Phanteks lanserar prisvärd fläktkontroller med både PWM- och spänningsreglering

Permalänk
Melding Plague

Phanteks lanserar prisvärd fläktkontroller med både PWM- och spänningsreglering

Phanteks introducerar Universal Fan Controller, en fläktkontroller som kan används både för fläktar med PWM-signal samt spänningsreglerad sådan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske värd att skaffa bara så man slipper Asus mjukvara. Frågan är om kabeln till "fjärren" räcker från chassit (på golvet) upp till skrivbordet.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Betydligt billigare än jag trodde den skulle vara. Nu har jag mATX-chassi så inte så många fläktar men ändå lite lockande ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Kanske värd att skaffa bara så man slipper Asus mjukvara. Frågan är om kabeln till "fjärren" räcker från chassit (på golvet) upp till skrivbordet.

Skulle gissa på att den är ca 1 meter lång, så det bör nog gå.
Enheten är 10 cm lång och det är 7x loopar i kabeln på bilden, och uppskattar man förhållandet mellan enheten och fjärrkontrollskabeln på bilden så är den rullad ca 7 cm lång, det vill säga 7 cm * 7 loopar * 2 (för en loop är ju två längder) = 98 cm.

Det finns dock en massiv nackdel med dessa "kontroller", man kan inte styra fläktarna individuellt, samt att man inte har någon kontroll på om någon fläkt stannar (mer än CPU fläkten då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Kanske värd att skaffa bara så man slipper Asus mjukvara. Frågan är om kabeln till "fjärren" räcker från chassit (på golvet) upp till skrivbordet.

Varför kör du inte t.ex. Argus monitor? Du kan styra alla fläktar manuellt, sätta upp kurvor, sätta efter olika temps (gpu, cpu etc) och du behöver dessutom inte extern hårdvara.

Ni som använder dessa externa kontroller, vad är bättre kontra mjukvara som Argus monitor?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kan man styra den via mjukvara som med Corsair Commander Pro?

Permalänk
Medlem

40% lät ju väldigt högt!
Hade varit trevligare om det fanns ett läge där alla fläktar hölls på lägsta möjliga hastighet utan att stanna. Sedan en trimpot på det så man steglös kan reglera uppåt. Men antar att priset hade varit ett annat då.

Permalänk
Medlem

Interesting. Sambon sitter fortfarande på ett Asus Z87-A där lägsta hastigheten för PWM-fläktar är 60% av någon korkad anledning, så ML140-fläktarna jag köpte gick inte att använda då de förde ett jävla liv. Det här kanske skulle vara en lösning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yugurt:

40% lät ju väldigt högt!
Hade varit trevligare om det fanns ett läge där alla fläktar hölls på lägsta möjliga hastighet utan att stanna. Sedan en trimpot på det så man steglös kan reglera uppåt. Men antar att priset hade varit ett annat då.

Exakt, 40% är inget bra..25% då är det acceptabelt.

15-20% är ett direktköp

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Interesting. Sambons sitter fortfarande på ett Asus Z87-A där lägsta hastigheten för PWM-fläktar är 60% av någon korkad anledning, så ML140-fläktarna jag köpte gick inte att använda då de förde ett jävla liv. Det här kanske skulle vara en lösning.

Eller helt enkelt ladda ner en mjukvara, e.g. Argus monitor, och ställa fläktarna som du själv vill utan att köpa en ny pryl.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Så förstår jag det rätt att detta är något man använder för att manuellt justera sina fläktar via en liten kontrollenhet som kan dras till utsidan på chassit? Om ja är detta en produkt för mig och gör att jag slipper öppna MSI Command Center, manuellt dra upp alla fyra fläktarna till den hastighet jag behöver och sen göra om samma procedur när jag slutar spela just ett sådant spel som kräver lite extra kräm.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Interesting. Sambons sitter fortfarande på ett Asus Z87-A där lägsta hastigheten för PWM-fläktar är 60% av någon korkad anledning, så ML140-fläktarna jag köpte gick inte att använda då de förde ett jävla liv. Det här kanske skulle vara en lösning.

Förstår inte Asus tankegång här. Samma problem finns på helt nya kort från Asus.
Varför erbjuda valfrihet och sedan rycka bort den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Så förstår jag det rätt att detta är något man använder för att manuellt justera sina fläktar via en liten kontrollenhet som kan dras till utsidan på chassit? Om ja är detta en produkt för mig och gör att jag slipper öppna MSI Command Center, manuellt dra upp alla fyra fläktarna till den hastighet jag behöver och sen göra om samma procedur när jag slutar spela just ett sådant spel som kräver lite extra kräm.

Varför inte göra kurvor i din mjukvara som passar, så behöver du inte göra någonting manuellt (i datorn eller utanför)?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Så förstår jag det rätt att detta är något man använder för att manuellt justera sina fläktar via en liten kontrollenhet som kan dras till utsidan på chassit? Om ja är detta en produkt för mig och gör att jag slipper öppna MSI Command Center, manuellt dra upp alla fyra fläktarna till den hastighet jag behöver och sen göra om samma procedur när jag slutar spela just ett sådant spel som kräver lite extra kräm.

Jo, det skall kunna "styras" med en knapptryckning.
MEN, har du ett väl inställt system för styrningen av fläktarna i kylningen/chassit så behöver du aldrig göra detta. Utan att fläktarnas hastighet styrs automatiskt beroende på vad som krävs för att hålla vissa "max" temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Varför inte göra kurvor i din mjukvara som passar, så behöver du inte göra någonting manuellt (i datorn eller utanför)?

Skrivet av loefet:

Jo, det skall kunna "styras" med en knapptryckning.
MEN, har du ett väl inställt system för styrningen av fläktarna i kylningen/chassit så behöver du aldrig göra detta. Utan att fläktarnas hastighet styrs automatiskt beroende på vad som krävs för att hålla vissa "max" temperaturer.

Kan säga att jag hade varit helnöjd med en knapp Idag går mina fläktar på 50% som default vilket är knäpptyst. Hade jag haft en knapp för 75% hade det vart perfekt. Och kanske även en för 100% under varma sommardagar.

Jag har testat "automatiska" fläktkurvor för CPU men det fungerar dåligt med tanke på att CPU temp går upp och ner väldigt mycket vilket bara får fläktarna att snurra upp och ner hela tiden. Sen är CPU temp och GPU temp vitt skilda saker pga att CPU load sällan går ihop med GPU load. Eventuellt hade det fungerat bättre med en fläktkurva som anpassar sig efter GPU temp men mitt moderkort stödjer inte detta.

Har ni något tips så är jag öppen för förslag men nämn bara inte SpeedFan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har testat "automatiska" fläktkurvor för CPU men det fungerar dåligt med tanke på att CPU temp går upp och ner väldigt mycket vilket bara får fläktarna att snurra upp och ner hela tiden. Sen är CPU temp och GPU temp vitt skilda saker pga att CPU load sällan går ihop med GPU load. Eventuellt hade det fungerat bättre med en fläktkurva som anpassar sig efter GPU temp men mitt moderkort stödjer inte detta.

Har ni något tips så är jag öppen för förslag men nämn bara inte SpeedFan.

Du kan välja t.ex. Medeltempen på cpun över 1-30 sekunder (har jag för mig) så fläktarna inte revar upp och ner i Argus monitor. Du kan även välja om de skall gå efter cpu, gpu, eller båda tillsammans. Jag är väldigt ljudkänslig för fläktar och har lyckats lösa det, så det skall du nog också kunna göra. Ladda ner Argus och pröva om du kan få det som du vill.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Förstår inte Asus tankegång här. Samma problem finns på helt nya kort från Asus.
Varför erbjuda valfrihet och sedan rycka bort den.

Håller med. Deras något dyrare modeller verkar ha mycket mer flexibilitet - på mitt Prime X370 Pro kan jag sätta nästan vilka värden jag vill. Det känns som en artificiell begränsning på billigare brädor.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Så det här är som Phanteks befintliga pwm-hubb fast med knappar också för dem som inte vill/kan styra från moderkortet? Kostar till och med samma. Låter ju inte som någon stor nyhet imo. Eller har jag missat något väsentligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Du kan välja t.ex. Medeltempen på cpun över 1-30 sekunder (har jag för mig) så fläktarna inte revar upp och ner i Argus monitor. Du kan även välja om de skall gå efter cpu, gpu, eller båda tillsammans. Jag är väldigt ljudkänslig för fläktar och har lyckats lösa det, så det skall du nog också kunna göra. Ladda ner Argus och pröva om du kan få det som du vill.

Bäst av allt hade ju varit att bara ha allt i UEFI men har ett äldre moderkort så jag förstår att det inte går. Ska kika på Argus, tack för tipset.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

..."automatiska" fläktkurvor ... fungerar dåligt med tanke på att CPU temp går upp och ner väldigt mycket vilket bara får fläktarna att snurra upp och ner hela tiden. ...

Tricket är att ha en ganska linjär fläktkurva så att temperaturen och fläkthastigheten hålls nere.
* Om du anser att 50% är "tyst" kan du ha det som lägsta nivå.
* Tror/vet du att 75% räcker för att hålla temperaturen acceptabel vid full belastning under längre tid kan du ha det som näst sista nivå på kurvan, vid 80-90 grader. (Därefter upp till 100%.)
* Låt fläktkurvan gå i så rak linje som möjligt från 50% vid 35 grader upp till punkten för 75%.

Effekten blir att vid kortvarig belastning av CPU hinner temperaturen inte gå upp så långt, eftersom varje temperaturökning möts av ökad kylning. När processorn avlastas minskar kylningen och fläkten går inte ner i fart särskilt fort heller. Fläkten kommer oftast att ligga under 60%.

Permalänk
Medlem

Nåt som vore jäkligt najs på den här fronten vore hårdvara man kunde kasta in mellan fläktkontakterna och fläktarna, koppa upp med USB, och styra med nån programvara utan skinnat "gamergränssnitt" i svart och rött, som kostade några få kilobytes avtryck i minnet, som det borde vara, och gav möjlighet att bygga avancerade fläktprofiler.

Hade verkligen varit ett bra komplement till moderkortstillverkarnas implementationer med bloatad skitprogramvara, som de konsekvent tycks göra fel med, år ut och år in, tills de mot förmodan lär sig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Håller med. Deras något dyrare modeller verkar ha mycket mer flexibilitet - på mitt Prime X370 Pro kan jag sätta nästan vilka värden jag vill. Det känns som en artificiell begränsning på billigare brädor.

Ja verkligen. På mit B450 Rog så kan jag inte inte kontrollera fläktarna fullt ut utan att installera AI suite 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nåt som vore jäkligt najs på den här fronten vore hårdvara man kunde kasta in mellan fläktkontakterna och fläktarna, koppa upp med USB, och styra med nån programvara utan skinnat "gamergränssnitt" i svart och rött, som kostade några få kilobytes avtryck i minnet, som det borde vara, och gav möjlighet att bygga avancerade fläktprofiler.

Hade verkligen varit ett bra komplement till moderkortstillverkarnas implementationer med bloatad skitprogramvara, som de konsekvent tycks göra fel med, år ut och år in, tills de mot förmodan lär sig.

Du kan ju styra med programvara som du beskriver utan någon hårdvara.

Dock inga profiler ännu i Argus, skall dock komma har utvecklarna sagt när jag frågade om det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Eller helt enkelt ladda ner en mjukvara, e.g. Argus monitor, och ställa fläktarna som du själv vill utan att köpa en ny pryl.

Måste testas, så slipper man gå in i BIOS och ändra om man ska göra något tungt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Varför inte steglös ändring?
Jag är livrädd att mina Zalman Fan Mate 2 ska gå sönder, inte sett något liknande