Hur hitta senaste Realtek drivrutiner?

Permalänk

Hur hitta senaste Realtek drivrutiner?

Hej!

Åh, gjorde något dumt här (tack Asus support). Trodde att ett fel jag hade på ljudet kunde bero på fel drivrutiner, vilket även Asus trodde. Hade nyare drivrutiner i datorn efter nystart av datorn, men har nu plötsligt lägre version eftersom jag tog ner de som fanns på Asus supportsida.

Hur tusan hittar jag senaste Realtek drivrutiner till mitt Asus B450-F (det med FX chippet)?

Vad har ni förresten för erfarenhet av Asus support? Använde mig av engelska chatten (USA). Kändes inte som de gjorde många knop, eller visste så mycket. Påminde lite om Microsoft engelska support som jag kontaktat gällande min Xbox ibland. "Har de betalt" ?

Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Uppdatera drivrutiner direkt från Realtek. De håller alltid de senaste. Kräver dock e-mail för att få nedladdningen.

https://www.realtek.com/en/component/zoo/category/pc-audio-co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hej!

Åh, gjorde något dumt här (tack Asus support). Trodde att ett fel jag hade på ljudet kunde bero på fel drivrutiner, vilket även Asus trodde. Hade nyare drivrutiner i datorn efter nystart av datorn, men har nu plötsligt lägre version eftersom jag tog ner de som fanns på Asus supportsida.

Hur tusan hittar jag senaste Realtek drivrutiner till mitt Asus B450-F (det med FX chippet)?

Vad har ni förresten för erfarenhet av Asus support? Använde mig av engelska chatten (USA). Kändes inte som de gjorde många knop, eller visste så mycket. Påminde lite om Microsoft engelska support som jag kontaktat gällande min Xbox ibland. "Har de betalt" ?

Tack!

Finns även nyare versioner på microsoft update catalog än dom på tillverkarnas sidor.
Sök på realtek 6.0.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

Kan jag alltid vara 100% säker att dessa funkar med mitt moderkorts ljudkretsar? 6.0.1 är senaste? Sökte på Realtek och drivers tidigare och det verkade vara olika utgåvor. Förstod aldrig riktigt.
Ska kolla vidare. Tack för hjälpen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

@fAkkFejz: På deras sidor (Microsoft) så hittade jag bara gamla drivrutiner. Har du någon länk?

EDIT: Hittade dessa vilket borde vara rätt, eller?
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=6.0.1.8619

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Uppdatering: Ser nu att jag har 6.0.1.8339 - men saken är den att innan uppdateringen (var ju iofs nedåt, men) så hade jag ett ännu högre värde på de fyra sista. Men det kanske spelar mindre roll?

En sak till: Har även uppdaterat AMD Chipset drivrutiner med de från Asus sida. Även här insisterade Asus på att dessa borde installeras, då jag såg att det verkade ligga äldre drivrutiner från Microsoft, Kollade enhetshanterarer igen - och det står exakt samma sak som tidigare. Har jag missat något?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Kan jag alltid vara 100% säker att dessa funkar med mitt moderkorts ljudkretsar? 6.0.1 är senaste? Sökte på Realtek och drivers tidigare och det verkade vara olika utgåvor. Förstod aldrig riktigt.
Ska kolla vidare. Tack för hjälpen!

Nä säker kan man aldrig vara ;D skämt åsido men där står vilka hardware ids som drivrutinen är till för.
Men själv har ja typ aldrig hittat mitt egna hardware id, men endå valt en driver som är nyare än min egen och fått det att funka.

Skrivet av spacedebree:

@fAkkFejz: På deras sidor (Microsoft) så hittade jag bara gamla drivrutiner. Har du någon länk?

EDIT: Hittade dessa vilket borde vara rätt, eller?
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=6.0.1.8619

Jo dom som är för windows 1809 ska vara rätt om du nu kör den versionen.
Den som är 114.4Mb borde vara rätt, går alltid att avinstallera efteråt.
Finns en fet tråd om ämnet här: https://www.tenforums.com/sound-audio/5993-latest-realtek-hd-...

Skrivet av spacedebree:

Uppdatering: Ser nu att jag har 6.0.1.8339 - men saken är den att innan uppdateringen (var ju iofs nedåt, men) så hade jag ett ännu högre värde på de fyra sista. Men det kanske spelar mindre roll?

En sak till: Har även uppdaterat AMD Chipset drivrutiner med de från Asus sida. Även här insisterade Asus på att dessa borde installeras, då jag såg att det verkade ligga äldre drivrutiner från Microsoft, Kollade enhetshanterarer igen - och det står exakt samma sak som tidigare. Har jag missat något?

8339 är den som är på asus sajt för ditt moderkort på 700mb, Jo är dom 4 sista som är nåt löpnummer.
8619 är ju nyare då oavsett.
Men funkar dom 8339 så behöver du ju egentligen inte bry dej.

ang. amd chipset? har du restartat datorn efter updaten?
Annars kollar du kanske på fel ställe i enhetshanteraren?
Du kollar under IDE ATA/ATAPI controllers eller?

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

@fAkkFejz: Korrekt. Standard SATA AHCI-styrenhet står det. Drivrutin 10.0.17763.168, Leverantör: Microsoft. Datum: 2006-06-21.

Andra gången jag försökt installera de uppdaterade AMD-chipset drivrutinerna - men det kanske är är installerade, men att det inte syns bara?

Denna sista gång var jag dessutom noga med att avinstallera de gamla. Förra gången drog jag dock bara rakt över. Kan det vara något skräp därifrån, eller kan jag ha senste ändå trots allt?

När det kommer till ljud-drivarna, så kan det väl knappast skilja så mkt mellan versionerna? =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@fAkkFejz: Korrekt. Standard SATA AHCI-styrenhet står det. Drivrutin 10.0.17763.168, Leverantör: Microsoft. Datum: 2006-06-21.

Andra gången jag försökt installera de uppdaterade AMD-chipset drivrutinerna - men det kanske är är installerade, men att det inte syns bara?

Denna sista gång var jag dessutom noga med att avinstallera de gamla. Förra gången drog jag dock bara rakt över. Kan det vara något skräp därifrån, eller kan jag ha senste ändå trots allt?

När det kommer till ljud-drivarna, så kan det väl knappast skilja så mkt mellan versionerna? =P

Står det annorlunda på System devices - AMD SMBus?
annars vet ja inte, har intel själv och där finns det under IDE/ATAPI.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Funkar det att backa systemet till innan bytet av drivisar?

Visa signatur
Permalänk

@MCRJ: Vet inte faktiskt. Men allting verkar ju funka, så jag kör på de senaste som asus har publicerat på sin sida. Gott nog känner jag. (men alltid kul med vetskapen att man har det senaste)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Här brukar jag hitta drivisarna:

Permalänk
Skrivet av M_X_E_Q:

Här brukar jag hitta drivisarna:

Bra länk!! Sen gäller det väl att veta vad som passar ens egna prylar? Realteks drivare har väl alltid kännts luddiga på något vis?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spacedebree:

Bra länk!! Sen gäller det väl att veta vad som passar ens egna prylar? Realteks drivare har väl alltid kännts luddiga på något vis?

Så länge jag använt drivers från Realtek, i typ 15 år, så har det alltid funkat att dra ner dem från deras hemsida. Har aldrig behövt bry mig om ifall det passar.

Så det funkar nog bra för dig med. Externa sidor för drivrutiner går jag bara till om det inte finns drivrutiner på tillverkarens hemsida.