Installerade applikation i Ubuntu 18.04 - Kommer in på desktop längre

Permalänk
Livsnjutare 😎

Installerade applikation i Ubuntu 18.04 - Kommer in på desktop längre

Hallå hallå,

Så jag har börjat utforska Linux det sista här, och närmare bestämt Ubuntu.
Det känns som en enkel väg att gå när man kommer från Windows.

Jag installerade Unbuntu 18.04 igår, har suttit och tweakat det lite i form utav nytt tema, korrekta drivrutiner för mitt gtx 970 etc.
Men så ville jag ha en systemövervakare i tray som visade cpu use, mem use och network in/ut

Gjorde det enkelt för mig och kollade i den inbyggda "software" applikationen och hittade en som hette "System-indicator" eller något i stil med det. Installerade den och startade upp, visade först ingenting, men efter lite pill så fick jag upp CPU'n i alla fall - men ville ju ha de andra sakerna med. Fick inte till det med inställningarna mer så tänkte "äsch, startar väl om och ser då ?"

... och nu kommer jag inte åt desktop längre.

Efter jag loggar in med mitt lösenord så ser jag bakgrunden ~1 sekund och sedan kastas jag tillbaka till login-skrärmen.
Finns det något jag kan göra för att ta bort den installerade applikationen eller ha typ "felsäker start" som man har i Windows ?

Vill helst inte installera om allt - även om det inte är så mycket som är gjort, är det tillräckligt för att undanbeda sig en installation... :/
Och det kan ju vara bra att lära sig hur man backar en felaktig installation etc.

Jag vet inte om SSH är installerat eller ej, men jag har ej lagt på det manuellt som i andra installationer jag gjort.
Dock så kör jag den föreslaga installationsmodellen här med libre office och hela köret, de andra jag gjort har jag bara tagit basic...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har du testat med en ny konsol/session?
Ctrl+shift+F1 skickar till till en inloggningsprompt. Logga in och avinstallera programmet.
(sudo apt-get remove system-indicator eller vad paketet nu kan heta)
Därefter trycker du Ctrl+shift+F7 för att komma tillbaka till den normala inloggningsprompten.

PS. Via den nya sessionen så kan du kontrollera xorgs loggar också. Dessa borde ligga under /var/log/Xorg.0.log Xorg.1.log m.m. DS.

Permalänk
Medlem

Installera om Ubuntu.

Sedan, innan du gör något mer, installera TimeShift.

Med hjälp av TimeShift kan du snabbt och smidigt säkerhetskopiera din dators konfiguration och lika snabbt och smidigt (nästan) återställa en tidigare konfiguration.

Ett måste för nya linuxanvändare som vill testa och experimentera. (Du måste ändå vara lite smart med hur du använder TimeShift...)

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1523985-timeshift-syst...

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Livsnjutare 😎

@L4RZ och @Adoby

Jag skall testa era tips!
Tack

Återkopplar i hur det går...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

fråga: har du startat om datorn efter att du installerat nvidia drivarna? rätt vanligt det blir sådär eller svart skärm av drivarna...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Hur installerade du drivrutinerna för grafikkortet? På "Windows"-vis genom att tanka hem eller de som systemet föreslår?