Gasolgrill - Familjefaderns önskan

Permalänk
Medlem

Gasolgrill - Familjefaderns önskan

Blev inspirerad av kolgrillarnas kamp att fråga swec om råd.

Kort bakgrunds info:

Har nyligen köpt radhus och det är till våren dags för en grill! Har senaste åren grillat mycket på sommaren, men då bara haft en liten kolgrill.
Älskar grillat men med en 3½ åring så har man inte riktigt tid att vänta 20-30 minuter på att kolen är klara.
Har ofta vänner över, tidigare har vi haft flera olika små kolgrillar, på gården till hyresrätten vi hade innan så fanns en ganska stor grill med.

Dold text

Tänkte vi kunde skippa diskussionen varför kolgrillat smakar bättre osv osv, det finns för o nackdelar med båda och jag tänker börja med en gasolgrill, går det bra och intresset stannar kvar blir det en kolgrill i framtiden, möjligen för helggrillningen när man har mer tid.

Vill alltså ha en grill som fungerar lika bra till vardagsmiddagen som till helgbuffén.
Kraven för mig är:
* Blir varm fort
* Hög värme, pizzasten är tänkt att inhandlas
* Lätt att reglera graderna.
* Bra kvalité, gillar att det känns stabilt och inte plastigt.
* Minst 3 brännare
* Varmhållningsyta
* Sidobord

Har kikat på Weber Spirit II E-310 GBS.
Vad har ni för alternativ? Det absolut viktigaste för mig är att den blir varm fort, håller värmen bra och klarar hög värme.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Jag har en WEBER SPIRIT PREMIUM E310, är väl "samma" grill som E-310 GBS skulle jag gissa på. Är hur nöjd som helst.

Alla punkterna du listat är det check på förutom hög värme som jag inte kan svara på. Då jag inte provat med pizza. Men den rusar ju upp till 300 fort utan problem iaf när jag provat för att bränna ur lite smuts.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Grillsmaken uppstår av att fett droppar ner i värmekällan och förångas, så för ren grillning smakar inte kolgrillat bättre.

Annars verkar du ha koll på vad du vill ha, kika på Kingstone, Broil King och Napoleon utöver Weber.
Jag vet inte hur de nya Spirit är, men förra generation var det betydligt tunnare plåt och sämre kvalite än Genesis-modellerna utöver skillnaden i antal brännare osv.

Jag använder en Genesis E330 (gamla generationen alltså) och är väldigt nöjd.
Kompisen köpte Broil King som han är väldigt nöjd med och man kan ju lugnt säga att han fick mer för pengarna, rotiserie osv ingick:
https://www.grillkung.se/produkter/visa/gasolgrillar/broil-ki...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

https://www.grillvaruhuset.com/product-page/napoleon-rogue-36...

Ett tips, kan nog finnas andra leverantörer om du söker med. Napoleon gör ruggigt fina grillar. jag antar att du söker i prisklassen som en Weber Spirit II E310 ligger?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Weber är ett säkert kort. Jämn värme och bra kvalite överlag.
Jag har även en Char Broil (misstänkt lik Broil King ovan)
Den är också ok att grilla på, men känns betydligt billigare i materialen. Tunnare plåt, och baljan är tex plåtlåda, medans det är gjutgods i Webern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gick förbi den där Spirit-modellen på Maxi igår så passade på att känna lite på den.
Det är inte papperstunn plåt åtminstone, men jag hade gått upp till en Genesis eller motsvarande modell som är bättre byggd.

Btw, ett litet tips om gasolgrillar, åtminstone Weber. De säljs med 30mBar regulator, man kan byta till 50mBar för mer värme. Är något påhitt för svenska marknaden att ha lägre tryck.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Passa på att bli medlem på Krauta och köp på deras medlemsdagar, 20% rabatt på även webergrillarna Nu på onsdag, 27e.
Köpte en weber genesis ii e-310 gbs hos dem.

Ang olika grillar så hade ja en gasgrill för 700kr innan detta, den var ojämt varm och gick sönder efter en ses så fick slå till på rejälare grejer nu när vi dessutom flyttat till hus.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Jag har en WEBER SPIRIT PREMIUM E310, är väl "samma" grill som E-310 GBS skulle jag gissa på. Är hur nöjd som helst.

Alla punkterna du listat är det check på förutom hög värme som jag inte kan svara på. Då jag inte provat med pizza. Men den rusar ju upp till 300 fort utan problem iaf när jag provat för att bränna ur lite smuts.

GBS är deras nya "Gourmet BBQ System", mer eller mindre så innebär det ett hål i gallret som går att ta bort och man kan sätta dit andra saker som grytor, pizzasten, våffeljärn mm
Vad är skillnad på vanliga spirit och premium? Kvalité? Är premium ett mellansegment mellan spirit och genesis?

Skrivet av Json_81:

Grillsmaken uppstår av att fett droppar ner i värmekällan och förångas, så för ren grillning smakar inte kolgrillat bättre.

Annars verkar du ha koll på vad du vill ha, kika på Kingstone, Broil King och Napoleon utöver Weber.
Jag vet inte hur de nya Spirit är, men förra generation var det betydligt tunnare plåt och sämre kvalite än Genesis-modellerna utöver skillnaden i antal brännare osv.

Jag använder en Genesis E330 (gamla generationen alltså) och är väldigt nöjd.
Kompisen köpte Broil King som han är väldigt nöjd med och man kan ju lugnt säga att han fick mer för pengarna, rotiserie osv ingick:
https://www.grillkung.se/produkter/visa/gasolgrillar/broil-ki...

Jo har också läst det, men många envisas med o säga att kol ska smaka bättre Däremot kan jag köpa argument som att det kan vara roligare att hålla på med en kolgrill! Samt att de behöver mindre rengöring.

Tack för tipsen, ska kika lite om jag hittar några bra recensioner runt samma prisklass!

Vet du vad dom andra siffrorna i modellen är för nånting? Har förstått att första siffran är antal brännare. Men tänker vad skillnaden på 310, 320 och 330 är!?

Skrivet av archie:

https://www.grillvaruhuset.com/product-page/napoleon-rogue-36...

Ett tips, kan nog finnas andra leverantörer om du söker med. Napoleon gör ruggigt fina grillar. jag antar att du söker i prisklassen som en Weber Spirit II E310 ligger?

Japp stämmer, denna är ju lite mer i prisklass med E320. Men ska kika på den iaf! Tack för tipset!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Hade inte uppdaterat sidan på ett tag

Skrivet av Json_81:

Gick förbi den där Spirit-modellen på Maxi igår så passade på att känna lite på den.
Det är inte papperstunn plåt åtminstone, men jag hade gått upp till en Genesis eller motsvarande modell som är bättre byggd.

Btw, ett litet tips om gasolgrillar, åtminstone Weber. De säljs med 30mBar regulator, man kan byta till 50mBar för mer värme. Är något påhitt för svenska marknaden att ha lägre tryck.

Hmm ja många säger det, kan bli svårt o argumentera för det hos sambon, men skadar ju inte att försöka!
Tanken är annars att köpa en bra men relativt billig, bra grill nu, förhoppningsvis håller den bra 3-5 år, används den så mycket som jag sagt och tror så blir det en uppgradering senare. Men det är ju som samma anledning till varför jag inte köper en ÖoB grill att börja med, vill inte att kvalité ska få mig att tappa intresset. Hmm, tack för inputen iaf, ska tänka på det!

Skrivet av Holic:

Passa på att bli medlem på Krauta och köp på deras medlemsdagar, 20% rabatt på även webergrillarna Nu på onsdag, 27e.
Köpte en weber genesis ii e-310 gbs hos dem.

Ang olika grillar så hade ja en gasgrill för 700kr innan detta, den var ojämt varm och gick sönder efter en ses så fick slå till på rejälare grejer nu när vi dessutom flyttat till hus.

Tack för tipset! Krauta finns tyvärr inte i närheten av Östersund, men såg att det gick o få hemskickat mot en inte allt för farlig frakt med!
Hur ofta har dom medlemsdagar? Blir mest troligen inte förrän nästa månad, våren är sen här uppe

Kul att höra att det inte bara är inbillning att dom billiga grillarna är ojämna och dåliga ^^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Ja vet faktiskt inte, blev medlem hos dem nu i år. Men har redan fått 20% på valfri vara som ny medlem, sen kom 20% alla hjärtans dag, och nu 20% igen. Dom kastar det på en så ja hinner inte med
Ska dit på onsdag och köpa briketter och överdrag och lite tillbehör när det är 20% på allt

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

@Holic: Gött, kan ju hoppas dom fortfarande ger 20% till nya medlemmar!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Vet du vad dom andra siffrorna i modellen är för nånting? Har förstått att första siffran är antal brännare. Men tänker vad skillnaden på 310, 320 och 330 är!?

Vet inte om det alltid stämmer, men min gamla Genesis E-330 t ex har kokplatta på sidan och en "searstation" dvs en fjärde brännare mellan första och andra vanliga brännaren för att kunna bränna på extra till skillnad från motsvarande E-310 och
E-320 (kokplatta, men inte searstation). Ser ut att vara samma på de nya Spirit.

Skrivet av Purrfected:

Kul att höra att det inte bara är inbillning att dom billiga grillarna är ojämna och dåliga ^^

Sett billiga gasolgrillar som kämpar för att ens komma nära 200 grader så nog är det skillnad

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vet inte om det alltid stämmer, men min gamla Genesis E-330 t ex har kokplatta på sidan och en "searstation" dvs en fjärde brännare mellan första och andra vanliga brännaren för att kunna bränna på extra till skillnad från motsvarande E-310 och
E-320 (kokplatta, men inte searstation). Ser ut att vara samma på de nya Spirit.

Sett billiga gasolgrillar som kämpar för att ens komma nära 200 grader så nog är det skillnad

Ahh okej då är jag med!

Blev väldigt jobbigt nu o veta om man ska köpa en Genesis eller Spirit, blir en 310 iaf, får försöka lägga lite band på sig själv, börja med grunderna och sen om det som sagt fortfarande finns stort intresse om något år, köpa något värre.
Problemet om man köper en Genesis är att man kanske är nöjd och inte riktigt ser fördelen med att köpa en ny. Svårt det här!
Får googla lite o se om jag hittar någon som testat båda!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

I'm back!

Hittade denna rätt fort:
https://www.bbqdryrubs.com/weber-spirit-vs-genesis/

En av de sakerna jag noterade var att Spirit II E310 har de gamla brännarna, tydligen så har det varit lite problem med att värmen kan avta en aning mot slutet av brännarna.
Är det något ni som har "orginal" weber grillarna märkt av?

Annars känns det ju verkligen dumsnålt att inte köpa Genesis... Lite högre BTU/hr på Genesis, men tror Spirit skulle räcka, är ju värmespridningen som får mig o tveka nu
Ska jag upp i Genesis nivå kan jag ju även kika på Napoleon Rogue 365 SB bla!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Ahh okej då är jag med!

Blev väldigt jobbigt nu o veta om man ska köpa en Genesis eller Spirit, blir en 310 iaf, får försöka lägga lite band på sig själv, börja med grunderna och sen om det som sagt fortfarande finns stort intresse om något år, köpa något värre.
Problemet om man köper en Genesis är att man kanske är nöjd och inte riktigt ser fördelen med att köpa en ny. Svårt det här!
Får googla lite o se om jag hittar någon som testat båda!

Är väl bra om man är nöjd och inte behöver köpa en ny

Sear station (sizzle eller vad det nu heter för något allt hos andra tillverkare) är riktigt trevligt om du vill köra schyssta entrecoteskivor och liknande som bara ska ligga kort över riktigt hög värme, vanliga brännare räcker inte riktigt till för det. Utöver det är det väl mest yta som får en att vilja uppgradera men det bör inte vara något större problem med någon av de du tittar på.

Angående brännarna som du skrev i andra inlägget, mina går inte hela vägen till gallerkanten så det blir en liten bit utan direktvärme men aldrig sett det som ett problem, finns gott om yta över brännarna ändå. Om det är vad som menas?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Jag läste på en del inför mitt köp för ett par år sen. Vi har grillen på balkongen och därför var det bara de mindre modellerna jag tittar på. Enda skillnaden mot de större är väl dock i regel bara antalet brännare?

För mig landade det på en Broil King från deras Baron-serie. Den är riktigt tung och robust och har någon certifiering som gör att den kan förvara gasolen i sitt skåp istället för utanför. Den hade väldigt goda omdömen och om jag minns rätt upplevde jag att motsvarande Weber-grillar var omotiverat dyra i jämförelse.

Detaljer man kan titta på men möjligen inte bryr sig om:

  • Material på grillgallret: stål, gjutjärn eller med emaljerad non-stick-beläggning (i den prisordningen). Efter att ha skrubbat mina gjutjärnsgaller kan jag inte annat än undra hur mycket enklare det vore att göra rent non-stick-galler.

  • Formen på gallrets pinnar/stavar. Antingen brukar det vara triangulära eller cirkulära. Från min kolgrillartid vet jag att cirkulära/runda pinnar/stavar i gallret var vanligast, men på mitt gasolgrillsgaller nu är de triangulära. Svårt att säga huruvida stekytan påverkas, men det förändrar väl åtminstone rengöring - och där handlar det kanske mest om vilka hjälpmedel man har.

  • Maximal värme: min grill med tre brännare når enkelt >300 grader på 10 minuter. Det är skönt för att kunna försäkra sig om att allt är dött på gallret innan man börjar grilla Jag har bekanta med bl.a. Landmann Triton och klagar över att den inte blir ordentligt varm. Jag gissar att det har att göra med materialval och konstruktion. Min grill är 50% dyrare än Triton-modellen så jag antar att det kanske ligger något i det.

  • Lätt att göra rent: olika grillar har olika funktionre för att hjälpa till med rengöring. Testa plocka isär de olika komponenterna på en monterad grill i butik och se om du tycker det ser ut som att du kan komma åt i alla vrår och om det är enkelt att få grejerna på plats. Min grill har en bricka som samlar upp allt flytande klet som rinner ner och den kan man enkelt ta ut för att rensa. Det finns även droppskydd ovanpå brännarna, så att inte fett och saft landar rakt på lågorna. Vet inte huruvida det saknas på billigare modeller.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Har en sån här
https://www.pricerunner.se/pl/335-3044382/Grillar/Weber-Genes...

Varför det blev en sådan är bla för brännaren på sidan samt en extra brännare mellan vänster/ mittenbrännaren. Där får du till ordentlig direktverkande värme vid behov
Extrabännaren är mycket användbar om du bara vill grilla upp ett par burgare eller körv
Eller bara fixa till stekytan efter ett långkok på låg värme..

Prisvärdhet? Vet ej, men bra är den

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

[li]Material på grillgallret: stål, gjutjärn eller med emaljerad non-stick-beläggning (i den prisordningen). Efter att ha skrubbat mina gjutjärnsgaller kan jag inte annat än undra hur mycket enklare det vore att göra rent non-stick-galler. [/li]

Bränn på, borsta lite, klart?
Gjutjärnsgaller är förstås bra att smörja med lite matolja då och då för att skydda mot rost men annars upplever inte jag någon skillnad mot andra galler vad gäller rengöring.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Har en tidigare variant av Q3200, väldigt smidig. Dock bara 2 brännare.

Permalänk
Medlem

Bra tråd @Purrfected!

Jag är i ganska exakt i samma tankar som dig, jag som älskar pizza har tänkt att gå balls deep till sommaren när jag ska vara föräldledig, det är väl just värmen som verkar vara lite akilleshäl på de flesta jag kikat. GBS varianten lät ju faktiskt som en riktigt bra feature.

Visa signatur

| CPU: i7-8700 | GPU: Asus ROG Strix 2080S | RAM: 16GB 3000MHz DDR4 | Mobo: Gigabyte Aorus z370 | Storage: 512GB SSD | 2TB HDD | Chassi: Fractal Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotka:

GBS varianten lät ju faktiskt som en riktigt bra feature.

Reflektion om GBS, har det både på Genesis och en 57'a.
Det tillför egentligen ingenting, grytor osv går fint att bara ställa på gallret ändå, men det lilla gjutjärnsgallret är trevligt på 57'an, blir inte lika tungt som om hela gallret var gjutjärn och lätt att lägga undan när det inte behövs.

På Genesis däremot är det mest dåligt för min del, gallret är tvådelat och GBS-hålet är i mitten. Jag har gjutjärnsplattan man kan byta ut ena gallret mot men då får man ju ett halvt hål i gallret på andra sidan.
Verkar som de tänkt till på det på de nyare dock och har hålet på vänster sida.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Fördelen med senaste modellen av åtminstone Genesis II är att de har gått tillbaka till searstation, vilket befinner sig lägligt precis under GBS-området.

För att få smak av kolgrillat kan jag ju även tipsa om, utifall det inte redan påpekats, om att lägga in en smokerbox eller någon behållare med träbitar som låtits ligga i vatten ett tag. På så sätt kan du ju grilla på relativt låg indirekt värme med rök tills innertemperaturen i köttet är som önskat och sedan ta ut behållaren och köttet och brassa på för fullt vid searstation för att få ytan.

Edit: För att ge ett konkret exempel, Weber Genesis II EP-335 GBS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Reflektion om GBS, har det både på Genesis och en 57'a.
Det tillför egentligen ingenting, grytor osv går fint att bara ställa på gallret ändå, men det lilla gjutjärnsgallret är trevligt på 57'an, blir inte lika tungt som om hela gallret var gjutjärn och lätt att lägga undan när det inte behövs.

På Genesis däremot är det mest dåligt för min del, gallret är tvådelat och GBS-hålet är i mitten. Jag har gjutjärnsplattan man kan byta ut ena gallret mot men då får man ju ett halvt hål i gallret på andra sidan.
Verkar som de tänkt till på det på de nyare dock och har hålet på vänster sida.

Ja det har väl sina för och nackdelar, blev mest taggad när det fanns så smidiga tillbehör för GBS, men det är sant.. går väl exakt lika bra att bara lägga på gallret.

Visa signatur

| CPU: i7-8700 | GPU: Asus ROG Strix 2080S | RAM: 16GB 3000MHz DDR4 | Mobo: Gigabyte Aorus z370 | Storage: 512GB SSD | 2TB HDD | Chassi: Fractal Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotka:

Ja det har väl sina för och nackdelar, blev mest taggad när det fanns så smidiga tillbehör för GBS, men det är sant.. går väl exakt lika bra att bara lägga på gallret.

Mest fördelar men ville flika in att det inte så fantastiskt som weber vill få det att låta

Webers dutch oven är riktigt bra t ex, men jag hade inte köpt den för fullpris. Man kan hitta liknande grytor betydligt billigare men då passar de förmodligen inte i hålet ändå. Samma med de flesta andra prylarna, jag har rätt många av dem men det var mycket pga rea så köpte för halva priset.
Och på en gasolgrill är det bättre att ha ett helt gjutjärnsgaller än att använda det lilla GBS-gallret t ex för du lyfter inte bort det särskilt ofta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

I'm back!

Hittade denna rätt fort:
https://www.bbqdryrubs.com/weber-spirit-vs-genesis/

En av de sakerna jag noterade var att Spirit II E310 har de gamla brännarna, tydligen så har det varit lite problem med att värmen kan avta en aning mot slutet av brännarna.
Är det något ni som har "orginal" weber grillarna märkt av?

Annars känns det ju verkligen dumsnålt att inte köpa Genesis... Lite högre BTU/hr på Genesis, men tror Spirit skulle räcka, är ju värmespridningen som får mig o tveka nu
Ska jag upp i Genesis nivå kan jag ju även kika på Napoleon Rogue 365 SB bla!

Jag har aldrig tillagat pizza i en Spirit, vilket jag egentligen misstänker är begränsningen (åtminstone när du vill komma upp i bra höga temperaturer). Förutom brännarna i Spirit-serien så är det även annan konstruktion i själva lådan (vet ej hur mycket det skiljer) vilket kan leda till att man ändå inte skulle nå upp i högre temperaturer med nya brännarna pga förluster i och med inte samma värmeisolering. Med det sagt reflekterade jag inte att det skulle vara såå ojämnt i grillning. Det är klart att du kommer ha hot spots, är så i de flesta grillar utifrån både brännare och luftflödet inuti grillen. Sett rent praktiskt så har man ju också en skillnad på tjocklekar på köttbitar du grillar, och man kan ju kontra med det. Annars kan man även se till att ha antingen grilltemperaturprobar långt in och långt fram i grillen för att se skillnaden, eller köttprobar för o se hålla koll på dessa ställen.

Jag har grillat på Spirit I-serien, och det kanske har uppdaterats lite på lådfronten. För allmän grillning tror jag att en Spirit II 300-serie är stor nog och bra nog.

Å andra sidan sitter jag själv och sneglar på Genesis II-serien med searstation och sidobrännare. Tyvärr har jag lite hårdare restriktioner i vad jag kan/får ha i grill, så lär väl bli en elgrill a la Weber Pulse.

Permalänk
Medlem

Usch det blev jobbigt.
Farsans kollega tipsade mig om Bluegaz Z1.
Undersökte den lite och såg först bra ut, många tester som gett den bra resultat, men enligt vissa omdömen på prisjakt bla ska den ha 250 grader som max värme och ska ta "lång tid" att ta sig dit. Det utelämnar dessutom en del typer av grillning.
Kikade dessa tester:
https://www.smarto.se/hem-tradgard/grillar/basta-gasolgrillar...
https://www.bäst-i-test.se/gasolgrill
https://testat.nu/gasolgrill/#sektion1

Vill ju ha så mycket grill för pengarna som möjligt.
Tror jag kommit fram till en Broil King Baron eller en Weber Genesis II. Budget ca 8k (efter rabatter).

Spontant så är det nog dessa jag funderar på nu iaf, vissa säger att BK har bättre kvalité sen Weber blev kinesiska. Andra säger att Weber är bättre.
Synd att NetOnNet inte har dom så man kan känna o klämma lite.

Med tanke på att många verkar nöjda med sitt val, så känns det dock som man kommer bli nöjd med det man väljer.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv

Vi köpte en Charcoal BBC classic på rusta för 300kr med rabatt.
Avställningsytor och grillar som en gud.

Behöver inte se bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Vill ju ha så mycket grill för pengarna som möjligt.
Tror jag kommit fram till en Broil King Baron eller en Weber Genesis II. Budget ca 8k (efter rabatter).

Spontant så är det nog dessa jag funderar på nu iaf, vissa säger att BK har bättre kvalité sen Weber blev kinesiska. Andra säger att Weber är bättre.
Synd att NetOnNet inte har dom så man kan känna o klämma lite.

Med tanke på att många verkar nöjda med sitt val, så känns det dock som man kommer bli nöjd med det man väljer.

Folk kommer alltid säga att det de själva använder är bättre, om inte annat för att intala sig själva det

Bland de märkena och i den prisklassen tror jag det är svårt att göra ett dåligt köp. Jag säger som jag gjorde tidigare: kläm och känn på grejerna för att se vilken du tycker är skönast och verkar mest lättanvänd Titta på smådetaljer som skiljer sig. Hur ser stödet för termometrar ut? Finns det extra bra förvaringsytor på en modell? Hur lätt är de att göra rent? Är det någon som är lättare för en nybörjare att använda? Finns det något särskilt stöd för röklåda? Är det någon som är lättare att flytta på, om det behövs? Är det någon som stödjer roterande grillspett (för helgrillad kyckling)?

Jag som har ont om utrymme behövde bry mig om hur pass tätt sidoborden fäller in och hur mycket djup locket tar i anspråk när man öppnar och stänger det. Det är väl inte ett lika stort problem för dig, men om valet står mellan en grill som inte kan fälla ner sidoborden och en som kan, kanske det ändå är skönt att kunna fälla ner dem när det är dags att vinterförvara den. Ska den stå ute hela året behöver du kanske en passande täckfilt. Finns det en passande i grillens exakta storlek eller kommer det bli ett stort segel till presenning du lägger över? Kolla priser på respektive tillverkares kringutrustning och tillbehör och se om det är någon som tar överpriser. Jag har en uppfattning i bakhuvudet om att Weber är svindyra på sin kringutrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Folk kommer alltid säga att det de själva använder är bättre, om inte annat för att intala sig själva det

Bland de märkena och i den prisklassen tror jag det är svårt att göra ett dåligt köp. Jag säger som jag gjorde tidigare: kläm och känn på grejerna för att se vilken du tycker är skönast och verkar mest lättanvänd Titta på smådetaljer som skiljer sig. Hur ser stödet för termometrar ut? Finns det extra bra förvaringsytor på en modell? Hur lätt är de att göra rent? Är det någon som är lättare för en nybörjare att använda? Finns det något särskilt stöd för röklåda? Är det någon som är lättare att flytta på, om det behövs? Är det någon som stödjer roterande grillspett (för helgrillad kyckling)?

Jag som har ont om utrymme behövde bry mig om hur pass tätt sidoborden fäller in och hur mycket djup locket tar i anspråk när man öppnar och stänger det. Det är väl inte ett lika stort problem för dig, men om valet står mellan en grill som inte kan fälla ner sidoborden och en som kan, kanske det ändå är skönt att kunna fälla ner dem när det är dags att vinterförvara den. Ska den stå ute hela året behöver du kanske en passande täckfilt. Finns det en passande i grillens exakta storlek eller kommer det bli ett stort segel till presenning du lägger över? Kolla priser på respektive tillverkares kringutrustning och tillbehör och se om det är någon som tar överpriser. Jag har en uppfattning i bakhuvudet om att Weber är svindyra på sin kringutrustning.

Jo så är det nog!

Hade gärna gjort det, men vad jag vet så är det bara NetOnNet runt mig som säljer dom, antar jag får ta mig en tur till Elgiganten, Maxi osv och kika om de har något som inte ligger online!
Tar ju gärna fler funktionaliteter. Men gärna utan att det går ut över tex uppvärmingshastighet, 10 eller 15 miunter kanske inte verkar vara så mycket för en vanlig. Men vill man kunna starta maten 17:15 när man kommer hem och ha den klar innan sonen på 3½ svälter (enligt honom iaf), så är det stor skillnad! ^^

Jo det stämmer, nu måste man ju inte köpa Webers egen kringutrustning, men jag förstår vad du menar! Sånt känns personligen för mig sekundärt och vill egentligen bara att man inte ska ha någon begränsning i grillningen, att det ska gå fort när det behövs och att de är lätta att rengöra ^^

Men det är bra tips! Ska absolut fundera lite mer på dom!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Nu vet jag inte vilket märke du åsyftade, men Weber säljs väl lite överallt tror jag och Broil King är Bauhaus lilla älskling - så om du har en sån butik kan du se en massa Broil Kings där.

Angående tid så står det i manualen för min Broil King Baron 320 att man ska förvärma grillen på medium-hög nivå i tio minuter innan varje grillning. Jag brukar göra det på max och då är den riktigt varm.

Angående temperaturer så nämner manualen själv att du når 320-340 grader vid gallret med de brännarna på max. Kan vara bra som referens om du hade läst andra värden på andra grillar De ger dock ingen tidsangivelse för det. Tror faktiskt jag nått 350 enligt lockets egen termometer, men då har jag kört kanske 20 minuter på max.