Apple släpper nya Ipad Air och Ipad Mini med processorn A12 Bionic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Där ser man. Ett steg i rätt riktning Gäller däremot bara iPhone 7 och nyare modeller.

Jag försökte googla men hittade förvånansvärt lite information om det. Går det att synkronisera och spela upp flac precis som med mp3? Läste någonstans att det åtminstone vid lanseringen inte gick att göra det.

Nej inte via iTunes synkroniseringsfunktion. Core Audio stödjer FLAC, men iTunes och Musik-appen gör det inte. Tredjepartsspelare kan välja om de vill köra egen avkodare eller använda Core Audio via AVFoundation/AVKit. De flesta appar kör nog egna avkodare så du behöver inte bry dig om vilka enheter Apple säger har stöd. Du får synkronisera via tredjepartsspelaren eller tredjeparts-filhanterare. Nativt kan du använda AirDrop, men det stödjer ju inte kataloger så det låter onödigt krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag kommer ihåg när US dollarn var nere på 5:-, och ingen straffavgift på köp från Kina..vilket liv man hade detta halvåret :3

Levde du ens på 70-talet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Levde du ens på 70-talet?

Föddes 86

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Där ser man. Ett steg i rätt riktning Gäller däremot bara iPhone 7 och nyare modeller.

Jasså? Testade just med iPhone SE (har ju A9 medan iPhone 7 har A10) som jag har via jobbet. Funkade att spela upp en FLAC som jag lagt på iCloud Drive direkt i Files-appen. Om inte annat lär VLC kunna spela upp filen även med äldre enheter.

Skrivet av Trunk:

Jag försökte googla men hittade förvånansvärt lite information om det. Går det att synkronisera och spela upp flac precis som med mp3? Läste någonstans att det åtminstone vid lanseringen inte gick att göra det.

Vet inte säkert (använder Plex) men skulle gissa det då FLAC har ”inbyggt” stöd: https://www.idownloadblog.com/2017/06/09/ios-11-brings-lossle...

Verkar dock inte funka (än?) med Musik-appen i iOS. iTunes tar dem tydligen inte heller. Märkligt. Men använder inte några av dessa appar själv.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

@Tdoll: FLAC (och Opus) stöds av Apple sen IOS 11 och MacOS High Sierra.

Fun fact: Om du skickar ett röstmeddelande med iOS 12.2 eller nyare kommer det att vara i Opus-format.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Föddes 86

Då syftar du nog på perioden när USD låg mellan 6 och 7 kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Jag kanske läser in för mycket i det du skrev men jag får känslan av att du försöker visa vilken stor brist iOS har, eller? I så fall kan du istället välja någon av de brister som gemene man bryr sig om. 99,5 % av befolkningen vet inte ens vad flac är och nästan lika många bryr sig inte om ifall det finns en filhanterare eller ej.

Flac bryr sig inte så många om enkel filhanterare och kunna föra över filer enkelt bryr sig många om. När jag först använde iPad så svor jag som tusan, men sedan förbättrade de användarvänligheten i iPad pro. Jag tror att man på alla iPads idag enkelt kan föra över filer genom en usb kabel till datorn då allt annat vore vansinne. Liksom man får inte ens installera diverse programvaror på alla datorer.

Problemet jag ser med Apple produkter är att de ska göra enkla saker så komplicerade. Som att köpa en iPad och inte registrera den till någon fysisk person men ändå kunna köpa appar. Flytta filer där jag för 5år sedan fick använda en cloudtjänst för att flytta över skärmdumparna.

Nå iPad har väldigt dominans inom surfplattor, jag såg på ett av våra största partier hade sin partistämma. Där nämnde de iPad hur många gånger som helst och de visste ej om att det fanns någon annan surfplatta.
*edit*
Min uppfattning är att konkurrenterna i princip har slutat att satsa på surfplattor, det händer ej så mycket med dem. Många har väldigt mycket ej skärmyta på framsidan, cpun är den gamla slöa, 4k uteblir etc.

Permalänk
Medlem

iPaden va grymt cool när den kom 2008 eller så - o nästa modell - men sen känns det som att en vanlig laptop + smarttelefonen helt har ersatt paddan?

Har en Air gen 1 liggandes som ingen använder nu, inte ens barnen

// LZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Då syftar du nog på perioden när USD låg mellan 6 och 7 kr.

Jupp, tror inte Ebay var så ''hipp'' på 70-talet

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

iPaden va grymt cool när den kom 2008 eller så - o nästa modell - men sen känns det som att en vanlig laptop + smarttelefonen helt har ersatt paddan?

Har en Air gen 1 liggandes som ingen använder nu, inte ens barnen

// LZ

Håller inte med, tycker fortfarande att den större skärmen på en Ipad/tablet har sina fördelar i visa lägen (men är dock inte så lätt att få ned i fickan) och kompletterar smarttelefon och laptop på ett bra sätt – det hela beror på vad man vill göra.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då syftar du nog på perioden när USD låg mellan 6 och 7 kr.

Dollarn låg strax under 6 kr våren 2008.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tea42BBS:

iPaden va grymt cool när den kom 2008 eller så - o nästa modell - men sen känns det som att en vanlig laptop + smarttelefonen helt har ersatt paddan?

Har en Air gen 1 liggandes som ingen använder nu, inte ens barnen

// LZ

När surfplattorna kom var de en större fluga än spikmattan. När så många ville ha en köpte så rusade försäljningen och mindre begåvade skribenter trodde då att de kunde extrapolera försäljningen så att den skulle fortsätta öka i oändlighet.
Men försäljningen gick som den brukar gå när marknaden blev mättad.

Nå nu i högkonjunkturen är mångas problem inte att de ej kan köpa en billig laptop, surfplatta, Nintendo switch att ha i sin ryggsäck. Utan att vi inte vill bära med oss allt bröte hela tiden.

Jag ser då att en iPad eller annan bättre surfplatta för en stor del skulle kunna ersätta både laptopen och nitendo switchen.

För min del skulle jag vilja ha en stationär dator på jobbet och sedan t.ex en iPad Pro på resande fot. Men företag anpassar sina regler för den stora skaran.

*edit*
Jag ser datorutvecklingen som vilka verktyg som helst. Alla vet att skiftnyckeln är s-tans påfund, dessa borde förbjudas helt och hållet. Men att bära med sig en uppsättning nycklar, då även tumstorlekar överallt är inte praktisk.
Så för många handlar det om kompromisser och vad jag förstår så säljer ändå iPad ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Dollarn låg strax under 6 kr våren 2008.

Dvs över 6 kr från banken med köpkurs och valutaväxlingspåslag de flesta dagar. Dagskursen var nere på 5,8425 som minst. Runt 5 kr låg kursen 1981. Månadsmedel under 2008 gick mellan 5,9478 och 8,0038. Tar vi sex månader som period så är medel såklart över 6 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Dvs över 6 kr från banken med köpkurs och valutaväxlingspåslag de flesta dagar. Dagskursen var nere på 5,8425 som minst. Runt 5 kr låg kursen 1981. Månadsmedel under 2008 gick mellan 5,9478 och 8,0038. Tar vi sex månader som period så är medel såklart över 6 kr.

Ja oavsett så är det stor skillnad jämfört med nu. Jag köpte en fullsmetad (bortsett från SSD) MacBook Pro år 2008 och den gick på ca 25000 kr. Idag hade en MacBook Pro för samma dollarpris kostat ca 38000 kr. 13000 kr mer även om Apple inte hade höjt priserna och detta orsakat av den svaga svenska kronan.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Ja oavsett så är det stor skillnad jämfört med nu. Jag köpte en fullsmetad (bortsett från SSD) MacBook Pro år 2008 och den gick på ca 25000 kr. Idag hade en MacBook Pro för samma dollarpris kostat ca 38000 kr. 13000 kr mer även om Apple inte hade höjt priserna och detta orsakat av den svaga svenska kronan.

Som jag skrev så varierade USD stort under den tiden, Apple använde dock kurs på ~7-7,5 kr hösten 2008 alltså drygt 9,25 kr per dollar inkl moms. Ökningen är alltså straxt över 25 % extra – men samtidigt har Apple höjt priserna 300-400 dollar plus om inte annat blivit ännu värre när det gäller BTO-valen. Ca 25000 kr motsvarar alltså ca 31500 kr idag. Hos Apple idag blir en maskin för 2799 USD hur som helst 32995 SEK.

Förutsätter att du inte smugglade en över 4100 dollar MacBook Pro våren 2008, rimligen handlar det alltså om de 6,5k jag skrev ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Som jag skrev så varierade USD stort under den tiden, Apple använde dock kurs på ~7-7,5 kr hösten 2008 alltså drygt 9,25 kr per dollar inkl moms. Ökningen är alltså straxt över 25 % extra – men samtidigt har Apple höjt priserna 300-400 dollar plus om inte annat blivit ännu värre när det gäller BTO-valen. Ca 25000 kr motsvarar alltså ca 31500 kr idag. Hos Apple idag blir en maskin för 2799 USD hur som helst 32995 SEK.

Förutsätter att du inte smugglade en över 4100 dollar MacBook Pro våren 2008, rimligen handlar det alltså om de 6,5k jag skrev ovan.

Okej 13000 kr var bara sett till skillnaden i dollarkurs.

$2799 kostade datorn jag köpte år 2008 vilket blev 25765 kr på Apple Store i Sverige. 32995 kr går en MacBook Pro för $2799 på idag i Sverige. 7230 kr skillnad med andra ord. Men dessa priser sattes för några månader sedan och kronan har försvagats sedan dess. Kommer säkerligen bli dyrare nästa gång Apple uppdaterar sina priser om inte kronan förstärks kraftigt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Okej 13000 kr var bara sett till skillnaden i dollarkurs.

$2799 kostade datorn jag köpte år 2008 vilket blev 25765 kr på Apple Store i Sverige. 32995 kr går en MacBook Pro för $2799 på idag i Sverige. 7230 kr skillnad med andra ord. Men dessa priser sattes för några månader sedan och kronan har försvagats sedan dess. Kommer säkerligen bli dyrare nästa gång Apple uppdaterar sina priser om inte kronan förstärks kraftigt.

Apple har nyss släppt en uppdaterad produkt, i värsta fall får du en effektiv kurs inkl moms på 12,65 kr, men man ska vara försiktig med att slänga ut fantasisiffror. 2017 var t.ex. dollarn uppe på 9,151 för att landa på ett medel på 8,538 och hos Apple samma år användes kursen ~9,34 exkl moms, hos Apple när man räknar på en iMac idag kör de motsvarande ~10,14 exkl moms på iMacs och ~9,4 på MacBook Pro. Fortfarande en bra bit till 50 % ökning även om de skulle höja MacBook Pro till samma nivå som iMac. Så vida kursen inte sticker iväg till över 10 kr så lär du inte se 38000 kr MacBook Pro i den högre baskonfigurationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Antingen med “file sharing” (iTunes) eller “air drop” (mac) till kompatibla appar. Vox är en av de största, tror jag.

Att däremot kopiera filererna från telefonen har jag dålig koll på. Kanske file sharing fungerar? Vet att det annars finns dedikerade program för att föra över filer, fanns förut i alla fall.

Jag kanske läser in för mycket i det du skrev men jag får känslan av att du försöker visa vilken stor brist iOS har, eller? I så fall kan du istället välja någon av de brister som gemene man bryr sig om. 99,5 % av befolkningen vet inte ens vad flac är och nästan lika många bryr sig inte om ifall det finns en filhanterare eller ej.

Är man en ~”power user” är iOS troligtvis inte ens förstahandsval vilket är förståeligt men knappast något som Apple bryr sig om. De känner sin kundkrets och de vet att nästintill ingen bryr sig om sånt där.

Personligen tycker jag det är kasst av Apple att inte stödja flac men samtidigt får jag inte ens plats med mitt mp3-bibliotek. Dessutom tillhör jag de 99,5 % (påhittad siffra) som ändå inte hör skillnad mellan flac och mp3 (Om det är V0), så i verkligheten är det inget problem.
Skulle jag prompt vilja ha lossless i apples egna musikapp så går det att konvertera sitt bibliotek med ett par knapptryckningar. Visst är det ett onödigt steg men det finns som sagt bättre saker att gnälla på.

Skrivet av Petterk:

Många musikspelare med FLAC-stöd kommer ha stöd för SMB och molntjänster som Dropbox, så över nätverket eller molntjänster är väl det vanliga. AirDrop går också att använda, men AirDrop stödjer inte kataloger. Alternativt flyttar du över grejerna med en filhanterare. Flera filhanterare innehåller FTP-server, om man nu vill köra FTP. Finns alltså inget behov av att sätta upp FTP-server på datorn.

Skrivet av star-affinity:

Du kan lägga filerna på någon molntjänst och sen öppna dem ifrån exempelvis VLC i iOS.

You can synchronize media to your device using WiFi Upload, iTunes, various Cloud services, or direct downloads from the web.

https://www.videolan.org/vlc/download-ios.html

Eller lägg filerna på en Plex-server eller Emby-server som i sin tur kan nås från andra plattformar?

@Trunk: FLAC (och Opus) stöds av Apple sen IOS 11 och MacOS High Sierra.

Det var ju inte molntjänster jag efterfrågade men ok, det säger väl en del om hur det inte funkar fortfarande då och ja det är en brist för mig som befinner mig en hel del där ingen täckning finns.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det var ju inte molntjänster jag efterfrågade men ok, det säger väl en del om hur det inte funkar fortfarande då och ja det är en brist för mig som befinner mig en hel del där ingen täckning finns.

SMB och FTP är givetvis lokalt i första hand, SMB är Windows fildelning, fildelning i Finder (MacOS), SAMBA/CIFS på GNU/Linux och så vidare. Dela ut en katalog på datorn/NAS och ladda ner i filhanteraren eller direkt i mediaspelaren. Inget internet behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det var ju inte molntjänster jag efterfrågade men ok, det säger väl en del om hur det inte funkar fortfarande då och ja det är en brist för mig som befinner mig en hel del där ingen täckning finns.

Det köper jag!

Edit:

Denna app kan kanske vara lösningen:

Transfer music, videos, photos or documents from your iPhone or iPad to a Mac or PC and vice versa with our super fast Wi-Fi Transfer technology. Just fire up a camera and your files are one tap away.

https://readdle.com/documents
https://m.readdle.com/documents/how-to-transfer-files

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

SMB och FTP är givetvis lokalt i första hand, SMB är Windows fildelning, fildelning i Finder (MacOS), SAMBA/CIFS på GNU/Linux och så vidare. Dela ut en katalog på datorn/NAS och ladda ner i filhanteraren eller direkt i mediaspelaren. Inget internet behövs.

Jag har det naturligtvis löst på min telefon, men direkt i mediaspelaren på en Iphone som ju var telefonen vi diskuterade? Say what?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Jag har det naturligtvis löst på min telefon, men direkt i mediaspelaren på en Iphone som ju var telefonen vi diskuterade? Say what?

Mediaspelare från tredje part? Hur ska du annars spela FLAC? För Musik-appen har du bara iTunes synkronisering och AirDrop.