Hjälp att välja golvhögtalare

Permalänk
Medlem

Hjälp att välja golvhögtalare

Hej hopp!

Dags för ommöblering i vardagsrummet. Detta gör att vi inte längre har plats för mina gamla JBL 1000 wattare. Möblerna vi valt har gjort att jag endast har plats för högtalare med max bredd på 20 cm och helst mindre. Dessutom måste de vara vita och inte högblanka (frugan bestämmer). Spelar ingen roll om tyget på högtalargallret är någon annan färg då jag kan köpa vitt högtalartyg och klä om. Priset får röra sig runt 5.000:-.

Dessa har jag kollat på:
Argon Audio ALTO55

För mig är ljudet viktigt och jag bryr mig inte så mycket om hur de ser ut, men eftersom frugan bestämmer hur dom ska se ut så blir jag begränsad. Skulle bli oerhört tacksam för tips på högtalare som följer både frugans och mina preferenser.

/Toffelhjälte off

Edit:
Kanske skulle nämna att jag har en aktiv sub.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Du kan kolla blocket efter ett par Dali Zensor 5

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Inaktiv

Detta är helt fel ställe min vän, gå in på ett dedikerat HIFI forum istället såsom HIFIForum där kompetensen garanterat är bra mycket högre. Och som alltid bygg på din egna kunskapsbas genom att plöja nätet så du har en bättre förståelse över varför du får de rekommendationerna du får.

Lycka till!

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Hade du sjäv varit nöjd med ett sådant inlägg, med bara en länk utan någonsomhelst beskrivning eller ansträngning bakom?

Permalänk

valde själv högtalare för ett år sen ungefär, jag var inne på att skaffa dali zensor 5, monitor audio silver 6:or men fick då tipset att lyssna på xtz,
jag köpte dessa
https://www.fyndborsen.se/hogtalare/golvhogtalare/xtz-spirit-...
dom har en riktigt grym bas om man vill det samtidigt som dom spelar riktigt fint
kan rekommendera dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285333:

Detta är helt fel ställe min vän, gå in på ett dedikerat HIFI forum istället såsom HIFIForum där kompetensen garanterat är bra mycket högre. Och som alltid bygg på din egna kunskapsbas genom att plöja nätet så du har en bättre förståelse över varför du får de rekommendationerna du får.

Lycka till!

Jag tänker att det kanske finns folk här som gillar ljud och har lite erfarenheter. visst, jag gillar ljud, men är inte så jättekräsen med ljudet hemma som jag är med billjud men självfallet vill jag samtidigt inte köpa skräp.

Jag har kollat på Dali zensor 5 och tycker mig kunna läsa mig till att det endast är fronten som är högblank och det kunde frugan gå med på.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av little_fraz:

valde själv högtalare för ett år sen ungefär, jag var inne på att skaffa dali zensor 5, monitor audio silver 6:or men fick då tipset att lyssna på xtz,
jag köpte dessa
https://www.fyndborsen.se/hogtalare/golvhogtalare/xtz-spirit-...
dom har en riktigt grym bas om man vill det samtidigt som dom spelar riktigt fint
kan rekommendera dom

Dom ser onekligen intressanta ut. Kanske är priset något högt, men utseendemässigt är de perfekta. Tack för tipset! Får gå en boxningsmatch med frugan angående priset.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av little_fraz:

valde själv högtalare för ett år sen ungefär, jag var inne på att skaffa dali zensor 5, monitor audio silver 6:or men fick då tipset att lyssna på xtz,
jag köpte dessa
https://www.fyndborsen.se/hogtalare/golvhogtalare/xtz-spirit-...
dom har en riktigt grym bas om man vill det samtidigt som dom spelar riktigt fint
kan rekommendera dom

Kul. De där hittat även jag när jag började söka alternativ för att tipsa. Bra recensioner har de också fått.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag tänker att det kanske finns folk här som gillar ljud och har lite erfarenheter. visst, jag gillar ljud, men är inte så jättekräsen med ljudet hemma som jag är med billjud men självfallet vill jag samtidigt inte köpa skräp.

Jag har kollat på Dali zensor 5 och tycker mig kunna läsa mig till att det endast är fronten som är högblank och det kunde frugan gå med på.

Du har helt rätt, att folk länkar till specialforum är förvisso en bra sak då kompentensen är högre där.

MEN.

Sweclockers har åandra sidan blivit ett allt om allt forum där folk kommer in med alla möjliga frågeställningar som håller sig inom forumets regler.

Det är något jag personligen oerhört gärna vill se fortsätter för precis som du så har jag ingen överhängande lust att regga mig på ett nytt forum och lära mig UI där enbart för att jag har en enda fråga och sedan inget mer liksom.

Vad jag kan rekommendera dig är att du sätter dig på t.ex prisjakt och söker upp så du kan se alla golvare med bild.

Sedan låter du damen sätta sig bredvid dig och sedan får hon plocka ut alla exemplar hon gillar i en lista.

När det är gjort så tar ni från topp till tå och går igenom listan med samtliga exemplar och utser en vinnare.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag beställde xtz-högtalarna. De var så perfekta utseendemässigt och i storlek att jag inte kunde låta bli. Det är i och för sig värdelöst att köpa högtalare online eftersom man inte får lyssna på dem innan. Det blir en chansning. Här där jag bor finns det inga bra butiker för det här ändamålet. Även om jag kunnat lyssna på dem innan så skulle de ändå låta annorlunda när man väl lyssna på dem i sitt eget vardagsrum. Det finns så många faktorer i rummet som reflekterar. Jag tror nog jag blir nöjd. Var ju fri frakt där också

Tack alla som svarat!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Du har helt rätt, att folk länkar till specialforum är förvisso en bra sak då kompentensen är högre där.

MEN.

Sweclockers har å andra sidan blivit ett allt om allt forum där folk kommer in med alla möjliga frågeställningar som håller sig inom forumets regler.

Det är något jag personligen oerhört gärna vill se fortsätter för precis som du så har jag ingen överhängande lust att regga mig på ett nytt forum och lära mig UI där enbart för att jag har en enda fråga och sedan inget mer liksom.

Vad jag kan rekommendera dig är att du sätter dig på t.ex prisjakt och söker upp så du kan se alla golvare med bild.

Sedan låter du damen sätta sig bredvid dig och sedan får hon plocka ut alla exemplar hon gillar i en lista.

När det är gjort så tar ni från topp till tå och går igenom listan med samtliga exemplar och utser en vinnare.

/Lifooz

Problemen men sådana specifika forum är att mycket verkar bli statiskt. Vissa sådana forum tenderar till att bli "en samling för inbördes beundran". Kanske inte hifi forumet som länkades till här, men jag har stött på några sådana. Tror också det hifi-forumet inte är så intresserade av lågbudgetalternativet som jag är ute efter. Men det är ett forum jag ska kolla in. Finns nog mycket nyttigt där.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Jag beställde xtz-högtalarna. De var så perfekta utseendemässigt och i storlek att jag inte kunde låta bli. Det är i och för sig värdelöst att köpa högtalare online eftersom man inte får lyssna på dem innan. Det blir en chansning. Här där jag bor finns det inga bra butiker för det här ändamålet. Även om jag kunnat lyssna på dem innan så skulle de ändå låta annorlunda när man väl lyssna på dem i sitt eget vardagsrum. Det finns så många faktorer i rummet som reflekterar. Jag tror nog jag blir nöjd. Var ju fri frakt där också

Tack alla som svarat!

Bra val Du kommer inte bli besviken ge dom lite tid för dom blir bättre efter några timmars lyssnande men det går hyffsat fort.
jag är riktigt imponerad av dom, dom hade lätt kunnat kosta det dubbla, sen är dom riktigt snygga också

Permalänk

Köpte ett par AudioPro T20 och är helnöjd med dom. Körde innan med NS777 och tillhörande högtalare i samma serie och SW315 sub. och är inte besviken på dessa. Något klen maxvolym kanske men annars nöjd

https://www.hifi-punkten.se/produkter/visa/ljud/hoegtalare-2/...

Permalänk
Medlem

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-m-6...

Tänkte direkt på dessa PGA storlekskraven. har själv större modellen som låter helt OK

Mer fin ljud får man med dessa: https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-definition-df-...

dom var dessutom ännu smalare.

brorsan kör de minsta varianterna av DF serien på stativ vilket låter rätt bra. Själv har jag challanger 85 och avundas honom lite.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285333:

Hade du sjäv varit nöjd med ett sådant inlägg, med bara en länk utan någonsomhelst beskrivning eller ansträngning bakom?

Japp hade jag varit om det var till ett par bra högtalare till bra pris vilket det är...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Eazy: Tror absolut att du blir nöjd. Har en XTZ A-100 förstärkare i garderoben som jag var jättenöjd med och deras högtalare håller säkerligen samma nivå om inte bättre.

Permalänk
Medlem

Jag kan återkomma med en recension när jag fått dem om någon är intresserad.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Tänkte direkt att färgen/lacken på högtalarna borde vara det sista man kollar på då det inte är några konstigheter att lackera om dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Tänkte direkt att färgen/lacken på högtalarna borde vara det sista man kollar på då det inte är några konstigheter att lackera om dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kostar ju att lackera om dem. Gör man det själv kommer det alltid se taffligt ut.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable