Permalänk
Medlem

Electric Scooter Sharing

Jag bor i centrala Stockholm och har sett dessa "el-scootrar" överallt nu, ser fatkiskt utan överdrift en el-scooter utanför porten varje dag. En gång var en el-scooter i porten, det är inte heller ett skämt.

Så idag bestämde jag mig för att prova åka en el-scooter från hötorget till tekniska som kanske är en 15-20 minuters promenad. Det gick helt utmärkt och det gick betydligt snabbare än att gå.

Sedan senare samma dag så ska jag hem igen och tänker att jag använder en scooter tillbaka, försöker mig på 4 olika scootrar, var av ingen fungerar och då har jag alltså spenderat 40kr på ingenting, eftersom det kostar 10kr att låsa upp scootern och sedan kostar det 1,5kr i minuten att åka.
3 scootrar hade mer än 90% batteri kvar, en hade 35%.

Jag snacka lite senare med en bekant som också testade två st som inte fungerade alls, efter två försök gav han upp. Så av 7st testade scootrar fungerade 1.

Ska det vara så här? Är det bara vi som haft väldigt oflyt, eller är vi för dumma för att åka el-scooter?

Ha en fortsatt trevlig kväll allesammans

Edit: Ändrade till rätt antal scootrar testade, vill även tillägga att jag bara testade scootrarna från "voi."

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Avstängd

Jag har också testat Voi. Lite liknande erfarenhet. Tjejen och jag var i Malmö och tänkte vi kunde testa att ta en scooter från restaurangen till hotellet och min fungerade bra men tjejens tappade BT-kopplingen eller nåt så tiden tickade på men vi kunde inte låsa den eller avsluta hyrningen (eller vad man ska kalla det. Tänkte också jag skulle ta en hem från jobbet häromdagen också, cyklar normalt men vädret på morgonen tillät inte det och scootern kostar väl ungefär som en biljett till kollektivtrafiken. Det gick hyfsat förutom att batteriet tog slut, eller så stannade den av någon annan anledning, när jag hade kommit typ två tredjedelar av vägen. Denna gången gick det bra att låsa/avsluta dock.

Permalänk
Medlem

För någon som bor i en liten håla, vad är detta för nått?
Hyr man en scooter och parkerar vart som så kommer någon annan och kan ta den sen?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

De har en hemskt kort livstid (och är nog därför det minst miljövänliga alternativ som finns). 60 dagar, sedan till sopberget! Men det kommer ju nya från fabriken varje dag och el är ju miljövänligt, eller hur var det?

https://www.breakit.se/artikel/19054/elscootrar-med-en-livsti...

Det är helt enkelt slit-och-släng-produkter och därför stöter man ofta på en scooter som är i slutet av sin livscykel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bardbard:

För någon som bor i en liten håla, vad är detta för nått?
Hyr man en scooter och parkerar vart som så kommer någon annan och kan ta den sen?

Precis. 10 kr i startavgift och sen 1.50 per minut. Kolla i appen var närmaste finns, lås upp den genom att scanna qr-koden och kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle78:

De har en hemskt kort livstid (och är nog därför det minst miljövänliga alternativ som finns). 60 dagar, sedan till sopberget! Men det kommer ju nya från fabriken varje dag och el är ju miljövänligt, eller hur var det?

https://www.breakit.se/artikel/19054/elscootrar-med-en-livsti...

Det är helt enkelt slit-och-släng-produkter och därför stöter man ofta på en scooter som är i slutet av sin livscykel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag såg även en hel del av dessa liggandes lite här och där när jag var i Fjollträsk i senhöstas.
Men det viktigaste är ju att Lövin vill förbjuda bensin och dieselbilar senast 2030.
Vad är det för jävla muppar (befolkningen) som röstat fram de här människorna som tillåter sånt här?
Ta lite jävla ansvar för fan och stå för vad ni ställt till med.

Nej, jag har inte fått mitt kaffe än så jag är grinig som fan på människor som sett till att Sverige blivit en sophög, på flera sätt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Det finns en hel drös med elscootertrådar här:
https://swedroid.se/forum/forums/elektriska-fordon.580/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Vissa verkar mena på att den egentliga livstiden på dessa är under en månad, så om man vill ha en problemfri tur kanske man helst ska försöka hitta en som verkar vara i princip sprillans ny från fabriken .

Tydligen har frågan om hållbarheten fått något litet politisk intresse, så det kanske blir någon uppryckning:
https://www.breakit.se/artikel/19113/socialdemokraterna-i-sto...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle78:

De har en hemskt kort livstid (och är nog därför det minst miljövänliga alternativ som finns). 60 dagar, sedan till sopberget! Men det kommer ju nya från fabriken varje dag och el är ju miljövänligt, eller hur var det?

https://www.breakit.se/artikel/19054/elscootrar-med-en-livsti...

Det är helt enkelt slit-och-släng-produkter och därför stöter man ofta på en scooter som är i slutet av sin livscykel.

Skickades från m.sweclockers.com

Sedan ska de laddas också och då måste de hämtas... Det står förstås en kader nyblivna Tesla-ägare på rad för att får utföra detta välbetalda arbete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Sedan ska de laddas också och då måste de hämtas... Det står förstås en kader nyblivna Tesla-ägare på rad för att får utföra detta välbetalda arbete!

Nej, det har du rätt i! Det är förstås traditionella lastbilar som kör runt och söker upp dom varenda gång batteriet börjar bli dåligt (och kör ut dom igen när man laddat batteriet).

Kanske folk kunde åka med den där lastbilen direkt i stället ... Man skulle kanske hitta ett namn för det här nya, miljövänligare alternativet till kinesiska elscootrar. Vad sägs om vi sätter massa fönster på den där lastbilen som kör scootrarna fram och tillbaka..... och kallar den buss?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle78:

Nej, det har du rätt i! Det är förstås traditionella lastbilar som kör runt och söker upp dom (och kör ut dom igen när man laddat batteriet).

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag förstår har de crowdsourcat denna bit så det är allt från lådcyklar till skåpbilar som åker runt och samlar in cyklarna. Sannolikt inte så många lastbilar dock, så mycket plats tar inte skotrarna så det lönar sig nog inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad jag förstår har de crowdsourcat denna bit så det är allt från lådcyklar till skåpbilar som åker runt och samlar in cyklarna. Sannolikt inte så många lastbilar dock, så mycket plats tar inte skotrarna så det lönar sig nog inte.

Det är sant, man kan nog trycka in betydligt fler kina-scootrar än människor i en Ford Transit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem

Jag avskyr dem för folk parkerar åt helvete dåligt, sist hade någon ställt en rakt framför trappan till vår port när jag skulle lasta ur bilen. Kan väl säga att den scootern flög en bra bit. Även sett dem stå parkerade på ett övergångsställe, framför dörren till en butik, i körbanan på bilvägen osv.

Det är ju knappast en miljöbesparing i att producera massvis med scootrar som står och dräller och går sönder när man lika gärna kan ta tunnelbanan och sen gå 3 minuter. Eller bara se de 15-20 minutrarna man får gå per dag som vardagsmotion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle78:

De har en hemskt kort livstid (och är nog därför det minst miljövänliga alternativ som finns). 60 dagar, sedan till sopberget! Men det kommer ju nya från fabriken varje dag och el är ju miljövänligt, eller hur var det?

https://www.breakit.se/artikel/19054/elscootrar-med-en-livsti...

Det är helt enkelt slit-och-släng-produkter och därför stöter man ofta på en scooter som är i slutet av sin livscykel.

Skickades från m.sweclockers.com

Det förklarar isf varför scootrarna inte får någon fart även fast batteriet är laddat. Såg faktiskt en person idag när jag var påväg hem som sparkade sig fram på sin scooter, så jag antar att det är ganska vanligt att scootrarna inte fungerar

Skrivet av backspace:

Jag såg även en hel del av dessa liggandes lite här och där när jag var i Fjollträsk i senhöstas.
Men det viktigaste är ju att Lövin vill förbjuda bensin och dieselbilar senast 2030.
Vad är det för jävla muppar (befolkningen) som röstat fram de här människorna som tillåter sånt här?
Ta lite jävla ansvar för fan och stå för vad ni ställt till med.

Nej, jag har inte fått mitt kaffe än så jag är grinig som fan på människor som sett till att Sverige blivit en sophög, på flera sätt.

Miljöpolitiken är bara trams, ett stort scam. Den drivs av globalister som ser sin chans att driva igenom politik som i slutändan gynnar dom själva genom överstatliga oragnisationer, vilket gör att vi i vårat eget land inte har så mycket att säga till om. Filantroper (finare ord för miljardärer, riskkapitalister och banker numera) får mer att säga till om i EU och FN än förtroendevalda politiker.
Miljöpolitiken är helt enkelt bara en del av pusslet för att flytta makten till ett centrum i världen (västvärlden än så länge), så att det enklare för stora företag att ta sig in på flera marknader utan att behöva anpassa sig till olika länders lagar och regler.
Skrämselpropaganda och att spela på folks skuldkänslor verkar fungera utmärkt, speciellt på våra politiker och opinionsbildare.

Skrivet av Aktsu:

Jag avskyr dem för folk parkerar åt helvete dåligt, sist hade någon ställt en rakt framför trappan till vår port när jag skulle lasta ur bilen. Kan väl säga att den scootern flög en bra bit. Även sett dem stå parkerade på ett övergångsställe, framför dörren till en butik, i körbanan på bilvägen osv.

Det är ju knappast en miljöbesparing i att producera massvis med scootrar som står och dräller och går sönder när man lika gärna kan ta tunnelbanan och sen gå 3 minuter. Eller bara se de 15-20 minutrarna man får gå per dag som vardagsmotion...

Det är ju just "risken" av att betala för något som man inte vet om det kommer fungera, även om det bara är 10kr eller vad det nu är för pris man sätter. Sen så att scootrarna ligger och skräpar är ju trist, men inget som har stört mig än. Finns fler saker som stör mig på gatan än dessa scootrar hehe..

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Inaktiv

Idag när man inte ens kan lämna sin flickvän 10 minuter ensam på gatan utan ens snyggare och smartare kille har raggat upp henne, så hur skulle man kunna lämna en elskoter ensam?

Min poäng är att jag funderar vilken samband stöld och vandalism har ihop med kvaliten? Att göra dem robustare leder både till att de blir dyrare, men även att de blir mer stöldbegärliga.

Jag är nyfiken på hur det ekonomisk går för dessa företag, om de bara håller en kort tid så har jag svårt att se att det är lönsamt på mindre attraktiva ställen.
Jag är dock en som hoppas på att detta och liknande kommer att slå igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Idag när man inte ens kan lämna sin flickvän 10 minuter ensam på gatan utan ens snyggare och smartare kille har raggat upp henne, så hur skulle man kunna lämna en elskoter ensam?

Min poäng är att jag funderar vilken samband stöld och vandalism har ihop med kvaliten? Att göra dem robustare leder både till att de blir dyrare, men även att de blir mer stöldbegärliga.

Jag är nyfiken på hur det ekonomisk går för dessa företag, om de bara håller en kort tid så har jag svårt att se att det är lönsamt på mindre attraktiva ställen.
Jag är dock en som hoppas på att detta och liknande kommer att slå igenom.

Haha jag förstod inte riktigt första delen, eftersom "snygga och smarta" brukar redan ha en drös efter sig om man inte redan sitter på en egen "snygg och smart" tjej redan hehe..
Detta med elscootrar har funnits en längre tid i san francisco t.ex. Tänker att om det misslyckats där borta så lär det inte ha kommit hit till sverige?

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Waup:

Detta med elscootrar har funnits en längre tid i san francisco t.ex. Tänker att om det misslyckats där borta så lär det inte ha kommit hit till sverige?

Jag försökte skämta. Nå skadegörelse har vi haft hur länge som helst, stöld är en annan sak. Min poäng är att jag tror inte de vill att de ska vara för dyra just för detta.

Angående skadegörelse ta bara busskurer, det kostar enligt denna sida runt 40 000kr att byta ut glasset på en sådan, ändå ska folk slå sönder den bara för att?
https://mitti.se/nyheter/trafik/hindrar-kurerna-okrossbart/?o...

Jag tror många elscootrar går samma öde tillmötes, detta leder till att det är svårt att göra något med högre kvalite på och få ekonomi i det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag försökte skämta. Nå skadegörelse har vi haft hur länge som helst, stöld är en annan sak. Min poäng är att jag tror inte de vill att de ska vara för dyra just för detta.

Angående skadegörelse ta bara busskurer, det kostar enligt denna sida runt 40 000kr att byta ut glasset på en sådan, ändå ska folk slå sönder den bara för att?
https://mitti.se/nyheter/trafik/hindrar-kurerna-okrossbart/?o...

Jag tror många elscootrar går samma öde tillmötes, detta leder till att det är svårt att göra något med högre kvalite på och få ekonomi i det..

Det stod i någon av artiklarna att ungefär 20% av beståndet försvann (stals, vandaliserades eller på annat sätt gick upp i rök) varje månad. Tror det var formulerat som 200 av 1000 varje månad (om det var faktiska siffror eller bara ett sätt att illustrera vad 20% är, vet jag inte).

Så, om man som företag köper in 1000 st så kommer hela beståndet vara stulet eller sönderslaget på typ ett halvår. Låter ju inte som någon drömsituation för att göra något annat än slit och släng.

EDIT: Lite beroende på om det är en liga som har kapacitet att transportera/sälja vidare 200 per månad, eller om det är 20% av alla brukare som slår sönder fordonsparken etc. Innan någon påpekar att 20% av 800 inte är 200 längre osv osv.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Avstängd

Jag tror de kommer få ta ansvar för olyckor och nedskräpning när sparkcyklarna slängs överallt sedan är det väl oklart vart de får framföras samt att nästan ingen som åker på dem har hjälm på sig.

Frågan är väl hur länge de tillåts att hålla på ifall folk tröttnar på allt negativt detta för med sig och laddningen är också lite intressant där privatpersoner åker runt i sina egna bilar för att hämta in sparkcyklarna och ladda dem.

Jag tror att detta är en teknikbubbla som fått fart av naiva/giriga investerare som är rädda för att missa nästa stora grej.

Det handlar väl om att få med sig så mycket kapital man bara kan för att bli störts och konkurrera ut de andra företagen och när man har flera miljarder så är varken vinst eller trasiga sparkcyklar något man bryr sig om utan man ska enbart va störst.

Permalänk
Medlem

Hatar dem, folk ställer dem överallt och skiter i att de är ivägen för de hyr ju bara. Ens egen cykel brukar de ställa åt sidan för de e rädda om den.

Jag slänger undan dem i högar när de står mitt på övergångsställen eller på trottoaren. Om folk kommer åkandes på en trottoar med folk så går jag ivägen för dem med vilje och skäller på dem att de ska åka på cykelvägen istället. Vet att det är oklart exakt var de får köra men för mig har de inte på en trottoar med gående att göra.

Funderar på olika sätt att sabotera dem om så de till slut försvinner.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

För någon som bor i en liten håla, vad är detta för nått?
Hyr man en scooter och parkerar vart som så kommer någon annan och kan ta den sen?

https://swedroid.se/forum/forums/elektriska-fordon.580/
Trådar om märken, modeller, regler, mm.
Även trådar om div uthyrare, bla:
Ozon
Voi
Lime
Tier
Glyde
Dott
blinkee.city

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

https://swedroid.se/forum/forums/elektriska-fordon.580/
Trådar om märken, modeller, regler, mm.
Även trådar om div uthyrare, bla:
Ozon
Voi
Lime
Tier
Glyde
Dott
blinkee.city

Intressant! Aldrig hört talas om detta innan denna tråd.
Folk är ju lata så varför inte, sen går det väl att spela lite på folks miljösamvete även om det låter rätt smutsigt faktiskt om det nu stämmer med livslängden som någon skrev ovan och att folk åker runt och hämtar dom för laddning..

Kommer väl kanske till min stad med snart

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Hela konceptet suger. Hopps det likt SF blir förbjudet snart.
Utöver att det ligger scootrar och skräpar överallt så är det överfullt med folk som inte förstår, eller bryr sig om, att dom klassas som cykel och därför inte får köras på trottoar.
Företagen själva hävdar 18-års gräns men det hindrar inte horder av p12:or som leker med dessa fordon mha pappas betalkort.

Som fotgängare gäller det nu att konstant ha någon sorts 360 graders vy för att slippa bli påkörd av allt från scootrar till elcyklar och bilar.

Förstår inte vad som händer med trafiken i helhet, klimatet blir hårdare för var dag. Alla bara ska fram fortast möjligt och visar noll hänsyn.

Längs en väg jag för tillfället går till jobbet är det en DELAD cykel/gångväg. Där kommer allt från trimmade scootrar, elcyklar (sådana där man inte behöver trampa själv, utan dom är modifierade med ett gas-handtag), vespor, you name it, och blåser förbi i 30-50km/h med marginaler på centimeter från oss gående. Helt jävla galet. Finns fullt av bilvägar för alla dessa färdmedel men det är givetvis mindre farligt och mer praktiskt för dessa förare att vara högst i hierarkin på cykel/gångbanor/trottoarer än lägst ute på gatan...

Dessa förare borde ju rimligtvis haffas enligt gällande lag, men eftersom polisen idag med sina obefintliga resurser är ett skämt, så klarar ju sig folk undan och tillslut blir det ju någon sorts inducerad sanning att det är ok eftersom ”ingen åker fast”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Intressant! Aldrig hört talas om detta innan denna tråd.
Folk är ju lata så varför inte, sen går det väl att spela lite på folks miljösamvete även om det låter rätt smutsigt faktiskt om det nu stämmer med livslängden som någon skrev ovan och att folk åker runt och hämtar dom för laddning..

Kommer väl kanske till min stad med snart

Jag gick en promenad igår i det bra, om än ganska blåsiga, vädret i Stockholm och dessa skräpprodukter är överallt. Redan vid första övergångsstället möttes jag av en som någon bara släppt precis mitt i cykeldelen av övergångsstället. De står här och var, gärna mitt på trottoaren för folk bara släpper dem när andran faller på. Och som påpekas i tråden verkar funktionaliteten vara något varierande, där en del verkar få hjälpa till en hel del för att de ska komma iväg eller alls flytta på sig. Andra som fått exemplar som fungerar far ibland fram som vettvillingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag är nyfiken på hur det ekonomisk går för dessa företag, om de bara håller en kort tid så har jag svårt att se att det är lönsamt på mindre attraktiva ställen.
Jag är dock en som hoppas på att detta och liknande kommer att slå igenom.

Jag tror det går jättebra för företagen. Dom kommer med sin "affärside" till något investeringsbolag och får sedan en massa pengar. Några hundra miljoner SEK. Sedan är det bara att skicka ut lite skotrar på gatorna medan man hyvlar av en nätt summa på det investerade kapitalet rakt ner i egen ficka.

Permalänk
Medlem

https://www.gp.se/fria-ord/livsfarlig-nonchalans-1.14442975

Var inne i stan i helgen och det är ju tragiskt hur folk hanterar de här,
Kom en kille farandes utanför entréen till gothia och slängde cykeln mot en papperskorg och gick raskt in, entrévärden (eller vad heter de?) sprang efter hojtandes om att han inte fick ställa den där.

Såg ett antal ligga slängda här och där.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."