Vattenkyla Radeon VII med EK, hjälp en nybörjare med inköp

Permalänk

Vattenkyla Radeon VII med EK, hjälp en nybörjare med inköp

Ok,såg att EK nu släppt ett block till Radeon VII och blev intresserad av att kyla mitt med vatten, men, problemet är att jag aldrig byggt vattenkylning själv förut, kan någon kanske hjälpa till med lite råd, vad behöver jag?

Så här ser det ut, såg på EKs hemsida att det finns ett ställ man kan skriva fast i en 120mm fläktplats, så om jag tar bort fläkten längst till höger så borde jag kunna montera pump och reservoar där? Kylaren under dom andra 2 fläktarna, sen behöver jag bara blocket, slangar och kopplingar?

Men vilka är bra? vad BEHÖVER jag för att klara det? Kan någon hjälpa mig med en lista från det som finns på Inet för det? Jag tänkte ta det lite dyrare blocket, för det är väl nått med olika material med? Att man inte ska blanda dem?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

@pekkasteele:

Det är i princip vad du behöver,

* Vattenblocket för grafikkortet
* Pump/reservoar
* Radiator med fläktar
* Slangar och kopplingar.

Jag funderade lite fram och tillbaka innan jag byggde mitt system, och kom för min del fram till att det var lika bra att kyla både CPU och GPU med vatten när jag ändå höll på så att säga. Jag hade plats för att ta till större radiatoryta och passade därmed på att låta alla komponenter dela på kylningskapaciteten gemensamt istället för att bara kyla antingen CPU eller GPU.

För din del rekommenderar jag följande: Gå till EKWBs configurator och mata in dina parametrar (chassi, CPU, GPU osv) så får du ett förslag på komponenter som passar ihop, samt en fingervisning om vilken prisnivå du hamnar på. Alla komponenter som föreslås där är i koppar, mässing eller nickel, vilket inte ger så stora problem med galvanisk korrosion som exempelvis att blanda koppar och aluminium. Nästa rekommendation är att radiatorstorleken borde vara något i stil med "1x 120mm per komponent, +1 för överklockning" (rekommendation enligt JayzTwoCents), vilket kan tolkas på lite olika sätt, men säg att du har ett varmt strömslukande grafikkort och en snål CPU så hade 2x140 eller 3x120 mm varit mitt val. Gillar du inte EKWBs design så finns en handfull andra välrenomerade tillverkare, och jag tror inte det ska vara några problem med att exempelvis köra Alphacools radiator med EKs kopplingar osv., men citera inte mig på det.

Till sist, fundera lite extra på hur du ska fylla på och tömma loopen. Om du tänker till och gör en smart lösning för det så kommer det bli mycket roligare att underhålla och byta vätska i framtiden. Fotografera gärna maskinen och rita in hur loopen ska gå så blir det lättare att visualisera (dels för dig själv, och framför allt om du vill fortsätta diskutera projektet här). Komponenter som ventiler, T-splitters och extra kopplingar ingår inte i konfiguratorns shoppinglista, så planera lite extra för det.

Lycka till, och skicka gärna upp några bilder på planeringen så kan vi fortsätta snacka om det

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Skrivet av kirayatail:

@pekkasteele:

Det är i princip vad du behöver,

* Vattenblocket för grafikkortet
* Pump/reservoar
* Radiator med fläktar
* Slangar och kopplingar.

Jag funderade lite fram och tillbaka innan jag byggde mitt system, och kom för min del fram till att det var lika bra att kyla både CPU och GPU med vatten när jag ändå höll på så att säga. Jag hade plats för att ta till större radiatoryta och passade därmed på att låta alla komponenter dela på kylningskapaciteten gemensamt istället för att bara kyla antingen CPU eller GPU.

För din del rekommenderar jag följande: Gå till EKWBs configurator och mata in dina parametrar (chassi, CPU, GPU osv) så får du ett förslag på komponenter som passar ihop, samt en fingervisning om vilken prisnivå du hamnar på. Alla komponenter som föreslås där är i koppar, mässing eller nickel, vilket inte ger så stora problem med galvanisk korrosion som exempelvis att blanda koppar och aluminium. Nästa rekommendation är att radiatorstorleken borde vara något i stil med "1x 120mm per komponent, +1 för överklockning" (rekommendation enligt JayzTwoCents), vilket kan tolkas på lite olika sätt, men säg att du har ett varmt strömslukande grafikkort och en snål CPU så hade 2x140 eller 3x120 mm varit mitt val. Gillar du inte EKWBs design så finns en handfull andra välrenomerade tillverkare, och jag tror inte det ska vara några problem med att exempelvis köra Alphacools radiator med EKs kopplingar osv., men citera inte mig på det.

Till sist, fundera lite extra på hur du ska fylla på och tömma loopen. Om du tänker till och gör en smart lösning för det så kommer det bli mycket roligare att underhålla och byta vätska i framtiden. Fotografera gärna maskinen och rita in hur loopen ska gå så blir det lättare att visualisera (dels för dig själv, och framför allt om du vill fortsätta diskutera projektet här). Komponenter som ventiler, T-splitters och extra kopplingar ingår inte i konfiguratorns shoppinglista, så planera lite extra för det.

Lycka till, och skicka gärna upp några bilder på planeringen så kan vi fortsätta snacka om det

Tack!

Men typiskt så är configuratorn "down for maintenance" så får kolla senare.

Jag börjar med att kyla bara GPUn, köpte nyss en Corsair H100i Platinum till CPUn och en fungerar fint.

Ang. byta vatten, det gör man i toppen på reservoaren va? Så påfyllnad bör gå lätt där, men hur tömmer man? Och ventil, vad används den för? Är det just för tömningen då?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

@pekkasteele:

Jag såg det också, och tur var det, för det var fel länk
Här är den jag menade (har även uppdaterat mitt första inlägg): https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/

Det finns många sätt att tömma/fylla loopen på, de flesta använder nog reservoaren och skruvar helt enkelt av locket för att hälla i vätska. Om man dessutom har mjuka slangar med lite slack i så går det ju att skruva loss reservoaren, vinkla ut ur chassit och tömma samma väg. Det viktigaste är bara att du inte riskerar att skvätta vätska på några komponenter.

Men jag ska ge dig ett konkret exempel på när det inte riktigt är så enkelt, av flera anledningar. Ta en titt på den här bilden:

Vi börjar med påfyllning. Den här reservoaren är knepig eftersom den inte håller tätt om inte locket är fastskruvat. Det är bara en glascylinder som hålls på plats mot två packningar genom att plastlocket skruvas åt mot metallröret i mitten. Enda sättet att fylla på är alltså att skruva i en koppling i ett av de tre hålen i toppen. Min lösning var att montera ett permanent rör för påfyllning, som slutar i en port uppe på chassit.

Att tömma blir inte lättare heller. Hårda rör gör det omöjligt att flytta på någonting utan att verkligen plocka bort rören, så med hjälp av en T-splitter och en ventil med kran så kan jag tömma innehållet i loopen medan allt fortfarande är monterat. Avloppet går precis som påfyllnadsröret till en port i chassit där jag skruvar på en slang för vidare transport till en flaska.

Detta är kanske den mest omständliga lösningen och det passade i mitt bygge men det går med största sannolikhet att hitta på en enklare lösning för ditt bygge. Det jag ville förmedla är att du behöver fundera lite på det bara.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk

@kirayatail

Så, använde konfiguratorn men den bara föreslog i slutet, saker till CPU med, fast jag valt att inte ha med den i loopen, så gjorde en egen inkorg nu:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12412279

Och så har jag läst lite nu i en guide jag hittat https://medium.com/@meohoh/an-ultimate-beginners-guide-to-pc-...

Som sa att man inte ska ha en SLIM radiator, han hänvisade till nån test (som jag inte läst) och sa att det var mycket sämre iaf, och EK configuratorn föreslog en slim.

det som fattas här är väl ventil då, för tömning och påfyllning.

Sen undrar jag om den där pump/reservoaren går att montera stående på den monteringsplattan för 120mm fläkthålet.

Men kan detta vara en starting point, och är det nått som är direkt fel här? inte passar eller så? (inet har inte GPU-blocket än så tog inte med det).

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

@pekkasteele:

En bra start! Fint att du hittade lite andra källor och rekommendationer. Jag har en till här: https://www.ekwb.com/blog/radiators-part-2-performance/

Förutsatt att du får plats med en tjockare radiator så är det helt klart bättre än en tunnare, en SE-variant kan behöva så mycket som 50% högre fläkthastighet för att nå samma effekt som en PE-modell (för samma storlek), men om det finns plats för en ännu större radiator (360 mm kanske funkar i ditt fall?) så kan till och med SE-modellen slå en 240 XE i prestanda. Prioriteten i det här fallet anser jag är hur mycket du fysiskt får plats med, kör på den största du kan och känner att du har råd med.

Hmm, den bracketen kanske inte funkar att köra vertikalt med om du har en D5-pump. Ta en titt på den här istället: https://www.ekwb.com/shop/ek-uni-pump-bracket-120mm-fan-vertical

Om du kör med mjuka slangar och är lite smart med monteringen av pumpen så kan du klara dig utan att skaffa ventiler och annan VVS-hårdvara så att säga, lite upp till byggets stil och hur överarbetad du vill att loopen ska vara

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Skrivet av kirayatail:

@pekkasteele:

En bra start! Fint att du hittade lite andra källor och rekommendationer. Jag har en till här: https://www.ekwb.com/blog/radiators-part-2-performance/

Förutsatt att du får plats med en tjockare radiator så är det helt klart bättre än en tunnare, en SE-variant kan behöva så mycket som 50% högre fläkthastighet för att nå samma effekt som en PE-modell (för samma storlek), men om det finns plats för en ännu större radiator (360 mm kanske funkar i ditt fall?) så kan till och med SE-modellen slå en 240 XE i prestanda. Prioriteten i det här fallet anser jag är hur mycket du fysiskt får plats med, kör på den största du kan och känner att du har råd med.

Hmm, den bracketen kanske inte funkar att köra vertikalt med om du har en D5-pump. Ta en titt på den här istället: https://www.ekwb.com/shop/ek-uni-pump-bracket-120mm-fan-vertical

Om du kör med mjuka slangar och är lite smart med monteringen av pumpen så kan du klara dig utan att skaffa ventiler och annan VVS-hårdvara så att säga, lite upp till byggets stil och hur överarbetad du vill att loopen ska vara

Tjockare radiator är inga problem tror jag, men längre, ja det får plats en 360, men då förvinner platsen där jag tänkte ha pump/reservoar, men kan man placera den framför en fläkt så kan det funka iofs, över den så att säga... Får kolla på det där fästet, kunde ju användas att montera på en vertikal kant iaf, om det går, över fläkten, så är det en ganska bra lösning.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av kirayatail:

@pekkasteele:

En bra start! Fint att du hittade lite andra källor och rekommendationer. Jag har en till här: https://www.ekwb.com/blog/radiators-part-2-performance/

Förutsatt att du får plats med en tjockare radiator så är det helt klart bättre än en tunnare, en SE-variant kan behöva så mycket som 50% högre fläkthastighet för att nå samma effekt som en PE-modell (för samma storlek), men om det finns plats för en ännu större radiator (360 mm kanske funkar i ditt fall?) så kan till och med SE-modellen slå en 240 XE i prestanda. Prioriteten i det här fallet anser jag är hur mycket du fysiskt får plats med, kör på den största du kan och känner att du har råd med.

Hmm, den bracketen kanske inte funkar att köra vertikalt med om du har en D5-pump. Ta en titt på den här istället: https://www.ekwb.com/shop/ek-uni-pump-bracket-120mm-fan-vertical

Om du kör med mjuka slangar och är lite smart med monteringen av pumpen så kan du klara dig utan att skaffa ventiler och annan VVS-hårdvara så att säga, lite upp till byggets stil och hur överarbetad du vill att loopen ska vara

De här med att ha så man kan tömma systemet, jag kommer ju ha radiatorn i botten, och slängarna går uppåt, så jag kommer ju aldrig kunna tömma hela systemet om jag inte skruvar lös radiatorn, eller vänder på hela chassit? Eller hur gör man? Kan man blåsa ur det på nått sätt eller är det OK att det är lite kvar av de gamla vattnet?

Sen funderar jag på ordning, det är väl bäst att vattnet går från reservoar/pump till kylblock och sen till radiator? eller spelar det nån roll?

Och till sist, D5 eller DCC? DCC verkar ha bättre tryck, men låter mer, klarar jag mig med D5?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

@pekkasteele:

Funderar lite på hur jag gör... Jag brukar nog lyfta och skaka runt chassit oavsett vad, det är redan tillräckligt knepigt att få ut vattnet ur exempelvis kylblocken. Blåser inte manuellt i loopen pga risk för bakterietillväxt, och vågar inte köra med tryckluft, men jag har inga belägg för att det skulle vara skadligt att köra luft i systemet. Ju mer vatten som stannar kvar efter tömning, desto svårare blir det att skölja ur systemet och ersätta gammal vätska med ny.

Ordningen spelar ingen större roll. Jag märker visserligen en liten temperaturskillnad mellan radiator ett och två i min loop (kör pump - gpu/gpu - cpu - rad 1 - rad2 - pump), men inte tillräckligt stor skillnad för att jag skulle vilja ändra loopen.

Och så pumpen, jag kör D5, det är dock det enda jag har kört, så jag har inte så mycket att jämföra med. Men den pumpar på bra, och jag har hyffsat jämna temperaturer mellan varmaste och kallaste punkten i loopen.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.