Farsan fyller 60, surfplatta med 4g. Budget kring 4k.

Permalänk

Farsan fyller 60, surfplatta med 4g. Budget kring 4k.

Han behöver en platta med 4g så att han kan sätta in simkortet för mobila bredbandet på den, så att han kan surfa utan krångel även i stugan.
Prestandan behöver inte vara nått extremt då han inte spelar och håller på. Men det ska ändå vara senaste generationen och inget gammalt eller dålig kvalité. Han är van vid Android men det skulle kanske gå att testa på IOS också. Lagringen behöver vara minst 32gb, med fördel 64gb. Bra skärm och kamera är en fördel. Högtalarna behöver också vara bra, inget skräp som i mobilen Samsung s7 som han har nu.
Budget är kring fyratusen, kan möjligen gå upp mot femtusen.

Tack på förhand !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Han behöver en platta med 4g så att han kan sätta in simkortet för mobila bredbandet på den, så att han kan surfa utan krångel även i stugan.
Prestandan behöver inte vara nått extremt då han inte spelar och håller på. Men det ska ändå vara senaste generationen och inget gammalt eller dålig kvalité. Han är van vid Android men det skulle kanske gå att testa på IOS också. Lagringen behöver vara minst 32gb, med fördel 64gb. Bra skärm och kamera är en fördel. Högtalarna behöver också vara bra, inget skräp som i mobilen Samsung s7 som han har nu.
Budget är kring fyratusen, kan möjligen gå upp mot femtusen.

Tack på förhand !

Hittade denna som heter Media-pad.
Jag vet inget om ljudet då jag inte äger den. Men om man kollar på sidorna så sitter det typ galler, om detta är där ljudet kommer ut så lär det ju inte vara helt ruttet i alla fall.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Ser ingen fördel med 4G-platta. Har han en smartphone (android) så kan du dela ut anslutningen till surfplattan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Hittade denna som heter Media-pad.
Jag vet inget om ljudet då jag inte äger den. Men om man kollar på sidorna så sitter det typ galler, om detta är där ljudet kommer ut så lär det ju inte vara helt ruttet i alla fall.

/Lifooz

Enligt reviews når den 80 dB och den har 4st högtalare. Ingen förvrängning i ljudet och fullt tillräcklig ljudkvalitet.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lorault:

Ser ingen fördel med 4G-platta. Har han en smartphone (android) så kan du dela ut anslutningen till surfplattan.

I sverige har ni ju giriga elaka teleoperatörer som har datagränser, kanske han vill ha ett extra abonnemang så han inte får slut direkt?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Han har ett Mobilt Bredbandsabonnemang som han får laddat 20gb på varenda månad.

Han får det här abonnemanget ''gratis'' från Telia, då han har sitt bredband och mobilabonnemang också från Telia.

Att börja ansluta via och greja med internetdelning via mobilen blir bara ett extra krångel och dessutom onödigt då han ändå har det mobila bredbandsabonnemanget som annars bara ligger och skräpar.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Enligt reviews når den 80 dB och den har 4st högtalare. Ingen förvrängning i ljudet och fullt tillräcklig ljudkvalitet.

Oj, snacka om att jag lyckades pricka rätt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Något senaste för 4000:- med LTE kommer du inte få helt enkelt.
Android paddor är generellt rätt dåligt på använda senaste hårdvaran, och på uppdateringar.

MediaPad M5 är väl närmaste priset för detta. Men den kommer inte få något annat än Android Oreo och den har något år på nacken nu.

Samsung S5e finns snart med quad speakers, ok hårdvara, samoled skärm och android pie. (kommer nästa månad, men LTE versionen kommer väl ligga runt 5000-5400:-)

Ipad blir ännu svårare med allt det, och Ipads under pro har bara 2 botten speakers, vilket är VÄRDELÖST om man faktiskt vill kolla på media. Att bara ha högtalare på ena sidan är förjävligt.

Kommer själv byta min Samsung Tab A till en S5e då den har allt jag vill ha, vettig skärm, ok hårdvara, quad speakers, inga jäkla knappar som på TAB som man alltid kommer åt i landskapsläge, fingerläsare på powerknappen osv, sen är konstigt nog Samsung iaf bäst på uppdateringar på android paddor.

Permalänk
Medlem

Kanske dumt om han är van vid Android, men har svårt att se en mer prisvärd platta än iPad 9.7" 4G 32GB (6th Generation), om du vill lägga 4900 kr.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petey:

Kanske dumt om han är van vid Android, men har svårt att se en mer prisvärd platta än iPad 9.7" 4G 32GB (6th Generation), om du vill lägga 4900 kr.

Vet inte hur man kan tycka det är prisvärt när en Samsung S5e kostar nästan samma med betydligt bättre skärm, bättre högtalare, bättre lagring + sd minneskort.

Skulle personligen aldrig kunna använda en padda med ynka 32gb lagring bara, allt går inte kolla på streaming + man kan kolla utan internet.
Och som jag skrev innan, stereo speakers i botten är rena skräpet för kolla på media. Stereo ljud fast det blir mono när det bara kommer på ena sidan.

Enda fördelen är att det kommer uppdateringar längre till Ipads om man ska jämföra dessa.
Enda vettiga Ipad för media är ipad pro 11" imo. Då den har lite bättre format för 16:9 media, stereo speakers, bra skärm osv. Dock är den äckligt dyr.

Permalänk
Medlem

Jag har Samsung tab S4 som jag är hur nöjd som helst med men rekommenderar Samsung tab S3 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4193164 man får pennan på köpet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lorault:

Ser ingen fördel med 4G-platta. Har han en smartphone (android) så kan du dela ut anslutningen till surfplattan.

Ser inga fördelar med att dra slut på telefonbatteriet under en resa till jobbet för att göra samma sak på vägen hem och behöva ladda telefon 3-4 gånger om dagen.
Ser inga fördelar med att göra allt på telefonen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vet inte hur man kan tycka det är prisvärt när en Samsung S5e kostar nästan samma med betydligt bättre skärm, bättre högtalare, bättre lagring + sd minneskort.

Skulle personligen aldrig kunna använda en padda med ynka 32gb lagring bara, allt går inte kolla på streaming + man kan kolla utan internet.
Och som jag skrev innan, stereo speakers i botten är rena skräpet för kolla på media. Stereo ljud fast det blir mono när det bara kommer på ena sidan.

Enda fördelen är att det kommer uppdateringar längre till Ipads om man ska jämföra dessa.
Enda vettiga Ipad för media är ipad pro 11" imo. Då den har lite bättre format för 16:9 media, stereo speakers, bra skärm osv. Dock är den äckligt dyr.

Må så vara, inte provat just den Samsungen, helt ny ju. Dock övertygad om att helhetsupplevelsen med en iPad 6 icke-4G för 3800 kr (fick min för 3300 på sommarrea) är svårslagen.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk

Ja det är frågan om han ändå inte borde byta till Apple grejer istället. Han har inget teknikintresse utan tycker att det ''bara ska fungera''. Visst det kan väl vara en viss inlärningstid om han får en Ipad men jag tror att det ändå är värt det i längden.

Blir ju lite orolig när det påstås att Huaweien kör med Oreo och att den har ett antal år på nacken. Känner på mig att det kommer uppstår problem sen på grund av det, speciellt med Bankid.

Tycker man som han att allt ''bara ska fungera'' och blir förbannad när det inte gör det, så är ändå apple det bästa valet, även om dom är dyra i inköp. Kan hända att han kan köpa till skrivbord och extra högtalare till ipaden sen, när hans redan 10 år gamla windows laptop går sönder. Han gör ändå inget annat på datorn än att betala räkningar, surf, lyssna på musik och kolla youtube.

Ska försöka få honom att ta Iphone nästa gång vid mobilbytet, och sen blir det apple router och apple tv, så har han hela hemmet synkroniserat, haha.

Angående lagringen på 32gb så räcker det åt honom. Efter 6 månaders användning så använder han bara 15/32gb på sin samsung s7 mobil.

Tack för alla tipsen och inläggen alla ! Det hjälper verkligen !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

@Problematik:

Lenovo Tab 4 10 Plus 64GB

Ta inte steget över till den mörka sidan Skämt å sido, har själv den här fast den enklare wifi versionen, fungerar bra, vet dock inte hur framtidssäkrad den är, kanske finns något annat märke med AndroidONE? Vad gäller bankid har jag för mig att det fortfarande går att installera på Android 4.xx enheter. Lenovon är inte splitterny men ganska prisvärd i mitt tycke.

Lycka till, klart farsgubben ska ha en fin platta i present!

Edit:

Du nämnde att din farsgubbe har en windowsdator, kanske en Microsoft Surface GO 4GB 64GB SSD vore något? Bör gå att hitta för ca 4000 jämnt från större återförsäljare i Europa. Löser problem med framtidskompatibilitet samtidigt som jag utgår från att han känner sig hemma i Windows användargränssnitt.

Kom att tänka på windows alternativ på surfplattemarknaden
Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

I sverige har ni ju giriga elaka teleoperatörer som har datagränser, kanske han vill ha ett extra abonnemang så han inte får slut direkt?

Jag har obegränsat och bor i Sverige, märkligt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Huaweis-M5 mediapad (dock utan LTE 4G). Det är min första surfplatta men jag är väldigt nöjd med den.

Fördelar: Riktigt snabb, bra batteritid samt att fingertrycksavläsaren är riktigt pigg. Har Samsung telefon så absolut inga problem med gränssnittet/funktionerna.

Nackdelar: Högtalarna är väl, tja.. okej. Bättre än en smartphones men det är inget superljud direkt så jag brukar köra med hörlurar. Sedan som recensionerna säger så är den väldigt hal men detta löstes med ett fodral.

Så jag skulle rekommendera den om man kan få tag på den vid en rea då den har en ganska saftig prislapp.

Permalänk
Avstängd

Huawei MediaPad M5 lite LTE

https://www.amazon.de/Huawei-MediaPad-Tablet-PC-interner-Spei...

Lär ha bra skärm och bra ljud - dyr i Sverige, billigare i Tyskland.

Tyskarna 249 EUR för LTE ver, 2953 SEK i Sverige.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Jag har obegränsat och bor i Sverige, märkligt.

Långtidsavtal? Finns ju unlimited men du måste SMSa när du går över en viss gräns för att få mer? Mitt abonnemagn är 275 kr/mån för 4G 100 Mbit/s obegränsat (använder runt 300 GB/mån).

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...