Järn i vattnet brum utan sol effekt...

Permalänk

Järn i vattnet brum utan sol effekt...

Så tänkte kolla om detta är rätt ställe att skriva på.
Ja har precis flyttat till hus på landet och de är tydligen mycket järn i vattnet trots nytt filter men min fråga är följande. Kan man få brun utan sol effekt pga av höga järn halten eller beror det på nånting annat?

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

Har jag inte märkt.
Kaliumpermanganat blir man riktigt brun av dock, används i vissa järnfilteranläggningar. Har en väldigt magenta/lila färg men kommer det i kontakt med huden så blir man rostbrun.

Permalänk
Medlem

min mammas vatten har mycket järn och jag har aldrig upplevt någon brun utan sol-effekt med det. Jag har varit lika blek i alla år

Permalänk
Avstängd

Nej, men damerna i huset kommer att vara piggare då kvinnor förlorar väldigt mycket järn under sin menstruation vilket kan leda till slöhet och depression.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabaYaga85:

Så tänkte kolla om detta är rätt ställe att skriva på.
Ja har precis flyttat till hus på landet och de är tydligen mycket järn i vattnet trots nytt filter men min fråga är följande. Kan man få brun utan sol effekt pga av höga järn halten eller beror det på nånting annat?

Har aldrig hört att man skulle få brun-utan-sol av det.
Däremot brukar blont hår blir grönt av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Har aldrig hört att man skulle få brun-utan-sol av det.
Däremot brukar blont hår blir grönt av det.

Det är inte p.g.a. järn i vattnet hår blir grönt utan av kopparsalter från ledningarna som fälls ut för att det är surt (lågt ph) i vattnet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv

Du kanske har andra roliga kemikalier i vattnet om du blir brun.

Kollat så du inte är självlysande i mörkret? 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Du kanske har andra roliga kemikalier i vattnet om du blir brun.

E. coli har vissa släktband till färgen brun.

Permalänk
Medlem

Låter som om det är kaliumpermanganat som spökar om filtret är nytt.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Vi hade egen brunn med mycket järn i vattnet i mitt föräldrahem.
Var ihop med en tjej som gillade och färga håret/bleka.
Första gången hon duschade hos oss blev håret grönt....
Vi är inte längre ett par....

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Du blir inte brun av jårn i vattnet. Men det blir dina vita plagg när du tvättar dem. Hög järnhalt är inte hälsovådligt, men ger problem med tvätt.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Vi hade egen brunn med mycket järn i vattnet i mitt föräldrahem.
Var ihop med en tjej som gillade och färga håret/bleka.
Första gången hon duschade hos oss blev håret grönt....
Vi är inte längre ett par....

Att hennes hår blev grönt förorsakades av koppar i vattnet på grund av korrosion av rören, såsom i tidigare inlägg angetts. Järnhaltiga brunnsvatten är vanligtvis sura.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Ok intressant de alla skrivit 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Rekordmedlem

Nytt filter säger ju inget om att det är lämpligt, är det ett riktigt filter framtaget för just den brunnen eller är det nått universalfilter ?
Vad säger vattenanalyser tagna före och efter filtret ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nytt filter säger ju inget om att det är lämpligt, är det ett riktigt filter framtaget för just den brunnen eller är det nått universalfilter ?
Vad säger vattenanalyser tagna före och efter filtret ?

Ja har faktiskt inte en aning om det ens gjort någon analys på vattnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

@BabaYaga85: Installera ett filter men inte skickat in vattenprover?
Ni kan dricka arsenikvatten för allt va det där filtret gör nytta.

Ta prover, skicka in. Kan finnas väldigt många saker i vatten som inte är bra för er, saker som bara RÄTT filter kan hantera.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BabaYaga85:

Ja har faktiskt inte en aning om det ens gjort någon analys på vattnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Vattenanalys är en bra början för att kunna välja rätt filter och filter är dessurom förbrukningsdetaljer som behöver underhållas beroende på användningstid och vattenflöde så ta ta reda på vad vattnet innehåller och om filtret ens är lämpligt och hur det ska skötas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.