Permalänk
Medlem

I7 4720hq 90grader

hej!
köpte en gaminglaptop förra månaden med i7 4720hq, gtx 970m. inget monster men för mina krav och budget tillräkligt bra. kände då att själva tangentbordet blev väldigt varm medan jag spelade, på grensen till att brännas på handen. bestämde mig då att rengöra fläktarna vilken i sig behövdes och tittade lite på youtube vilken kylpasta som ska vara bra. det blev thermal grizzly conductonaut liquid metal till gpu´n och Thermal Grizzly Kryonaut till cpu´n (då den verkar ha en aluminium heatsink.

kände ändå att fps´n ibland störtdök och började kolla på temeraturena på gpu och cpu. gpu´n går inte högre än 70gradertrots 99% användning medans cpu´n ligger på 88grader med 55% användning. vid 90 verkar den bromsa och går ner i varv. när det gäller pubg så är den redan uppe i 88 grader på 40%

har lagt på ny pasta en gång redan med samma resultat.

nu har den också börjat att ibland frysa helt i bilden och nån minut senare stänga av sig själv helt.

är det helt enkelt vanligt att den går upp så högt? tycker att man ska kunna använda cpu till 100% om man inte har clockat den(vilket jag inte har)

ideer? förslag?

tack i förhand

Permalänk
Inaktiv

Du behöver inte prova nåt mer. Det är en laptop. Högsta säkra temperatur är 100° och den throttlar om den mot förmodan skulle åka upp så högt så den skadas ej. Ta en öl och slappna av.
https://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i7-4720HQ-Notebook-P...

Skulle för övrigt visst vilja klassificera den där datorn som monster. Ett litet i alla fall.

Throttlestop kan eventuellt hjälpa om du är säker på att den går ner för mycket i varv och att det sabbar prestandan för mycket, men ej riskfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@carre_80: Hur rengjorde du fläktarna? Har den använts i mycket dammiga utrymmen kan det sitta skit kvar som är väldigt svårt att få loss. Det flög tussar ur en gammal dator som jag rensade med kompressor som vi aldrig hade fått loss annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@carre_80: Hur rengjorde du fläktarna? Har den använts i mycket dammiga utrymmen kan det sitta skit kvar som är väldigt svårt att få loss. Det flög tussar ur en gammal dator som jag rensade med kompressor som vi aldrig hade fått loss annars.

Fläktarna går bra och är rena, har dubbelkollat det. Det blåser på bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon307719:

Du behöver inte prova nåt mer. Det är en laptop. Högsta säkra temperatur är 100° och den throttlar om den mot förmodan skulle åka upp så högt så den skadas ej. Ta en öl och slappna av.
https://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i7-4720HQ-Notebook-P...

Skulle för övrigt visst vilja klassificera den där datorn som monster. Ett litet i alla fall.

Throttlestop kan eventuellt hjälpa om du är säker på att den går ner för mycket i varv och att det sabbar prestandan för mycket, men ej riskfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, tack.

Men att den har börjat frysa ibland och sedan stänger av sig? Nån idée där?

Permalänk
Medlem

Testade throttlestop och på -90v hade den nu fin temperatur på 75grader men den stannade och startade om ändå. Vad kan det vara? Det händer första gången efter att jag rengjorde den. Kan jag ha sabbat nåt på moderkortet? Men då borde den ju inte kunna starta alls tycker jag 😵

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

man brukar få plocka bort fläkten och plocka bort dammmattan som fastnar mot kylflänsarna mellan fläkten och kylflänsen alternativt blåsa luft bakvägen kan eventuellt funka.

sen som sagt laptop är ganska normalt att de ligger uppåt 90°c vid användning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Hur står laptopen? Har du någon kylplatta? Det kan göra under för tempen!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering från mitt håll.

När jag rengjorde datorn ordentligt första gången så rengjorde jag även kyltejpen på grejerna (minnen till grafikkortet?) bredvid gpu'n och de halvt löstes upp av rengöringsspriten jag använde. Tänkte inte mer på det framförallt för att temperaturen visades vara bra på gpu'n. Men efter att jag ersatt dessa så kraschade inte hela datorn längre. Däremot stängdes spelen ner utan förvarning och förklaring. Efter att ha experimenterat en del med throttlestop så märkte jag att ju mer jag drog ner på volten desto snabbare kraschade spelen. Så nu kör jag utan throttlestop och temperaturen får gå upp och datorn får sköta det där själv. Funkade hela kvällen utan anmärkningar igår.

Summering: jag förstörde kyltejpen vilket gjorde att datorn kraschade. I försök att hitta "fel 1" skapade jag "fel 2" att spelet kraschade. När jag då löste fel 1 va det svårt att tänka om då dessa problem liknar varandra trodde jag att det va samma fel fast en "lite" variant

Skickades från m.sweclockers.com