Permalänk

Hjälp med värdet av min taurus!

Hej!

Jag hade tänkt att göra mig av med min taurus. Jag vet inte så mycket om den och vad som finns i den då jag ärvde den av en vän för 4 år sedan. Jag tror att den är från 2011!

på baksidan hittade jag en klisterlapp med följande info

Kab CM elite 341 Inet
CPU Core i3 540, 3.06GHz
HD500gb Samsung sp SATA2
Corsair 4GB (2x2KIT) INET
MK MSI H55M-ED55 WiFiDDR3
GK Gigabyte GF GT240 1GB
SVS+RW Samsung 22X DL Sva
PSU Corsair CX 430W
Winsdows7 Home Swe 64-bit

Är den ens värd nått eller är det tippen som gäller? Medföljer gör även tangentbord, mus och skärm, ingen aning om Tum men lika stor som datorn typ

Lennhof

Permalänk
Medlem

@lennhofmedium: Den kanske skulle höra hemma i Skänkes-sektionen på forumet...

Permalänk
Hedersmedlem

Om det inte finns något mer än vad du skriver ut (några uppgraderingar) så, några hundringar på sin höjd. Själv skulle jag inte ens ta emot den om jag fick betalt för den.

Däremot så kanske den kan komma till nytta till någon som inte har råd med en egen dator, eller som bara vill ha en dator att lära sig skruva med, så jag hade lagt ut den på skänkes här på marknaden. Om du har tur så kommer någon och hämtar datorn så slipper du köra den till tippen själv i alla fall.

OBS: Om du tänker göra detta hade jag rekommenderat att du plockar ur hårddisken först, om du inte vet hur man gör för att på ett säkert sätt rensa hårddisken på känslig data. (Det räcker inte bara att radera filerna.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennhofmedium:

Hej!

Jag hade tänkt att göra mig av med min taurus. Jag vet inte så mycket om den och vad som finns i den då jag ärvde den av en vän för 4 år sedan. Jag tror att den är från 2011!

på baksidan hittade jag en klisterlapp med följande info

Kab CM elite 341 Inet
CPU Core i3 540, 3.06GHz
HD500gb Samsung sp SATA2
Corsair 4GB (2x2KIT) INET
MK MSI H55M-ED55 WiFiDDR3
GK Gigabyte GF GT240 1GB
SVS+RW Samsung 22X DL Sva
PSU Corsair CX 430W
Winsdows7 Home Swe 64-bit

Är den ens värd nått eller är det tippen som gäller? Medföljer gör även tangentbord, mus och skärm, ingen aning om Tum men lika stor som datorn typ

Lennhof

Den är nog inte värd må hundralappar tyvärr, det kanske går att sälja moderkort och/eller RAM till nån vars dator gått sönder.

Jag hade nog lagt upp en skänkesannons här på swec och låtit nån som vill ha den hämta ifall du själv bara vill bli av med den.

EDIT: inte bara jag som tänkte skänkesannons, bra tips ovan att ta ut disken och förstöra den.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kom precis på att du kanske inte kan lägga upp en annons här på forumet eftersom ditt konto är så pass nytt. Krävs 3 månaders medlemskap och 10 "vettiga" inlägg för att få lägga upp det. Tror även att det gäller för "skänkes".

(På själva forumet i sig tillåter vi inte annonser, bara på marknaden.)

Permalänk

Vad många snabba svar, tack ska ni ha!

Verkar inte som jag kommer åt bortskänkes forumet så jag tänker lägga ut den på blocket för 200-300 hundra och hoppas att någon får nytta utav den.

en sista fråga, vad tycker ni jag borde ha med i annonsen isf? samma som här?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lennhofmedium:

Vad många snabba svar, tack ska ni ha!

Verkar inte som jag kommer åt bortskänkes forumet så jag tänker lägga ut den på blocket för 200-300 hundra och hoppas att någon får nytta utav den.

en sista fråga, vad tycker ni jag borde ha med i annonsen isf? samma som här?

Risken med Blocket är att du får betala 30 kr för annonsen för ingen nytta, dessutom kan du få mer huvudvärk än det är värt om du säljer den för pengar, om något inte funkar etc.

Sen är det ju bra om du kan verifiera att det som står i annonsen stämmer. Det är rätt enkelt att kolla att det fortfarande är samma grafikkort t.ex.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Risken med Blocket är att du får betala 30 kr för annonsen för ingen nytta, dessutom kan du få mer huvudvärk än det är värt om du säljer den för pengar, om något inte funkar etc.

Sen är det ju bra om du kan verifiera att det som står i annonsen stämmer. Det är rätt enkelt att kolla att det fortfarande är samma grafikkort t.ex.

Hur kollar jag så att det är samma grafikkort etc? Kan du/ni se att den är från 2011 utifrån innehållet i datorn?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lennhofmedium:

Hur kollar jag så att det är samma grafikkort etc? Kan du/ni se att den är från 2011 utifrån innehållet i datorn?

Om du kan starta datorn så kan jag tipsa om Speccy, som du kan ladda ner från tillverkaren (Piriforms) sida. https://www.ccleaner.com/speccy

Ladda ner gratisversionen, och kör installationen. Var vaksam när du kör installationen så du inte får med CCleaner av misstag. (Relativt harmlöst verktyg, men onödigt.) Sedan kör du Speccy. Skärmen som visar "Summary" på datorn är egentligen allt du behöver för att kunna se om klistermärket på datorn stämmer med verkligheten.

Permalänk
Medlem

Från någon som köper och säljer vidare relativt många datorer så skulle jag säga att du lätt kan få iallafall en 500kr för datorn på blocket eller facebook. Du har windows 7 som gratis kan uppgraderas till windows 10. Moderkortet har Wifi vilket många letar efter i datorer i hemmet. Det blir en ok kontorsdator för gemene man och den har ändå lite lagring. En investering på 230kr för en SSD på 120gb från Kingston så blir datorn lite mer rapp också för nästa ägare.

Lycka till med försäljningen!

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Om du kan starta datorn så kan jag tipsa om Speccy, som du kan ladda ner från tillverkaren (Piriforms) sida. https://www.ccleaner.com/speccy

Ladda ner gratisversionen, och kör installationen. Var vaksam när du kör installationen så du inte får med CCleaner av misstag. (Relativt harmlöst verktyg, men onödigt.) Sedan kör du Speccy. Skärmen som visar "Summary" på datorn är egentligen allt du behöver för att kunna se om klistermärket på datorn stämmer med verkligheten.

Ok ska prova det, Spelade dota 2 får något år sedan så datorn borde starta tycker jag. CCleaner är det dåligt? vet att jag har det på datorn och brukade använda det titt som tätt.

Permalänk
Skrivet av Bamsebjörn:

Från någon som köper och säljer vidare relativt många datorer så skulle jag säga att du lätt kan få iallafall en 500kr för datorn på blocket eller facebook. Du har windows 7 som gratis kan uppgraderas till windows 10. Moderkortet har Wifi vilket många letar efter i datorer i hemmet. Det blir en ok kontorsdator för gemene man och den har ändå lite lagring. En investering på 230kr för en SSD på 120gb från Kingston så blir datorn lite mer rapp också för nästa ägare.

Lycka till med försäljningen!

Okej såpass mycket alltså! Blir lite små sugen på att sätta på datorn och göra en ordentlig storstädning. Vad tycker du man bör göra innan försäljning? Jag har endast spelat cs och dota 2 och har knappt varit inne på chrome lr liknande på datorn utan använde den endast för gaming.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lennhofmedium:

Ok ska prova det, Spelade dota 2 får något år sedan så datorn borde starta tycker jag. CCleaner är det dåligt? vet att jag har det på datorn och brukade använda det titt som tätt.

Jag skulle inte säga att CCleaner är dåligt, däremot så är det av tveksam nytta. Det är större sannolikhet att CCleaner orsakar ett problem än löser det. I bästa fall får man ingen effekt alls.

Anledningen att jag sade att du skulle välja bort det var främst att se till att du inte får mer installerat på datorn än nödvändigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lennhofmedium:

Okej såpass mycket alltså! Blir lite små sugen på att sätta på datorn och göra en ordentlig storstädning. Vad tycker du man bör göra innan försäljning? Jag har endast spelat cs och dota 2 och har knappt varit inne på chrome lr liknande på datorn utan använde den endast för gaming.

Ska du sälja datorn med hårddisken i så bör du först göra en rensning med ett verktyg som kan radera hela innehållet på hårddisken, t.ex. med verktyget DBAN eller något liknande. Sedan kan du installera om Windows + drivrutiner på nytt (eller låta den som köper datorn få göra det själv). Då kan du vara relativt säker på att din personliga data är borta.

Verktyget funkar inte riktigt som det ska om det är SSD:er (endast mekanisk hårddisk), men utifrån dina specar som du hade listat så var det ju bara mekanisk hårddisk i.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Ska du sälja datorn med hårddisken i så bör du först göra en rensning med ett verktyg som kan radera hela innehållet på hårddisken, t.ex. med verktyget DBAN eller något liknande. Sedan kan du installera om Windows + drivrutiner på nytt (eller låta den som köper datorn få göra det själv). Då kan du vara relativt säker på att din personliga data är borta.

Verktyget funkar inte riktigt som det ska om det är SSD:er (endast mekanisk hårddisk), men utifrån dina specar som du hade listat så var det ju bara mekanisk hårddisk i.

Okej ska ta och leta fram startkablarna till datorn! Hoppas på att wifi grejen i datorn fungerar för jag har ingen internetsladd

Jag tyckte även att datorn lät som ett gammalt kylskåp senast jag använde det, kan man på nått sätt göra så att den låter mindre?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lennhofmedium:

Okej ska ta och leta fram startkablarna till datorn! Hoppas på att wifi grejen i datorn fungerar för jag har ingen internetsladd

Jag tyckte även att datorn lät som ett gammalt kylskåp senast jag använde det, kan man på nått sätt göra så att den låter mindre?

Internetsladd <3

Missljud från datorn är svårt att bedöma över ett forum, men grundprincipen är att kolla på alla rörliga delar (fläktar, hårddisk, DVD-läsare) och koppla ur / stanna och utesluta.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Internetsladd <3

Missljud från datorn är svårt att bedöma över ett forum, men grundprincipen är att kolla på alla rörliga delar (fläktar, hårddisk, DVD-läsare) och koppla ur / stanna och utesluta.

haha!

Nää då får den fortsätta låta, vågar inte öppna upp nått

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lennhofmedium:

haha!

Nää då får den fortsätta låta, vågar inte öppna upp nått

Att öppna upp en dator är tämligen ofarligt för dig. Om du håller dig bort från att öppna nätdelen (en liten låta där strömsladden sitter, ofta i ett hörn), och ser till att datorn inte är igång eller i kopplad i den när du jobbar i den så finns där inga farliga spänningar. Ta gärna i en metalldel i chassit medan du jobbar för att minimera risk för ESD-skada.

Se det som en gyllene möjlighet att lära dig meka med datorer lite. Inte direkt någon större förlust om du ändå lyckas sabba något.

Så här ser nätdelen ut (den du INTE ska öppna)

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Att öppna upp en dator är tämligen ofarligt för dig. Om du håller dig bort från att öppna nätdelen (en liten låta där strömsladden sitter, ofta i ett hörn), och ser till att datorn inte är igång eller i kopplad i den när du jobbar i den så finns där inga farliga spänningar. Ta gärna i en metalldel i chassit medan du jobbar för att minimera risk för ESD-skada.

Se det som en gyllene möjlighet att lära dig meka med datorer lite. Inte direkt någon större förlust om du ändå lyckas sabba något.

Så här ser nätdelen ut (den du INTE ska öppna)

https://www.komplett.se/img/p/800/79a9a092-f0ab-469e-b54b-4e67a12639ed.jpg

Hmm kanske borde jag ta denna gyllene möjlighet en lördagskväll.. Den är ju otroligt dammig, är det ett big no no och ta fram disktrasan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lennhofmedium:

Hmm kanske borde jag ta denna gyllene möjlighet en lördagskväll.. Den är ju otroligt dammig, är det ett big no no och ta fram disktrasan?

Börja med att blåsa rent datorn inuti. Använd inte dammsugare, det är risk att det bygger upp statisk elektricitet. Bäst är luft på burk (kostar typ 99 kr för en burk på 400 ml). Om du råkar äga en kompressor kan du kanske använda en sådan.

Datorn behöver inte vara kliniskt ren, det räcker med att du blåser bort "det värsta" för att få önskad effekt.

Kan tipsa dig om att ta burken utomhus när du gör detta dock, eftersom du garanterat kommer blåsa ut en massa damm ut i omgivningen.

Disktrasa skulle jag avråda från.

PS: Om du använder luft på burk, undvik frestelsen att använda luftburken för att blåsa på fläktarna så de snurrar snabbt. Skitkul, men det är väldigt påfrestande för fläktarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan också tips om Sweclockers Datorbyggarguide för att få ett litet hum om vad som är vad i datorn. Guiden är ju nyare än datorn, men det har inte hänt jättemycket rent fundamentalt de senaste 10 åren, så den är fortfarande aktuell (även om vissa grejer skiljer lite.)

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jag kan också tips om Sweclockers Datorbyggarguide för att få ett litet hum om vad som är vad i datorn. Guiden är ju nyare än datorn, men det har inte hänt jättemycket rent fundamentalt de senaste 10 åren, så den är fortfarande aktuell (även om vissa grejer skiljer lite.)

Ok ska ta mig en titt!

När jag städar datorn med DBAN är det lätt att göra? Bara att ladda ner och följa instruktionerna?

Stort tack för din hjälp! Ha e fortsatt fin lördag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lennhofmedium:

Ok ska ta mig en titt!

När jag städar datorn med DBAN är det lätt att göra? Bara att ladda ner och följa instruktionerna?

Stort tack för din hjälp! Ha e fortsatt fin lördag

Det är inte riktigt ett program som alla andra, du måste lägga in det på en USB-sticka och sedan starta datorn med det. Anledningen är att programmet måste funka även när den håller på att radera allt som är på hårddisken inkl själva operativsystemet.

Men det är rätt straight forward att använda, så länge det funkar alltså.

Permalänk

Bumpar min egen tråd!

Har fortfarande kvar min asus och vill gärna bli av med den.

Kan jag sälja den på sweclockers eller måste jag lägga ut den på blocket?..