EU röstar igenom Artikel 11 och Artikel 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Jag vet redan nu att du och jag ser olika på saker som riskerar kränka på yttrandefrihet, så just dig kan jag ju inte diskutera det med. Problemet är att JAG tycker det här ämnet har relevanta implikationer utanför kärnämnet. Och om det som vi diskuterar, artikel "11 och 13", påverkar andra delar av samhället, men jag får inte ta upp sådana delar, då har du redan innebörden av åsiktsfrihet där. Min åsikt blir sådeles inskränkt.

Jag ogillar starkt ett samhälle, och ett i övrigt bra intresseforum, sweclockers, som gör att jag måste vara försiktig med att yttrycka mig.

Hur är det relevant? Åsiktsfrihet, yttrandefrihet och tryckfrihet reglerar förhållandet mellan stat och individ. Om det var Svenska staten som sa att du inte får skriva vad du vill på Sweclockers, då hade din yttrandefrihet blivit inskränkt, inte annars. Yttrandefrihet betyder inte att man får uttrycka vad man vill var man vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en idé om hur denna länkskatt och uppladdningsfilter kan komma att fungera i praktiken? Jag antar att om tex en artikel på Sweclockers länkar till en annan hårdvarusajt som källa så måste Sweclockers betala länkskatt till den sidan då? Jag undrar hur det blir med privatpersoner då. Låt säga att jag har en blogg och länkar till en nyhetsartikel på Aftonbladet. Måste jag betala då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Som vanligt kan självcensur vara (minst) lika illa som statlig censur, och svårare att motverka, så vi får se hur det här landar. För egen del funderar jag på vilka lagar som gäller om jag skriver på ett europeiskt/amerikansk forum, exempelvis, och postar länkar som är europeiska och/eller amerikanska?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Som vanligt kan självcensur vara (minst) lika illa som statlig censur, och svårare att motverka, så vi får se hur det här landar. För egen del funderar jag på vilka lagar som gäller om jag skriver på ett europeiskt/amerikansk forum, exempelvis, och postar länkar som är europeiska och/eller amerikanska?

Betydligt värre skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dylanator:

Jag gillade sweclockers bättre när åsiktsfrihet var en självklarhet. Ingen funderade ens på att inskränka i åsikter.
Visst fanns det balansgång, och off-topic kan man alltid moderera, men nu är det ren åsiktsåtstramning.
Sweclockers väljer bara att kalla det att man vill hålla politik borta.

När modereringen nästan uteslutande handlade om att städa upp i politiska trådar blev vi tyvärr tvungna att sätta ned foten. Det var inget enkelt beslut och diskussionen hade pågått under ett antal år. Det finns inga intressen att kväsa åsikter inom något område, men den där onödigt hätska stämning som kommer på köpet är ingenting som hör hemma på SweClockers. Den dagen vi har ett bättre samtalsklimat och folk klarar av att diskutera sakligt omvärderar vi gladeligen policyn. Där är vi inte idag, men redaktionen och moderatorerna arbetar mot att forumet en dag kommer dit.

Vi väljer helt enkelt att fokusera på och lägga energi på de politiska ämnen som berör och har en koppling till SweClockers. Dessa diskussioner innebär också en hel del modereringen, men de är i alla fall värda att främja och lägga tid på. Signalerna jag har fått är att vi har de flesta med oss, men har även full förståelse för om man inte tycker om beslutet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

kan bara säga vi gjorde vårt bästa

% per land # screw france

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

När modereringen nästan uteslutande handlade om att städa upp i politiska trådar blev vi tyvärr tvungna att sätta ned foten. Det var inget enkelt beslut och diskussionen hade pågått under ett antal år. Det finns inga intressen att kväsa åsikter inom något område, men den där onödigt hätska stämning som kommer på köpet är ingenting som hör hemma på SweClockers. Den dagen vi har ett bättre samtalsklimat och folk klarar av att diskutera sakligt omvärderar vi gladeligen policyn. Där är vi inte idag, men redaktionen och moderatorerna arbetar mot att forumet i stort kommer dit.

Vi väljer helt enkelt att fokusera på och lägga energi på de politiska ämnen som berör och har en koppling till SweClockers. Dessa diskussioner innebär också en hel del modereringen, men de är i alla fall värda att främja och lägga tid på. Signalerna jag har fått är att vi har de flesta med oss, men har även full förståelse för om man inte tycker om beslutet.

Ditt inlägg faller på sin egen orimlighet.
1. Varför ska du avgöra vad vad som är dålig stämning?
2. Hur ska ett bättre samtalsklimat testas när var enda åsiktsyttring som inte är välkommen av en moderator leder till borttagning och i många fall ban?
3. Varför är det okej att folk startar "vilken GPU är bäst för xxx kr?" 5 gånger per dag, men politik kan inte få diskuteras. Djupet på SweClockers har gått från en barnpool till en långgrund strand.

Permalänk
Medlem

Tänk att så få röster avgör vår framtid.
Hade vart trevligt med ett svar från S varför de rösta som de gjorde?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av majaswecl:

Hur kan SD gå ut med den här bilden? Är det inte så att SD helt klart röstade för att inte ändra Art. 11 & 13 för att sedan korrigera sin röst för att ändra artiklarna (vilket dock inte påverkar utfallet)?

https://i.imgur.com/YeMu3hU.png

Är det fake news eller har jag missat något?

SD röstade emot att ändra förslaget för att röstordningen ändrades (deras förklaring), det man menade var att rösta emot förslaget som sådant. När omröstningen sedan gällde om förslaget skulle gå igenom eller inte röstade man emot det också, vilket var intentionen från början. Bilden du visar gäller omröstningen om huruvida förslaget skulle gå igenom eller inte, den handlar inte om omröstningen för huruvida man ville ändra i förslaget, bilden återger alltså röstningsresultatet korrekt.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Jag vill slå ett slag för att det inte helt ensamt är ett svenskt partis "fel" att direktivet antogs i sin helhet. Tycker det blir en rätt märklig och väldigt skev pajkastning. Det var hundratals ledamöter som med god marginal röstade för det nya direktivet och en knapp marginal som röstade emot (det som det pratas om mycket i sociala medier) att förändra vissa delar.

När marginalerna är så försvinnande små går det att cherry-picka vilket parti och ledamöter från vilket EU-land som helst och säga att de bär hela ansvaret för en votering, men det är ju kollektivt oavsett vem man själv vill peka ut som vågmästare i just det här sammanhanget. Det är ju inte ett enskilt parti i Sverige, ett land med blott 20 ledamöter (2,7% av 751 stycken), som avgjorde något ensamt. Det har varit turer fram och tillbaka för ledamöter i andra länder också.

Däremot instämmer jag helt i att det är märkligt hur man kan rösta fel, speciellt om de är flera från samma parti. Vi borde kunna vänta oss mer av våra förtroendevalda, i synnerhet i viktiga voteringar där de redan på förhand vet att marginalerna kommer bli riktigt små.

Nä man kan inte anklaga ett enskillt svensk parti, men det visar vad partiet tycker och står för, och i slutändan så ska man ju rösta på ett parti som står för samma värderingar och synsätt som en själv. Detta är ju inte det enda viktiga när man röstar på ett parti, men för många är det en rätt stor sak, vilken syn partierna har på frihet, övervakning, restriktioner och syn på individens integritet.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av majaswecl:

Ditt inlägg faller på sin egen orimlighet.
1. Varför ska du avgöra vad vad som är dålig stämning?
2. Hur ska ett bättre samtalsklimat testas när var enda åsiktsyttring som inte är välkommen av en moderator leder till borttagning och i många fall ban?
3. Varför är det okej att folk startar "vilken GPU är bäst för xxx kr?" 5 gånger per dag, men politik kan inte få diskuteras. Djupet på SweClockers har gått från en barnpool till en långgrund strand.

Jag var själv ganska så aktiv i de allmänpolitiska diskussionerna och det går inte säga annat än att det var hätsk stämning. Man kan såklart tycka att brist på saklighet, pajkastning, onyanserat propagerande och hot är "trevlig stämning", men jag håller inte med. Det hände till och med då och då att folk kollade upp mitt namn och skickade hot till min webbmail (fan vad coolt att veta hur whois till min domän i signaturen funkar). Som tur är för mig så blir jag inte berörd och kan skaka av mig sådant med lätthet. Men tänk om det finns andra som fick liknande hot och tog illa vid sig, eller ur din synvinkel ännu värre, valde att inte uttrycka sin åsikt på grund av hoten? Det om något är väl att försöka tysta folk?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

@Ozzed: Ja, för hot och att uttrycka sin åsikt är ju samma sak. Givetvis ska hot förbjudas. Ingen är väl så pantat att man drar dem jämförelserna?

Permalänk
Inaktiv

Undra hur många % av de politiker som röstade för denna censur som själv ens har använt internet?
Internet för politiker är ofta en hypat ord som de bara har hört talas om, de har aldrig sett någon använda internet, men de har hört rykten om saker som föregår där och vill gärna förbjuda hela internet utan att ens ha pröva på internet.
Det finns längder med kraftiga restriktioner, nordkorera, kina etc och dessa länders tillgång till internet ser många politiker som en önskvärd utopi.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av majaswecl:

Ditt inlägg faller på sin egen orimlighet.
1. Varför ska du avgöra vad vad som är dålig stämning?
2. Hur ska ett bättre samtalsklimat testas när var enda åsiktsyttring som inte är välkommen av en moderator leder till borttagning och i många fall ban?
3. Varför är det okej att folk startar "vilken GPU är bäst för xxx kr?" 5 gånger per dag, men politik kan inte få diskuteras. Djupet på SweClockers har gått från en barnpool till en långgrund strand.

När folk inte klarar av att diskutera egentligen något ämne som berör politik på internet utan att vara direkt otrevliga och kalla varandra för idioter eller värre så är det dålig stämning. Gränsdragningen här är inte alls svår. Grafikkort hör i allra högsta grad hemma på SweClockers.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av majaswecl:

@Ozzed: Ja, för hot och att uttrycka sin åsikt är ju samma sak. Givetvis ska hot förbjudas. Ingen är väl så pantat att man drar dem jämförelserna?

Jag var ju själv med och har rätt bra koll på vad som modererades och inte, och det som plockades bort var just hot och pajkastning, eller när det urartade till skyttegravskrig, och som redan nämnts så blev bördan för moderatorerna för stor, och då kan man väl dra slutsatsen att det mesta av modereringen gick ut på att plocka bort just det som jag nämnde, inte att leka åsiktspolis, och om anelen hot och pajkastning är för stor för att moderatorerna skall orka med så drar i alla fall jag slutsatsen att samtalsklimatet inte var bra nog.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av pekkasteele:

Nä man kan inte anklaga ett enskillt svensk parti, men det visar vad partiet tycker och står för, och i slutändan så ska man ju rösta på ett parti som står för samma värderingar och synsätt som en själv. Detta är ju inte det enda viktiga när man röstar på ett parti, men för många är det en rätt stor sak, vilken syn partierna har på frihet, övervakning, restriktioner och syn på individens integritet.

Instämmer fullständigt! Ville bara försöka bringa lite nyans i samtalet, på SweClockers och sociala medier lät det ett tag som att Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna var ensamt ansvariga för att Artikel 11 och 13 gick igenom.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

@Jacob: "Andemeningen" är det heller inget fel på, det är bara den praktiska utkomsten av det. Jag skulle inte heller gilla att moderera saker som inte har någon sorts koppling till huvudämnet. Så jag stannar vid att säga att hur gott och hur rätt det än är, så blir det trivselregler före åsikter.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Så j-a mycket snack och ingen verkstad. Kommer vi ens märka någon skillnad gentemot hur det var tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av majaswecl:

Ditt inlägg faller på sin egen orimlighet.
1. Varför ska du avgöra vad vad som är dålig stämning?
2. Hur ska ett bättre samtalsklimat testas när var enda åsiktsyttring som inte är välkommen av en moderator leder till borttagning och i många fall ban?
3. Varför är det okej att folk startar "vilken GPU är bäst för xxx kr?" 5 gånger per dag, men politik kan inte få diskuteras. Djupet på SweClockers har gått från en barnpool till en långgrund strand.

Jag förstår mycket bra hur SweClockers redaktionen tänker.
Det är ett faktum att samhällets stämmning är illa ute i dagsläget.
Det är mycket som går fel. Folkets vilja blir konstant ignorerat, övervakningen och kontrollen av folket stiger och blir allt mer omfattande, migrationspolitiken polariserar, brottsligheten har ökad, skolväsendet är illa ute, beskattningen och allt vad har att göra med avgifter ökar.
Regler och lagar skapas som ingen har någon nytta av förutom den överste 1% andelen av befolkningen osv.
Efter många år av ignorans från politikens sida, är islkan i samhället på en konstant hög nivå, och det är grunden till att diskussioner glider iväg rätt fort idag och fula ord används för att lätta trycket.
Politken har ju skruvit åt tumskruvarna ordentligt, för att åstadkomma det här läget.
I vår tid, är du rätt snabbt illa ute och kan förlora jobbet, om du inte håller med den officiella ideologin och säger det oppet irl.
Vilket leder till att folk söker sig andra ventil att minska trycket med.
Divide and rule.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av ResarXam:

Romania... varför exakt får de vara med i EU? Bidrar de med något?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dakke:

Romania... varför exakt får de vara med i EU? Bidrar de med något?

Lol?
Så kan man väl säga om alla länder utom Sverige och Tyskland + några andra medelrika västeuropeiska länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Romania... varför exakt får de vara med i EU? Bidrar de med något?

Ja, Billig arbetskraft som hjälper att trycka ner lönerna i västeuropa.
Deras politiker är i högsta grad korupta och dom är i jämförelse ganska billiga att köpa för industrin eller andras lobbyorganisationer.
Plus att dom är en ganska bra marknad för att översvämma med produkter ochså.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Så j-a mycket snack och ingen verkstad. Kommer vi ens märka någon skillnad gentemot hur det var tidigare?

I praktiken så tror jag det kommer använda som ett vapen emot mindre aktörer som sprider information som någon ej gillar. Ta aftonbladet, Expressen etc, de kommer nog inte bry sig det minsta till folk som länkar till dessa och har samma politiska åsikter som dem. Men om någon med större skara läsare och har motsatt politiska åsikter länkar till deras artiklar, så kommer aftonbladet använda det nya vapnet för att tysta dessa.

Det är lite så det fungerar på youtube, väldigt mycket där är idag olagligt emot upphovsrätten utan någon bryr sig så länge som et ej används i ett syfte som de ej gillar.

Det var t.ex. en klocksamlare/älskare som skrev en dålig recension om ett företags klockor och då satte företaget in jurister som hotade denna recensent för upphovsrättintrång, för att han använde bilder på deras klockor från deras hemsida i filmklippet. Personen diskuterade detta med sakkunniga och la sedan upp ett nytt klipp där denna ej hade med klockorna.

Exakt samma sak kommer ske med filmer/spel, skriver man en bra recension så får man ha med mer, skriver man en dålig recension så kan de använda de befintliga plus nya lagar för att tysta ner folk. Sist och inte minst tysta ner politiska åsikter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dakke:

Romania... varför exakt får de vara med i EU? Bidrar de med något?

(Just nu) Förhållandevis billig arbetskraft tippar jag på.
(Varför skulle man annars fundera över att ta med länder som Turkiet...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av dakke:

Romania... varför exakt får de vara med i EU? Bidrar de med något?

Lite fakta för den som är intresserad;
2016 bidrog Rumänien med 1,37 miljarder euro till EU-budgeten, och samlade även in 203 miljoner euro i tullar för EU:s räkning, varav landet självt fick behålla 20 % för att täcka administrativa kostnader.

2016 mottog Rumänien 7,36 miljarder euro i EU-stöd. Av det gick 4,41 miljarder euro (60%) till regionalstöd, medan genomsnittet för EU-28 är 32%

Rumänien har en hög profil i EU-debatten och pratar om utträde men faktum är att det är en stor plusaffär för Rumänien att vara med i EU.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoAim:

SD röstade emot att ändra förslaget för att röstordningen ändrades (deras förklaring), det man menade var att rösta emot förslaget som sådant. När omröstningen sedan gällde om förslaget skulle gå igenom eller inte röstade man emot det också, vilket var intentionen från början. Bilden du visar gäller omröstningen om huruvida förslaget skulle gå igenom eller inte, den handlar inte om omröstningen för huruvida man ville ändra i förslaget, bilden återger alltså röstningsresultatet korrekt.

Nu hänger jag inte med. Bilden säger ju explicit "Omröstning om att tillåta ändringsförslag" vilket jag tolkar som röstningen om att ändra artikel 11 & 13 vilket förlorade med liten marginal, där röstade SD emot.

Permalänk
Inaktiv

Personligen tycker jag det är rätt illa att så många inte röstat varken ja eller nej. Ska de sitta i EU och ta beslut så ska de också göra sitt jobb. Vill eller kan de inte ta beslut om hur de ska rösta i frågor ska de inte ta betalt för den dagen/veckan/månaden och starkt överväga att lämna sin plats till någon bättre lämpad.

Vad gäller att lagförslaget klubbats igenom? Google har lobbat rätt hårt mot och det är de jag mest sett gnälla om lagförslaget. Ganska uppenbart varför också, och det har inget med åsiktsfrihet, personlig integritet eller något annat.

Återstår att se hur detta i praktiken kommer fungera, om det ens fungerar. Domedagsscenariorna ger jag inte mycket för i dagsläget.

Skrivet av Jacob:

När modereringen nästan uteslutande handlade om att städa upp i politiska trådar blev vi tyvärr tvungna att sätta ned foten. Det var inget enkelt beslut och diskussionen hade pågått under ett antal år. Det finns inga intressen att kväsa åsikter inom något område, men den där onödigt hätska stämning som kommer på köpet är ingenting som hör hemma på SweClockers. Den dagen vi har ett bättre samtalsklimat och folk klarar av att diskutera sakligt omvärderar vi gladeligen policyn. Där är vi inte idag, men redaktionen och moderatorerna arbetar mot att forumet en dag kommer dit.

Vi väljer helt enkelt att fokusera på och lägga energi på de politiska ämnen som berör och har en koppling till SweClockers. Dessa diskussioner innebär också en hel del modereringen, men de är i alla fall värda att främja och lägga tid på. Signalerna jag har fått är att vi har de flesta med oss, men har även full förståelse för om man inte tycker om beslutet.

Bra att se att ni tagit beslutet att försöka rädda forumet. Nu har jag varit extremt inaktiv senaste året men nog märks det skillnad allt. Och till det bättre får jag nog säga. Även om det känns lite som aktiviteten allmänt minskat något i forumet.

Fortsätt i samma stil!

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Color me impressed!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0bz:

Någon som vet hur det kommer fungera rent praktiskt?

Rent praktiskt kommer Google att vidareutveckla sitt content filter för youtube, för att hålla sig inom ramarna för den nya lagen kommer detta filter bli väldigt strängt och sortera bort också mycket sådant som skulle vara lagligt.

Alla andra internetaktörer med en användarbas som kan ladda upp material tvingas till att "köpa in" googles content filter för det finns ingen chans för mindre aktörer att ha de resurser som krävs för ett eget content filter (eller någon annan form av automatisk filtrering, vad nu än det skulle vara). Därmed befästs Googles absoluta dominans på marknaden.

Är 110% säker på att detta kommer att hända.

Hela copyright -reformen är rutten från början till slut. Man skäms över att vara en EU medborgare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Lite fakta för den som är intresserad;
2016 bidrog Rumänien med 1,37 miljarder euro till EU-budgeten, och samlade även in 203 miljoner euro i tullar för EU:s räkning, varav landet självt fick behålla 20 % för att täcka administrativa kostnader.

2016 mottog Rumänien 7,36 miljarder euro i EU-stöd. Av det gick 4,41 miljarder euro (60%) till regionalstöd, medan genomsnittet för EU-28 är 32%

Rumänien har en hög profil i EU-debatten och pratar om utträde men faktum är att det är en stor plusaffär för Rumänien att vara med i EU.

Med andra ord kostar det runt 6 miljarder Euro för att ha med Rumänien i EU.
Skadan blir ännu större om man uppskattar utebliven löneskatt, som lönepressiningen med hjälp av billiga arbetskrafter från Rumänien åstadkommit.
Dom flesta produktionsanläggningar jag utvecklat och sålt till industrin blev senare bemannad med personal från östeuropa, som oftast direkt rekryterats via bemanningsföretag i sina hemländer.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013