Permalänk
Medlem

Brygga comhem modem

Hej

Har ett modem från comhem som heter C2 hub och har ibland problem med att min internetanslutning försvinner och sen efter ungefär 1 minut så kommer den tillbaka igen. Hade detta problemet i början när jag skaffade comhem men det har funkat felfritt i ungefär 6 månader och sen för någon dag sen började problemet igen.
Det jag undrar är om problemet skulle kunna försvinna om man bryggar om modemet och kör en egen router?
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

@mnsn: Det känns som om det vore bättre att försöka hitta felet först innan man börjar köpa saker. Om du tappar internetanslutningen så behöver det inte ens vara din utrustning som är problemet. Har du pratat med Comhems support?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

Hej

Har ett modem från comhem som heter C2 hub och har ibland problem med att min internetanslutning försvinner och sen efter ungefär 1 minut så kommer den tillbaka igen. Hade detta problemet i början när jag skaffade comhem men det har funkat felfritt i ungefär 6 månader och sen för någon dag sen började problemet igen.
Det jag undrar är om problemet skulle kunna försvinna om man bryggar om modemet och kör en egen router?
Tacksam för svar.

Är det trådlöst det gäller?
Börja isåfall med att stänga av Bandsteering i routerns gränssnitt först i så fall och anslut dig till det SSID som slutar med 5G.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

det gäller både trådat och trådlöst.
Har kontaktat comhem och dem ska fixa problemet, får bara hoppas dem gör det också.

Permalänk
Medlem

Dem har inte löst problemet än, men däremot så såg jag i modemets log att efter att min internetanslutning försvann så stod det WAN DHCP client (1) stopped. Någon som vet vad det innebär?

Permalänk

Kan nästan sätta en hundring på att det har med deras 4G mast problem att göra. Be dom skicka ut tekniker och be den mäta kanal 25 och 26 (794 och 802), Har du inte över 600/50 tjänst skulle jag starkt råda dig att försöka få tag på C1an, vi har haft problem med 794mhz och 802mhz sedan 2018-09-17 Du kan ju kolla i RF Parameters om den har massa fel på dessa kanaler även åtgärdade fel kan orsaka problem då den behöver mer kraft. Vi har nämligen samma logg meddelande om wan dhcp client stopped, ett lte filter ifrån teknikern har löst det temporärt, dock får vi inte ut våra 1000/100 (1200/100 men CAT6 RJ45 utgångarna dom använder klarar enbart 1000/1000)

EDIT: Har du massa fel på dessa kanaler är det pga undermåliga kablar i ditt hus/lägenhetshus eller mellan nod och ditt hus/lägenhetshus då 4G masterna skapar massa ingress på dessa frekvenser.

Permalänk
Medlem

Under DHCP menyn i modemet så finns ipv4 lease time som man kan ställa in från 1 timme till 3 veckor, kan det hjälpa om man ändrar det?

Permalänk
Skrivet av mnsn:

Under DHCP menyn i modemet så finns ipv4 lease time som man kan ställa in från 1 timme till 3 veckor, kan det hjälpa om man ändrar det?

Nej den påverkar bara ditt intern nät (192.168.0.2-254) så den kommer inte påverka ett dugg tyvärr, men hade du massa fel på dessa kanaler jag nämnde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimdahlvid:

Nej den påverkar bara ditt intern nät (192.168.0.2-254) så den kommer inte påverka ett dugg tyvärr, men hade du massa fel på dessa kanaler jag nämnde?

Ringde till deras support i helgen och gjorde en felanmälan, så detta är andra gången dem ska kolla upp felet så får hoppas dem fixar det.