Permalänk

In Win 909

Som några märkt har jag gått och blivit såld på vad jag uppfattar som det enda vettiga chassiet, In Win 909. Inga tillhörande skräpfläktar med RGB, ingen känsla av rymdskepp, ingen plast...

Jag gick och beställde ett nu.

Utöver en asiat på internet så tror jag att jag kommer vara först ut med luftkylning i det här chassiet i dokumenterad form...

Alla varianter jag sett har använt sig av vattenkylning, vilket jag absolut inte är sugen på, någonstans.
Jag tänkte lägga upp någon form av bilder och beskrivning av hur standard luftkylning funkar i detta chassi, med övertryck, vilket kommer vara en first för mig som alltid jobbat med undertryck. (Skönt att slippa damm i USB-utgångar?)

Mest som en logg för mig, men även för andra som är intresserade. Det kommer inte gå över en natt, jag kommer ha mina små enkla moddar för mig för att optimera luftflödet, det är inget optimalt chassie från fabrik.

Köper chassit för att det verkar vara det enda som kan stå i en vuxen människas lägenhet med mina små behov i princip. Inga stora sådana. Men
Ett: Det är hyggligt stilrent
Två: Fyra 3,5", dedikerat och genomtänkt
tre: Det kan fungera som en inredningsdetalj, även om jag hellre sett 806 i produktion kanske...
fyra: Jag kommer inte behöva bry mig om temps, kommer från antec p182, inte tyst det heller. Med detta chassi passar jag äntligen på att döda tre stycken 1TB till förmån för en 4TB, tar bort i princip alla 12cm-fläktar och petar in 14cm istället. Jag räknar med en ännu tystare upplevelse. (Jag är rätt skadad och hängde rätt mycket på SPCR när det begav sig, även om de avskydde 3,5" så kan jag inte lämna det som primärlagring trots min NAS). 2,5" är inte trovärdig lagring.

För min del så kommer det här chassiet betyda 45% "yta", jag slipper leva med ett plastigt -eller disco-chassi, Jag kan trivas med det här. 40% praktiskt, det har de utbyggnadsmöjligheter jag vill ha. 15% bygglädje, jag måste ha något att pula med i alla fall. -20% Är större än det behöver vara, + 20% Jag kanske kommer att få spraylacka insidan på glaset om jag tycker att det är för transparent. (Hatar glaset egentligen, finns dock inget liknande med aluminiumsidor om man inte hackintoshar en gammal G5 så snyggt som jag aldrig någonsin sett det göras, med intakta 3,5" hot swap osv)

Kika in lite bilder när de dyker upp, jag antar att det här kommer spänna över flera månader, mest för att jag inte har bråttom, och dels för att det kommer få ta den tid det tar, har ett par barn nu för tiden...

Huvudpoängen med det här är verkligen inte att skryta eller visa upp något fint, snudd på tvärt om. Jag vill visa upp hur något alldagligt skulle kunna smälta in och missas av de flesta besökare. Jag blir glad om grannarna som är över på middag ser datorn som de ser på ett kylskåp. Min utmaning ligger i ett helt jäkla ljudlöst chassi (För min skull, omöjligt, jag vet, "men sikta mot stjärnorna"!), som inte ligger i blickfång hos "Svensson" och som går att spela på utan att jag själv stör mig på det ljudnivåmässigt. Och jag måste kunna slita ut en hårddisk utan att behöva få ångest som med Antecs gamla lösningar. Hoppas att det här chassiet kommer göra minst tio år som mitt förra, och att det kommer bli enklare att jobba i vid uppgradering..

Den här tanken kan ha fötts när frun och sonen gemensamt spillde kaffe över datorn och jag samma dag panikhandlade likvärdiga komponenter till hyggligt lågt pris. Kaffe i top-intag på p-182 = kaffe överallt via topfläkt som en djäkla gödselspridare. Nytt graffe och moderkort + Windowslicens på grund av nytt moderkort (**** you MS), och det var inte en kul resa. Samma prestanda men Z270 istället för Z170, Radeon 590X fatboy istället för 290X, så 10% prestandahöjning och ett sämre, mindre, och mindre estetiskt imponerande moderkort för fem tusen i princip. Jag har börjat lära mig hata fläkthål i toppen på chassin helt enkelt. De är fula också.

Hoppas att jag kan börja lägga upp lite bilder redan i veckan, men om jag inte hinner, hav förtröstan, till augusti är den klar!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Första titten

Nu är det ju lite sent på kvällen så bilderna kanske inte riktigt står sig, men jag ska försöka förklara vad jag gör och varför...

Antec p182 ser rätt liten ut i jämförelse..

Mörker

Jag vill varken att ljus eller luft ska läcka emellan på vissa ställen. Så länge det är täckt, bidrar glaset till totalt jäkla mörker.
Så fort vi har ett fönster till andra sidan, då ser vi mer än vad vi vill...
Jag vill inte tappa kontrollen på luftflödet då det här ska bli en 100% luftkyld burk, jag täpper igen en del genomgångar som skulle varit fina att behålla med raka vattenrör. Det går alltid att lyfta ur mina blockeringar igen.

Det är ca 2 cm mellan front och frontfläkt, vilket är fullt rimligt för en helt tät konstruktion som denna!
Detta ger undertryck i front och suger luft från hårddiskburarna.

Och sista bilden för i kväll.

Så här ser jag framför mig att det kommer bli. En del luft från CPU-området kommer att få kyla mina 4 3,5'or, men det är ok. De har klarat sig fint i 60 000 timmar i en sämre kyld miljö i mitt nuvarande Antec p182, där min PSU-fläkt tvingats dra all hårddiskluft innan den fått någon själv...

Rätt underskattat case kylmässigt! Övertryck från botten, frontfläktarna kyler HDD och MB med GPU. Övertrycket i huvudkammaren kommer få GPU att vilja blåsa en del luft genom baksidan, 12 cm fläkt ovan kommer ta hand om den mesta varmluften från VRM och CPU. Kommer bli bra det här. Har sparat lite temperatur-bilder från nuvarande setup, får jämföra när nya är klar!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Att NF A12 inte fanns i Svart då! :/
Får behålla min beiga CPU-fläkt ett tag till..

4 st A14 som trycker in och runt luft, en stackars S12 som trycker ut..

På maxade varvtal går ca 280 kubikmeter luft in i timmen, ca 150 kubik ut via fläktkraft. Så, nog är det övertryck alltid!
Hoppades på att slippa installera fläktar i aluminiumet längst bak. Bör gå utan.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Bara Cablemods-kablar kvar nu

Tänkte att det var dumt att ha mina Noctuas stumt monterade med skruv, varför börja nu när jag inte skruvat i fläktar på 10 år.

Synd att det inte följer med fläktarna, men jag antar att det är marginellt. Hårddiskarna mina är ett större bekymmer, men varför göra saker värre än det behöver vara?

Lite skruvande och klippande senare...

Det gör skillnad med "gummiskruv" mot att skruva stumt. Trots att de skeppar med tunna gummibussningar i fina färger.

De ska sitta fast men med lite "svängmån", blev så bra det kan bli tror jag.
Nästa huvudvärk blir mina 3,5" HDD... Men det tar vi när paketet från cablemods har kommit..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

@The Kristoffer: Gillar denna tråd och dina utförliga beskrivningar av tankar etc, känns som ett mer "vuxet" och praktiskt bygge än standard, något jag uppskattar

Ser fram emot flera uppdateringar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@The Kristoffer: Gillar denna tråd och dina utförliga beskrivningar av tankar etc, känns som ett mer "vuxet" och praktiskt bygge än standard, något jag uppskattar

Ser fram emot flera uppdateringar.

Mvh

Tack!
Som sagt, just nu kommer det inte att vara särskilt spektakulärt på något vis, men vem vet, jag kanske börjar bocka kopparrör vilken vecka som helst.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Kul att se att du köpte chassit
... och det ska bli intressant hur bra chassit står sig!
Gillar även den eftertänksamma detaljerade stilen i byggtråden

Personligen är jag skeptisk till om tex HD-kylningen blir bättre än i P182..
Hade du inte en fläkt framför hårddiskarna i P182:an? Den borde lyckats ta lite luft utifrån och blåsa över diskarna, vilket jag gissar kommer vara effektivare än den lite optimistiska undertryckslösningen för diskarna i toppen av 909. (är den i närheten av tät nog för att få luften att flöda som det är tänkt?

Hela konceptet att ha två fläktar i fronten egentligen för att återcirkulera luften av en del av lådan känns kanske inte optimalt, men kan vara värt det om det får ner tempen på diskarna i nån mån.

Men den är snygg och stilren tveklöst

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Kul att se att du köpte chassit
... och det ska bli intressant hur bra chassit står sig!
Gillar även den eftertänksamma detaljerade stilen i byggtråden

Personligen är jag skeptisk till om tex HD-kylningen blir bättre än i P182..
Hade du inte en fläkt framför hårddiskarna i P182:an? Den borde lyckats ta lite luft utifrån och blåsa över diskarna, vilket jag gissar kommer vara effektivare än den lite optimistiska undertryckslösningen för diskarna i toppen av 909. (är den i närheten av tät nog för att få luften att flöda som det är tänkt?

Hela konceptet att ha två fläktar i fronten egentligen för att återcirkulera luften av en del av lådan känns kanske inte optimalt, men kan vara värt det om det får ner tempen på diskarna i nån mån.

Men den är snygg och stilren tveklöst

Haha, blir jag såld på något så får till och med frun svårt att stoppa mig!
Nej, inga fronfläkt alls i p182:an... Nätagget drar luft från fronten, de håller sig hyggligt svala, aldrig över 50 grader i alla fall...
Annars, endast en topfläkt och en bak, tolvor. Så jag tror chanserna är goda att det blir bättre faktiskt!

HDD får även luft från hål lika stora som diskarna från baksidan, så inte enbart CPU-luft.

Får experimentera med att täppa igen över CPU också, men lite orolig över att varm luft kanske stannar kvar för länge i hörnet och göttar sig.

*Edit*
Förtydligande:
Bilden ovan är alltså inte mitt case, men en av ett par inspirationskällor när det kommer till kabeldragningen och hålutrymmena bak!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Haha, blir jag såld på något så får till och med frun svårt att stoppa mig!
Nej, inga fronfläkt alls i p182:an... Nätagget drar luft från fronten, de håller sig hyggligt svala, aldrig över 50 grader i alla fall...
Annars, endast en topfläkt och en bak, tolvor. Så jag tror chanserna är goda att det blir bättre faktiskt!

HDD får även luft från hål lika stora som diskarna från baksidan, så inte enbart CPU-luft.
https://i.imgur.com/iOQav8F.jpg?1
Får experimentera med att täppa igen över CPU också, men lite orolig över att varm luft kanske stannar kvar för länge i hörnet och göttar sig.

Då ställer jag en antagligen väldigt korkad fråga; vad är det för rektanglar vi ser på bilden?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

@ZaInT: Ser ut som 2,5' SSD diskar?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@ZaInT: Ser ut som 2,5' SSD diskar?

Mvh

Ah ja det är ju logiskt. Ser så cleant ut att jag inte tänkte på att det kunde vara det

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Fyrkanten i mitten längst ner ser ut att vara lite mindre.. Eller är det bara jag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jäklar vilket rent bygge, riktigt snyggt! Har du själv haft på kabelstrumpor också eller är det något färdigt kit?

Har nog hela tiden fram tills den här tråden varit nöjd med mitt Enthoo ATX chassi, men nu blev man lite inspirerad

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Jäklar vilket rent bygge, riktigt snyggt! Har du själv haft på kabelstrumpor också eller är det något färdigt kit?

Har nog hela tiden fram tills den här tråden varit nöjd med mitt Enthoo ATX chassi, men nu blev man lite inspirerad

Att tillägga är att den sista bilden inte är mitt, mest en exempelbild för att visa upp hålen, och lite av en inspirationskälla. Jag har bara lyft över fläktar i mitt och allt är i princip svart i mitt bygge. : )

Men för att svara vad han hade i sitt bygge:
"Bitfenix Alchemy EVGA braided PSU kit. Rear I/O is 8x Orico USB 3.0 extensions with a flat gigabit Cat 6. Sata data cables are from Delock"

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@ZaInT: Ser ut som 2,5' SSD diskar?

Mvh

Skrivet av ZaInT:

Ah ja det är ju logiskt. Ser så cleant ut att jag inte tänkte på att det kunde vara det

Skrivet av trattgunnar:

Fyrkanten i mitten längst ner ser ut att vara lite mindre.. Eller är det bara jag?

Stämmer väl! Han har "bara" 5 ssd, sista är en vanlig 2,5" hdd-spinner, för symmetrin. Allt är vinylstripat.
Men en av få inspirationskällor när det kommer til baksidan av chassit, det är ju ändå glas, så det får ju inte se ut hur som helst...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Jäklar vilket rent bygge, riktigt snyggt! Har du själv haft på kabelstrumpor också eller är det något färdigt kit?

Har nog hela tiden fram tills den här tråden varit nöjd med mitt Enthoo ATX chassi, men nu blev man lite inspirerad

Så blev man ju sugen på att se ditt Enthoo också! : )
Inspiration kan man aldrig få för mycket av! : )

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad->Projektloggar*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

*Tråd flyttad->Projektloggar*

Kul, visste inte riktigt vars den här tråden skulle barka. Kommer säkert trivas bra här med.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Alltid ska det vara något...

Såååå..
Det visar sig att hårddiskvaggorna genomgått en revision, till det sämre. In Win sparar ett par cent och jag får merjobb.
I början av 909:ans karriär såg vaggorna ut såhär:

Rätt tydligt att stålpinnen sitter vibrationsdämpad i bussning hela vägen genom plasten. Kändes rimligt i ett case för några tusen.
Till min förfäran har de valt att ta genvägen med mitt chassi, stålpinnen är fastgjuten direkt i plasten. Jag kan höra brummet redan nu..

Sååå... Vad gör man inte om börja spåna på egna hack?! Kanske blir bättre ändå i slutändan. Eftersom frakt från andra sidan jorden tar tid, och jag inte har tålamod att beställa en sak åt gången, testa, komma fram till at det blev fel osv. Så gick jag lite bananas..
Tre typer av bussningar i olika material införskaffades.

Så får vi se vars det landar. Förmodligen en kombination..
För jag tänkte att när jag ändå kliver in med tändare och borrmaskin, då kan jag lika gärna dämpa lite extra..

HDD-burarna i 909:an är det enda som sitter popnitat! Jag tänkte borra upp dem ta ut hålen lite mer, så har vi helt plötsligt ett lager vibrationsdämp till som "burarna" kan stå på!
HDD-Gummibussning-plastvagga-aluminiumlåda-gummibussning-chassi. Då borde vi närma oss något som känns ok i ljudvolym. Väsandet från diskarna i sig får jag leva med. Orkar inte gömma in dem i 5,25-lådor med extra dämp, det blir fulare och bökigare att hantera.

Problemet kan vara utrymmet till tak, lyfter jag upp burarna på dämpkuddar riskerar vi att den slår i taket, då får vi knappast mindre vibrationer..

Sidenote, har kontaktat inwin customer service, in wins outlet som säljer vaggorna (Dock endast i USA, har kikat på lite freight forwarders typ borderlinx, men det käns som en djungel. Vilket av dem funkar? Just Borderlinx verkar ha klubbat igen..) men ingen av dem ger mig något svar. Liontech som jag köpte datorn av måste få lite credd. De har gjort en ansats mot InWin också, men jag tvivlar på att de lyckas. InWin verkar inte super-serviceminded om man inte bor i staterna.
Jaja, den som lever får se..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Change of plans...

Blir nog inget med att sätta burarna på gummifötter. Tänkte inte på att de satt fast i djupled med, kommer int bli bra om jag ska meckla på båda ledder, även om jag bara justerade upp dem 1mm. För det var på ett ungefär den mån jag hade till taket..
Än viktigare att få till riktigt jäkla bra dämpning i vaggorna.

Här kan man se att de korsbundit igenom baksidan med en del av buren.

Här ser man ventilationshålen bättre. HDD-kylningen är jag inte så rädd att den kommer bli undermålig, men vibrationerna kommer nog bli värre än i gamla Antecen.

Synd, hade varit kul med en helt gummiupphängd HDD-sektion.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

#Inwingate #traygate

InWin's kundtjänst verkar inte kunna ordna med reservdelar för Europa, och Liontech gick dessvärre bet men erbjöd lite packningar och skruv. Får se om det kan behövas. Nu blir det någon form av waiting game på cablemods-kablar och gummibussningar i olika former och färger... Ses om ett par veckor!

Hittade en helt underbar sida som enbart säljer vibrationsdämpande material. Kom att tänka på, att som trummis har jag använt gelpads som man kan kasta på allt som resonerar för mycket. en pad på 5 cm i diameter dödar en 20" cymbal rätt bra..

Och hade inte sidan Stop vibration AU just det?
Köpte ett par ark på 2mm x 100mm x 100mm som ska sitta på toppen av burarna, sedan får vi se om lite trim kanske hamnar i varje plastvagga. Tror att det kan bli lite väl ohälsosamt varmt om de ligger rakt på hårddisken, även om det skulle varit det bästa. Får fälttesta när det dyker upp!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

In win traygate continued...

Beställde fyra vaggor igår.. någon som behöver en hög gummibussningar? 😁

https://www.cmstore.eu/spare-parts/haf-xm-hdd-bracket/

Den otippade och oheliga alliansen Cooler master och inwin alltså... Ser ut att passa, håller tummarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Spännande, kul om de passar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Kablarna från Cablemods har passerat tullen i alla fall!
De är snygga, men nackdelen med att inte dra varje enskild kabel "custom" är att det aldrig kommer bli så här snyggt:

Bild från Galleriet här, grymt bygge fö.... PC-o11 Dynamic

Det kan bli fint i fronten, men efter ett par kurvor räknar jag med att kablarna inte kommer att tycka om mig längre. Hoppas att det ska gå att gömma det mesta stöket på ställen där det inte syns, trots baksida i glas.

8mm distanser har anlänt också, ni kan ju fundera på vad jag ska göra med dem!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Jäkligt snyggt och cleant bygge! Tummen upp!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk

In Win HDD Trays, easy fix #traygate

Vaggorna kom före kablarna. Post Nord måste ju krama om paketen lite extra efter att ha hoggat dem i tullförvar i två veckor.

Men då blev det lite meck ikväll ändå, jag är nästan inte ens sur, det var som att In Win förstod att deras köpare skulle vilja mecka med deras plastbrickor de snålat in på!

Vad har vi här?

Här ser man var In Win "cheaped out", Cooler master överraskade stort med snabb Europaleverans och bra priser.
Man ser också att klickfästena är inverterade....

Hmmm, de sitter inte helt klockrent, undrar om jag måste byta front ändå....

Tydlig skillnad på mitt och InWin's problem, avsaknad av gummibussning, man ser också att det ser ut som att de fyllt igen hål i In Win's vagga, där det bör ha funnits öppningar för mer rejäla bussningar tidigare:

Jag, min kompis Stanley och en polygrip

Före och efter ser helt identiskt ut, förutom GPU-stöttan. Fick den idag med. Relativt diskret, inga loggor eller annat tjafs. Passar nog in bra, och min "fatboy" slipper hänga sönder moderkortet.

Reflektion.

Var det värt det att köpa olika gummibussningar för hundratals kronor, sedan köpa in fyra, nästan exakt likadana vaggor från Cooler Master för fem hundra (ink frakt...)

Om tio år när jag haft en tyst, skön upplevelse med datorn, absolut. Just nu, tveksamt. Men fan, något måste man ha att pilla med, annars blir man tokig. Just nu är det datorn. Får meka cykeln till sommaren igen. Leta delar är ju 30% nöjet, pula 30% och resterande är att få njuta av det som åstadkommits. Ingen, utöver jag kommer veta vad skillnaden är, men jag vet att vibrationerna är betydligt mindre i den nya versionen där jag kommer att slänga in extremt mjuka bussningar, importerade från Australien i de hål som nu mer är fabriksborrade och förberedda att ta andra typer än de som följer med. (De bussningar som följde med CM-vaggorna var också lite väl tama...)

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Paket!

Det här dök upp idag!

Inte snyggaste inslagningen, men Cablemods verkar ha bytt fabrik.
Kablarna ser fina ut. Får se när jag får tillfälle att flytta över allt nu bara. Får definitivt bli en helg, när alla andra somnat, bör gå att få ihop på 2-4 timmar med lite förplanering..

Tog tag i kabelhärvan under fläktintaget också, från:

Kablar som går lite hur som helst, till något som är lite mer städat i alla fall:

USB-C stöds inte av mitt moderkort och USB-2 använder jag lika ofta som floppy, så de kablarna fick snällt vila däri.
Hade gått att montera bort USB-C-kontakten, men då hade jag väl supit bort den lagom tills att jag köpt nytt moderkort.. USB-2-sladden var fastlödd, likaså Molex-kontakten för ljusslingan. Den gömdes också bort..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Hade önskat fler inlägg om detta bygge / projekt Har själv tankar på ett riktigt monsterbygge med stort chassi osv.

Hur går det?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Hade önskat fler inlägg om detta bygge / projekt Har själv tankar på ett riktigt monsterbygge med stort chassi osv.

Hur går det?

Mvh

Allt står och kommer stå ett tag till.. Har flyttat rätt nyligen så det är lite huller om buller, gamla lägenheten måste städas ur osv... Datorn halkade ned i priolistan.. men allt har kommit i princip, även om jag misstänker att några av satakablarna blev något för korta... Får bli nya när de första dragits, så jag kan mäta och känna lite. 🙂
Postar så fort jag får en lucka igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision