Permalänk

Bästa stektermometern

Hej
Är på jakt efter ny stektermometer. Både till grill, ugn osv
Den får gärna vara trådlös men inget måste, om inte trådlös måste den dock ha kabel mellan display och sensor så man tex kan ha sensorn i ugnen
Vad kör ni med kära SweClockers?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

När jag väl använder en termometer så tar jag fram min gamla sekundtermometer från GTH med en teflonsond om jag ska ha den i grillen/ugnen. Antar att priset lär avskräcka de flesta. Annars finns det massor av termometrar på kitchenlab.se
Skulle jag köpa en termometer för hemmabruk skulle jag nog köpa en Eti Chef Alarm

Fel länk i URL
Visa signatur

Arch | Samsung S20 FE 5G

Permalänk
Medlem

Jag kör med den här;

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fritid/k...

Funkar till både kött, desserter och att brygga öl med.

Jag har använt ett gäng olika, och mitt tips är att köpa en så enkel, men välbyggd som möjligt. Massa funktioner brukar mest ställa til det för en.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

@dalledalle: Fruktansvärt sugen på Meater. Sett några i en grillgrupp på fb som kör med dom och de är extremt nöjda iaf.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Keeper of Traditions

Kör på denna från Kjell, köptes för halva priset tror jag för några år sedan.
Känns helt galet att lägga mer än så på något så simpelt som en termometer.

Dags för #StekClockers att testa olika termometrar?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Jag kör med den här;

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fritid/k...

Funkar till både kött, desserter och att brygga öl med.

Jag har använt ett gäng olika, och mitt tips är att köpa en så enkel, men välbyggd som möjligt. Massa funktioner brukar mest ställa til det för en.

Kör med en Thermapen. Köpte den för ölbryggning och att mäta mäsktemperaturen i samband med agitering, men den har visat sig väldigt användbar till matlagning också. Idén är att den är fruktansvärt snabb, man behöver inte ha någon givare planterad i det man lagar, att få en hyfsat exakt temperaturangivelse tar bara några sekunder.

Thermapen har inte heller massa onödiga funktioner. Den ger en exakt temperatur utan krusiduller.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Kör med en Thermapen. Köpte den för ölbryggning och att mäta mäsktemperaturen i samband med agitering, men den har visat sig väldigt användbar till matlagning också. Idén är att den är fruktansvärt snabb, man behöver inte ha någon givare planterad i det man lagar, att få en hyfsat exakt temperaturangivelse tar bara några sekunder.

Thermapen har inte heller massa onödiga funktioner. Den ger en exakt temperatur utan krusiduller.

Jobbar inom restaurangbranschen och ser denna i armfickan i många kockrockar!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Thermapen som nämns ovan är grymt bra för stickprov, kör själv med webers och nån billig från ica för det och det är lite störande hur lång tid det tar att läsa av tempen.

Maverick ET-733 (trådlös) eller E-735 (blåtand) är nog mer vad TS är ute efter.

Ska det bara vara en sensor med tråd för att lämnas i köttet i ugnen/grillen duger nästan vad som helst dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har gått igenom massor av olika termometrar över åren, men Meaters förmåga att förutsäga när rätt temp på köttet uppnås är helt oslagbar i planering med andra rätter.
Jag har en meater, och inväntar meater block (som jag beställde och betalat för nästan 3 år sen, men snart så....)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Thermapen som nämns ovan är grymt bra för stickprov, kör själv med webers och nån billig från ica för det och det är lite störande hur lång tid det tar att läsa av tempen.

Maverick ET-733 (trådlös) eller E-735 (blåtand) är nog mer vad TS är ute efter.

Ska det bara vara en sensor med tråd för att lämnas i köttet i ugnen/grillen duger nästan vad som helst dock.

Mm, stickprov är väl ungefär det man kan göra med den vid närmre eftertanke. Har man lite känsla för hur lång tid tillagningen tar är den skitbra, men vill man ha nåt som ylar när önskad temperatur är uppnådd, är den kanske inte helt optimal.

Instämmer, du borde ha rätt när det kommer till typen man lämnar i köttet. Det är långsamma temperaturväxlingar, och eventuella mätfel kan man lätt kompensera för utan att bry sig allför mycket om siffrorna när man använt den några gånger, så länge inte mätfelen varierar mellan gångerna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Jag har gått igenom massor av olika termometrar över åren, men Meaters förmåga att förutsäga när rätt temp på köttet uppnås är helt oslagbar i planering med andra rätter.
Jag har en meater, och inväntar meater block (som jag beställde och betalat för nästan 3 år sen, men snart så....)

Läste att en del är missnöjda med räckvidden på meater, håller du med om det?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Läste att en del är missnöjda med räckvidden på meater, håller du med om det?

Brukar lägga en platta med meater appen brevid ugn/grill och sen kolla på min telefon, så blir då okänslig mot räckvidd.
Den nya skall tydligen ha bättre räckvid, men å andra sidan så räcker BT inte till om man inte tänker tillbringa all sin tid brevid grill/ugn.

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande Thermapen One som gäller för snabb avläsning? Annars såg jag att denna verkar få bra omdömen : https://bagarenochkocken.se/fler-produkter/ovrigt/mingle-suna...

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide