Artikel 13 Den kompletta Internet Censuren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Blandade ihop med den andra röstningen om att separera artikel 11 och 13 som var 5 röster skillnad vilket ledde till att dom nu röstade igenom både 11 och 13 istället för bara t.ex 11 som vissa ville.

Läskigt nära om det stämmer

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

https://saveyourinternet.eu/

Allt som länkar till någon annans Material kommer falla inom copyright, det betyder inga fler streams eller källor kommer kunna länkas. Fair use är borta och bara större bolag kommer ha råd med avgifterna för att länka eller använda 30 sekunder av någon annans material som ansågs som fair use innan.

Jag är förvånad att ingen i media pratar om detta med mindre än 2 veckor kvar till omröstning, men Media verkar inte för folket längre och Alternativ media måste ju krossas.

Förstastoff på aftonbladets sida och det skrevs lika mycket förra året om den..
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3MMPo/eu-ja-till-starkt...

hursom är det tråkigt detta.
socialdemokraterna verkar dock positivt inställda till detta när M, C och V är emot - märkligt...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vad betyder detta för en vanlig internet användare? Är inte så påläst.
Kan man inte bara använda en VPN tjänst och strunta i det?

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig inte att S röstar för. Säga vad man vill om bra effekter den politiska inriktningen historiskt haft, idag tappar den falangen mark år efter år efter år. Vad brukar en makthungrig ignorerad falang göra när den inte förblir relevant? Den vill strama åt kontrollen och informationen. Medvetet eller undermedvetet, effekten drar åt det hållet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Vad betyder detta för en vanlig internet användare? Är inte så påläst.
Kan man inte bara använda en VPN tjänst och strunta i det?

Det här innebär att google, twitch, FB etc måst censurera sig själv för att inte få böter eller riskera stämningar etc så ingen VPN hjälper när de stramar åt källorna direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det här innebär att google, twitch, FB etc måst censurera sig själv för att inte få böter eller riskera stämningar etc så ingen VPN hjälper när de stramar åt källorna direkt.

Detta kommer väl "bara" drabba material som skapas/laddas upp/konsumeras inom EU. Så en VPN borde väl ge full tillgång till det som är tillgängligt utanför EU, eller har jag helt fel?

Permalänk
Medlem

@hellmix: Fast det gäller väll bara sidor inom europa?(ex Youtube^SE (vår censurerade modell ala sossarna) inte Youtube) Så om man använder vpn till exempelvis usa så slipper man ju vår numera europeiska intranät på samma sätt som man kan använda vpn ut från kinas intranät. För vår nu då genomröstade extrema censur som kina med har lär väll inte gälla i usa så deras internet lär väll fortfarande fungera normalt?

Permalänk
Medlem

En sorgens dag idag helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TGO:

Detta kommer väl "bara" drabba material som skapas/laddas upp/konsumeras inom EU. Så en VPN borde väl ge full tillgång till det som är tillgängligt utanför EU, eller har jag helt fel?

Skrivet av spyan111:

@hellmix: Fast det gäller väll bara sidor inom europa?(ex Youtube^SE (vår censurerade modell ala sossarna) inte Youtube) Så om man använder vpn till exempelvis usa så slipper man ju vår numera europeiska intranät på samma sätt som man kan använda vpn ut från kinas intranät. För vår nu då genomröstade extrema censur som kina med har lär väll inte gälla i usa så deras internet lär väll fortfarande fungera normalt?

Har bara följt ytligt samt har inte uppdaterat mig vad som har ändrats efter förra gången den röstades ner. Men värsta scenariot va princip att man klipper internetåtkomst till sidor som ligger utanför EU. Samt politiken överlag håller på med så mycket onödigt skit i dagens läge och stora skaran bryr sig inte heller så jag personligen har slutat bry mig och bara rycker på axlarna nu för tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

En fråga bara med tanke på att det är euval nu snart... kan denna skiten röstas bort senare?

Permalänk
Medlem

https://juliareda.eu/wp-content/uploads/2019/03/copyrightvote...

Här är vad folk röstade på. Första delen är separeringen av artikel 11/13.

Permalänk
Avstängd

Undrar om/när sweclockers kommer att lägga ut nyheten att EU officielt blivit en fasict stat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Undrar om/när sweclockers kommer att lägga ut nyheten att EU officielt blivit en fasict stat.

Skickades från m.sweclockers.com

Union, inte stat.

Permalänk
Medlem

Snacka om att skjuta sig själva i foten.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

EU do you even internet?!

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Så sinnessjuk nära att vi slapp artikel 11 och 13.
https://omni.se/sd-s-tva-parlamentariker-tryckte-fel-resultat...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Så sinnessjuk nära att vi slapp artikel 11 och 13.
https://omni.se/sd-s-tva-parlamentariker-tryckte-fel-resultat...

1 sketen röst

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

@spyan111: Du kanske har märkt att man får rösta flera gånger så länge EU är inte nöjd med resultaten när man väl är nöjd då upphör chanserna till röstning.
Om man mot förmodas skulle få rösta igen, vilket är högst osannolikt så slutar det som med brexit, med andra ord ingenting.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Jag kan erkänna att jag har inte förstått denna lagen riktigt. Innebär det exempelvis att jag inte längre får lov att ta ett screenshot från en youtube video, och länka till en polare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe09:

Jag kan erkänna att jag har inte förstått denna lagen riktigt. Innebär det exempelvis att jag inte längre får lov att ta ett screenshot från en youtube video, och länka till en polare?

Du som privatperson kommer inte påverkas på något sätt. Vad som är och inte är tillåtet för dig ändras inte alls. Det är plattformar och företag som är påverkade. Indirekt kan ändringarna leda till striktare uppladdningsregler för användare av sådana plattformar, samt automatiserade system som rensar material (egentligen inte i större utsträckning än vad som redan sker idag på youtube, men fler plattformar kommer ha likvärdiga system). Delning direkt mellan dig och en annan privatperson är helt oberört.

Nästan allt du hört om lagändringen är okunskap och propaganda. Om någon länkar något från Julia Reda så kan du ignorera dem. Hon har ingen som helst koll på frågan utan är en reaktionär alarmist, hennes tolkning av lagtexten är näst intill pinsam och är ibland raka motsatsen till vad som står i lagen. Bahnhof, vars ideologi jag normalt uppskattar, är den största källan till orospridning i Sverige och har tagit all sin info direkt från Julia Reda och har om något fått ännu mer om bakfoten. Notera det gigantiska ointresset för den här frågan från juridiskt håll, det här är helt en fråga om publicistiskt ansvar och vem som ska betala för regelöverträdelser. Vad som är lagligt och olagligt att dela är redan reglerat sedan tidigare. Ingen som faktiskt kan läsa en lagtext eller förstår sig på copyright höjer ens på ögonbrynen. Jag kunde inte ens hitta en artikel om att röstningen gått igenom i juridiska tidskrifter för att det är en sån ickefråga.

Rent rättsligt redan nu så är ditt faktiska exempel är en gråzon, mest i det att ingen skulle bry sig. Men du kan fortsätta göra som du gjort tidigare och förvänta dig samma resultat som tidigare.

Permalänk
Medlem

Här har ni en väldigt lättläst intervju med Sanna Wolk från strax innan omröstningen, hon tar upp den faktiska legitima kritiken av artikel 13 (numera 17 om jag förstått ändringen korrekt) och allt hummbugg som spridits på nätet av massa internethjältar som förklarar hur okunniga alla andra är utan att läsa själva lagtexten överhuvudtaget.

http://www.dagensarena.se/innehall/det-har-handlat-om-ren-skr...
Ett mer legitimt utlåtande kommer ni inte få i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Du som privatperson kommer inte påverkas på något sätt. Vad som är och inte är tillåtet för dig ändras inte alls. Det är plattformar och företag som är påverkade. Indirekt kan ändringarna leda till striktare uppladdningsregler för användare av sådana plattformar, samt automatiserade system som rensar material (egentligen inte i större utsträckning än vad som redan sker idag på youtube, men fler plattformar kommer ha likvärdiga system).

Vi vet redan i dag hur dåligt automatiska filter fungerar. När den här förändringen slår igenom helt kommer alla såna filter behöva skruvas åt väldigt mycket hårdare, och antalet felträffar kommer att bli enormt.

Så visst kommer privatpersoner att påverkas. Möjligheten att få ut information begränsas. Det är via de stora plattformarna som ett budskap kan få spridning, men om budskapet fastnar i filtren så stoppas det mycket effektivt. Man kommer även att drabbas om man råkar ha data som liknar annat som finns i filterdatabaserna, även om man är helt oskyldig och har rätten på sin sida. YT, t ex, gör ingen som helst manuell hantering av ärenden som rör "små" användare. De överklaganden man skickar in kommer att ignoreras helt. Bara de med stora kanaler, många tittare och prenumeranter, har ens möjlighet att få ärendena granskade av människor som kan göra en rimligare bedömning.

Men visst, det kanske blir så att YT och liknande inledningsvis chansar och försöker se vad de kan komma undan med. Men när de åkt på några smällar blir det full strypning som gäller. De kommer helt enkelt inte ha råd att göra annorlunda. Och om inte det räcker kommer lagskärpningar som ser till att det blir som det var tänkt från början.

Jag tror inte att det finns några onda avsikter bakom detta. Men de som tagit fram lagtexterna och de som röstat för, begriper sig inte på teknik, och förstår inte att det enda sättet att hantera den enorma datamängd som hela tiden laddas upp på de stora sajterna är automatiska filter, och att filtren inte kan bli smarta nog att förstå vad som är ok, och vad som inte är ok.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Lego Master
Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vi ärver inte jorden av våra föräldrar, vi lånar den av våra barn! Må fan ta dem som röstat för detta! Varenda en.

"No changes are permanent" brukar det ju heta, så jag hoppas att de straffas av sina väljarre nu i EU-valet. Rör inte vårt internet!!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag kan inte (men vill) gärna förstå hur detta ska komma att påverka mig som privatperson.
Någon som har lust att förklara detta beslut för mig som om jag vore ett barn?
Nu använder inte jag sociala medier och publicerar heller aldrig något på youtube el dyl.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Inaktiv

All svensk media vill att Artikel 11 & 13 ska gå igenom .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Jag kan inte (men vill) gärna förstå hur detta ska komma att påverka mig som privatperson.
Någon som har lust att förklara detta beslut för mig som om jag vore ett barn?
Nu använder inte jag sociala medier och publicerar heller aldrig något på youtube el dyl.

Då tror jag du inte berörs så hemskt mycket. Kommer framförallt vara svårare för content creators.

Men för oss andra så blir det värre. T.ex är på semester utomlands och filmar utsikten på stranden och ska ladda upp det på Facebook, så känner filtret av att det spelas copyrightskyddad musik i baren längre bort och klippet blockeras från att laddas upp. Det är så jag uppfattat det iaf.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196996:

All svensk media vill att Artikel 11 & 13 ska gå igenom .

Titta vad glada dom är!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/qLy1Mo/mycke...

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Inte än vänta bara...

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Oisin Cantwell är ju knappast "dom" utan en enda person. Aftonbladet har haft ledare från Jimmie Åkesson, ganska korkat att tro att en enda kolumnist och hans åsikter reflekterar hela tidningen.

Aftonbladet har haft flera ledare som varit kritiska mot artikel 11 och 13. Oisins åsikt får stå för honom, som allt annat.

Det är liksom poängen med kolumnister och ledare; de ska uttrycka sin egen åsikt på en plattform som når en stor massa.

Sedan har han faktiskt en poäng i det han skriver och framför bra argument, även om jag tycker att han har fel i slutändan.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |