EU röstar igenom Artikel 11 och Artikel 13

Permalänk
Medlem

En protest lista med runt 5 miljoner signaturer blev helt och hållet ignorerade av politikerna som förde fram Artikel 11 och 13, EU är en katastrof och det blir mer och mer tydligt att EU inte representerar folkets vilja.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade*

Vänligen respektera att synpunkter gällande modereringen ej hör hemma här. Hänvisar istället till SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet-artikeln samt tillhörande diskussionstråd. Tillbaka till topic.

Edit: Tråd rensad igen...

Citat:

§11 Synpunkter på moderering eller webbplatsen
Om du har synpunkter på ett enskilt modereringsfall får du gärna kontakta oss via kontaktformuläret. Skriv inte om det i forumet. Mer allmänna synpunkter på forumet eller webbplatsen i övrigt går det däremot bra att lämna genom att skapa en tråd i forumdelen Feedback.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ja, är det någon som är förvånad?

Man får väl passa på att njuta av det roliga medan det går. Internet är snart lika låst och styrt som resten av världen. Storebror ser dig.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

En protest lista med runt 5 miljoner signaturer blev helt och hållet ignorerade av politikerna som förde fram Artikel 11 och 13, EU är en katastrof och det blir mer och mer tydligt att EU inte representerar folkets vilja.
https://i.imgur.com/HO0Fsh5.jpg

Det finns tyvärr inget som ålägger politiker att lyssna på sånna här. Sen kvittar det om det skulle varit 5 eller 50 miljoner. Någon så korrupt som Axel Voss från Tyska CDU som är den som sett till att det här dragits genom parlamentet är inte intresserad av att vara människor till lags. Inte en kontroverslös figur heller, han kläckte ju ur sig det ena och det andra absurda om Snowden t.ex. när han vittnade framför EU. Det här gott folk, det är en farlig människa med för mycket makt och totalt vilsen syn på världen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av majaswecl:

Nu hänger jag inte med. Bilden säger ju explicit "Omröstning om att tillåta ändringsförslag" vilket jag tolkar som röstningen om att ändra artikel 11 & 13 vilket förlorade med liten marginal, där röstade SD emot.

Det är mycket möjligt att jag har missförstått något, men om jag har fattat det rätt så är det två olika omröstningar. En som handlade om man skulle ändra i det förslaget som lades fram, och en som handlade om ja eller nej till förslaget. SD's ledamöter röstade emot att ändra i det, men intentionen var att rösta emot förslaget som sådant, men (igen, enligt deras förklaring) voteringsordningen ändrades så ett "emot" blev ett "för" då det gällde att ändra i förslaget, inte om att rösta för/emot förslaget. Detta verkar ha korrigerats i efterhand. Sen kom omröstningen om själva förslaget i sig, där röstade SD's ledamöter emot. Det hela verkar dock väldigt rörigt, vilket är konstigt, ju fler politiker desto rakare rör brukar det ju vara...

Men jag kan vara helt fel på det också, det är bara så jag har tolkat det hela.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det finns tyvärr inget som ålägger politiker att lyssna på sånna här. Sen kvittar det om det skulle varit 5 eller 50 miljoner. Någon så korrupt som Axel Voss från Tyska CDU som är den som sett till att det här dragits genom parlamentet är inte intresserad av att vara människor till lags. Inte en kontroverslös figur heller, han kläckte ju ur sig det ena och det andra absurda om Snowden t.ex. när han vittnade framför EU. Det här gott folk, det är en farlig människa med för mycket makt och totalt vilsen syn på världen.

CDU är ett farligt parti. Dom är genomsydda av lobbyister och opportunister.
Vi är illa ute med dom vid makten.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara gå ur EU snälla. Det blir ju bara värre och värre. Vi är snart som höns i burar. Att detta gick igenom gör mig äcklad. Mitt politiker hat har nog aldrig någonsin varit så här kraftfull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

En protest lista med runt 5 miljoner signaturer blev helt och hållet ignorerade av politikerna som förde fram Artikel 11 och 13, EU är en katastrof och det blir mer och mer tydligt att EU inte representerar folkets vilja.
https://i.imgur.com/HO0Fsh5.jpg

Det lustiga är att folk fortfarande signar. Men det är väl bara bra även om det inte leder någonvart. Visar missnöjjet.

https://www.change.org/p/european-parliament-stop-the-censors...

5,167,007 Just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Kan vi inte bara gå ur EU snälla. Det blir ju bara värre och värre. Vi är snart som höns i burar. Att detta gick igenom gör mig äcklad. Mitt politiker hat har nog aldrig någonsin varit så här kraftfull.

Även om svenskarna skulle rösta med 90% för ett Swexit, skulle nog globalisterna försöka bortförklara det med att bara dumma gamla människor röstat emot EU.
Du ser ju hur dom gör med Storbritannien och hur dom planera bojkotta deras nationell ekonomi, så det svider så mycket som möjligt.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det finns tyvärr inget som ålägger politiker att lyssna på sånna här. Sen kvittar det om det skulle varit 5 eller 50 miljoner. Någon så korrupt som Axel Voss från Tyska CDU som är den som sett till att det här dragits genom parlamentet är inte intresserad av att vara människor till lags. Inte en kontroverslös figur heller, han kläckte ju ur sig det ena och det andra absurda om Snowden t.ex. när han vittnade framför EU. Det här gott folk, det är en farlig människa med för mycket makt och totalt vilsen syn på världen.

5 eller 50 miljoner stormar EUs politiker...
Kan se hur det skulle sluta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Är det någon som har en idé om hur denna länkskatt och uppladdningsfilter kan komma att fungera i praktiken? Jag antar att om tex en artikel på Sweclockers länkar till en annan hårdvarusajt som källa så måste Sweclockers betala länkskatt till den sidan då? Jag undrar hur det blir med privatpersoner då. Låt säga att jag har en blogg och länkar till en nyhetsartikel på Aftonbladet. Måste jag betala då?

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag har förstått det så kommer "länkskatten" att innebära att sidor med länkar som åtföljs av en automatisk(?) förhandsgranskning av det som länkas till ska betala en avgift till källan som det länkas från. I ditt exempel med sweclockers så kommer det alltså inte att påverka något alls. Har svårt att tro att ens en egen artikel som källhänvisar till en annan artikel kommer att påverkas, som jag förstått det så är det just den automatiska citeringen som gör att man inte behöver följa länken för att tillgodogöra sig innehållet som man vill åt.

Skrivet av anon159643:

I praktiken så tror jag det kommer använda som ett vapen emot mindre aktörer som sprider information som någon ej gillar. Ta aftonbladet, Expressen etc, de kommer nog inte bry sig det minsta till folk som länkar till dessa och har samma politiska åsikter som dem. Men om någon med större skara läsare och har motsatt politiska åsikter länkar till deras artiklar, så kommer aftonbladet använda det nya vapnet för att tysta dessa.

Det är lite så det fungerar på youtube, väldigt mycket där är idag olagligt emot upphovsrätten utan någon bryr sig så länge som et ej används i ett syfte som de ej gillar.

Det var t.ex. en klocksamlare/älskare som skrev en dålig recension om ett företags klockor och då satte företaget in jurister som hotade denna recensent för upphovsrättintrång, för att han använde bilder på deras klockor från deras hemsida i filmklippet. Personen diskuterade detta med sakkunniga och la sedan upp ett nytt klipp där denna ej hade med klockorna.

Exakt samma sak kommer ske med filmer/spel, skriver man en bra recension så får man ha med mer, skriver man en dålig recension så kan de använda de befintliga plus nya lagar för att tysta ner folk. Sist och inte minst tysta ner politiska åsikter.

På vilket sätt kommer lagen att påverka dina exempel med recensioner? Ditt exempel visa på tillfällen när man redan använt denna typ av påtryckningsmedel, på vilket sätt kommer det att ändras med den nya lagen?

Som jag förstått det så kommer det kommer det fortfarande att vara helt avgiftsfritt att länka till nyhetsartiklar, så länge du inte tar med stora delar av originalartikeln som direkt citat. Samma sak bör gälla om du skriver en egen artikel med en annan artikel som källa. Med förbehåll för att det är så jag uppfattat det

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det finns tyvärr inget som ålägger politiker att lyssna på sånna här. Sen kvittar det om det skulle varit 5 eller 50 miljoner. Någon så korrupt som Axel Voss från Tyska CDU som är den som sett till att det här dragits genom parlamentet är inte intresserad av att vara människor till lags. Inte en kontroverslös figur heller, han kläckte ju ur sig det ena och det andra absurda om Snowden t.ex. när han vittnade framför EU. Det här gott folk, det är en farlig människa med för mycket makt och totalt vilsen syn på världen.

Sånt här gör mig alltid nyfiken, exakt vad är det som gör att du skriver att Axel Voss är korrupt? Vad är det som är vilset med hans syn på världen?

Permalänk
Medlem

Är det inte så att EU får mer och mer makt gentemot dess medlems stater? Kan faktiskt förstå Brexit.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Sötast

"Mina kära barnbarn, vet ni att när er farfar var ung så kunde man skapa länkar samt ladda ut content utan VPN+TOR utan att riskera böter och fängelse.

Det var inte förrän farfar blev 75 som det blev straffbart med döden att försöka skilja sig från mängden"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

På vilket sätt kommer lagen att påverka dina exempel med recensioner? Ditt exempel visa på tillfällen när man redan använt denna typ av påtryckningsmedel, på vilket sätt kommer det att ändras med den nya lagen?

Som jag förstått det så kommer det kommer det fortfarande att vara helt avgiftsfritt att länka till nyhetsartiklar, så länge du inte tar med stora delar av originalartikeln som direkt citat. Samma sak bör gälla om du skriver en egen artikel med en annan artikel som källa. Med förbehåll för att det är så jag uppfattat det

De bör gå igenom exakt vad lagarna innebär och vilka konsekvenser de får.
Men mer hjälpmedel för att använda vid censurering av icke önskade åsikter kommer att hjälpas.

Det du beskriver att länka men ej ta med hela artikeln är just vad som idag max är tillåtet, kopierar man hela artikeln så blir det nu upphovsrättbrott.

Detta med att censurera folk med fel åsikter/fakta har föregått hur länge som helst, många kommer väl ihåg kreationist/evolutionist debatterna på youtube, där massanklaga folk för det ena och andra för att få denna avstängd var en smart debatt-teknik.
Detta har också används politisk och kommer ännu mer att användas politisk. Detta till denna grad att vi snart ej kan kalla landet för demokratiskt när stora bolag kan pressa youtube till att ta bort oönskad information.

De stora tidningarna kommer såklart skita fullständigt om någon länkar till deras artiklar om de delar samma åsikter, men det blir ett vapen emot de andra. Samma sak gäller film, spelbolag etc, ett kraftfullt vapen blir det emot de som ger deras spel dåliga betyg etc.
Den som tar spelscener och visar hur grymt spelet är, spelbolag bryr sig inte det minsta. Den som visar spelscener för att visa hur dåligt spelet är, ja den får en upphovsrättintrång anmälan emot sig. Och vops så slipper företaget negativa recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

En protest lista med runt 5 miljoner signaturer blev helt och hållet ignorerade av politikerna som förde fram Artikel 11 och 13, EU är en katastrof och det blir mer och mer tydligt att EU inte representerar folkets vilja.
https://i.imgur.com/HO0Fsh5.jpg

Ett par saker här som kan vara bra att flika in: Vad säger att dessa signaturer representerar folkets vilja? Hur vet du att man totalt ignorerade dessa?

Sedan kan man alltid undra - de som skrivit under, har alla dessa en korrekt bild av vad direktiven faktiskt innebär? Ger sidan en korrekt och nyanserad bild av vad direktiven innebär? Om svaret är nej på någon av dessa frågor, är det verkligen lämpligt att politiker lyssnar på en påverkanskampanj som är baserad på saker som är mer eller mindre vinklade? På vilket sätt skiljer sig detta från den lobbyism som så många beklagar sig över så ofta?

Skrivet av Allexz:

"Mina kära barnbarn, vet ni att när er farfar var ung så kunde man skapa länkar samt ladda ut content utan VPN+TOR utan att riskera böter och fängelse.

Det var inte förrän farfar blev 75 som det blev straffbart med döden att försöka skilja sig från mängden"

"Mina kära barnbarn, till och med när farfar var 75 så kunde man göra en höna av en fjäder för att ska opinion mot saker..."

Edit: Kan ju förtydliga att jag inte tycker att diskussionen som sådan är varken höna eller fjäder, däremot så tycker att jag denna typ av sarkastiska inlägg är aningen osakliga och alarmistiska

Permalänk
Medlem

Ser enbart detta som positivt. I årtal har vi som varit EU-kritiska hånats av EU-förespråkarna som gång på gång röstat bort landets suveränitet. Nu får ni som ni ville; Mer EU. Grattis!

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

De bör gå igenom exakt vad lagarna innebär och vilka konsekvenser de får.
Men mer hjälpmedel för att använda vid censurering av icke önskade åsikter kommer att hjälpas.

Det du beskriver att länka men ej ta med hela artikeln är just vad som idag max är tillåtet, kopierar man hela artikeln så blir det nu upphovsrättbrott.

Detta med att censurera folk med fel åsikter/fakta har föregått hur länge som helst, många kommer väl ihåg kreationist/evolutionist debatterna på youtube, där massanklaga folk för det ena och andra för att få denna avstängd var en smart debatt-teknik.
Detta har också används politisk och kommer ännu mer att användas politisk. Detta till denna grad att vi snart ej kan kalla landet för demokratiskt när stora bolag kan pressa youtube till att ta bort oönskad information.

De stora tidningarna kommer såklart skita fullständigt om någon länkar till deras artiklar om de delar samma åsikter, men det blir ett vapen emot de andra. Samma sak gäller film, spelbolag etc, ett kraftfullt vapen blir det emot de som ger deras spel dåliga betyg etc.
Den som tar spelscener och visar hur grymt spelet är, spelbolag bryr sig inte det minsta. Den som visar spelscener för att visa hur dåligt spelet är, ja den får en upphovsrättintrång anmälan emot sig. Och vops så slipper företaget negativa recensioner.

Fast återigen, det du beskriver med spelrecension är ju något som du redan påstår existerar och är väl knappast något som kommer att regleras med dessa direktiv? Du får gärna exemplifiera hur du tänker dig att dessa direktiv ska påverka och ge påtryckningsmedel som inte redan existerar. Det du skriver om upphovsrättsintrång är väl ändå inget som direktiven hanterar?

Massanmälningars vara eller inte vara är väl inte heller något som kommer att påverkas av dessa direktiv?

Och återigen, som jag förstått så kommer inte länkning i sig att påverkas, det man är ute efter är att stoppa gratis användning av automatiska citat som gör att man inte behöver följa länken för att tillgodogöra sig innehållet. Vill man göra det så ska man framöver betala en avgift för det. Hur tänker du att detta skulle användas som slagträ mot åsiktsmotståndare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Fast återigen, det du beskriver med spelrecension är ju något som du redan påstår existerar och är väl knappast något som kommer att regleras med dessa direktiv? Du får gärna exemplifiera hur du tänker dig att dessa direktiv ska påverka och ge påtryckningsmedel som inte redan existerar. Det du skriver om upphovsrättsintrång är väl ändå inget som direktiven hanterar?

Massanmälningars vara eller inte vara är väl inte heller något som kommer att påverkas av dessa direktiv?

Och återigen, som jag förstått så kommer inte länkning i sig att påverkas, det man är ute efter är att stoppa gratis användning av automatiska citat som gör att man inte behöver följa länken för att tillgodogöra sig innehållet. Vill man göra det så ska man framöver betala en avgift för det. Hur tänker du att detta skulle användas som slagträ mot åsiktsmotståndare?

Från: https://www.svd.se/fem-s-roster-slappte-genom-lankskatten-i-e...
Länkskatten ger tidningar ensamrätt till sina digitala publikationer och ger dem rätt att kräva betalt även för kortare textutdrag, som rubrik eller ingress, som publiceras på annan aktörs sajt.
Som jag skrev bör det gås igenom djupare vad allt innebär. På frågan hur det kan användas emot meningsmotståndare, så genom traditionell rättshaveri med byråkrati. Denna taktik går och har använts emot mycket.
Nu är det inte klargjort hur länkskatten ska fungera, om någon medlem på sweclockers gör en länkning som jag gjorde ovanför, är det då jag eller är det de på sweclockers som ska betala svd pengar för detta? Det kan bli en fråga upp för fall till fall, där denna byråkrati kan användas emot att tysta ner folk.
Alltså tidningar skiter i praktiken emot att någon länkar såvida:
De gör det skitmycket, tidningen ser pengar att tjäna.
De gillar inte personen slutsatser och användning av länken, här ska det censureras.

I början av internet så var det vanligt folk la upp påstående av det ena och andra, jag tänker mycket på konsolkriget 2002-2003. Många struntade fullständigt i källor och kom med befängda påståenden, dessa individer blev snabbt uppläxade.
Jag ser en trend emot att politikerna vill att man ska gå dit igen och man inte ska länka till källan. För även om källan är Aftonbladet, DN etc, så är det 1000 gånger bättre källa än random person påstår att t.ex en levande älg smet in i Rosenbad huset.

Permalänk
Medlem

Värdelöst skräpbeslut.

Jag har fruktansvärt delade åsikter om EU. Ibland så drar dom ett rejält strå till stacken, fri rörlighet inom EU till exempel. Men ibland så rullar det fram nån sån här rejäl dynga från dom som gör att jag inte tvekat en sekund att rösta för ett utträde.

Problemet i allmänhet med representativ politik är ju att det sitter samma personer dag ut och dag in och röstar på alla områden mellan himmel och jord även fast dom personligen inte har en susning om vad dom röstar på.

Exempel vis nån gammal gubbe som inte hanterar värre mobil än sin gamla flipptelefon röstar om 5G nätverk. Eller nån storstadsflicka som aldrig varit längre ut än Märsta röstar om älgjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Även om svenskarna skulle rösta med 90% för ett Swexit, skulle nog globalisterna försöka bortförklara det med att bara dumma gamla människor röstat emot EU.
Du ser ju hur dom gör med Storbritannien och hur dom planera bojkotta deras nationell ekonomi, så det svider så mycket som möjligt.

Stödet för att stanna i EU har aldrig varit högre i Sverige.

På vilka sätt ägnar sig EU åt att "bojkotta Storbritanniens nationella ekonomi"? Storbritannien har valt att lämna, det är inte EU:s uppgift att se till att landet klarar sig utanför EU. Vill Storbritannien vara en del av den inre marknaden så måste de godta alla fyra friheterna som den bygger på. Att de sedan kommer hamna i underläge i ett förhandlingsläge är inte konstigt, men det gäller inte bara EU utan även USA (som tex vill att de skall acceptera klorinerad kyckling...) och Kina.

Undran, några planer gällande att flytta från Tyskland? Kanske till något icke-EU land?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mhj:

Dags för folk att sluta rösta på sossarna och vänsterpacket. Rösta blått!

Du får samma politik oavsett vad du röstar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Är dåligt insatt i detta, men spontant känns det absurt!

Frångår man reglerna genom att hosta hemsidan utanför EU? Låt säga Norge eller Panama?

Kort svar nej.

Du som sajtägare har ansvar för att ha koll på var dina besökare kommer ifrån.

I och med GDPR så var det en hel del sajter från bolag i ex. USA som började med att blockera användare från EU då de inte färdigställt sin GDPR-hantering. Har än idag stött på vissa sajter som gör detta. En artikel på engadget i ämnet. <--- Bör väl vara en okej länkning iaf...

Ett exempel från artikeln: Chicago Tribune

Edit: Blir som en inverterad censurvägg där du blir utestängd för att du kommer från fel land.
Bieffekterna kan bli många och det är detta som politikerna har noll koll på.

Som andra har varit inne på så är detta något som redan händer att dessa anmälningsmekanismer som också behöver upprättas missbrukas. I "vår bransch" så är ett bra exempel den ökända videon där The Verge byggde ihop en PC på ett mindre proffsigt sätt varpå andra mer kunniga youtubers dissikerade deras video för att visa på vad som var fel. I många fall med en lite humoristisk vinkel.
Det kunde tagit slut när The Verge tog ner sin video, men de beslutade sig istället för att använda YouTubes verktyg för att anmäla upphovsrättsintrång varpå hela kontroversen startade upp igen ca ett halvår senare.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ResarXam:

Undrar vad fan finnarna sysslar med... Mycket prat om att finnarna tröttnat på att EU(Bryssel) ska styra etc så går ganska stor % och röstar för den här skiten....

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd

Det mest tragiska med detta oerhört frihetsberövande beslut är att dewt på fullaste allvar finns människor här som anser det vara ett bra beslut.

Tragiskt men som Padme typ sa i Episode 3 ni applåderar medans era rättigeter stjäls ifrån er, läs 1984 förinihelvete.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Hur är det relevant? Åsiktsfrihet, yttrandefrihet och tryckfrihet reglerar förhållandet mellan stat och individ. Om det var Svenska staten som sa att du inte får skriva vad du vill på Sweclockers, då hade din yttrandefrihet blivit inskränkt, inte annars. Yttrandefrihet betyder inte att man får uttrycka vad man vill var man vill.

Yttrandefrihet ska vara 100% eller så har man ingen åsiktsfrihet

Permalänk
Medlem

Riksdagen kan fortfarande tvinga regeringen att försöka stoppa EU:s upphovsrättsdirektiv..
https://femtejuli.se/2019/03/26/riksdagen-kan-tvinga-regering...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av majaswecl:

Ditt inlägg faller på sin egen orimlighet.
1. Varför ska du avgöra vad vad som är dålig stämning?
2. Hur ska ett bättre samtalsklimat testas när var enda åsiktsyttring som inte är välkommen av en moderator leder till borttagning och i många fall ban?
3. Varför är det okej att folk startar "vilken GPU är bäst för xxx kr?" 5 gånger per dag, men politik kan inte få diskuteras. Djupet på SweClockers har gått från en barnpool till en långgrund strand.

Enda problemet jag har angående deras nya regler och policy var att den också skulle omfatta andra ämnen, inte bara politik. Att på Sweclockers skulle det bara diskuteras teknik. Men det kryllar fortfarande av off topic trådar som egentligen inte ska finnas på Sweclockers med dom här nya reglerna. Istället har det blivit så att all politik snack tas bort, förutom i sådana här trådar, där det sker hård moderation.

Men samtidigt är det inte mycket vi vanliga användare kan göra åt saken, både sitens ägare och chefredaktören vill inte att politik ska diskuteras här, förutom i enstaka fall som i just den hår tråden. Det är något som vi får försöka respektera samtidigt som jag själv har svårt att förstå det, eftersom jag är av åsikten att politik och teknik är tätt sammankopplade i dagens tekniska samhälle.

Huvud argumentet är att diskussioner med politiska ämnen oftast spårar ut, och det finns inte resurser att hålla koll på alla övertramp / det tar en väldigt massa jobb från Sweclockers moderatorer, därför har dom valt att inte tillåta just politik.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av majaswecl:

Ditt inlägg faller på sin egen orimlighet.
1. Varför ska du avgöra vad vad som är dålig stämning?
2. Hur ska ett bättre samtalsklimat testas när var enda åsiktsyttring som inte är välkommen av en moderator leder till borttagning och i många fall ban?
3. Varför är det okej att folk startar "vilken GPU är bäst för xxx kr?" 5 gånger per dag, men politik kan inte få diskuteras. Djupet på SweClockers har gått från en barnpool till en långgrund strand.

(Observera att jag är FÖR yttrandefrihet & EMOT det som röstades igenom i EU)
1. Därför SweClockers är inte en offentlig plats med någon allemansrätt. Det är mer som om du skulle gå in på Donken och börja gorma dina åsikter - då har personalen rätt att utvisa dig, med hjälp från polis om så behövs, om de inte vill ha kvar dig där oavsett varför. Samtidigt håller jag med om att politisk diskriminering på arbetsmarknaden är minst lika illa som all annan form av diskriminering. Fast i exemplet handlar det om att de inte vill ha dig som potentiell kund pga. dina åsikter vilket de har rätt att göra, deras "förlust" då.

Jämför även med om jag skulle komma in till ditt hem och börja gorma om diverse saker och ting: eftersom det inte är en offentlig plats fast jag har "yttrandefrihet" så har du all rätt i världen att få bort mig från ditt hem med eller utan hjälp från polis. Du glömmer bort gränserna med yttrandefriheten: vart det kan utövas, vilka slags uttryck som faktiskt är straffbara (t.ex., uppmaning till brott). Tanken med yttrandefrihet är att den skall utövas med en viss måtta sunt förnuft även om det är missnöje som du vill uttrycka.

2. Därför "var enda åsiktsyttring" inte raderas utan bara de som Sweclockers anser inte är lämpliga för deras vinstdrivande företag. Donken har samma rättighet. Jag hänvisar till punkt ett igen om att Sweclockers inte är en offentlig plats med allemansrätt gällande yttrandefriheten utan de har all rätt i världen att utöva vad vi skulle kunna kalla för "politisk diskriminering".

3. Därför SweClockers är ett vinstdrivande företag som fokuserar på teknik och vill inte att halva forumet skall kladdas ned med politik (som inte kan hålla sig lika sansad som en vetenskaplig debatt mellan forskare) och som då lika gärna kan tas på offentliga platser (gå ut på stan och prata högt om dina åsikter om du vill vädra dem) och på nätforum som inte har någon specifik nisch (t.ex. Flashback).

4. (Detta kanske inte applicerar dig så välj att ignorera i sådana fall): Till sist hoppas jag innerligt på att du håller dig undan "konspirationsteorier" om "globalism", "illuminati", "deep state" och liknande. Varför då? Jo, du har ju sett hur bra det gick för "deep state" att få bort Trump. Bara det exemplet visar på hur mycket skitsnack och påhitt det finns om sådana påstådda "hemliga organisationer".

Hursomhelst, ON TOPIC: jag hoppas att "länkskatten" inte förstör för företag som livnär sig på SEO. Samt hoppas jag på att Facebook, Tinder och Instagram blockeras i Sverige så utelivet blir lika aktivt som innan smartphones-tiden! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Uppladningsfilter använder bara dikdaturer och nu vet ni vart vi är på väg

Uppladdningsfilter är extremt farligt för demokratin.
Skaffar vi hårdvaran datorerna och programvaran så kan en efterträdare till dagens "demokratiska" politiker ändra på det som ska filtreras, det är bara några sökord som ska ändras.
DEN DAGEN DÖR DEMOKRATIN
Den som har makten bestämmer vad som ska filtreras, Vad som ska tas bort kan ändras av den som har makten över datorerna.

Vi tar fram det perfekta verktyget för att utöva en diktatur, har ens Kina lika bra censur på det som ska få laddas upp?

Vad ska förhindras?
Författarnas böcker är redan skyddade.

Uppladningsfilter är dyrt och inte en krona av den kostnaden går till konstnärerna författarna.
Öka kulturbidragen med samma peng som filtret kostar.

Länkskatt är kriminellt jag tvingas i slutänden beta för sån jag inte läser, DN har låst sina artiklar och jag kan inte läsa, ska jag tvingas betala till DN för det jag inte har läst?
Länkskatten påstår dom ska betalas av Google och andra men företagen måste då börja ta betalt för tjänster och då går mina pengar via Google till DN, vilket är ett lagbrott det är stöld.
DN har ingen lagligt rätt att kräva mig på pengar då jag inte läser DN.

Höj Presstöd https://sv.wikipedia.org/wiki/Presst%C3%B6d
om nu DN inte kan betala sina räkningar.
TT skriver något, DN kopierar och publicerar på nätet ska DN då få inkomster på länken?
Tidningar kan lägga betalväggar på nätet, då får don sina pengar men nätet blir då inte censurerat, den lösningen vill makten inte ha.

DET ÄR POLITISKT OMÖJLIGT ATT CENSURERA NÄTET, DET GÅR INTE MEDBORGARNA MED PÅ.
Då döljer man censurverktyget i fina ord som att konstnärer författare ska få betalt för sina verk men syftet är att införa en censur av nätet.

Dom inför hårdvaran nu och sen ändrar dom i efterhand vad som ska filtreras.