Är det *alltid* lagligt att köra enligt hastighetsbegränsningen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Scenario 3
Första bilen håller 24.

Jag skulle tro att I de flesta fallen detta händer så är minst 1 av bakomliggande bilförare redan irriterade och antingen helt enkelt kokar eller planerar hur han möjligt kan komma förbi den där bilen som bromsar ner trafikflödet.

Anser att risken här är betydligt högre än i övriga scenarion, en eller flera uppskattas vara irriterande, undra hur länge detta kommer pågå och planerar ev att ta en annan väg för att slippa undan situationen. Fokus ligger allt mindre på övriga trafikanter och fotgängare.

Flera skriver redan något i stil med att man bör isåfall ta bort folk som blir irriterade och inte de som irriterar.

Fungerar den logiken i övrigt?
Finns flera exempel men kan ta ett riktigt standard.

Är det säkrare för två bilar att ligga bredvid varandra i olika filer i exakt 110 km/h för det är det lagen säger? Man bör ju enligt lagens ögon inte överhuvudtaget köra om om de andra trafikanterna ändå också håller 110.

Eller är det säkrare att fokusera på sig själv, se till att man ej blockerar andra människor och låta dem bryta lagen om de så valt? Om de har en bra eller dålig anledning är ju inte riktig upp till andra trafikanter att döma ändå.

Det du försöker antyda här är att den framförvarande bilen som kör "för långsamt" aktivt går in för att försöka blockera andra bililster, exempelvis genom att köra snabbare vid omkörningsmöjlighet. Men det är också ett idiotbeteende och det är inte det som jag skriver om i mina inlägg. En sådan person är heller inte i balans.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara väglag/sikt/trafik som spelar in hur som helst, med släpvagn (eller husvagn) får du t.ex. inte köra mer än 80 km/h även på 120 km/h-väg. Samma hastighetsgräns har ju tunga lastbilar, och utan släp på motorväg eller motortrafikled 90 km/h. Buss får färdas i 90 km/h eller 100 km/h, o.s.v. De som inte kör fordon/fordonskombination med hastighetsbegränsning måste såklart anpassa sin körning efter medtrafikanterna som så gör. Alla fordon under 3,5 ton kan inte köra i 120 km/h för den delen och på en 100 km/h-väg (mötesfri landsväg) så är ju traktorer som inte får köra mer än 40 km/h tillåtna.

Permalänk
Avstängd

Jag blir också irriterad på förare som kör onödigt långsamt, men det är inte mycket att göra åt. Så länge de inte kör extremt långsamt så gör de inget fel egentligen. Däremot folk som ligger tio-tjugo under i vänsterfilen när det finns plats i högerfilen, de borde lära sig att de inte är ensamma på vägen. Som tur är har polisen samma åsikt, jag har sett flera sådana bli stoppade. Tyvärr lär de inte bli av med körkortet för det men de kanske får en tankeställare i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Läs inlägget innan ditt, och speciellt meningen;
"Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt."

Jodå men det är en bedömningsfråga och jan bara befömas ut efter en olycka

Permalänk
Sötast
Skrivet av videopac:

Det du försöker antyda här är att den framförvarande bilen som kör "för långsamt" aktivt går in för att försöka blockera andra bililster, exempelvis genom att köra snabbare vid omkörningsmöjlighet. Men det är också ett idiotbeteende och det är inte det som jag skriver om i mina inlägg. En sådan person är heller inte i balans.

Nej, det var ett alldeles för långt inlägg från mig för att antyda något litet som passade just dig

Men visst, kan hålla med om det du skrev precis här, det är ett idiotbeteende. Men i övrigt så nej.

Jag anser att alla som ligger under hastigheten blockerar bakomvarande om det inte finns en legit anledning att göra så. Oavsett om det var uppsåt eller ej.

Är det så att du håller 24 för att du knappt kan se, har höga reaktionstider, är för gammal, är för dum, eller det som mest troligt är det vanligaste. Är för rädd för att egentligen få sitta bakom en ratt. Då finns det taxi buss eller andra medel för att resa.

Jag har bekanta som vägrar köra in i en storstad för att det är för läskigt, med för många filer och för många bilar och folk runtomkring.
En sådan person bör i min mening inte bemanna någon form av fordon då personen inte har det som krävs för att köra ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Hur det påverkar folk som har koll på läget? Ja, du, det beror ju på personligheten hos den som kommer ifatt den som de uppfattar sniglar på. Stressa eller agera förståndigt, det är vad den som kommer ifatt har att välja på. Det är inte svårt! Sedan att vissa personligheter inte klarar av att ligga i 85 på 90-väg är ju bara att beklaga, men de kan ju då i alla fall tänka så långt att de lugnar ner sig till dess de kan göra en säker omkörning. Inte ligga dikt an framförvarande bil och kanske även blinka med helljuset för att stressa den föraren till att endera öka sin hastighet eller eventuellt köra ut på vägrenen (och det kan vara väl så farligt, både för bilisten om vägkanten är svag eller en eventuell cyklist som dyker upp efter ett krön).

Man skall som förare inte behöva ha sin hastighetsmätare uppmätt mot en GPS och sedan ha ett "ansvar" att lägga till så att jag kör i 95 enligt min hastighetsmätare på en 90-väg... bara för att en bakomvarande bilist blir uppretad för att denne har mätt upp sin mätare och tror att man måste hålla MINST 90 på 90-väg... helst lite mer.

Det är jättebra grejer det du skriver, dock fungerar det inte så verkligheten. Vilket du säkert vet om.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

till alla som snackar om att köra lite för fort

"... risken för och följden av olyckor ökar oproportionerligt även vid små hastighetsökningar. Här är ett exempel:
Om du kör 20 km/h ”fortare” på landsvägarna, där så är tekniskt möjligt, kanske du lyckas höja din medelhastighet över en sträcka med ca 10 km/h. Du tjänar då ungefär 4 sekunder per kilometer. Om du är sent ute så är du nog oftast mera försenad än ”4 s/km”?

Om medelhastigheten på en landsväg höjs med 10 km/h ökar risken för trafikolyckor med 25% och risken att dödas med 50%! Jo, det spelar mycket större roll än vad man tycker sig kunna utläsa av siffrorna! Så här är det: I 90 km/h är stoppsträckan på torr asfalt ca 65 meter, i 100 km/h är den 78 meter! När du förbrukat stoppsträckan för 90 har du faktiskt fortfarande 50 km/h om du höll 100 när du började bromsa! Skillnaden mellan 90 och 100 kan i den situationen alltså vara 50 km/h!" - NTF

Permalänk
Medlem

Man kan faktiskt bli stoppad även om man håller skyltad hastighet. Läste om följande på ett bilforum för ett antal år sedan.

En bilägare hade en kraftigt ombyggd bil. Sänkt, lättad, R-däck o.s.v. Kort sagt grymt bra väghållning. En gång när han var ute och körde på en 70 väg så började en polisbil följa efter honom, de tyckte väl att bilen såg ”intressant” ut. Då kom han fram till en rondell och tänkte djävlas lite med polisen, så han fortsatte genom rondellen i 70 km/h helt utan däckskrik eller andra problem. Men för polisen bakom, som inte uppmärksammat att det kom fram till en rondell, gick det inte fullt så bra. De körde inte av vägen men de åkte igen med bredställ och skrikande däck.

Poliserna var måttligt glada när de sen stoppade bilägaren och han helt oskyldigt frågade ”Hur kör ni bil egentligen? ”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Man ser typ när temperaturen ligger vid nollan och det är blankis lite här och där. Många lättar på gasen inför skarpa kurvor medan vissa inte ens lättar på foten. Troligtvis i brist på erfarenhet och konsekvenstänk. De finns lite fördelar med de som har busat lite på parkeringen på vintern och de är att de har lärt sig hur mycket eller lite som krävs för att bilen skall få sladd. Dock vill de ju till att man inte busar i trafiken för att ha nytta av den erfarenheten. Sen kan det säkert finnas en koppling till personer som äger bilar med antispinn och antisladd och diverse tekniker vilket nog kan skapa en övertro till bilens förmåga vid halt underlag.

Känner en bärgare som säger att vissa folk är arga för att bilen har ju abs och antisladd och då ska det inte kunna hända anser dom. så ja det finns en övertro vissa tekniker, spelar ingen roll vad du har om det glashalt och du har 0% grepp, lika lite som det hjälper om du kör i mycket hög hastighet.
tycker fler borde åka ut till övergivna eller tomma parkeringar på vintern och testa hur mkt deras system kan hjälpa till, har jag själv gjort och visst hjälper det men när man kommer till den där blanka isen så snurrar man runt endå.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känner en bärgare som säger att vissa folk är arga för att bilen har ju abs och antisladd och då ska det inte kunna hända anser dom. så ja det finns en övertro vissa tekniker, spelar ingen roll vad du har om det glashalt och du har 0% grepp, lika lite som det hjälper om du kör i mycket hög hastighet.
tycker fler borde åka ut till övergivna eller tomma parkeringar på vintern och testa hur mkt deras system kan hjälpa till, har jag själv gjort och visst hjälper det men när man kommer till den där blanka isen så snurrar man runt endå.

Den där kan jag köpa till 100%!

Varje år så blir man lika förvånad när folk flyger förbi i 110/130/150 på halka. Är liksom inte mycket tanke i verkstaden där.

Vintrar går jag upp systematiskt 30min tidigare och räknar 5min skrapa rutor och förberedelse och sedan lugn körning fram och tillbaka från jobb.

Man har så många gånger blivit omkörd av löjliga hastigheter på en igensnöad/isad väg. En gång har jag haft lyckan att först bli omkörd av en BMW i typ 140 då vi övriga låg i 70 eller nåt och sedan hittade man samma bil som hade kört rakt igenom ett metallräcke i en kurva och bilen var bara splitter och kross. Made my whole winter that year! Och till och med varje vinter sen dess blir jag lika glad varje gång jag tänker på det. Undrar hur han kör nuförtiden? Om han kör alls dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Den där kan jag köpa till 100%!

Varje år så blir man lika förvånad när folk flyger förbi i 110/130/150 på halka. Är liksom inte mycket tanke i verkstaden där.

Vintrar går jag upp systematiskt 30min tidigare och räknar 5min skrapa rutor och förberedelse och sedan lugn körning fram och tillbaka från jobb.

Man har så många gånger blivit omkörd av löjliga hastigheter på en igensnöad/isad väg. En gång har jag haft lyckan att först bli omkörd av en BMW i typ 140 då vi övriga låg i 70 eller nåt och sedan hittade man samma bil som hade kört rakt igenom ett metallräcke i en kurva och bilen var bara splitter och kross. Made my whole winter that year! Och till och med varje vinter sen dess blir jag lika glad varje gång jag tänker på det. Undrar hur han kör nuförtiden? Om han kör alls dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja ibland undrar man hur vissa tänker. såg en volvo som fräste om mig förra vintern i alldeles för hög hastighet, några hundra meter fram blev det plötsligt en kö vilket jag tyckte var konstigt, då tittar folk på sagda volvo som står på näsan i diket. han klarade sig för han hade gått ur och verkade arg, väldigt konstigt att hans antisladd system inte hjälpte honom i hans nästan löjligt höga hastighet med mycket snö och halka.
själv hade jag en gammal saab utan alla finesser för ett par år sedan och det fungerade bra så länge jag anpassade hastigheten efter väglaget. jag kom inte snabbast fram men jag krockade inte eller körde av vägen. abs är den finess jag gillar mest att kunna styra när man behöver panik bromsa på vintern är GULD värt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

till alla som snackar om att köra lite för fort

"... risken för och följden av olyckor ökar oproportionerligt även vid små hastighetsökningar. Här är ett exempel:
Om du kör 20 km/h ”fortare” på landsvägarna, där så är tekniskt möjligt, kanske du lyckas höja din medelhastighet över en sträcka med ca 10 km/h. Du tjänar då ungefär 4 sekunder per kilometer. Om du är sent ute så är du nog oftast mera försenad än ”4 s/km”?

Om medelhastigheten på en landsväg höjs med 10 km/h ökar risken för trafikolyckor med 25% och risken att dödas med 50%! Jo, det spelar mycket större roll än vad man tycker sig kunna utläsa av siffrorna! Så här är det: I 90 km/h är stoppsträckan på torr asfalt ca 65 meter, i 100 km/h är den 78 meter! När du förbrukat stoppsträckan för 90 har du faktiskt fortfarande 50 km/h om du höll 100 när du började bromsa! Skillnaden mellan 90 och 100 kan i den situationen alltså vara 50 km/h!" - NTF

Nu överdriver du dock. På NTFs hemsida står följande:
"Från 90 km/h ca 40 meter och från 110 km/h ca 60 meter" och gäller torrt underlag.

https://ntf.se/fragor-och-svar/trafikmiljo/hastighet/hur-lang...

Permalänk
Inaktiv

71 svar på en fråga som är självklar. Brottet vårdslöshet i trafik finns för att täcka upp att varenda meter på vägen inte behöver ha olika hastigheter och skyltar som säger det ena och anda.
Likaså ska de som ta körkort inte behöva läsa böcker på ett par hundra tusen sidor utan det räcker att säga att sunt förnuft räcker för att täcka det mesta.

Jag som kommer från landet har 70 vägar som rallycrossförare har svårt att hålla 70km/h, det blir lite som att köra såhär: https://www.youtube.com/watch?v=yqQwH_Qj1x0
Och det är inte lagligt trots att man håller inom hastighetsbegränsningen. Att notera trots de är rallyprofs och har rallybilar, vet att ingen mötande trafik finns så klarar de ej på en tävling av att hålla 70km/h i varenda kurva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Nu överdriver du dock. På NTFs hemsida står följande:
"Från 90 km/h ca 40 meter och från 110 km/h ca 60 meter" och gäller torrt underlag.

https://ntf.se/fragor-och-svar/trafikmiljo/hastighet/hur-lang...

Tog från en äldre pdf fårn deras hemsida, bra att du rättar till det
"Myter och sanningar om hastighet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Åter igen ett exempel på att en person inte ser längre än sin egna lilla bubbla.
Om en person jobbpendlar 2h (tor) fem dagar i veckan, hur många gånger tror du per vecka detta sker?

Det var med glimten i ögat, med tanke på att ditt inlägg var lite väl dramatiskt.
Har du långt till jobb: Räkna med att folk håller under hastighetsgränsen vissa sträckor. Kör i tid med andra ord, räkna inte med att du ska kunna hålla 10 km/h över hela sträckan. Det är orimligt. Händer det ofta så är det inte så svårt att ta med i beräkningen eller?

Snarare dessa folk som inte ser längre än sin egen lilla bubbla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Nej, det var ett alldeles för långt inlägg från mig för att antyda något litet som passade just dig

Men visst, kan hålla med om det du skrev precis här, det är ett idiotbeteende. Men i övrigt så nej.

Jag anser att alla som ligger under hastigheten blockerar bakomvarande om det inte finns en legit anledning att göra så. Oavsett om det var uppsåt eller ej.

Är det så att du håller 24 för att du knappt kan se, har höga reaktionstider, är för gammal, är för dum, eller det som mest troligt är det vanligaste. Är för rädd för att egentligen få sitta bakom en ratt. Då finns det taxi buss eller andra medel för att resa.

Jag har bekanta som vägrar köra in i en storstad för att det är för läskigt, med för många filer och för många bilar och folk runtomkring.
En sådan person bör i min mening inte bemanna någon form av fordon då personen inte har det som krävs för att köra ett.

Det fetade (och därav följer ju resten av ditt resonemang): det är inte du som bedömer åt andra vad som är "legit anledning" att hålla en hastighet som är lägre än skyltad. Det är en arrogant och omogen attityd. Dina antaganden om anledningar som du listar är bara dina fördomar mot andra billister. Det är, med andra ord, du som är problemet i de situationerna. Jag gissar att du är en sådan som gravt överskattar dina färdigheter i trafiken.

Skrivet av backspace:

Det är jättebra grejer det du skriver, dock fungerar det inte så verkligheten. Vilket du säkert vet om.

Anledningen till att det inte fungerar i verkligheten är att många stressar i trafiken. Om man inte kan hantera att någon kör 85 på 90-väg utan att bli stressad/irriterad/bindgalen så vore det bättre att man väljer alternativa färdsätt, företrädesvis där man själv inte framför något fordon utan bara åker med. Men du har rätt i det att idioter blir vi nog aldrig av med i trafiken. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Det var med glimten i ögat, med tanke på att ditt inlägg var lite väl dramatiskt.
Har du långt till jobb: Räkna med att folk håller under hastighetsgränsen vissa sträckor. Kör i tid med andra ord, räkna inte med att du ska kunna hålla 10 km/h över hela sträckan. Det är orimligt. Händer det ofta så är det inte så svårt att ta med i beräkningen eller?

Snarare dessa folk som inte ser längre än sin egen lilla bubbla.

Skrivet av videopac:

...
Anledningen till att det inte fungerar i verkligheten är att många stressar i trafiken. Om man inte kan hantera att någon kör 85 på 90-väg utan att bli stressad/irriterad/bindgalen så vore det bättre att man väljer alternativa färdsätt, företrädesvis där man själv inte framför något fordon utan bara åker med. Men du har rätt i det att idioter blir vi nog aldrig av med i trafiken. Tyvärr.

Som sagt, det är väldigt lätt att sitta och skriva på ett forum om HUR det borde och skall vara men verkligheten ser ju inte ut som så.
Det kan ju vara din mamma, pappa, syster, broder, fru, make, butiksanställda, kontorsperson som är helt lugn i vanliga fall men bakom ratten händer något.
Det finns faktiskt ett Väldigt bra avsnitt med Långben om detta.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hastighetsskyltarna anger den maximalt tillåtna hastigheten, vilken ej får överskridas under några som helst omständigheter.

Varför har folk så svårt att förstå det? Det får man ju lära sig på körskolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Som sagt, det är väldigt lätt att sitta och skriva på ett forum om HUR det borde och skall vara men verkligheten ser ju inte ut som så.
Det kan ju vara din mamma, pappa, syster, broder, fru, make, butiksanställda, kontorsperson som är helt lugn i vanliga fall men bakom ratten händer något.

Förstår inte riktigt din poäng? Vi vet att det inte är så i verkligheten, det är därför vi diskuterar det.
Det ändrar ju inte det faktum att den som kör för fort gör fel, den som ligger för nära framförvarande gör fel och den som kör om när det inte är 100 % säkert gör fel.

Sen av vilken anledning man gör fel har jag inte sagt något om, men fel är det oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det fetade (och därav följer ju resten av ditt resonemang): det är inte du som bedömer åt andra vad som är "legit anledning" att hålla en hastighet som är lägre än skyltad. Det är en arrogant och omogen attityd. Dina antaganden om anledningar som du listar är bara dina fördomar mot andra billister. Det är, med andra ord, du som är problemet i de situationerna. Jag gissar att du är en sådan som gravt överskattar dina färdigheter i trafiken.

Anledningen till att det inte fungerar i verkligheten är att många stressar i trafiken. Om man inte kan hantera att någon kör 85 på 90-väg utan att bli stressad/irriterad/bindgalen så vore det bättre att man väljer alternativa färdsätt, företrädesvis där man själv inte framför något fordon utan bara åker med. Men du har rätt i det att idioter blir vi nog aldrig av med i trafiken. Tyvärr.

Ända gångerna jag blir irriterad på folk som håller 5km/h under hastighetsbegränsningen är att de oftast inte håller jämn fart och sitter och pendlar +-5km/h ut över det och då blir jag smått irriterad eftersom jag alltid kör med farthållare och då behöva sitta och parera hastigheten hela tiden bara för att folk inte förstår vad farthållaren är till för. Då brukar jag ladda upp så man kan göra en snabb omkörning så man kan hålla en jämn fart igen.

Den dagen jag kommer att köpa bil med adaptiv-farthållare så kommer det bekymret att vara ett minne blått då kommer bilen sköta säkerhetsavståndet av sig själv och försöka hålla farten man har satt utan att tumma på säkerhetsavståndet.

Så fort hastigheten är över 40km/h så kör jag bara med farthållare och justerar hastigheten och växlar från ratten (F1-paddlar) och har en fot alltid på bromsen istället för gasen ifall att något oväntat dyker upp.

Men till TS om polisen är nitiska så kan de nästan sätta dit vem som helst för Grov/Vårdslöshet i trafik beroende på situationen.

Har själv kört lagligt 120km/h på motorväg men sikten va 0 och moddigt alla andra höll max 80km/h till och med polisen som man körde om *lagligt* men hade man krockat eller orsakat en *olycka* på något annat sätt så va risken hög att man skulle åkt dit på det på ett eller annat sätt fast man höll den lagliga hastigheten.

Skrivet av Kaine_Uro:

Hastighetsskyltarna anger den maximalt tillåtna hastigheten, vilken ej får överskridas under några som helst omständigheter.

Varför har folk så svårt att förstå det? Det får man ju lära sig på körskolan.

Men det många missar också är att det är olagligt att köra för långsamt men den lagen är så luddig så det är upp till polisen att bedöma när det går så långsamt så det hindrar trafiken i onödan 3 kap. 16 § trafikförordningen (1998:1276): ”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.”

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Vårdslöshet i trafik täcker in ganska många saker, skulle säga att din frågeställning faller inom ramen för det.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Nu överdriver du dock. På NTFs hemsida står följande:
"Från 90 km/h ca 40 meter och från 110 km/h ca 60 meter" och gäller torrt underlag.

https://ntf.se/fragor-och-svar/trafikmiljo/hastighet/hur-lang...

Nej, han överdriver inte. Han citerar en text om stoppsträcka och du en om bromssträcka. Inte samma sak. Stoppsträckan på 65 m från 90km/h förutsätter dessutom gynnsamma förhållanden.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Men det många missar också är att det är olagligt att köra för långsamt men den lagen är så luddig så det är upp till polisen att bedöma när det går så långsamt så det hindrar trafiken i onödan 3 kap. 16 § trafikförordningen (1998:1276): ”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.”

Ingen som är en fena på att rota i gamla domar och se hur domstolarna har dömt gällande detta? Försökte googla med hittade noll som gällde för låga hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Ingen som är en fena på att rota i gamla domar och se hur domstolarna har dömt gällande detta? Försökte googla med hittade noll som gällde för låga hastigheter.

https://teknikensvarld.se/polisen-gav-bilist-boter-for-att-ha...

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artik...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Lysande exempel på överdrivet låg hastighet. Kör man 5 eller 10 km långsammare så är nog risken för böter så gott som obefintlig.

Har sett flertalet förare göra en idiotisk omkörning för att sedan stoppas av polisen. Under alla åren man pendlat till och från jobbet. Så åker man förbi dem och undrar om de tycker det var värt det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Lysande exempel på överdrivet låg hastighet. Kör man 5 eller 10 km långsammare så är nog risken för böter så gott som obefintlig.

Har sett flertalet förare göra en idiotisk omkörning för att sedan stoppas av polisen. Under alla åren man pendlat till och från jobbet. Så åker man förbi dem och undrar om de tycker det var värt det?

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt den lagen är flummig så har polisen tråkig eller bara vill jävlas så kan man åka på den för det är upp till polisen att avgöra när den lagen ska/kan tillämpas. Lagen har funnits sedan 1998 men hittar bara 2 fall där den har blivit tillämpad. Men ska man hårdra det så ska man köra så nära hastighetsbegränsningen som möjligt så länge omständigheten tillåter det värken under eller över.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Denna diskussionen är inte ny på sweclockers och kan säga att jag fortfarande stannar kvar på samma lag.

Anser att de som kör 5-10 över är mindre farliga än de som ligger 5-10 under.

De som ligger under skapar allt som oftast bara oros och irritationsmoment bland i princip alla andra förare oavsett hur tålmodiga de är till en början.

24 på en 30 väg? Nope
36 på en 40 väg? Nope
77 på en 80 väg? Nope
85 på en 90 väg? Nope

Tror inte att det finns någon som någonstans tänker "Jag gillar att ligga bakom någon som systematiskt kör något långsammare än tänkt när jag ska pendla 45 minuter till jobb, det känns tryggt och bra"

Brukar sällan kör om numer men det beror på NEDC som skapade bilar var bensinförbrukning ökar radikalt om man höjer hastigheten. Om man kör efter modellen så ska bilen dra 0.39. Kör man efter skyltarna så drar den ca 0.65. Om man snålar efter någon lite mer långsam så drar den 0.45 - 0.52. Borde tacka politikerna som kommit på ett bra sätt att få folk att köra lite långsammare.

Jo deras modell bygger på att man kör i snitt drygt 33 kmph. Tror inte att jag stött på den personen ännu men ska anses som normal enl politiska omdömen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Lysande exempel på överdrivet låg hastighet. Kör man 5 eller 10 km långsammare så är nog risken för böter så gott som obefintlig.

Jag tycker det faller på sin orimlighet om folk ska straffas för att inte hålla EXAKT hastighet.

Att hålla en ”står det 90 på skylten så ska det vara 90, inte 89,9 eller 90,1” policy fungerar inte i verkligheten.

5km/h under skyltad hastighet tror jag inte att någon får böter för, någonsin.
5km/h över är nog i så fall på vägar skyltade 50 eller lägre.
Där 35 på 30 väg är en större överträdelse relativt sett, än att köra 95 på 90 väg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns ju flera skäl att hålla igen.

Jag som av ekonomiska skäl numera bara har råd med en gammal småbil och då bensinen kostar skjortan så håller jag nere farten då det gör mycket mer nytta för plånboken att köra långsamt.

I praktiken kör jag i de flesta fall då jag ej har bråttom numera max 90km/h på motorväg och 100 vägar samt givetvis skyltad hastighet om den är lägre än 90.

Om jag räknar på den 30mila sträcka jag vanligen kör med 13-14 mil motorväg 110 varav 5 mil 120km/h och resten 100/90 och därav 3-4 mil 80Km/h väg.

Då så skiljer det i tid att antingen konstant köra 10km/h över skyltad fart eller att då istället ligga på max 90 km/h samt skyltad fart om den är under 90km/h bara 15-20minuter i tid förutsatt då att inget hindrar när man gasar på.

Jag har testat detta under en tur där jag inte blev sinkad bakom någon annan alls. Dvs under optimala förhållanden kan man tjäna 15-20 minuter i tid under 30 mil på att gasa på 10+ skyltad fart jämfört då med 90km/h max eller skyltad lägre fart än 90km/h.

i praktiken blir man annars då i regel hindrad att gasa på då man kommer ifatt de som kör skyltat på 80/90/100 väg så egentligen går det ofta bara att gasa ordentligt på motorvägen och kanske ibland på 100 sträckorna då bilen har klen omkörningsprestanda.

Och även när man trampar gasen i botten med de ylande vilda(nåja) 65 kusarna som låter mer än de går för att köra om så blir under sådana förhållanden tidsvinsten kanske bara ynkliga 5 minuter i slutändan på 30 mil.

Men till priset priset av nästan fördubblad soppaförbrukning. Det går åt lika mycket soppa extra för ryckig körning med fullgasomkörningar som bara ger 5 minuter tidsvinst som när man konstant ligger i 10+ över men kan hålla jämn fart och faktiskt tjäna 15-20 minuter i tid

Bilen drar under sådana förhållanden extra soppa för 150kr per 30mil eller 300kr tur o retur.

Kör jag istället lugnt och sakta max 90 så sparar jag 300kr soppapengar fram o åter och om det tar 3 timmar eller 3:15-20 enkel väg spelar för mig ingen roll.
Tvärtom är det behagligare att låta alla utom någon enstaka långtradare köra förbi då jag håller jämn ekonomisk fart.

Självklart gasar jag inte på i 2-1 vägarnas dubbelfiler utan låter folk köra förbi i vänsterfilen då och på motorvägen rullar det på i högerfil.

Givetvis ska jag förbi en lastbil som kör 80 på motorvägen gasar jag på om något snabbare kommer bakom mig när jag kör om för även jag blir irriterad när lastbilar blockerar omkörningsfilen i en halvmil där de segar sig om med 1-2 km/h i hastighetsskillnad.

Permalänk
Medlem

"Om medelhastigheten på en landsväg höjs med 10 km/h ökar risken för trafikolyckor med 25% ..."
Vet att detta kommer ifrån myter-o-sanningar-hastighet.pdf på NTF's hemsida. Men vet någon var dom har fått uppgifterna ifrån?

Enligt trafikverket borde ökningen vara 14% om man kör 80 på en 70 väg.
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Di...

La till info ifrån trafikverket