Permalänk
Medlem

Ny gamingdator

Jag ska bygga ny dator och tänkte mig en budget på ca 12 k då min gamla börjat gå ur tiden och inte har någon möjlighet att uppgradera utan att köpa allt nytt

Är detta ett bra alternativ?
https://www.inet.se/datorbygge/b1074015/intel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GamerX51:

Jag ska bygga ny dator och tänkte mig en budget på ca 12 k då min gamla börjat gå ur tiden och inte har någon möjlighet att uppgradera utan att köpa allt nytt

Är detta ett bra alternativ?
https://www.inet.se/datorbygge/b1074015/intel

Vad har du för grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett gtx 960 2gb blower style och ett 660 blower style, tänkte köra med 960 nån månad och invänta något erbjudande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det jag tänkte 960 lite tamt mot din cpu:) kör du enbart spel? Tänkte om du inte skulle gilla en i7 bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte så bra grejjer imo...

Byt ut hårddisken (vilket du valt en 2.5" hårddisk menat till bärbara primärt) mot valfri 3.5"
Byt ut 860 EVO mot denna: https://www.inet.se/produkt/4301070/samsung-970-evo-plus-500g... (860 är gammal och kör med långsam SATA)
Byt ut 8600k mot 9600k, den är t.o.m billigare https://www.inet.se/produkt/5301268/intel-core-i5-9600k-3-7-g...

Permalänk
Medlem

Processor har jag redan sett prisskilnaden på ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Inte så bra grejjer imo...

Byt ut hårddisken (vilket du valt en 2.5" hårddisk menat till bärbara primärt) mot valfri 3.5"
Byt ut 860 EVO mot denna: https://www.inet.se/produkt/4301070/samsung-970-evo-plus-500g... (860 är gammal och kör med långsam SATA)
Byt ut 8600k mot 9600k, den är t.o.m billigare https://www.inet.se/produkt/5301268/intel-core-i5-9600k-3-7-g...

Anledningen till hdd är att jag redan äger den så behöver ej köpa
Jag vet att grafikkortet inte är bra och inte värt att köpa idag men då jag redan har den sen min ailenware kan den få leva nån månad till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@GamerX51:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12415282

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1074407/intel-i5-9600k
Är crossair bra med lagring ? Eller borde jag betala premium för samsung

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerX51:

https://www.inet.se/datorbygge/b1074407/intel-i5-9600k
Är crossair bra med lagring ? Eller borde jag betala premium för samsung

Skickades från m.sweclockers.com

Corsair kan väl vara helt okej, men den du valt är inte alls särskilt prisvärd. För 100kr till kan du få 1TB SSD i form av Intel 660p. Även om möjligtvis den som du valt eller "970 Plus" på pappret är snabbare så kommer du inte märka av någon som helst skillnad såvida du inte arbetar med videoredigering. Där kan det vara värt med att välja någon av de "snabbaste".

Om du ska bygga själv bör du använda prisjakt/komponentkoll för bäst pris. Nedan ser du en dator som är betydligt mer prisvärd (och bättre) än det som du gjort och som länkats tidigare - med snabbare minnen, bättre nätaggregat och nästan allt är nedsatt. Ett GTX 960 kommer du inte särskilt lång med idag, därför la jag till ett 1660 Ti (som också är nedsatt).

Komplettera med en Cryorig H5 Ultimate för 399kr (gör ett konto hos Webhallen så ser du rabatten).

Blir totalt = 11 725kr.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Okej, är intel för övrigt bättre än amd?
Förstår att jag inte kan framtidssäkra men vill ju ha det som ger mest för pengarna i längden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerX51:

Okej, är intel för övrigt bättre än amd?
Förstår att jag inte kan framtidssäkra men vill ju ha det som ger mest för pengarna i längden

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på användningsområde, ska du spela så är intel bättre.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är bättre,men är det värt 15 fps mer i min budget

Kan ju ta amd och lägga mer på grafikkort då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerX51:

Jag vet att det är bättre,men är det värt 15 fps mer i min budget

Kan ju ta amd och lägga mer på grafikkort då

Skickades från m.sweclockers.com

Beror väldigt mycket på upplösning och vilket spel. Generellt skulle jag nog däremot säga att "2600X + ett bättre grafikkort" är bättre än "9600K + ett sämre grafikkort". Beroende på spel kan det skilja upp emot 15-20% i fördel för 9600K (parat med ett GTX 1080/RTX 2060) eller ingenting alls. Räkna dock med att 9600K kanske presterar drygt 5% bättre generellt sett.

Fördelen med AMD's Ryzen är att de har fler trådar (och därmed kanske mer framtidssäker?), en plattform som även kommer stödja nästa generations Ryzen - men kanske framförallt att de är billigare.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@GamerX51:

Exempelbygge med Ryzen 2600X.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Ja för tillfället har jag 2 full hd skärmar från asus och en gammal benq för typ spotify på sidan, den ena asus är 75hz och den andra är 60hz så inga märkvärdiga, Ska nog uppgradera under kommande året till 144 hz och 1440

Men om det är som ni säger så kanske jag ska köra på amd ryzen 5 2600X? Priset är ju mer än 20% skilnad så det borde göra det mer värt sett i Frames per dollar(krona i detta fallet)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/justnu/asusamdbu...

Är detta nått som är prisvärt eller är det utgående och sämre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@GamerX51: Vad för typ av spel spelar du?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag spelar gta och just cause 3, ska köpa just cause 4 när jag har nya datorn, vill även spela farcry och Battlefield, sen spelar jag world of battleship och annat,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerX51:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/justnu/asusamdbu...

Är detta nått som är prisvärt eller är det utgående och sämre?

Skickades från m.sweclockers.com

Du sparar 90kr genom att köpa det som paket över att köpa det separat. Så det är ju ingen superdeal direkt .. Just det moderkortet finns dock att köpa köpa för 1290kr (mot ord. priset 1490kr) hos Inet. Det är dock varken sämre eller bättre än det jag hade med i korgen (som också normalt sett kostar 1490kr).

https://www.inet.se/produkt/1901319/asus-rog-strix-b450-f-gam...

Skrivet av GamerX51:

Jag spelar gta och just cause 3, ska köpa just cause 4 när jag har nya datorn, vill även spela farcry och Battlefield, sen spelar jag world of battleship och annat,

Skickades från m.sweclockers.com

I Battlefield skiljer det 1-2% mellan 9600K och 2600X - och i Far Cry omkring 7% tillsammans med ett RTX 2060. Skillnaderna blir mindre ju "sämre" grafikkort man har. GTA:V kan det skilja ungefär lika mycket (lite) som i Far Cry.

Samtidigt är RTX 2060 omkring 20% "snabbare" än GTX 1660 Ti.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Så slutgiltit så får man mer på amd med mer pengar på bättre gpu ?

Släng ihop några alternativ och håll er på runt 11-12 k som budget.

har hört nått om att psu kan flyttas från tidigare byggen så kan ha kvar det från detta till nästa gång till exempel.

vill ha lite rgb i datorn så insyn i chassit vore bra då, vill ha stilfullt och inte alldeles för mycket olika färger på alla komponenter,
Ungefär svart,vitt chassi lite orange/röd/mörkblå ljus som lyser upp det hela☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerX51:

Så slutgiltit så får man mer på amd med mer pengar på bättre gpu ?

Släng ihop några alternativ och håll er på runt 11-12 k som budget.

har hört nått om att psu kan flyttas från tidigare byggen så kan ha kvar det från detta till nästa gång till exempel.

vill ha lite rgb i datorn så insyn i chassit vore bra då, vill ha stilfullt och inte alldeles för mycket olika färger på alla komponenter,
Ungefär svart,vitt chassi lite orange/röd/mörkblå ljus som lyser upp det hela☺

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det skulle jag säga.

Med risk för att låta partisk så tycker jag mitt bygge låter precis som det du letar efter. Du har RGB från grafikkortet och moderkortet, samt lite ljus från chassit på framsidan. Chassit i sin tur är ju väldigt snyggt, stilrent och med sida i härdat glas. Just chassit presterar faktiskt väldigt bra även när det kommer till ljudnivå och temperaturer. Nästan allt kostar dessutom mer i vanliga fall - men är på rea just nu. RGB betyder ju förövrigt att du kan ställa in exakt vilken färg du vill - om du inte redan visste det.

Gillar du ASUS ROG B450-F bättre så kan du för all del välja det istället för en hundralapp extra.

Här har du t.ex ett annat bygge med ASUS-moderkortet - och lite mer RGB i form av RAM-minnena och kylaren som följer med "2600X MAX" (bara kylaren som skiljer mot vanliga 2600X).

Om du vill kan du ju även utöka utrymmet på SSD:n till 1TB (kostar 1299kr för 1TB-versionen) och ändå hamna under 12TKR.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

ryzen

Hej, mitt råd är att kan du vänta två månader till Ryzen 3000 är ute, så gör det annars ta ett system där du kan stoppa i en sådan vid senare anledning.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Är det bara 2 månader?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerX51:

Är det bara 2 månader?

Skickades från m.sweclockers.com

Tryck på "Citera" eller "Svara", annars dyker det inte upp när du skrivit något.

För att svara på din fråga så nej - antagligen inte. Ingen vet när nya Ryzen kommer då de inte gått ut med något datum. Skulle jag få gissa så skulle jag tippa på att dem kommer ut till mitten av sommaren. Antagligen (förhoppningsvis) kommer vi få reda på releasedatum och specifikationer under Computex som är i slutet av maj.

Innan du frågar "är det värt att vänta?" så är det omöjligt att säga om det är värt att vänta - då vi som sagt inte vet specifikationerna eller sett några tester. Skulle du köpa en 2600X idag så kan du ju alltid uppgradera senare (om du känner för det) då de nya ryzen ska fungera med samma moderkort som till 2600X.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Tryck på "Citera" eller "Svara", annars dyker det inte upp när du skrivit något.

För att svara på din fråga så nej - antagligen inte. Ingen vet när nya Ryzen kommer då de inte gått ut med något datum. Skulle jag få gissa så skulle jag tippa på att dem kommer ut till mitten av sommaren. Antagligen (förhoppningsvis) kommer vi få reda på releasedatum och specifikationer under Computex som är i slutet av maj.

Innan du frågar "är det värt att vänta?" så är det omöjligt att säga om det är värt att vänta - då vi som sagt inte vet specifikationerna eller sett några tester. Skulle du köpa en 2600X idag så kan du ju alltid uppgradera senare (om du känner för det) då de nya ryzen ska fungera med samma moderkort som till 2600X.

Är det värt att köpa något på rean från komplett?
http://bit.ly/2JrOmhx
Ett 1070 är ju som ett 2060 i prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerX51:

Är det värt att köpa något på rean från komplett?
http://bit.ly/2JrOmhx
Ett 1070 är ju som ett 2060 i prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

1070 är inte some ett RTX 2060. RTX 2060 är nästan som ett GTX 1080, och bättre än 1070 Ti.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.