I fallet som tas upp ovan, krävs det "två idioter" för att skapa en olycka. Jag säger inte att någon är en idiot, det var ingen olycka, denna gången. Men jag är själv både bilist och cyklist. Funderar på att sälja min cykel av rädsla för att skada mig. Förra året krockade jag två gånger. Båda gångerna var det bil från bakom väjningsplikt skyllt som inte väjde. Båda gångerna var jag lite för "styv i korken" och bara antog att bilisten skulle stanna enligt reglerna.
Det kanske var bilistens fel, men det var jag som cyklist som fick ont! Bilistens försäkring går i båda fallen in och täcker, båda bilisterna blev av med bonusar och skadefria år. = Dyrare försäkrings premie i framtiden!
Den krassa sanningen är att våra beslutsfattare i flera decennier har gjort allt de kan för att jävlas med oss bilister. Det är väldigt mycket onödigt lidande i trafiken, folk lägger år av sitt liv på att sitta o köa i trafiken ToR jobbet. Vi är uppskruvade bakom ratten, vi har bråttom, en del tränger sig och strör salt i öppna sår, så vi håller ännu kortare avstånd, ökar farten, tvärnitar. Det kostar samhället oändligt mycket pengar i form av skrotade fordon, skadade människor och framför allt bortslösad tid.
Till mixen har de nu bestämt att vi skall börja cykla till jobbet istället. Miljö-nissarna har ju varit nere på kontinenten och tagit lärdom.
De har sett hur mycket folk cyklar. De bara missade ett par små detaljer som skiljer Sverige från tex Holland och Belgien.
Avståndet och temperaturen på vintern!
EDIT: Sedan såg de bara alla de som cyklade. De såg inte dem som inte kunde cykla. Gamla o sjuka. Så nu skall "alle man ur huse" och cykla i Sverige, unga o friska, gamla som sjuka. Får fridolin bestämma (34 år och frisk) skall vi till och med hyra last cykel när vi skall ut o storhandla. Inga problem när man är 34 år, ung och frisk! (Klarar man det som 34åring, klarar man det dubbelt så bra som 68åring? )
Där det förr var trefiligt, har man numera tagit en fil i anspråk för bussar och en för cyklister. Kvar är en tredje del av vägen för bilisterna. När kön blir tillräckligt lång, når den närmsta bakomvarande korsning och pluggar igen den. Kalabaliken är ett faktum, precis vad miljö-nissarna strävade efter, 100'000bilar som står och går på tomgång, fyra timmar på morgonen och fyra timmar på eftermiddagen. Mycket miljövänligt!
Sedan toppar man av det hela med snåriga regler för vad som gäller. När man som bilist närmar sig en överfart, gäller det att snabbt som en superdator lista ut om cyklisten har företräde eller ej?
Om vi skall få det bättre måste man förenkla, inte försvåra!
Snårigheten kostar cyklisters hälsa och liv, och miljö-nissarna vill att flera skall ge sig ut och riskera sina liv?
Normalt har en gång/cykelbana som går parallellt med huvudled, samma status som huvudleden, dvs om en bil skall svänga av huvudleden och måste korsa gång/cykelbanan, har bilen väjningsplikt både till och från huvudleden. (Det var två sådana ställen jag krockade förra året.)
Normalt gäller att man väjer för den som är inne i en cirkulations plats och skall köra ut. Skall man då jämföra cykelbanan som en del av cirkulations platsen? (Där "inne" har företräde?) Då cykeln har företräde. Då är det viktigt att cykelöverfarten är tillräckligt nära cirkulationsplatsen så att bilisten kan tolka det så. Flyttar man bort cykelöverfarten längre bort, kanske det är säkrare i cirkulationsplatsen, men skapar förvirring där överfarten är. Bilisten tolkar det inte längre som en del av cirkulations platsen och skall nu väja för korsande trafik?
Att bara sätta upp en skyllt, förvillande lik en annan och tro att problemet är löst, är också dumt-i-huvet!
I en stökig korsning, med mycket trafik har en bilist hundratals saker att hålla ögonen på, att i det läget byta ut gubben mot en cykel på en skyllt, är lite för otydligt när människors hälsa står på spel.
Bilisten skulle definitivt inte ha gasat "det där lilla extra" och ingen av parterna skulle ha tänt till och höjt rösten! Folk som tar det där extra steget och börjar gapa o skrika är farliga! Var skall det sluta? I en del fall har det slutat med den ena död och den andra i fängelse! För en skärmytsling i trafiken?
Ta det lite lugnt!