ATX Nätagg för 3U Rack-chassi

Permalänk
Medlem

ATX Nätagg för 3U Rack-chassi

Hej,

Har precis beställt ett 3U rackchassi, mitt första.
Letar nu efter PSU för det och det rekommenderas att fläkten är fram och bak så den tar in luft framifrån och skjuter bak eftersom det är ett rackcase..
Var hittar man sådant? Behöver ett med 80mm fläktar, helst ganska tyst då jag ska ha den hemma, samt Gold effektivitet..

Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Denna var klurig tydligen..
Alltså vad ska man köra för ATX nätagg i ett 3U chassi? Servercases UK rekommenderade att inte ha ett med fläkten uppåt för det stryper luftflöde så nära "taket" .. Vad ska man ha då..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vilket chassi är det du köpt?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Vilket chassi är det du köpt?

Denna:
https://www.servercase.co.uk/shop/server-cases/rackmount/3u-c...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Det är väl meningen att du skall kunna montera ett standard PSU i detdär vad jag förstod.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det är väl meningen att du skall kunna montera ett standard PSU i detdär vad jag förstod.

Ja precis, men de rekommenderar att fläktarna är monterade "fram och bak" på agget.. Så luftflödet går igenom det från framsidan och blåses ut på baksidan.. Finns det inga såna agg som inte är svinhögljudda serveragg...?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Ja precis, men de rekommenderar att fläktarna är monterade "fram och bak" på agget.. Så luftflödet går igenom det från framsidan och blåses ut på baksidan.. Finns det inga såna agg som inte är svinhögljudda serveragg...?

De är inte så vanliga idag tydligen, men de var mycket vanlig standard på 90 talet.
Edit, de skall inte kosta mer än ett vanligt, (Seasonic är dock toppkvalitet).

Denhär modellen är det du skall ha:

Edit, Det blev något fel när jag kopierade förra länken, denna länk:
https://www.xcase.co.uk/collections/atx-desktop-psu/products/...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

De är inte så vanliga idag tydligen, men de var mycket vanlig standard på 90 talet.
Edit, de skall inte kosta mer än ett vanligt, (Seasonic är dock toppkvalitet).

Denhär modellen är det du skall ha:

Edit, Det blev något fel när jag kopierade förra länken, denna länk:
https://www.xcase.co.uk/collections/atx-desktop-psu/products/...

Mmm precis ett sånt där..
Segt att den inte verkar säljas i Sverige.. 22£ frakt från xcase!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Men fan 1 alternativ.. Inte ens 80 gold certifierad..

Undrar om det inte skulle fungera med ett vanligt ATX nätagg ändå? Vet bara att ja läst skräckhistorier om nätagg som börjat brinna av dåligt luftflöde.. Vill inte riskera något men.. Kanske blir tvungen o borra lite luftflödeshål i chassit ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Mmm precis ett sånt där..
Segt att den inte verkar säljas i Sverige.. 22£ frakt från xcase!

https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/Seasonic-SS-500-ES...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Men fan 1 alternativ.. Inte ens 80 gold certifierad..

Undrar om det inte skulle fungera med ett vanligt ATX nätagg ändå? Vet bara att ja läst skräckhistorier om nätagg som börjat brinna av dåligt luftflöde.. Vill inte riskera något men.. Kanske blir tvungen o borra lite luftflödeshål i chassit ?

Skall kolla, det borde finnas...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ahh bra hittat. Tack.
Ska vänta tills ja får caset och sen undersöka om jag verkligen behöver en sån här speciell eller inte

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Så länge du inte tänker använda kortplatsen under nätaggregatet så ser jag egentligen inget problem med att använda ett vanligt med stor fläkt på, om det nu inte sitter någon plåt och täcker för luftintaget då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

@Nima2001: Så länge du inte tänker använda kortplatsen under nätaggregatet så ser jag egentligen inget problem med att använda ett vanligt med stor fläkt på, om det nu inte sitter någon plåt och täcker för luftintaget då.

Om jag minns rätt så är det meningen att intagsluften skall sugas över hårddiskarna vid fronten, om jag inte blandar ihop det med något annat chassi...

Litet osäker dock om täckplåten kommer att ligga dikt mot nätagget på det chassit och det inte går att ställa agget på sidan som det gör i vissa chassin.

På vissa är det en luftkanal på över eller undersidan av PSU platsen (om man som sagts ovan inte behöver blockera den med stora kort).

Edit 3U blir väl ungefär 12cm, så det kanske går...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Om jag minns rätt så är det meningen att intagsluften skall sugas över hårddiskarna vid fronten, om jag inte blandar ihop det med något annat chassi...

Litet osäker dock om täckplåten kommer att ligga dikt mot nätagget på det chassit och det inte går att ställa agget på sidan som det gör i vissa chassin.

På vissa är det en luftkanal på över eller undersidan av PSU platsen (om man som sagts ovan inte behöver blockera den med stora kort).

Edit 3U blir väl ungefär 12cm, så det kanske går...

Får hem chassit i veckan så uppdaterar då.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Ja, jag tänkte själv beställa ett liknande rackchassi om någon månad, dock ett snäpp större tror jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, jag tänkte själv beställa ett liknande rackchassi om någon månad, dock ett snäpp större tror jag.

Det va min plan från början. Ett 4U. Men alla de bra modellerna är helt slutsålda och kommer in tidigast slutet på april enligt server cases uk.
Detta förmodligen p.g.a. brexit och alla vill köpa nu asap

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Det va min plan från början. Ett 4U. Men alla de bra modellerna är helt slutsålda och kommer in tidigast slutet på april enligt server cases uk.
Detta förmodligen p.g.a. brexit och alla vill köpa nu asap

Jo, därför jag inte köpt ännu, jag behöver montera några äldre kort som har rätt mysko mått, de fick precis inte plats... Men, Det är ett bra chassi, det rymmer alla normala kort, inklusive alla normala moderna GPU kort Jag tror, som föregående skrev, att du har en smal luftkanal under PSU platsen om du inte behöver montera kontaktbars eller liknande där. Såg stabilt och bra ut sett till priset då jag tittade på det.

Hoppas att det kommer att gå att handla vettigt även efteråt...
Jag har inte hittat någon vettig motsvarighet i Norden (eller Tyskland) till poundland/ Jänkarnas harbourfreight, etc... Och datorvärldens motsvarighet till direktimport, men som säljer styckegods utan mellanhänder här.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, därför jag inte köpt ännu, jag behöver montera några äldre kort som har rätt mysko mått, de fick precis inte plats... Men, Det är ett bra chassi, det rymmer alla normala kort, inklusive alla normala moderna GPU kort Jag tror, som föregående skrev, att du har en smal luftkanal under PSU platsen om du inte behöver montera kontaktbars eller liknande där. Såg stabilt och bra ut sett till priset då jag tittade på det.

Hoppas att det kommer att gå att handla vettigt även efteråt...
Jag har inte hittat någon vettig motsvarighet i Norden (eller Tyskland) till poundland/ Jänkarnas harbourfreight, etc... Och datorvärldens motsvarighet till direktimport, men som säljer styckegods utan mellanhänder här.

Nej jag vet det verkar bara vara England som gäller för sånt här.. Väldigt märkligt..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Nima2001: Så länge du inte tänker använda kortplatsen under nätaggregatet så ser jag egentligen inget problem med att använda ett vanligt med stor fläkt på, om det nu inte sitter någon plåt och täcker för luftintaget då.

fläkten hamnar väl ovanför alltså uppåt?
Om den hamnar neråt så nej ska inte använda kortplatsen där. Förstår inte ens vad det är för kort som ska vara där egentligen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

fläkten hamnar väl ovanför alltså uppåt?
Om den hamnar neråt så nej ska inte använda kortplatsen där. Förstår inte ens vad det är för kort som ska vara där egentligen?

I ditt fall är det väl i stort sett bara saker som USB bars, SSD minnen och liknande som kanske är aktuellt på den platsen, men de måste man ju inte ha där.

Skumt det verkar så svårt att hitta den typen av nätagg idag med 80 mm fläktar, typ alla såg ju ut sådär långt in på 90-talet, idag tycker jag inte att det faktiska kylbehovet på de bättre nätaggen motsvarar behovet av en 120mm fläkt ens med hänseende på ljudnivån, på mitt står den tom still ganska ofta trots att jag kör ett ganska kraftigt GPU kort...
Det är bara irriterande med öppen ovansida där det kan falla ned skit och metallföremål (tex skruvar...) som kan orsaka skada.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Efter att ha kollat på hålplaceringar på nätaggregat samt på chassit igen, så kommer nog fläkten riktas neråt.
Det vill säga att det skall nog gå att kyla det.
Tänkte mest att det satt en plåt runt den nedre kortplatsen som hade hindrat luftflödet från de hållet på samma sätt som ovanifrån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

@Nima2001: Efter att ha kollat på hålplaceringar på nätaggregat samt på chassit igen, så kommer nog fläkten riktas neråt.
Det vill säga att det skall nog gå att kyla det.
Tänkte mest att det satt en plåt runt den nedre kortplatsen som hade hindrat luftflödet från de hållet på samma sätt som ovanifrån.

Det verkar inte vara det just detdär chassit.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: OK, men så länge det finns luft på ena sidan av nätaggregatet, finns det ju egentligen inga problem med att skapa några hål så man kan montera nätaggregatet åt det hållet som krävs för att få luft.
Behöver ju inte ens vara elegant, utan det räcker ju med en plåtsax eller fil.

Får helt enkelt vänta och se vad som dyker upp..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

@Mizzarrogh: OK, men så länge det finns luft på ena sidan av nätaggregatet, finns det ju egentligen inga problem med att skapa några hål så man kan montera nätaggregatet åt det hållet som krävs för att få luft.
Behöver ju inte ens vara elegant, utan det räcker ju med en plåtsax eller fil.

Får helt enkelt vänta och se vad som dyker upp..

Jo, det är som du säger olika på olika chassin även om de har samma formfaktor...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Mizzarrogh: OK, men så länge det finns luft på ena sidan av nätaggregatet, finns det ju egentligen inga problem med att skapa några hål så man kan montera nätaggregatet åt det hållet som krävs för att få luft.
Behöver ju inte ens vara elegant, utan det räcker ju med en plåtsax eller fil.

Får helt enkelt vänta och se vad som dyker upp..

Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, det är som du säger olika på olika chassin även om de har samma formfaktor...

Ok men nu fattar jag. Det verkar som att nätaggett blir monterat med fläkten nedåt så det kommer finnas luft utrymme där utan problem!
Så nu skiftar min fråga till: vilket nätagg?
Chassit är 550cm djupt och diskarna i fronten. Typ 10 diskar som kräver sata ström.
Hört att man ska undvika sata y kablar så det får väl bli molex till sata kablar? Av den anledningen att molex kan leverera mycket mer ström och ja troligen behöver såna splitters som har 4 st sata connectors på en sladd.
Såvida inte nätagg har bra sata kablar som når så långt dessutom..

Tankar på det ovan ?
Nästa fråga är ju den klassiska hur många watt..
Cirka 10 diskar. 7 chassi fläktar. En 130tdp cpu i xeon 2697 v2 . 64gb ram i 1600mhz.
Det är väl det tror jag..
Servern ska vara på 24/7 ..

Tips?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Ok men nu fattar jag. Det verkar som att nätaggett blir monterat med fläkten nedåt så det kommer finnas luft utrymme där utan problem!
Så nu skiftar min fråga till: vilket nätagg?
Chassit är 550cm djupt och diskarna i fronten. Typ 10 diskar som kräver sata ström.
Hört att man ska undvika sata y kablar så det får väl bli molex till sata kablar? Av den anledningen att molex kan leverera mycket mer ström och ja troligen behöver såna splitters som har 4 st sata connectors på en sladd.
Såvida inte nätagg har bra sata kablar som når så långt dessutom..

Tankar på det ovan ?
Nästa fråga är ju den klassiska hur många watt..
Cirka 10 diskar. 7 chassi fläktar. En 130tdp cpu i xeon 2697 v2 . 64gb ram i 1600mhz.
Det är väl det tror jag..
Servern ska vara på 24/7 ..

Tips?

Kan inte svara på vad som är bäst, men personligen brukar jag köra litet KISS och stacka någon ledig Molex (Molex är egentligen tillverkaren och inte namnet på kontakten BTW... ) eller SATA strömkontakt och stacka på så länge det håller sig inom max för den railen på agget, men sådanahär grejer brukar dra förhållandevis litet och ofta går strömkablaget ihop på samma rail inuti många agg.

Det går bra att tillverka egna strömkablar när det är standard på dem om det krisar, vara noga med att polaritet och spänning blir samma bara.

Behöver ju inte vara supersnyggt inuti ett rackchassi så länge funktionen är optimal menar jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Kan inte svara på vad som är bäst, men personligen brukar jag köra litet KISS och stacka någon ledig Molex (Molex är egentligen tillverkaren och inte namnet på kontakten BTW... ) eller SATA strömkontakt och stacka på så länge det håller sig inom max för den railen på agget, men sådanahär grejer brukar dra förhållandevis litet och ofta går strömkablaget ihop på samma rail inuti många agg.

Det går bra att tillverka egna strömkablar när det är standard på dem om det krisar, vara noga med att polaritet och spänning blir samma bara.

Behöver ju inte vara supersnyggt inuti ett rackchassi så länge funktionen är optimal menar jag.

Jag har ärligt talat lite svårt att förstå mycket av sitt inlägg.. Du har ingen bild för att man ska förstå bättre?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Så länge du inte använder expansionsplatsen under nätaggregatet så ska det nog inte vara något problem med att ha ett som drar luft från den riktningen.

offtopic: vad landade frakten på när du köpte därifrån?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@Nima2001: Så länge du inte använder expansionsplatsen under nätaggregatet så ska det nog inte vara något problem med att ha ett som drar luft från den riktningen.

offtopic: vad landade frakten på när du köpte därifrån?

Tja.
Ska se vänta..
25.5 £ men tror exkl. moms

Visa signatur

Citera för svar!