Paket från utlandet, inbrott på serviceställe. Ersättning?

Permalänk

Paket från utlandet, inbrott på serviceställe. Ersättning?

Hej,

Köpte en vara från sydkorea som skall ha anlänt mitt närmaste serviceställe 14/3 och en avi skickades ut till mig 21/3 vilket bekräftas av en spårning på Postnords sida. Skulle hämta ut paketet dagen efter på fredagen dvs 22/3 men det hade varit inbrott på servicestället natten mellan torsdag och fredag. Personalen informerade mig att det hade varit inbrott och de kunde ej hitta mitt paket.

Nu är frågan, vad gäller? Har jag rätt att få ersättning från postnord och hur går jag tillväga? Enligt Postnord så ska avsändaren (sydkoreanskt företag) reklamera mot dem men samtidigt så har jag svart på vitt att paketet har varit under Postnords kontroll och försvunnit i och med inbrottet.

Jag anser att det ska räcka med pakethistoriken samt ett kvitto som kan verifiera att det är mitt paket samt belopp jag har betalat.

Tack på förhand

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Paket har ju inte överlämnats till dig och då skall du reklamera mot avsändaren/säljaren och denne skall i sin tur reklamera mot postnord. Spelar ju ingen roll om paketet försvinner från en båt på havet, på en flygplats, från en lastbil på väg till utlämningsstället, eller från utlämningsstället.

Permalänk

Så med den logiken har posten inget som helst ansvar, vad har avsändaren med inbrottet att göra? Jag menar jag försöker bara förstå logiken i det hela och posten har väl försäkring mot att sånt sker.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Så med den logiken har posten inget som helst ansvar, vad har avsändaren med inbrottet att göra?

Posten har visst ansvar, men posten har ansvar mot säljaren, det är säljaren som ingått avtalet att forsla ditt paket till dig.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Posten har visst ansvar, men posten har ansvar mot säljaren, det är säljaren som ingått avtalet att forsla ditt paket till dig.

Ursäkta om jag är trög men det handlar inte om ifall någon part har misslyckats med att slutföra en leverans, nu har utlandet samt postnord faktiskt skött sin del men det har varit ett inbrott. Det är inte någon fråga om försenad leverans, skadat gods eller försvunnet paket per definition utan stöld.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Ursäkta om jag är trög men det handlar inte om ifall någon part har misslyckats med att slutföra en leverans, nu har utlandet samt postnord faktiskt skött sin del men det har varit ett inbrott. Det är inte någon fråga om försenad leverans, skadat gods eller försvunnet paket per definition utan stöld.

Ditt paket är inte färdiglevererat förrän du har hämtat ut det, spelar ingen roll om det har försvunnit på vägen eller om det har blivit stulet (i Sydkorea, i Sverige, eller någonstans emellan), leveransen har misslyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Så med den logiken har posten inget som helst ansvar, vad har avsändaren med inbrottet att göra? Jag menar jag försöker bara förstå logiken i det hela och posten har väl försäkring mot att sånt sker.

Precis som det sägs här så har du och Postnord inget avtalsförhållande. Det är inte du som upphandlad tjänsten av Postnord, det har säljaren gjort. Det är således mot säljaren som Postnord har sina förpliktelser och det är denne som ska reklamera tjänsten. Vad som sedan sker är mellan dessa parter. Har Postnord sedan ett avtal med ditt utlämningsställe, så är det ju en fråga mellan Postnord och utlämningsstället (till exempel kanske utlämningsstället har en försäkring som täcker inbrott). Men det är alltså inget som varken du eller säljaren behöver bry sig om.

Säljaren har däremot inte lyckats upprätthålla sitt avtal gentemot dig och leverera överenskommen vara. Att det blev inbrott på ditt serviceställe innebär inte att säljaren fullgjort sin del. Så rimligtvis bör säljaren skicka dig en ny vara och sedan göra upp med Postnord på egen hand.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Precis som det sägs här så har du och Postnord inget avtalsförhållande. Det är inte du som upphandlad tjänsten av Postnord, det har säljaren gjort. Det är således mot säljaren som Postnord har sina förpliktelser och det är denne som ska reklamera tjänsten. Vad som sedan sker är mellan dessa parter. Har Postnord sedan ett avtal med ditt utlämningsställe, så är det ju en fråga mellan Postnord och utlämningsstället (till exempel kanske utlämningsstället har en försäkring som täcker inbrott). Men det är alltså inget som varken du eller säljaren behöver bry sig om.

Säljaren har däremot inte lyckats upprätthålla sitt avtal gentemot dig och leverera överenskommen vara. Att det blev inbrott på ditt serviceställe innebär inte att säljaren fullgjort sin del. Så rimligtvis bör säljaren skicka dig en ny vara och sedan göra upp med Postnord på egen hand.

Det är väl så det är, tredje part alltid i kläm och mina förhoppningar om att säljaren skickar ut en ny vara är minimal. Därmed inte sagt att jag inte kommer att försöka. Tack för svaret.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Det är väl så det är, tredje part alltid i kläm och mina förhoppningar om att säljaren skickar ut en ny vara är minimal. Därmed inte sagt att jag inte kommer att försöka. Tack för svaret.

Varför skulle de inte göra det? Är det ett seriöst företag så gör de ju garanterat det. Det är så det funkar gällande transporter. Hade du köpt något från Inet och det hade blivit stulet från Posten hade precis samma regler gällt dem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Butiken i fråga lär väl veta? De lär ju ha en försäkring som täcker inbrott, brand, zombies etc..
Du har väl ett värdekvitto på paketet som butikens försäkringsbolag får stå för.
Få tillbaka slantarna, beställ igen, win.

Att försöka härja med någon i Sydkorea som inte kunde bry sig mindre om Hassans livs har haft inbrott känns som fel ände att börja i...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Nu är det ju ett företag andra sidan jordklotet och inte inet eller nåt annat svenskt. Det är lite det som är problemet att varför skulle de bry sig om mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Nu är det ju ett företag andra sidan jordklotet och inte inet eller nåt annat svenskt. Det är lite det som är problemet att varför skulle de bry sig om mig.

Skickades från m.sweclockers.com

På med offerkoftan, det kommer man långt med!

Reklamera till säljaren, säg att du inte har fått din vara, no more no less.
Sen är det upp till han att fixa det, antingen omleverans eller pengarna tillbaka, inte svårare än så.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Nu är det ju ett företag andra sidan jordklotet och inte inet eller nåt annat svenskt. Det är lite det som är problemet att varför skulle de bry sig om mig.

Skickades från m.sweclockers.com

För att det är deras skyldighet...
Biljämförelse:

Du beställer en blå bil av företag X via din lokala butik.
1. Bilen tillverkas i landet Y.
2. Bilen fraktas till Sverige av bolag Z.
3. Sedan hämtar speditör A bilen i hamnen och kör bilen till din lokala butik.
4. Speditören blir rånad och tjuvarna tar bilen.

Nu kan ju du lixom inte ringa ”Kenta” som körde lastil den dagen och be honom fixa en ny bil åt dig. Ni har inget avtal.
Butiken däremot har ett avtal med speditören A.

Därför får din butik prata med speditören och lösa vems försäkring som täcker förlusten. Inte ditt problem lixom. Detta blir ju jobbgt för alla parter, dig likaså.

Så kontakta företaget du handlat varan av. Säg att du inte fått varan.
Begär dina pengar tillbaka eller omleverans. Vägrar de så kontakta ex din bank och häv/bestrid ev kortköp.

Det blir i praktiken lite jobbigare när man handlar utavför Sverige men det är man förhopningsvis medveten om och tar i beräkning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av broderick:

Nu är det ju ett företag andra sidan jordklotet och inte inet eller nåt annat svenskt. Det är lite det som är problemet att varför skulle de bry sig om mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom kommer ju få full ersättning för att paketet blivit stulet? Varför skulle dom inte skicka ett nytt till dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Butiken i fråga lär väl veta? De lär ju ha en försäkring som täcker inbrott, brand, zombies etc..
Du har väl ett värdekvitto på paketet som butikens försäkringsbolag får stå för.
Få tillbaka slantarna, beställ igen, win.

Att försöka härja med någon i Sydkorea som inte kunde bry sig mindre om Hassans livs har haft inbrott känns som fel ände att börja i...

Och du tror det skulle vara lättare att sköta det genom ombudet? Man skulle gå till butiken och kräva dem på pengar? Ni har ju en försäkring, jag beställde det här för X kr, ge mig X kr? Lycka till.

Eller skall man kanske ringa huvudkontoret för butikskedjan (om det är en butikskedja) och säga till dem att skicka en X kr?

Eller skall man be dem om konktaktuppgifter till deras försäkringsbolag? Och ringa det och säga till dem att skicka X kr? Det är inget de sysslar med.

Kontakta säljaren, begär att de skickar om eller återbetalar. Vägrar de eller ignorerar de en, kontakta kortföretaget och begär att de betalar tillbaka. De, till skillnad från ombudet, ombudets huvudkontor, och deras försäkringsbolag sysslar med sådant.

Det är enklare.

Permalänk
Medlem

Kolla även Blocket och Tradera efter just den produkt du beställde, är den ovanlig så kan det leda till att "problemet" blir löst.