print_req_error critical target error dev sda

Permalänk
Medlem

print_req_error critical target error dev sda

Kör wmware och ett av Gäst OS (Linux) får detta felmed
(print_req_error critical target error dev sda, sector 111888)
Det är bara den som får det fast det är flera Gäst OS som kör på samma disk men betyder det den fysisk disken har någon skada i just den sektionen och i fall går det göra något åt det.

Har nu hänt två gånger på ca 3 månader och det gör att jag får stänga ner och starta upp den sedan fungerar den som den ska.

Permalänk
Medlem

dev sda, sector 111888) = trasig sektor på hårddisken ja, gissar att print_req_error critical target error betyder skrivfel, du kan testa köra något som kan blocka den skadade sektor och om möjligt flytta den. Dock så om sektorer börjar gå skulle jag rekommendera att flytta över allt till en ny disk.
Det blir även lösa problemet helt och så länge den kan läsa disken kommer du få med allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ett sådan fel fysiskt på disk borde ge uppstegning av reallokerade sektorer och pending errors om det är läsfel/skrivfel om man läser av diskarnas SMART-värden. Ser man att antal CRC-fel sticker iväg så kan det vara kabelfel.

Personligen - om det inte finns några stegade värden på oläsbara sektorer/reallokerade sektorer i SMART och om det tom. är i en RAID (och bör hantera ett skrivbeskymmer utan att det syns uppåt mot klienterna) så är felet på en högre nivå längre ifrån själva fysiska diskarna. Det kan sitta i diskkontrollerkort, är det på volymer via iSCSI så kanske det är knas med någon länk mellan. och lite mer långsökta som RAM-minnesfel om inte servern har ECC-RAM, och slutligen - tja, buggar i program eller mellanlager...

En av de viktiga grejorna är att ta reda på exakt var felmeddelandet betyder och i vilken program/drivrutin den kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Kör wmware och ett av Gäst OS (Linux) får detta felmed
(print_req_error critical target error dev sda, sector 111888)
Det är bara den som får det fast det är flera Gäst OS som kör på samma disk men betyder det den fysisk disken har någon skada i just den sektionen och i fall går det göra något åt det.

Har nu hänt två gånger på ca 3 månader och det gör att jag får stänga ner och starta upp den sedan fungerar den som den ska.

Första frågan är om du får meddelandet i gästen eller i VMware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

dev sda, sector 111888) = trasig sektor på hårddisken ja, gissar att print_req_error critical target error betyder skrivfel, du kan testa köra något som kan blocka den skadade sektor och om möjligt flytta den. Dock så om sektorer börjar gå skulle jag rekommendera att flytta över allt till en ny disk.
Det blir även lösa problemet helt och så länge den kan läsa disken kommer du få med allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm ok

Skrivet av xxargs:

Ett sådan fel fysiskt på disk borde ge uppstegning av reallokerade sektorer och pending errors om det är läsfel/skrivfel om man läser av diskarnas SMART-värden. Ser man att antal CRC-fel sticker iväg så kan det vara kabelfel.

Personligen - om det inte finns några stegade värden på oläsbara sektorer/reallokerade sektorer i SMART och om det tom. är i en RAID (och bör hantera ett skrivbeskymmer utan att det syns uppåt mot klienterna) så är felet på en högre nivå längre ifrån själva fysiska diskarna. Det kan sitta i diskkontrollerkort, är det på volymer via iSCSI så kanske det är knas med någon länk mellan. och lite mer långsökta som RAM-minnesfel om inte servern har ECC-RAM, och slutligen - tja, buggar i program eller mellanlager...

En av de viktiga grejorna är att ta reda på exakt var felmeddelandet betyder och i vilken program/drivrutin den kommer ifrån.

ok

Skrivet av Xcorp:

Första frågan är om du får meddelandet i gästen eller i VMware?

Gäst

Får kolla upp disken då och kanske byta ut den.
Är ju inget viktigt på disken men får nog kolla lite saker.

Permalänk
Medlem

Kör du mot RAID med redundans eller singeldisk - om det är mot RAID så är felet ännu mer märkligare och tyder på bugg högre upp då en enkel diskfel inte bör ge sådana effekter (tas dolt hand om RAID:en).

Permalänk
Medlem

Singeldisk, är ju bara en hemmabyggd dator som jag kör som server.
hade varit bra om jag kunde flytta placeringen på disken av den gäst till en som är ledig då jag har gott om plats på disken.

Permalänk
Medlem

kollat upp lite mer och wmware säger disken som OS har är ok kollar man via CLI

Parameter Value Threshold Worst
---------------------------- ----- --------- -----
Health Status OK N/A N/A
Media Wearout Indicator N/A N/A N/A
Write Error Count 0 0 N/A
Read Error Count 0 51 N/A
Power-on Hours 82 0 82
Power Cycle Count 34 0 N/A
Reallocated Sector Count 0 140 N/A
Raw Read Error Rate 0 51 N/A
Drive Temperature 27 0 N/A
Driver Rated Max Temperature N/A N/A N/A
Write Sectors TOT Count N/A N/A N/A
Read Sectors TOT Count N/A N/A N/A
Initial Bad Block Count 0 0 N/A

Så är det OK också, skumt