Permalänk

Ryzen 5 2600 eller ryzen 1700

Jag har sån stor beslut ångest!! Jag ska uppgradera min CPU men vet inte vilken av Ryzen 5 2600 eller ryzen 1700 jag ska ha.

Det jag ska göra är att ha 2-3 skärmar igång samtidigt och spela alla möjliga spel som cs, overwatch, gta, battelfield och så vidare och ska få ibland även streama och vill då att streamen ska flyta på och att den ska se bra ut och helst då över 60 fps. Spelen som jag ska streama är Fortnite, cs, overwatch och liknande spel

Era åsikter uppskattas. (Ryzen 7 2700 är inget allternativ på grund av min budget)

Permalänk
Medlem

Skulle vänta lite till och spara till 3000-serien släpps, men har du bråttom så skulle jag ta 2700.

Permalänk
Skrivet av monoleg:

Skulle vänta lite till och spara till 3000-serien släpps, men har du bråttom så skulle jag ta 2700.

Ursäkta! Fick lite andra planer men vad är dina åsikter mellan ryzen 7 1700 eller ryzen 5 2600

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isak sundström:

Ursäkta! Fick lite andra planer men vad är dina åsikter mellan ryzen 7 1700 eller ryzen 5 2600

Skickades från m.sweclockers.com

2600 alla dagar. Sen uppgradera till 3000-serien ofc :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

2600 alla dagar. Sen uppgradera till 3000-serien ofc :]

Håller med, 1700 ser jag inte ens som ett alternativ utan skulle stå mellan 2600 och 2600x men då tycker jag du ska köpa 2600 med en bättre kylare till och överklocka den.

Permalänk

Tack för tipsen hörni!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Isak sundström: Min fråga är snarare till dig, vad har du för CPU idag och måste du verkligen uppgradera den just nu när en ny lansering förhoppningsvis inte är långt borta? Att spendera pengar på en 2600 eller 1700 idag känns som bortkastade pengar då en ny generation snart kommer ut. Både då priserna på de äldre generationerna rimligtvis lär sjunka samt att de nya, som spås vara riktigt bra, då kanske hamnar i en prisklass som du har råd med och då får det senaste.

Köper du idag så blir det kanske svårt att sälja av det gamla sen utan att förlora en del pengar mer än "vanligt" så frågan är igen, måste du uppgradera idag? Om du kan överleva till 3000-serien släpps så skulle jag råda dig att vänta några månader och se.

Permalänk

Men skulle ni berätta vad det som är fel med ryzen 7 1700? Förstår ju att gen 2 är starkare en gen 1 men vad är det som skiljer som ni känner av

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isak sundström:

Men skulle ni berätta vad det som är fel med ryzen 7 1700? Förstår ju att gen 2 är starkare en gen 1 men vad är det som skiljer som ni känner av

Skickades från m.sweclockers.com

1700 har 2 kärnor extra eller 4 trådar extra men frågan är hur mycket det skiljer på det du ska göra. 2600 klockar högre och har andra små optimeringar.
skulle kolla olika tester om jag vore du.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att vänta till 3000-serien så bör du göra det.

Permalänk
Medlem

Har läst att de senare batchen av Ryzen gen 1 är lättare att överklocka.

Var i samma sits, valde tillslut 1700 och lyckas nå 4ghz med 1.34v och LLC medium på en b350-f bräda. Inga konstigheter.

Blir dock X570 när 3000 släpps..

Min röst: 1700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isak sundström:

Men skulle ni berätta vad det som är fel med ryzen 7 1700? Förstår ju att gen 2 är starkare en gen 1 men vad är det som skiljer som ni känner av

Skickades från m.sweclockers.com

Titta på denna:
https://www.youtube.com/watch?v=6h0WD3a5Aeo

TL;DR
Marginell skillnad till fördel mot 2600. Med marginell-till ingen skillnad i dagens spel, ser framtiden ljusare ut för 8c/16t.

Permalänk
Medlem

Precis... Vänta 2-3 veckor eller vad det nu kan vara kvar. Det är inte osannolikt att Ryzen 3-serien av nästan gen Ryzen kommer slå båda ovanstående i singeltråd-prestanda... Hur kul är det att köpa en cpu för 2000:- idag som ser sig slagen av en för en tusenlapp om 3 veckor? För att inte tala om vad man kommer få för 2000-3000 spänn om en månda? x)
Nu gissar jag lite hejvilt, men med tanke på hur länge de flesta väntat på något nytt i cpu världen så är det verkligen bortkastat att köpa något just nu.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Precis... Vänta 2-3 veckor eller vad det nu kan vara kvar. Det är inte osannolikt att Ryzen 3-serien av nästan gen Ryzen kommer slå båda ovanstående i singeltråd-prestanda... Hur kul är det att köpa en cpu för 2000:- idag som ser sig slagen av en för en tusenlapp om 3 veckor? För att inte tala om vad man kommer få för 2000-3000 spänn om en månda? x)
Nu gissar jag lite hejvilt, men med tanke på hur länge de flesta väntat på något nytt i cpu världen så är det verkligen bortkastat att köpa något just nu.

Tror du alltså att en CPU för tusen spänn kommer slå en 2600 I nästa generation? Är du full idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.