Nytt grafikkort, strömförsörjning, processor - flaskhals?

Permalänk

Nytt grafikkort, strömförsörjning, processor - flaskhals?

Mitt nuvarande grafikkort, Geforce GTX titan Z, använder sig av PCI express 6+2-stift, och kortet jag tänkte köpa kräver 2 st 8 stift. Kan man stoppa in en 8-stift i en 6+2 ingång eller behöver jag adapter 6 till 8 stift?

Mitt nätagregat: Corsair AX1200i Digital 1200W (har flera 6+2-portar, men ingen 8)
Kortet jag vill köpa: GeForce RTX 2080 Ti

Frågan är alltså om dessa två på något sätt är kompatibla, och vad som eventuellt behöver köpas till.

Jag undrar också om processorn kommer bli en flaskhals i förhållande till nya grafikkortet. Jag har "Intel(R) Core(TM) i7-5820K CPU @ 3.30GHz, 3301 Mhz, 6 kärnor, 12 logiska processorer".
(I det spel jag spelar nu ligger CPU-användningen på 20-30% och GPU ligger på 70-80% när jag kollar i aktivitetshanteraren.)

Kan moderkortet bli en flaskhals? Kan inte se nånstans vilken modell det är, men det är ASUS. Datorn köptes för ca 4 år sedan och höll hög klass då.

Syftet med frågorna är att reda på om det över huvud taget är värt att uppgradera - kanske bäst att köpa ny dator? Den var väldigt dyr när jag köpte den så känns lite surt i så fall.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

PCIe 6+2pin, PCIe 8pin, same shit different name.

Ditt moderkort kommer inte bli en flaskhals men risken finns att processorn blir det, HEDT tenderar att vara långsammare när det kommer till spel i jämförelse med 115X varianten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

PCIe 6+2pin, PCIe 8pin, same shit different name.

Ditt moderkort kommer inte bli en flaskhals men risken finns att processorn blir det, HEDT tenderar att vara långsammare när det kommer till spel i jämförelse med 115X varianten.

Tack för svar. Tror du att processorn jag har även kan vara en flaskhals till mitt nuvarande grafikkort? Har aldrig känt att datorn varit så bra som den borde vara, på 4K laggar skrivbordet

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av FabianH86:

Tack för svar. Tror du att processorn jag har även kan vara en flaskhals till mitt nuvarande grafikkort? Har aldrig känt att datorn varit så bra som den borde vara, på 4K laggar skrivbordet

slår processorn i 100% användning och grafikkortet hamnar under 90-95% då flaskar processorn.

varför skrivbordet laggar vid 4K vet jag tyvärr inte.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär