån dig på någon annan utan se det som ett gemensamt mål för alla att undvika kollisioner i trafiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Freezer64Pro:

Håller med i första meningen Men sedan lägger du all skuld på cyklisterna och anser att man ska leda cykeln över utan att ens reflektera över var bilen var när cyklisten skulle till att cykla ut på cykelpassagen. Det vill säga att MINST en av cyklisterna var ute på cykelöverfarten innan bilisten ens var framme och ska då släppa över trafikanter.

Det ingen verkar vilja svara på är hur långt ifrån en cykelpassage ett fordon kan vara från en cykelpassage när cyklisten står redo att åka ut på cykelpassagen.

I den här tråden är avståndet från cirkulationsplatsen och cykelpassagen så lång att en bil med släp verkar får plats, vilket innebär att bilisten hade mycket god tid på sig att se till att cyklisterna hann över. Finns dock cykelpassager som är betydligt närmare cirkulationsplatsen, där en liten bil knappt får plats. Ska man vänta på att alla som är i cirkulationsplatsen har lämnat den innan man törs cykla ut på cykelpassagen, eftersom ni alla hänvisar till att man som cyklist ska lämna företräde? I så fall är det lika bra att alla cykelpassager tas bort och att alla cyklister tvingas till att leda över sin cykel. För det är den slutsats jag drar av alla som hävdar att cyklisterna gjorde fel. Det ni glömmer bort är bilistens skyldigheter!

I trådstarten framgår det att bilisten verkade gasa på istället för att hålla låg fart.

Så varför är min slutsats inte självklar?

Freezer

Vad jag försöker få fram, och vad specifikt cyklister inte verkar förstå är att det spelar ingen roll vems fel det är när väl en olycka är framme. Det kommer inte att vara bilisten som blir förlamad och får tillbringa resten av livet som invalid, eller som dör på grund av olyckan. Det är cyklisten som löper den risken. Då är frågan: är det värt att braka ut på korsande väg utan att ha koll eller är det kanske förståndigt att övertyga sig om att kusten är klar? Vad är det som säger att bilisten har uppfattat att det kommer en cyklist? En smart cyklist (för det finns det väl?) försäkrar sig om att bilisten har uppfattat situationen och kommer att stanna. Annars är det nog läge att stanna själv.

Det finns en regel i trafiken som står över allt annat, och den borde nog även cyklister försöka förstå: man kan inte räkna med att en medtrafikant skall uppträda på det sätt man själv tänker sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Vad jag försöker få fram, och vad specifikt cyklister inte verkar förstå är att det spelar ingen roll vems fel det är när väl en olycka är framme. Det kommer inte att vara bilisten som blir förlamad och får tillbringa resten av livet som invalid, eller som dör på grund av olyckan. Det är cyklisten som löper den risken. Då är frågan: är det värt att braka ut på korsande väg utan att ha koll eller är det kanske förståndigt att övertyga sig om att kusten är klar? Vad är det som säger att bilisten har uppfattat att det kommer en cyklist? En smart cyklist (för det finns det väl?) försäkrar sig om att bilisten har uppfattat situationen och kommer att stanna. Annars är det nog läge att stanna själv.

Det finns en regel i trafiken som står över allt annat, och den borde nog även cyklister försöka förstå: man kan inte räkna med att en medtrafikant skall uppträda på det sätt man själv tänker sig.

Klokt.

Även när man som bilförare försöker göra rätt är det lätt hänt att det blir fel för det finns så mycket att hålla koll på.
Distraherad av något annat som händer i trafiken, solen i ögonen, mörker och folk saknar ljus / reflexer och så vidare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Till de i tråden som anser att cyklisterna hade fel som inte lämnade företräde. Har nu hittat på NTF.SE en förklarande text om vad som gäller vid en cykelpassage i cirkulationsplats.

Citat
"Vilka regler gäller när jag ska passera en cykelpassage som ligger efter en cirkulationsplats, när jag kör ut ur rondellen?

Du är skyldig att lämna företräde åt cyklande och mopedförare på eller på väg ut på cykelpassagen."
Slut citat och länken återfinns här.

En längre bättre förklaring återfinns här.
Citat
"Vem har företräde vid cykelpassager i cirkulationsplatser? Ska bilisten eller cyklisten lämna företräde?

Ingen trafikant har "företräde" i trafiken.

När man som bilist kör ut ur en cirkulationsplats och ska passera en obevakad cykelpassage, ska man anpassa sin hastighet och låta cyklande och mopedförare (klass 2) på eller på väg ut på cykelpassagen passera. Samma regel gäller när man efter sväng i vägkorsning ska passera en cykelpassage. (Trafikförordningen kap 3. 61 §)
Den generella regeln för cyklister är att de har väjningsplikt när de korsar en väg även om det sker på en cykelpassage.

Det innebär att båda har ett ansvar, för en ökad säkerhet. Eftersom bilisten är betydligt mer skyddad än cyklisten, är det rimligt att bilisten tar på sig ett större ansvar.

Fordonsförare har alltid väjningsplikt för cyklister som är på, eller på väg ut på en obevakad cykelöverfart."
Slut citat.

Så jag hävdar fortfarande att bilisten är den som är skyldig till att situationen uppstod. Bilisten gjorde vad jag kan få det till följande fel. För hög fart, lämnade inte företräde samt trängde sig. Det fel som cyklisterna möjligen gjorde var att inte lämna företräde, men då kommer frågan som INGEN vill svara på. Hur långt ifrån en cykelpassage kan ett fordon vara för att jag som cyklist vid cykelpassagen redo att cykla ut behöver lämna företräde? Tänk på att det finns cykelpassager i direkt anknytning till cirkulationsplatser samt som i detta fall cirka 10 meter in från cirkulationsplatsen.

Så snälla, sluta försvara denna bilist som borde sätta sig och studera dessa regler innan en olycka sker.

Freezer.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

*TEXT*
Hur långt ifrån en cykelpassage kan ett fordon vara för att jag som cyklist vid cykelpassagen redo att cykla ut behöver lämna företräde? Tänk på att det finns cykelpassager i direkt anknytning till cirkulationsplatser samt som i detta fall cirka 10 meter in från cirkulationsplatsen.

Den frågan går också vända på , hur långt bort från rondellen kan övergången vara och bilisten fortfarande ska lämna företräde eller hur långt ifrån kan cyklisten vara och fortfarande räknas som på väg ut. Allt är inte svart och vitt i trafiken förutom att som cyklist gör det ont att hävda sin rätt.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Text

Så snälla, sluta försvara denna bilist som borde sätta sig och studera dessa regler innan en olycka sker.

Transsportstyrelsen trumfar NTF som källa och det är länkat massor med gånger vad som gäller.

Jag har inte sett särskilt många försvara bilföraren heller, att påstå att även cyklisterna gjorde fel är inte att försvara den andra partens fel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Så snälla, sluta försvara denna bilist som borde sätta sig och studera dessa regler innan en olycka sker.

Freezer.

De kommer aldrig att sluta försvara bilisten. På något sätt tar känslorna över och logik går inte att använda mot dessa personer.

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Den frågan går också vända på , hur långt bort från rondellen kan övergången vara och bilisten fortfarande ska lämna företräde eller hur långt ifrån kan cyklisten vara och fortfarande räknas som på väg ut. Allt är inte svart och vitt i trafiken förutom att som cyklist gör det ont att hävda sin rätt.

Första frågan med avstånd mellan cirkulationsplats och cykelpassage har jag inte hittat något om. Brist i lagstiftningen kanske? Andra frågan finns avgjord via hovrätten och är tydligen 16 meter. Hittade en blogg som skriver om domslutet och där nämns 16 meter ifrån cykelpassagen. Mer exakt än det kan du inte få av mig.

Det som är tråkigt är att trots att jag förklarar och även hänvisar till lagtext så försvarar ni bilföraren. Varför, då bilföraren är skyldig att ha reda på alla lagregler och ska dessutom ha pluggat teori för att ha fått ett körkort. En cyklist har inte samma utbildning, vilket gör att bilisten har ett större ansvar.
Ytterligare en sak som alla bilistförsvarare gör är att glömma bort de skyldigheter bilföraren har i just detta fall och som bilföraren struntade i och därigenom lägger all skuld på cyklisterna.

Med det sagt så försvarar jag inte cyklisters rätt att kräva att få företräde trots att man står vid en cykelpassage. Det är ett samspel och båda parter har skyldigheter i trafiken. I just detta fall har dock bilisten alla skyldigheter då bilen var två billängder från cykelpassagen när cyklisten påbörjade överfarten. Vilket är tillräckligt med avstånd att hinna stanna på.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

De kommer aldrig att sluta försvara bilisten. På något sätt tar känslorna över och logik går inte att använda mot dessa personer.

Muahahaha! Talat som en äkta praktcyklist!

Tycker det känns som tråden delas i två läger: realister och cyklister. Kommer dessa grupper att mötas? Troligen inte.

Permalänk
Medlem

säger som så: vill man leva se dig för i trafiken vare sig du sitter i/på elbil moppe cykel eller går bilarna är några hundra gånger hårdare än kroppen!
jag kollar alltid så det är säkert innan jag går cyklar ut på ett övergångställe för jag vill ha min kropp i funktionsdugligt tillstånd!

Visa signatur
Permalänk

Har för mig kortet kan ryka för detta, man får inte rulla mot, hota eller skrämma varken fotgängare eller cyklister utan man måste tydligt stanna.

Har själv funderat på att skaffa en actionkamera på hjälmen eller jackan eftersom det i år har varit 2 påkörningar och flera tillbud bara i rondellen närmast mig.

Synd att dom inte sätter upp kameror på platser där det ofta händer olyckor så man kan plocka bort dåliga bilförare ur trafiken helt och hållet.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Första frågan med avstånd mellan cirkulationsplats och cykelpassage har jag inte hittat något om. Brist i lagstiftningen kanske? Andra frågan finns avgjord via hovrätten och är tydligen 16 meter. Hittade en blogg som skriver om domslutet och där nämns 16 meter ifrån cykelpassagen. Mer exakt än det kan du inte få av mig.

Det som är tråkigt är att trots att jag förklarar och även hänvisar till lagtext så försvarar ni bilföraren. Varför, då bilföraren är skyldig att ha reda på alla lagregler och ska dessutom ha pluggat teori för att ha fått ett körkort. En cyklist har inte samma utbildning, vilket gör att bilisten har ett större ansvar.
Ytterligare en sak som alla bilistförsvarare gör är att glömma bort de skyldigheter bilföraren har i just detta fall och som bilföraren struntade i och därigenom lägger all skuld på cyklisterna.

Med det sagt så försvarar jag inte cyklisters rätt att kräva att få företräde trots att man står vid en cykelpassage. Det är ett samspel och båda parter har skyldigheter i trafiken. I just detta fall har dock bilisten alla skyldigheter då bilen var två billängder från cykelpassagen när cyklisten påbörjade överfarten. Vilket är tillräckligt med avstånd att hinna stanna på.

Freezer

Har man väjningsplikt så ska inte annan trafik behöva vare sig stanna eller sakta in.

Citat:

5 § Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.

Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.

Är man cyklist, har väjningsplikt och inte hinner över vägen utan att bilister behöver sakta in så brister man i sin väjningsplikt om man försöker ta sig över.
Så möts två som har väjningsplikt mot varandra så får man helt enkelt se vad som händer i domstol om det nu blir olycka.

Synd att de inte länkar domen i den bloggen du länkar.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Muahahaha! Talat som en äkta praktcyklist!

Tycker det känns som tråden delas i två läger: realister och cyklister. Kommer dessa grupper att mötas? Troligen inte.

Kommer säkert att mötas någon gång, på en cykel-avfart nära dig. Bilisten har väjningsplikt så klart.

Permalänk
Skrivet av Enity:

Har man väjningsplikt så ska inte annan trafik behöva vare sig stanna eller sakta in.
Är man cyklist, har väjningsplikt och inte hinner över vägen utan att bilister behöver sakta in så brister man i sin väjningsplikt om man försöker ta sig över.
Så möts två som har väjningsplikt mot varandra så får man helt enkelt se vad som händer i domstol om det nu blir olycka.

Synd att de inte länkar domen i den bloggen du länkar.

Du menar på allvar att cyklisten skulle ha lämnat företräde? Har du överhuvudtaget läst reglerna som säger att en fordonsförare efter utfart från en cirkulationsplats ska se till att en cyklist eller moped klass II som redan är på eller just ska ut på en cykelpassage möjlighet till det. Cyklisten var halvvägs över när denna bilist tvingade sig fram och nästan körde på cyklisten.

Angående domen, det finns ett ärende nummer om du följer länken som är i början. Såg det efter det att jag hade postat mitt inlägg.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

@videopac:
Du pratar som en praktbilist där alla som inte håller med dig är nybörjare i trafiken och bara ska hålla tyst.
På vilket sätt är de som håller på bilisten realister?

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Skönt att det fick bra för er. Tråkigt med surgubbar

Skrämmande dock att det är så svårt att förstå vad som faktiskt gäller precis där - något jag ofta slås av när jag kör i Sverige - att det är dåligt och förvirrande skyltat. Med 0-vision o allt så tycker man ju tydliga skyltar och tydliga "linjer och streck" är det MINSTA man kan göra för att nå visionen

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Varför, då bilföraren är skyldig att ha reda på alla lagregler och ska dessutom ha pluggat teori för att ha fått ett körkort. En cyklist har inte samma utbildning, vilket gör att bilisten har ett större ansvar.

Cyklisten är lika skyldig att ha koll på lagar och regler, "jag visste inte" duger inte juridiskt oavsett om det är trafik eller annat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefanp67:

Har för mig kortet kan ryka för detta, man får inte rulla mot, hota eller skrämma varken fotgängare eller cyklister utan man måste tydligt stanna.

Har själv funderat på att skaffa en actionkamera på hjälmen eller jackan eftersom det i år har varit 2 påkörningar och flera tillbud bara i rondellen närmast mig.

Synd att dom inte sätter upp kameror på platser där det ofta händer olyckor så man kan plocka bort dåliga bilförare ur trafiken helt och hållet.

Jo, för skulle man plocka bort dåliga cyklister skulle det nog bli praktiskt taget tomt på cyklister i trafiken.

Skrivet av lindahlj:

Kommer säkert att mötas någon gång, på en cykel-avfart nära dig. Bilisten har väjningsplikt så klart.

Hoppas du har vett att stanna då. Om du inte vill bli platt

Skrivet av Freezer64Pro:

@videopac:
Du pratar som en praktbilist där alla som inte håller med dig är nybörjare i trafiken och bara ska hålla tyst.
På vilket sätt är de som håller på bilisten realister?

Freezer

Det är inte fråga om att "hålla på bilisten", att det skall vara så svårt att förstå! Det är ju som att det är enorma tomrum mellan öronen på många tyvärr. Realist är man om man inser att man inte är odödlig i trafiken.

Det är ju rena småbarnsfasonerna i resonemangen här; det var bilistens fel, bilisten skall alltid väja/lämna företräde, cyklister har alltid rätt etc. Ibland önskar man att Darwins lag skulle vara mer framträdande. Var är självbevarelsedriften?! "Jippi! Jag hade rätt... men varför ligger jag här på bårhuset?". Man blir ju mörkrädd.

Sedan måste man nog säga att om man tagit körkort så är chansen större att man har koll på trafikregler och annat än om man inte har tagit körkort. Eller?