Är det nödvändigt med ESD-påse i ett hårddiskfodral?

Permalänk

Är det nödvändigt med ESD-påse i ett hårddiskfodral?

Jag har länge letat efter något bra fodral när man ska bära med sig både 3.5" hdd liksom 2.5" hdd och i synnerhet när man ska posta diskar för att skydda dom under transporten. Hittade de här fodralen som både är bra för att skydda hdd och om inte annat vid ren (lång)förvaring och funkar perfekt när man ska posta den. Ser faktiskt väldigt snyggt ut i bokhyllan eller på datorhyllan. Dessutom skickar de med antistatisk ESD-påse vilket är bra. Men min fråga är - är det nödvändigt att använda ESD-påsen vid långförvaring eller när man skickar hårddiskar? Vad kan hända om man skippar ESD-påsen?

http://deltaco.elektronikfreak.com/

Här kommer några bilder till den som är nyfiken.

Permalänk
Medlem

Om lådan inte nu skulle vara gjord av ett elektriskt ledande material så är ju ESD påse väldigt önskvärt..

Det står inget om ESD märkt i plasten på lådan ?

Annars är ju plastlådor benägna att laddas upp vid friktion och bli statiska...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det är vid ipackning och urpackning ESD-påsen kan göra nytta, vid långförvaringen i sig not so much.

Du känner kanske nån som har 3d-skrivare om du inte har själv? Thingiverse lär vara fullproppat med diverse liknande fodral, och det finns konduktivt filament att köpa. Hade nog siktat på nåt sånt om jag ville ha en överdrivet säker lösning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!