Permalänk

En sista titt innan beställning!

Hej (igen)

Vet inte om jag bör ha fortsatt i min tråd jag öppnade lite tidigare. Men kände i.om att jag fått en kundvagn jag är sugen på att beställa och den förra tråden handlade mer om Ryzen-serien, tyckte jag att en ny tråd var rätt.

Anyhow, Tack vare en stjärna till medlem här på Sweclockers har jag fått en kundvagn jag är sugen på att beställa denna vecka.
Min önskan är bara att kunniga ska ta sig en sista titt och bedöma om det finns något som bör bytas/ta bort av egen preferens eller erfarenhet.

Budgeten är fortfarande runt 15k. Kan gå upp lite beroende på om uppgraderingen är märkbart för mig (som denna kundvagn).

Det jag kommer använda datorn till är följande:
Spela spel så som Apex, CS:GO, LoL, GTA5, WoW etc.. Med en 1080p 144hz skärm. Så önskar få ut så mycket fps som möjligt. Har inga som helst krav att den ska klara 1080p ultra med 144hz, utan är van att behöva ställa ner grafiken i spelen.

Redigera i Sony Vegas till och från på amatörnivå. Dvs, brukar gilla att redigera fragmovies åt mig själv samt kompisar på fritiden. Så inget som kommer göras vardagligen.

Slösurfa och titta på Twitch samtidigt som jag surfar/spelar.

Möjlighet att driva upp till 3 skärmar samtidigt (Antar att detta inte har effekt på CPU dock, utan mer på GPU)

Den ska helst vara överklocks vänlig också, då jag lär försöka kräma ur det sista i framtiden om så behövs.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

släng med en sådan https://www.inet.se/produkt/6308918/inet-tyst-chassiflakt-140... istället för en av 120mm fläktarna

Du kan få en 2700 för knappt 150 kr dyrare och kommer ge dig bättre prestanda när du renderar dina filmer.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Har du tänkt lägga 15000:- på en dator så skulle jag nog investera i ett lite bättre(läs tystare) chassi. Byggde en dator i julas till min lillebror och använde Corsair Spec-05 och den är tyvärr inte tyst..

Permalänk
Medlem

Byt ut diskarna, Toshiba är inte speciellt nice.
Du kommer få huvudvärk av hur seg de är, bättre att slänga på några hundra och byta till t.ex. Samsung.

Sen, graffet den länkar till är INTE gamingpro, det är https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Väldigt prisvärt kort ändå, men bra att veta så du inte blir missnöjd.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

@chrippe7:
Något bra tips? Behöver inte alls vara flashigt. Önskar snarare att det har bra med plats och ventilation, än att man ska ha glaspanel och skit.

Permalänk

@Vzano:
2700 vs 2600x i spel då? Det som är huvudsaken tbh. Redigeringen sker så pass sällan att jag egentligen inte hade behövt nämna den ens.

Permalänk

@Lodisen:
"graffet den länkar till är INTE gamingpro" vad innebär detta för en icke så insatt person?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

@Lodisen:
"graffet den länkar till är INTE gamingpro" vad innebär detta för en icke så insatt person?

Mja, versionen som Komponentkoll visar är den jag länkade.
GamingPro som dyker upp i din lista kostar egentligen en tusing till.

Det är egentligen exakt samma grafikkort fast med annorlunda kylning.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

@Lodisen:
Oj, fattade nu när jag läste igen haha. Trodde "länkar inte gamingpro" var någon slags funktion den saknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

@chrippe7:
Något bra tips? Behöver inte alls vara flashigt. Önskar snarare att det har bra med plats och ventilation, än att man ska ha glaspanel och skit.

Inte världens mest insatta men kan väl rekommendera dessa som är fönster men tystare:
https://www.komplett.se/product/992161/datorutrustning/datork...

Nedan har jag ingen direkt erfarenhet men versionen av den utan fönster är bland de tystaste chassina jag haft och denna har liknande konstruktion:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/cors...

Permalänk
Medlem

@jackofaces1:

Byt ut Toshiba SSD:n som tidigare sagt, den är riktigt kass.
Ta något välkänt såsom Samsung 860 EVO eller WD Blue som just nu bara kostar en hundring extra.

Ta ett vettigt B450-moderkort istället för X470 (om du nu inte tänkt köra SLI i framtiden) så balanserar du ut den extrakostnaden.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

@Lodisen:
Oj, fattade nu när jag läste igen haha. Trodde "länkar inte gamingpro" var någon slags funktion den saknade.

Det jag menade var

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Komponentkoll listar det övre kortet för 7290:-, när det egentligen är det undre kortet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av jackofaces1:

@Vzano:
2700 vs 2600x i spel då? Det som är huvudsaken tbh. Redigeringen sker så pass sällan att jag egentligen inte hade behövt nämna den ens.

Ganska jämlika tbh.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Gjorde om ditt bygge lite. Enligt mig en förfinad, mer logisk version.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Muumin:

Gjorde om ditt bygge lite. Enligt mig en förfinad, mer logisk version.
https://komponentkoll.se/bild/tVysj.png

mATX moderkort i ATX chassi?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

mATX moderkort i ATX chassi?

Hade av någon anledning för mig att den var mer kompakt men blandar väl ihop modeller...my bad! Här är ett bättre passande chassi för bra pris.

Permalänk

@Muumin:
Ser bra ut!

Det enda jag tänkte på är RAM-minnerna. Någon speciell anledning varför du bytte ut dom som fanns i min befintliga kundvagn? Dom som fanns från börjarn är väl billigare samt starkare om jag inte såg helt fel på spec:en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

@Muumin:
Ser bra ut!

Det enda jag tänkte på är RAM-minnerna. Någon speciell anledning varför du bytte ut dom som fanns i min befintliga kundvagn? Dom som fanns från börjarn är väl billigare samt starkare om jag inte såg helt fel på spec:en?

De du valt må vara 3200 mhz men de har hög latens, CL 18. De jag valt har CL 15 vilket är snabbare men med en Ryzen processor kanske 3200 MHz / CL16 vore mer optimalt då jag har för mig att de gynnas primärt av hög frekvens.