Comviq, blir nekad Galaxy Buds-erbjudande pga kolli som försvunnit [Löst]

Permalänk
Medlem

Comviq, blir nekad Galaxy Buds-erbjudande pga kolli som försvunnit [Löst]

Hej
Jag har vart på jakt efter S10+
Comviq annonserade på sin hemsida att om man förbokar telefonen under en tidsperiod innan den är släppt så får man de trådlösa hörlurarna; Galaxy Buds (värde ca 1600-2000kr).
Viktigt att känna till rörande min fråga; Erbjudandet sköts av inte av Comviq utan av deras partner Samsungs Kampanj avdelning (veddesta distribution ab, om mina google-skills stämmer). För att kunna ta hem dessa hörlurar ska man i sin nya S10 telefon gå in i en app och klicka hem hörlurarna, detta kan man inte göra efter 31 mars.

Jag ville ha telefonen och erbjudandet gjorde mig inte mindre sugen direkt, det gjorde också att jag valde just Comviq att köpa denna telefon. Jag beställde telefonen 26/2.

Tiden går och min telefon dyker inte upp, jag kan se på postnords spårning att den har skickats ut 15/3, dock har det gått 10 dagar sedan dess och den har fortfarande inte nått postnords utlämningsställe. Jag kontaktar först postnord för att via mitt kolli-id få reda på när telefonen kommer. På postnords kundtjänst säger man att detta är mycket märkligt, kollit har inte ankomst-registrerats och att den skulle ha anlänt för längesedan, dom ber mig kontakta min leverantör (comviq) för att starta ett reklamationsärende, kort sagt: postnord säger att telefonen är borta.
Jag kontaktar Comviq som i sin tur pratar med deras leverantör varpå dom återkommer till mig och säger att dom delar postnords uppfattning, denna telefonen är bortslarvad, kanske stulen och Comviq har startat ett reklamationsärende och jag kommer tillslut få en ny s10+ skickad till mig.

Nu kommer vi till mitt problem; idag är det 25/3 och reklamationsärendet har just startat, vilket kommer ta några dagar för Comviq att utreda, och det kommer dröja innan en ny telefon kommer. När tillslut en ny telefon kommer så har 31/3 passerat och erbjudandet kan inte längre nyttjas, även om jag uppfyller kriterierna för erbjudandet, som jag kan backa upp med både kvitto och instruktions-mail på hur jag skall göra i appen för att klicka hem mina Galaxy Buds.
Under mitt samtal med Comviq så tog jag upp denna problematik, han jag pratade med förstod mitt problem men behövde prata med flera personer bland annat en produktspecialist samt även ringa deras leverantör.
Tillslut återkommer han till mig och säger att jag skall själv kontakta Samsungs Kampanj support.

Detta gjorde jag efter 1h20m i telefonkö så svarar dom äntligen och säger att det finns inget dom kan göra manuellt, detta måste ske via appen. Dom hänvisar mig tillbaka till Comviq, med orden "det är din leverantörs ansvar".
Jag ringer tillbaka till Comviq och får prata med en ny person som bara beklagar, personen jag pratade med skulle fråga sin chef och återkommer och konstaterar bara fakta för mig "eftersom din nya telefon inte har skickats ännu, och troligen inte kommer vara hos dig innan 31 mars, så kommer du inte kunna nyttja kampanjen". Jag svara att jag förstår problematiken, och att det är anledningen att jag ringer. Jag säger igen att jag har köpt en telefon med ett kampanj erbjudande, telefonen jag köpt har försvunnit under leveransen, vilket är 100% Comviqs ansvar. Som då leder till att jag går miste om detta erbjudande, ett erbjudande som var hela anledningen att jag ens valde ut Comviq till den mobilleverantör jag köper S10 av.
Comviqs kundtjänst svar till detta är återigen "jag beklagar, det finns inget jag kan göra. Du kan säga upp ditt köp om du inte är nöjd, det är det enda du kan göra".
Comviq var inte heller intresserade av att på något sätt kompensera mig, tex dra av summan för dessa hörlurar på min totalkostnad eller liknande.

Ska jag bara gilla läget att ha gått miste om 1600kr? Jag har ingen erfarenhet om att anmäla sånt här, är det ens värt det. Behöver jag anlita advokat eller liknande så är det ju totalt ovärt direkt kan ju vem som helst räkna ut. Men samtidigt tycker jag inte Comviq ska få bara komma undan med att behandla sina kunder såhär, att inte ens erbjuda någon kompensering överhuvudtaget.

Jag har kvitto på telefonen som jag inte fått samt IMEI-nr, samt bekräftelser och instruktioner på hur jag kan ta hem mina Galaxy Buds som bevis för detta.

Vad tycker ni jag skall göra?

grammatik
Permalänk
Medlem

Har du en kopia/screen på annonsen dom hade? Vi måste se denna för att kunna ta ställning till vad som kan göras och vilket ansvar Comviq har.

Permalänk
Medlem

@LemurenSwe: https://www.comviq.se/kundservice/artikel/1012293
Själva annonsen är såklart borta, då telefonen är släppt och ej längre behöver förköpas. Men på länken kan man se vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus85:

Tillslut återkommer han till mig och säger att jag skall själv kontakta Samsungs Kampanj support.

Detta gjorde jag efter 1h20m i telefonkö så svarar dom äntligen och säger att det finns inget dom kan göra manuellt, detta måste ske via appen. Dom hänvisar mig tillbaka till Comviq, med orden "det är din leverantörs ansvar".

Det är en stor gåta hur de inte bara kan skriva in kampanjkoden eller vad det nu är man skriver in i appen i sin databas.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara gå in i appen å skriva in uppgifter som krävs på någon annan telefon.

Permalänk
Medlem

Ångra köpet. Om vare sig Comviq eller Samsung vill hjälpa dig: Fuck em.

Permalänk
Medlem

@Fantomen @Markusas Jo det kan jag vara beredd att hålla med om. Men uppfattningen jag fått om den supporten är snarare att dom guidar dig igenom instruktionerna (inte för att dom är svårare än att öppna appen och klicka på erbjudandet) jag tror min fråga var lite utanför vad dom sysslar med.

Jag själv testade med min S8 att gå in i Samsung Members-appen och hitta något sätt att lägga in den nya borttappade telefons IMEI-nr för att kunna ta hem Galaxy Buds.
Detta funkar ej, jag tror den känner av IMEI-nr från telefonen. Och av samma anledning kan inte Kampanj Supporten hjälpa mig på detta sätt.

Försvarar dom inte på nått sätt, tycker dom eller comviq bara kan hämta ett par lurar och skicka mig.. men tydligen är det endast via appen denna övning kan ske, som jag fått förklarat för mig av bägge kundtjänster.

Permalänk
Medlem

EDIT: Förtydligat efter att ha sett hur erbjudandet marknadsfördes av Comviq.

Tycker du skall anmäla Comviq till ARN.

"Just nu ingår Samsungs trådlösa in-ear-hörlurar Galaxy Buds (värde 1 590 kr) när du köper en Galaxy S10 eller S10+ från oss. Erbjudandet gäller 20 februari – 7 mars 2019. Erbjudandet måste utnyttjas med Samsung Account i Samsung Members app mellan 8 mars – 31 mars 2019."

Du har uppfyllt villkoret "Just nu ingår Samsungs trådlösa in-ear-hörlurar Galaxy Buds (värde 1 590 kr) när du köper en Galaxy S10 eller S10+ från oss. Erbjudandet gäller 20 februari – 7 mars 2019."

Att du sedan inte kan uppfylla "Erbjudandet måste utnyttjas med Samsung Account i Samsung Members app mellan 8 mars – 31 mars 2019." beror helt på dem.

Jag tycker du har starka argument för att vinna en tvist.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Meddela Samsungs kundtjänst att du tänker välja iPhone i stället. Så får vi se vad de säger.
Tycker också att du skall anmäla till ARN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Ångra köpet. Om vare sig Comviq eller Samsung vill hjälpa dig: Fuck em.

tror även jag att det är det bästa du kan göra, det här borde comviq ta på sig tycker jag eftersom dom klantat till det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus85:

@LemurenSwe: https://www.comviq.se/kundservice/artikel/1012293
Själva annonsen är såklart borta, då telefonen är släppt och ej längre behöver förköpas. Men på länken kan man se vad som gäller.

Tack.

Det är frågan om här, för dom inleder med att göra utfästelsen att det ingår hörlurar vid köp av S10 eller S10+ från dom. Samtidigt så villkorar dom att erbjudandet måste nyttjas före ett visst datum.

Egentligen bör Comviq kunna lösa detta genom att helt enkelt ge dig IMEI nummret på den enhet som skall skickas till dig. Med detta så kan du regga produkten innan du erhållit den. Har du tagit upp detta med dem?

En sak jag ser när jag läser detta är att det egentligen bör gå att köpa en telefon av Comviq, regga IMEI nummer för att få hörlurar och sen nyttja ångerrätten. Lite sidospår kanske.

Permalänk

Kan inte Comviq fixa det tycker jag de ska stå för det (betala för ett par)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus85:

Hej
Jag har vart på jakt efter S10+
Comviq annonserade på sin hemsida att om man förbokar telefonen under en tidsperiod innan den är släppt så får man de trådlösa hörlurarna; Galaxy Buds (värde ca 1600-2000kr).
Viktigt att känna till rörande min fråga; Erbjudandet sköts av inte av Comviq utan av deras partner Samsungs Kampanj avdelning (veddesta distribution ab, om mina google-skills stämmer). För att kunna ta hem dessa hörlurar ska man i sin nya S10 telefon gå in i en app och klicka hem hörlurarna, detta kan man inte göra efter 31 mars.

Jag ville ha telefonen och erbjudandet gjorde mig inte mindre sugen direkt, det gjorde också att jag valde just Comviq att köpa denna telefon. Jag beställde telefonen 26/2.

Tiden går och min telefon dyker inte upp, jag kan se på postnords spårning att den har skickats ut 15/3, dock har det gått 10 dagar sedan dess och den har fortfarande inte nått postnords utlämningsställe. Jag kontaktar först postnord för att via mitt kolli-id få reda på när telefonen kommer. På postnords kundtjänst säger man att detta är mycket märkligt, kollit har inte ankomst-registrerats och att den skulle ha anlänt för längesedan, dom ber mig kontakta min leverantör (comviq) för att starta ett reklamationsärende, kort sagt: postnord säger att telefonen är borta.
Jag kontaktar Comviq som i sin tur pratar med deras leverantör varpå dom återkommer till mig och säger att dom delar postnords uppfattning, denna telefonen är bortslarvad, kanske stulen och Comviq har startat ett reklamationsärende och jag kommer tillslut få en ny s10+ skickad till mig.

Nu kommer vi till mitt problem; idag är det 25/3 och reklamationsärendet har just startat, vilket kommer ta några dagar för Comviq att utreda, och det kommer dröja innan en ny telefon kommer. När tillslut en ny telefon kommer så har 31/3 passerat och erbjudandet kan inte längre nyttjas, även om jag uppfyller kriterierna för erbjudandet, som jag kan backa upp med både kvitto och instruktions-mail på hur jag skall göra i appen för att klicka hem mina Galaxy Buds.
Under mitt samtal med Comviq så tog jag upp denna problematik, han jag pratade med förstod mitt problem men behövde prata med flera personer bland annat en produktspecialist samt även ringa deras leverantör.
Tillslut återkommer han till mig och säger att jag skall själv kontakta Samsungs Kampanj support.

Detta gjorde jag efter 1h20m i telefonkö så svarar dom äntligen och säger att det finns inget dom kan göra manuellt, detta måste ske via appen. Dom hänvisar mig tillbaka till Comviq, med orden "det är din leverantörs ansvar".
Jag ringer tillbaka till Comviq och får prata med en ny person som bara beklagar, personen jag pratade med skulle fråga sin chef och återkommer och konstaterar bara fakta för mig "eftersom din nya telefon inte har skickats ännu, och troligen inte kommer vara hos dig innan 31 mars, så kommer du inte kunna nyttja kampanjen". Jag svara att jag förstår problematiken, och att det är anledningen att jag ringer. Jag säger igen att jag har köpt en telefon med ett kampanj erbjudande, telefonen jag köpt har försvunnit under leveransen, vilket är 100% Comviqs ansvar. Som då leder till att jag går miste om detta erbjudande, ett erbjudande som var hela anledningen att jag ens valde ut Comviq till den mobilleverantör jag köper S10 av.
Comviqs kundtjänst svar till detta är återigen "jag beklagar, det finns inget jag kan göra. Du kan säga upp ditt köp om du inte är nöjd, det är det enda du kan göra".
Comviq var inte heller intresserade av att på något sätt kompensera mig, tex dra av summan för dessa hörlurar på min totalkostnad eller liknande.

Ska jag bara gilla läget att ha gått miste om 1600kr? Jag har ingen erfarenhet om att anmäla sånt här, är det ens värt det. Behöver jag anlita advokat eller liknande så är det ju totalt ovärt direkt kan ju vem som helst räkna ut. Men samtidigt tycker jag inte Comviq ska få bara komma undan med att behandla sina kunder såhär, att inte ens erbjuda någon kompensering överhuvudtaget.

Jag har kvitto på telefonen som jag inte fått samt IMEI-nr, samt bekräftelser och instruktioner på hur jag kan ta hem mina Galaxy Buds som bevis för detta.

Vad tycker ni jag skall göra?

Som PeCe säger så uppfyller du villkoren för att tillgodose dig erbjudandet och bör rimligen ha alla möjligheter att vinna en tvist i frågan. Jag anser att hela ansvaret ligger på Comviq som borde ordna detta (hur spelar ingen roll).

Om nu Tele2 får tummen ur och skickar en ny lur ganska snart, så kanske du hinner regga dig för erbjudandet. Det har varit ofantligt stora problem att regga kampanjen (problem med bland annat överbelastning och IMEI), samt problem med tillgång på telefoner (även för de som förbokat), så Samsung ska ha gått ut och sagt att de kommer förlänga kampanjperioden:

Citat:

UPDATE - info från Samsung -

Anledningen till felmeddelandet är att ett stort antal IMEI nummer inte blivit uppladdade i databasen korrekt, men det håller på att lösas nu.

Tiden för redeem kommer att förlängas, alla som är berättigade till Buds kommer att få det även om det kommer att dröja något.

Pga ovan fel är det många som ringer till Samsungs kampanjavdelning, varför det är svårare att komma fram just nu. Samsung ber om att prova vid olika tider under dagen alternativt vänta nån vecka och prova igen då det förhoppningsvis lugnat sig."

Så det verkar kunna lösa sig ganska fint ändå. Om inte så hade jag definitivt anmält till ARN.

Skrivet av LemurenSwe:

Tack.

Det är frågan om här, för dom inleder med att göra utfästelsen att det ingår hörlurar vid köp av S10 eller S10+ från dom. Samtidigt så villkorar dom att erbjudandet måste nyttjas före ett visst datum.

Egentligen bör Comviq kunna lösa detta genom att helt enkelt ge dig IMEI nummret på den enhet som skall skickas till dig. Med detta så kan du regga produkten innan du erhållit den. Har du tagit upp detta med dem?

En sak jag ser när jag läser detta är att det egentligen bör gå att köpa en telefon av Comviq, regga IMEI nummer för att få hörlurar och sen nyttja ångerrätten. Lite sidospår kanske.

Jag tror dock att man måste använda rätt telefon vid registreringen. Appen plockar nämligen upp IMEI-numret direkt från telefonen. Så man behöver vänta tills man har telefonen i hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Egentligen bör Comviq kunna lösa detta genom att helt enkelt ge dig IMEI nummret på den enhet som skall skickas till dig. Med detta så kan du regga produkten innan du erhållit den. Har du tagit upp detta med dem?

Jag har IMEI nr på s10+ enheten jag skulle fått. Men det hjälper inte.
Det finns liksom ingen input för detta i appen, du kommer in till erbjudande skärmen där du kan se erbjudanden/förmåner för telefonen du håller i. I mitt fall en S8+. Så där fanns inget Buds-erbjudande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade också siktat på ARN angående detta.
Skulle själv aldrig köpa något av Comviq och speciellt inte efter detta. En kundtjänst som agerar så där för en småsumma i det stora hela har ju inte fattat poängen med att bevara kunder osv. Nä som de andra sa F**k em och ta dina pengar någon annanstans om inte ARN vill hjälpa dig. Du måste vara över en viss summa tror jag för att de ska ta upp ärendet.

Sen kan man ju fråga sig varför Comviq inte väljer att ta summan och lösa ärendet för dig. Speciellt idag när sånt här sprids snabbt som ögat. Så otroligt korkat skött av kundtjänst. -.-
En kundtjänst är ju en servicefunktion för kunder med problem. Du har ett problem de vill inte hjälpa dig med men dina pengar vill de klart ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus85:

Jag har IMEI nr på s10+ enheten jag skulle fått. Men det hjälper inte.
Det finns liksom ingen input för detta i appen, du kommer in till erbjudande skärmen där du kan se erbjudanden/förmåner för telefonen du håller i. I mitt fall en S8+. Så där fanns inget Buds-erbjudande.

Skickades från m.sweclockers.com

Got it. :/

Eftersom den huvudsakliga marknadsföringen är att man får X vid förbokning av Y så tror jag att Tele2/Comviq sumpar i en eventuell tvist, speciellt då du inte kan uppfylla villkoren pga dröjsmål vilket du inte kan påverka. Du kan testa att kolla med ARN om det finns vägledande beslut i frågan, annars blir det tyvärr en chansning.

Permalänk
Medlem

När jag registrerade min S9+ stod det att man kunde regga telefonen några veckor efter så länge det är inom inköpsdatum X.

Inte Tele2 som sköter kampanjen nej, det är så för alla som har den här kampanjen. (Dustin också)
Tele2 sköter heller inte leveransen av telefonen och är således inte ansvariga. Tar inte mer än 2-3 dagar att få en sak efter att man har beställt den.

Hade ringt mycket tidigare om jag var du så hade du haft telefonen i god tid. Men nu är det som det är och hade jag vart du hade jag ringt Samsung och frågat vad man kan göra åt saken. Annars ångra köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Inte Tele2 som sköter kampanjen nej, det är så för alla som har den här kampanjen. (Dustin också)
Tele2 sköter heller inte leveransen av telefonen och är således inte ansvariga. Tar inte mer än 2-3 dagar att få en sak efter att man har beställt den.

Måste väl ändå vara comviq som ansvariga att lösa detta för mig vilka dom än anlitar för leverans, kampanj-hantering osv?

Skrivet av JeanC:

Hade ringt mycket tidigare om jag var du så hade du haft telefonen i god tid. Men nu är det som det är och hade jag vart du hade jag ringt Samsung och frågat vad man kan göra åt saken. Annars ångra köpet.

Absolut borde jag det. Jag var inte helt klar över när telefonen skulle släppas från att jag beställde, jag var inte så brydd utan tänkte väl "den borde väl släppas snart".. det var när jag idag såg att kampanjen hade en tidsbegränsning och var via en app som jag reagerade.

Permalänk

Jag tycker du ska anmäla till ARN och försöka fortsätta därifrån.
Jag har själv nyttjat en lika kampanj med Samsung och det är ju inte leverantören som styr detta så jag förstår att dom tar avstånd ifrån frågan men det känns ju som att det inte ska behöva vara ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus85:

@LemurenSwe: https://www.comviq.se/kundservice/artikel/1012293
Själva annonsen är såklart borta, då telefonen är släppt och ej längre behöver förköpas. Men på länken kan man se vad som gäller.

googles webcache är bra till mycket
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:_A_1Zw_...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Jag vill försöka säga upp detta med comviq imorrn när kundtjänst öppnar igen.
Men eftersom jag köpte mobilen med ett abonemang på 24 månader så hoppas jag man kommer förbi bindningstiden. Som dom hanterat detta ärende hittils hade det inte förvånat mig om dom nekar mig hävning av abonemanget, och så kommer dom säkert erbjuda mig att byta telefonen mot en annan modell istället i tron om att det löser problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linus85:

Jag vill försöka säga upp detta med comviq imorrn när kundtjänst öppnar igen.
Men eftersom jag köpte mobilen med ett abonemang på 24 månader så hoppas jag man kommer förbi bindningstiden. Som dom hanterat detta ärende hittils hade det inte förvånat mig om dom nekar mig hävning av abonemanget, och så kommer dom säkert erbjuda mig att byta telefonen mot en annan modell istället i tron om att det löser problemet.

Borde inte vara något problem eftersom du inte fått någon vara eller tjänst levererad än.

"Öppet köp och ångerrätt
Har du ångrat dig? Om du köper en vara eller tjänst av Comviq har du rätt att ångra dig om du meddelar Comviq inom 14 dagar från att du tagit emot varan.
"

https://www.comviq.se/kundservice/artikel/302

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Inte Tele2 som sköter kampanjen nej, det är så för alla som har den här kampanjen. (Dustin också)
Tele2 sköter heller inte leveransen av telefonen och är således inte ansvariga. Tar inte mer än 2-3 dagar att få en sak efter att man har beställt den.

Självklart är Tele2/Comviq ansvariga, det är de som ingått ett avtal med TS.

Skrivet av Linus85:

Jag vill försöka säga upp detta med comviq imorrn när kundtjänst öppnar igen.
Men eftersom jag köpte mobilen med ett abonemang på 24 månader så hoppas jag man kommer förbi bindningstiden. Som dom hanterat detta ärende hittils hade det inte förvånat mig om dom nekar mig hävning av abonemanget, och så kommer dom säkert erbjuda mig att byta telefonen mot en annan modell istället i tron om att det löser problemet.

Om du säger upp avtalet (och de går med på det) så slipper de ju tyvärr undan. Tycker absolut du skall kräva att de fullgör avtalet, dvs ser till att du får de utlovade hörlurarna på köpet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Så som marknadsföringen är utformad så loosar dom i en tvist. Comviq marknadsför det på ett annat sätt än vad som framgår i villkoren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Meddela Samsungs kundtjänst att du tänker välja iPhone i stället. Så får vi se vad de säger.
Tycker också att du skall anmäla till ARN

Samsung har ju dock inget med det här att göra förutom att du måste claima erbjudandet genom telefonen. Att du måste göra det är ganska logiskt, lätt att beställa en lur, bara ta imei från beställningen och beställa hem lurar och krångla till det annars.
IMEI står ju öppet på alla kartonger så att få ett IMEI-nummer är alldeles för lätt.

Det är comviq som lovat dig lurarna när du köpte telefonen så du måste driva mot comviq.

Permalänk
Medlem

Innan ni läser allt så är jag inte 100% säker att detta är korrekt enligt lagen, bara min bedömning så ta den med en extrem stor (skopa) nypa salt. Får gärna rätta mig om någon ser felaktigheter i det

@Linus85:
Är lite frågande när du kontaktade Comviq och sagt att ingen telefon kommit, det låter som idag? I sådant fall kan det bli svårt, men kan ge det ett försök på det jag skrivit ihop.
Har gjort en påbörjad reklamations text i spoilern nedanför där du får fylla i ytterligare information som kan saknas. Speciell information att ta med är datum där du kontaktade Comviq för att reklamera köpet (säga att sändningen är borta), när du kontaktade postnord etc.
Har du mail konversation med dem? Om du ringer dem så ber du dem att skicka ett mail med det ni precis pratat om som du ska ta del utav.
Försök ha så mycket skriftligt som möjligt, annars blir det svårt att bevisa vad som sagts.

Jag anser att ni har gjort fel angående en av mina pågående reklamationer:

Jag utgår att följande händelse och miss hantering av denna reklamation beror på okunnig personal och att ni kommer hantera detta på bästa möjliga sätt.

Händelseförlopp följer:
Jag beställde en S10+ den 26/2 i samband med erbjudandet Galaxy Buds på köpet. https://www.comviq.se/kundservice/artikel/1012293
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:_A_1Zw_...

Citat:

FÖRKÖP OCH FÅ SAMSUNGS TRÅDLÖSA HÖRLURAR PÅ KÖPET

Just nu ingår Samsungs trådlösa hörlurar Galaxy Buds (värde 1 590 kr) när du förköper en Galaxy S10 eller S10+ senast 7 mars.
Hur du får dina hörlurar

Öppna Samsung Members-appen och logga in med ditt Samsung-konto.
Klicka på erbjudandet.
Fyll i dina personuppgifter och IMEI-nummer (finns under inställningar eller på förpackningen).
Du får ett bekräftelsemejl och dina Galaxy Buds skickas till den adress du angivit.

Följaktligen:
Paketet har skickats ut den 15/3 enligt tracking informationen och sedan tappats bort av Postnord.
Reklamationsärendet startades hos er den 25/3, vilket resulterat i att jag ej kan nyttja denna kampanj längre då en ersättnings telefon ej skickas innan ärendet är utrett.
I samband med samtal med kundtjänsten kan leveranstiden inte påverkas på den nya telefonen, den kommer efter 31 mars.
Det har försökts att registrera erbjudandet med IMEI-nummer på appen, med en Samsung S8 istället, inom denna tidsram men som inte fungerar. Troligen då appen läser av IMEI-nummret i telefonen för att säkerställa att erbjudandet inte utnyttjas olovligen.

Undertecknad reklamerade därav produkten hos er:
Det ni erbjöd mig på reklamationen var:
1. Ingenting, denna kampanj kommer missas och således inte få några Galaxy Buds.

-----------------------------Följande är endast lagstöd och hur lagarna tolkas.------------------------------
Det jag vill hänvisa till nu är följande:
Konsumentköplagen(1990:932):

Tiden för avlämnandet:
5 § Om det inte följer av avtalet när varan ska avlämnas, ska den avlämnas utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter det att avtalet ingicks.

* Då köpet gjordes den 26 februari och ingen telefon är levererad inom denna tidsram, anses det som dröjsmål.

Säljarens dröjsmål:
Vad som avses med dröjsmål

9 § Dröjsmål på säljarens sida föreligger om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida.

Påföljder vid dröjsmål:

10 § Vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen enligt 11 §. Han får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §.

12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.

Rätt till skadestånd:

14 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Citat:

Köparen kan få skadestånd för alla skador som uppstått på grund av säljarens dröjsmål, både direkta och indirekta skador. Se 32 §.

Säljaren kan bli fri från skadeståndsansvar om det har legat utanför hans s.k kontrollansvar. För att det ska vara fallet så krävs:

1. att det förelegat ett hinder,
2. det har legat utanför säljarens kontroll,
3. det ska ha varit oförutsett och säljaren ska inte ha förväntas räkna med hindret vid köpet
4. och säljaren kunde inte skäligen ha undvikit eller övervunnit hindret genom aktivt ingripande.
Det är säljaren som ska kunna bevisa att alla fyra punkterna är uppfyllda och om han kan det så är han fri från skadeståndsskyldigheten. Hindret som skall ha uppkommit ska objektivt sett omöjliggöra leveransen. Det är inte tillräckligt att det försvårar eller ger säljaren ökade kostnader att leverera trots hindret.

* Då man idag kan få varor med expressfrakt på 1 dag, kan inte detta agerande anses som aktivt ingripande.
Den indirekta skadan är att man går miste om Galaxy Buds som skulle ingått.

16§ - Fel på varan:
Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Citat:

Varan ska som huvudregel vara i avtalsenligt skick, det vill säga motsvara vad köparen och säljaren kommit överens om muntligt eller skriftligt annars är det ett fel på varan.
Själva varan och dess funktioner är sammantaget själva köpet och tillsammans med exempelvis priset, leveransen, marknadsföringen, produktdokumentationen ska det motsvara vad köpare och säljare kommit överens om.

* Det är avtalat att det skall ingå Galaxy Buds på köpet, under förutsättningen att köpet sker mellan 20 februari t.o.m 7 mars.
Sedan skall man registrera telefonen mellan 8 mars t.o.m 31 mars.
Då ingen telefon är levererad följer Comviq inte det den ingångna avtalet och innebär att kampanjen inte går att nyttja vilket är vilseledande för konsumenten.

Skadestånd

30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig.

Prisskillnad

33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes.

*Att Comviq inte vill ta sitt ansvar för ett erbjudande de har på sin hemsida, då Galaxy Buds skickas från annan leverantör, kan ej falla tillbaka på kunden.

Jag åberopar Konsumentköplagen och anser att ni har följande alternativ:
1. Avhjälper mig med en telefon senast den 29 mars och kan således utnyttja erbjudandet innan 31 mars
2. Avhjälper mig med en telefon samt ni skickar Galaxy Buds.
3. Häver köper och gör ett täckningsköp enligt §33 och Comviq står för mellanskillnaden

All korrespondens sparas tills dess denna angelägenheten är avklarad.
Tack på förhand.

Dold text
Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Självklart är Tele2/Comviq ansvariga, det är de som ingått ett avtal med TS.

Om du säger upp avtalet (och de går med på det) så slipper de ju tyvärr undan. Tycker absolut du skall kräva att de fullgör avtalet, dvs ser till att du får de utlovade hörlurarna på köpet.

Tele2 är ansvariga för att han får varan; sedan har de nog försäkring som täcker förluster vid leverans. Dock inte de som är ansvariga FÖR leveransen i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Tele2 är ansvariga för att han får varan; sedan har de nog försäkring som täcker förluster vid leverans. Dock inte de som är ansvariga FÖR leveransen i sig.

Mot TS så är det Tele2/Comviq som är ansvariga för leveransen, då det i avtalet mellan Tele2/Comviq och TS ingår att varan skall fraktas till TS. Det bolag som Tele2/Comviq anlitat för att utföra transporten/leveransen är ansvariga mot Tele2/Comviq (enligt avtalet dem emellan), men inte mot TS.

Vem som har ansvaret beror alltså på vems perspektiv man ser det från. Eftersom TS var den som stod för frågeställningen i tråden så utgick jag från hans perspektiv.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@Linus85:
Är lite frågande när du kontaktade Comviq och sagt att ingen telefon kommit, det låter som idag? I sådant fall kan det bli svårt, men kan ge det ett försök på det jag skrivit ihop.

Ja det stämmer, den 25/3 (igår) kontaktade jag postnord, comviq, samsung, comviq i den ordningen. Så här resonerade jag;
När jag beställde telefonen var jag medveten om det var ett förköp, så någonstans hade jag i bakhuvudet att det kommer nog dröja några veckor innan ja får denna telefon, utan att ha lagt exakt släppdatum på minnet. Sen gick jag vidare med mitt liv.. jag är inte den typen av person som aktivt spårar mina paket eller väntar med upphetsning tills min pryl anländer. "det kommer när det kommer", vilket straffade mig nu då och jag kan hålla med om att mitt agerande är lite passivt med facit i hand. Men ska man verkligen behöva dubbelkolla sina leveranser, jag tycker 10 dagar är helt ok agerande. Hade vi pratat en månad så kan jag nog tycka att det är väl passivt. Man får väl räkna med att folk kanske är på semester, kan ha mycket på sin tallrik i livet och kanske inte har på sin agenda att dubbelkolla alla sina leveranser 3 dagar efter utskick?

Att jag reagerade så sent som igår var för att jag såg att kompisen fått sin telefon och jag ännu inte fått den, det tyckte jag var konstigt.
I detta stadiet visste jag sen innan att hörlurarna skulle plockas hem via en app, dock visste jag inte förräns igår att möjligheten att göra detta hade en tidsram, jag resonerade att eftersom jag redan uppfyllt kampanjens kritierier genom att köpa telefonen inom en tidsram så förstog jag inte varför det var en separat tidsram i appen, och eftersom jag inte fått min telefon ännu förusatte jag att jag fortfarande kunde få lurarna eftersom telefonen inte kommit än, det vore väl märkligt om detta inte var syncat (denna tanke är då innan vetskapen om att kollit var borta och appens tidsbegränsning).

Hur som.. nu är det som det är och jag tycker inte jag ska bli utan kampanj erbjudande för att något jag inte kan påverka, eller för att jag "väntade" 10 dagar med att kontakta posten.

Du ska ha ett stort tack Brainsplitter, detta var ambitiöst. Jag vet dock inte riktigt i hur jag skall börja, säg att jag använder din text eller delar utav den: Borde den i ett utgångsläge riktas till comviqs mail eller ARN? Just nu har jag endast haft kontakt via telefon (jag veeeeeeet att det inte är bra, och att jag borde haft allt i text det behöver ni inte poängtera, men jag trodde självklart att comviq skulle lösa denna enkla sak över telefon utan att göra en grej av det och samtidigt jobbade jag mot tiden då jag insåg hur erbjudandet skulle nyttjas, hade vi haft mail konversation då hade jag antagligen vart på Steg 1 fortfarande nu)

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus85:

Ja det stämmer, den 25/3 (igår) kontaktade jag postnord, comviq, samsung, comviq i den ordningen. Så här resonerade jag;
När jag beställde telefonen var jag medveten om det var ett förköp, så någonstans hade jag i bakhuvudet att det kommer nog dröja några veckor innan ja får denna telefon, utan att ha lagt exakt släppdatum på minnet. Sen gick jag vidare med mitt liv.. jag är inte den typen av person som aktivt spårar mina paket eller väntar med upphetsning tills min pryl anländer. "det kommer när det kommer", vilket straffade mig nu då och jag kan hålla med om att mitt agerande är lite passivt med facit i hand. Men ska man verkligen behöva dubbelkolla sina leveranser, jag tycker 10 dagar är helt ok agerande. Hade vi pratat en månad så kan jag nog tycka att det är väl passivt. Man får väl räkna med att folk kanske är på semester, kan ha mycket på sin tallrik i livet och kanske inte har på sin agenda att dubbelkolla alla sina leveranser 3 dagar efter utskick?

Att jag reagerade så sent som igår var för att jag såg att kompisen fått sin telefon och jag ännu inte fått den, det tyckte jag var konstigt.
I detta stadiet visste jag sen innan att hörlurarna skulle plockas hem via en app, dock visste jag inte förräns igår att möjligheten att göra detta hade en tidsram, jag resonerade att eftersom jag redan uppfyllt kampanjens kritierier genom att köpa telefonen inom en tidsram så förstog jag inte varför det var en separat tidsram i appen, och eftersom jag inte fått min telefon ännu förusatte jag att jag fortfarande kunde få lurarna eftersom telefonen inte kommit än, det vore väl märkligt om detta inte var syncat (denna tanke är då innan vetskapen om att kollit var borta och appens tidsbegränsning).

Hur som.. nu är det som det är och jag tycker inte jag ska bli utan kampanj erbjudande för att något jag inte kan påverka, eller för att jag "väntade" 10 dagar med att kontakta posten.

Du ska ha ett stort tack Brainsplitter, detta var ambitiöst. Jag vet dock inte riktigt i hur jag skall börja, säg att jag använder din text eller delar utav den: Borde den i ett utgångsläge riktas till comviqs mail eller ARN? Just nu har jag endast haft kontakt via telefon (jag veeeeeeet att det inte är bra, och att jag borde haft allt i text det behöver ni inte poängtera, men jag trodde självklart att comviq skulle lösa denna enkla sak över telefon utan att göra en grej av det och samtidigt jobbade jag mot tiden då jag insåg hur erbjudandet skulle nyttjas, hade vi haft mail konversation då hade jag antagligen vart på Steg 1 fortfarande nu)

Du bör börja med att kontakta Comviq och framföra dina krav. Men jag tycker som sagt att du bör vänta tills du får din telefon, då det först då definitivt går att säga att kampanjen är stängd (med tanke på att Samsung enligt uppgift förlänger kampanjperioden). Men om det nu skulle vara för sent, så bör du kontakta Comviq. Om Comviq inte är villiga att tillmötesgå dina krav, så får du vända till dig ARN.

Du kan även vara en idé att prata med din lokala konsumentrådgivare, som kan ge dig råd och stöd innan du vänder dig till ARN. Om din konsumentrådgivare, i form av opartiskt sakkunnig håller med dig, så kan även detta framföras till Comviq. Annars är som sagt ARN dit du ska vända dig (men räkna med att det tar några månader).