10000 Felmeddelande på MemTest86, vad är felet?

Permalänk
Medlem

10000 Felmeddelande på MemTest86, vad är felet?

Hej!
Jag köpte nyligen nya delar till min dator, däribland nytt moderkort (MSI Z390-A PRO), processor (Intel Core i7 9700k och fläkt: Cooler Master Hyper 212 Evo) samt nya RAM-minnen (Corsair Vengeance LPX 16GB 2x8GB DDR4 3200MHz CL16, XMP 2.0). Det var väldans problem med minnena verkade det som eftersom den först inte kunde boota med de två i A2 och B2 men med en gick det bra (vilken som helst i A2 alltså). Efter att ha tagit bort grafikkort, minnen (och fläkt till CPU) och sedan startat, sedan stängt av och monerat in i ordningen: 1. grafikkort 2. RAM-minne STARTA DATOR> och att det funka sedan CPU-fläkt så funkade det galant med XMP profil på dessutom.

Efter allt detta var jag fortfarande skeptisk och körde MemTest86 och fick över 10000 errors men jag vet inte riktig: Ska jag skicka tillbaka ramminnena eller är det processorn det är fel på? Eller är det moderkortskretsarna som har blivit skadade?

Log från Memtest86

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Omöjligt att svara på vad som är fel utan att prova med andra minnen du vet fungerar

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Testa minnena i Memtest86 en och en. Om någon av dom ger utslag ensam, testa då det minnet i olika slottar så kan du utesluta om felet kommer från minnesmodulen eller kontakten.

Spelar heller ingen större roll hur många errors du får i Memtest, 1 eller fler innebär allvarligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edde479:

Hej!
Jag köpte nyligen nya delar till min dator, däribland nytt moderkort (MSI Z390-A PRO), processor (Intel Core i7 9700k och fläkt: Cooler Master Hyper 212 Evo) samt nya RAM-minnen (Corsair Vengeance LPX 16GB 2x8GB DDR4 3200MHz CL16, XMP 2.0). Det var väldans problem med minnena verkade det som eftersom den först inte kunde boota med de två i A2 och B2 men med en gick det bra (vilken som helst i A2 alltså). Efter att ha tagit bort grafikkort, minnen (och fläkt till CPU) och sedan startat, sedan stängt av och monerat in i ordningen: 1. grafikkort 2. RAM-minne STARTA DATOR> och att det funka sedan CPU-fläkt så funkade det galant med XMP profil på dessutom.

Efter allt detta var jag fortfarande skeptisk och körde MemTest86 och fick över 10000 errors men jag vet inte riktig: Ska jag skicka tillbaka ramminnena eller är det processorn det är fel på? Eller är det moderkortskretsarna som har blivit skadade?

Log från Memtest86

Tack på förhand.

Har du senaste biosen?
Den innan den senaste hade bla denna uppdateringen.
Improved memory compatibility.
Innan denna så släppte man även uppdatering till cpu microcode, har för mig att denna var till för 9700K
Hjälper inte detta, testa att sätta ner hastigheten på minnet till 2666MHz dvs max standard clock, allt ovan detta räknas som överklocka.
Om inte heller detta löser ditt problem, kolla cpu sockel efter ev skadade pins.

https://www.msi.com/Motherboard/support/Z390-A-PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Har du senaste biosen?
Den innan den senaste hade bla denna uppdateringen.
Improved memory compatibility.
Innan denna så släppte man även uppdatering till cpu microcode, har för mig att denna var till för 9700K
Hjälper inte detta, testa att sätta ner hastigheten på minnet till 2666MHz dvs max standard clock, allt ovan detta räknas som överklocka.
Om inte heller detta löser ditt problem, kolla cpu sockel efter ev skadade pins.

https://www.msi.com/Motherboard/support/Z390-A-PRO

Jag har uppdaterat till senaste biosen (1.50) och kollat cpu sockeln efter skadade pins men inga verkar böjda eller missplacerade på något sätt. Allt detta gjorde jag innan testet.

Men som du sa så ska jag nog testa och köra utan XMP profilen och på standard clock vilket är 2133MHz för mig och även testa en och en som en sa ovan i olika slots. Jag har inte testat att uppdatera "CPU microcode" vilket jag knappast vet vad det är, jag får ta och googla på det.

Jag vill också lägga till att innan jag fick igång A2 och B2 med kort i så testa jag med ett minne i olika slots men endast A1 funkade. På B1 och B2 ville den inte boots upp. Men som jag sa i mitt första inlägg så funkade det mirakulöst när jag tog ut komponenterna och sedan satte in dem igen (med A2 och B2 i samtidigt). Jag testade aldrig andra slots efter det alltså...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du kollat i bios att du ger minnena tillräckligt med spänning? Gissar att det är 1.35V som gäller för de minnena. Om det står på auto, testa sätta på 1.35V. Om det redan står på 1.35V dra upp ett eller kanske till och med några snäpp till och se om det blir någon förbättring i Memtest.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Inaktiv

Har du kollat i listan där du hämtar drivrutiner och bios vilka minnen som är kompatibla med moderkortet eller köpta du bara några random minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edde479:

Jag har uppdaterat till senaste biosen (1.50) och kollat cpu sockeln efter skadade pins men inga verkar böjda eller missplacerade på något sätt. Allt detta gjorde jag innan testet.

Men som du sa så ska jag nog testa och köra utan XMP profilen och på standard clock vilket är 2133MHz för mig och även testa en och en som en sa ovan i olika slots. Jag har inte testat att uppdatera "CPU microcode" vilket jag knappast vet vad det är, jag får ta och googla på det.

Jag vill också lägga till att innan jag fick igång a2 och b2 med kort i så testa jag med ett minne i olika slots men endast A1 funkade. På B1 och B2 ville den inte boots upp. Men som jag sa i mitt första inlägg så funkade det mirakulöst när jag tog ut komponenterna och sedan satte in dem igen (med A2 och B2 i samtidigt). Jag testade aldrig andra slots efter det alltså...
Skickades från m.sweclockers.com

Uppdateringen utav cpu microcode sker automatiskt via biosuppdatering, så det behövs ingen speciell handpåläggning.
Har du kollat så att dina minnen finns med på listan över kompatibla minnen?
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z390-A-PRO#support-me...
Du kan även testa att lägga på lite mer volt på minnena, de bör väl ha runt 1.35 volt när man kör XMP.
Testa annars att öka spänningen till 1.38--> 1.40 volt för att se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara fel på CPU också då minneshantering finns i CPU:n. Testa att köra Prime95 på CPU:n för att se om den är felaktig (kör då inte testet som testar mer RAM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Har du kollat i bios att du ger minnena tillräckligt med spänning? Gissar att det är 1.35V som gäller för de minnena. Om det står på auto, testa sätta på 1.35V. Om det redan står på 1.35V dra upp ett eller kanske till och med några snäpp till och se om det blir någon förbättring i Memtest.

När jag satte på XMP profilen så anpassar den spänningen själv och vad jag ser så vekar den ge ut ungefär 1.36V. Ska jag verkligen öka spänningen manuellt?

Skrivet av anon298854:

Har du kollat i listan där du hämtar drivrutiner och bios vilka minnen som är kompatibla med moderkortet eller köpta du bara några random minnen?

Jag hittade mina ram-minnen när jag söker på "CMK16GX4M2B3200C16" men får upp
"3200MHz 3200 MHz Samsung 1.35v SINGLE 8GB √ | √ | √"
SINGLE? Vad innebär det? Ska jag ha minnen där det står dual istället för att kunna få 16 GB?

Skrivet av thomson:

Uppdateringen utav cpu microcode sker automatiskt via biosuppdatering, så det behövs ingen speciell handpåläggning.

Yes, förstod det.

Skrivet av Northbane:

Kan ju vara fel på CPU också då minneshantering finns i CPU:n. Testa att köra Prime95 på CPU:n för att se om den är felaktig (kör då inte testet som testar mer RAM)

Ok, testar Prime95 senare idag då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edde479:

När jag satte på XMP profilen så anpassar den spänningen själv och vad jag ser så vekar den ge ut ungefär 1.36V. Ska verkligen öka mer och testa med typ "manuell XMP"?

Jag hittade mina ram-minnen när jag söker på "CMK16GX4M2B3200C16" men får upp
"3200MHz 3200 MHz Samsung 1.35v SINGLE 8GB √ | √ | √"
SINGLE? Vad innebär det? Ska jag ha minnen där det står dual istället för att kunna få 16 GB?

Yes, förstod det.

Ok, testar Prime95 senare idag då.

Om det står Single så är det säkert med att minnet är Single Rank, finns även Dual Rank minnen
https://www.oempcworld.com/support/singlevsdualram.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av edde479:

När jag satte på XMP profilen så anpassar den spänningen själv och vad jag ser så vekar den ge ut ungefär 1.36V. Ska verkligen öka mer och testa med typ "manuell XMP"?

Kan vara att ditt minne behöver lite mer spänning för att vara stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Kan vara att ditt minne behöver lite mer spänning för att vara stabilt.

Det är ju lite intressant att på specifikationer om RAM-minnena så står det att de ska ha 1.35V för att få ut 3200MHz men att när jag kör XMP profilen så ger den ut 1.36V vid 3200? Att jag ska ha mer just för detta ändanmål är ju skitmystiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Kan ju vara fel på CPU också då minneshantering finns i CPU:n. Testa att köra Prime95 på CPU:n för att se om den är felaktig (kör då inte testet som testar mer RAM)

Jag körde Prime95 i en timme ungefär och fick de här resultaten.
Efter 7 minuter så stoppade Worker #7 med 1 error.
Efter 9 minuter så stoppade Worker #3 med 1 error.
Efter 13 minuter så stoppade Worker #5 med 1 error.
Efter 1 timme och 3 minuter stoppade Worker #8 med 1 error.

Sedan stoppade jag testet. Jag körde alltså det där torture testet och med "Small FFTs" option.
Är det något jag ska oroa mig för och vad ska jag ändra isåfall?

Jag ska inflika att jag har ett nätagg på 600W, "Corsair CX600M" och att jag körde detta med XMP profilen på så RAM minnena hade 3200MHz...

Permalänk
Medlem

en kort titt i listan så verkar du köra processorn vid 4618 MHz medan proppen är binnad för 3600 MHz

mao 1 GHz mer än tänkt, börja med att klocka ned en smula och se om det blir mer stabilt, då avrundningfel mm. som Prime95 trappar på är typiskt när inte alla delar hänger med som det skall - ibland

Permalänk
Medlem

Har du testat resets bios helt och köra memtest sen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Kan vara att ditt minne behöver lite mer spänning för att vara stabilt.

Jag starta precis om dator och avaktiverade XMP och startade om och sedan dess har det inte (igen) gått att köra med båda minnena (får ingen signal till skärmen och tangentbord och mus har inget ljus på). Jag testade att öka till 1.38V (utan XMP) och köra med två minnen och det funkade heller inte. Tog ut det minnet som var på plats B2 och ökade spänningen till 1.40 och körde memtest86 med ett minne i A2 och den lyckades (körde bara 1/4 Pass, orkar inte vänta och den borde ha kommit upp problem på det passet om det var ngt). Jag tog sedan och körde minnet jag hade i B2 i A2 (ensamt och med samma spänning) i memtest86 och utan fel. Så båda minnena funkar, i alla fall i A2.

Jag testade efter det att köra båda samtidigt i A2 och B2 igen (utan ändring i spänning) men det funkade inte. DRAM lysdioden vid EZ debug led grejen på moderkortet lös alltså och skiftade ibland till CPU led:en snabbt och sedan snabbt tillbaka till DRAM. Testade sedan att ha inne bara ett minne i B2: funkade inte och B1: funkade inte. Jag testade också i A1 och det funkade att starta upp men då sa den att den inte var i den omotiverade slot:en...

Jag testade även att starta utan ram vilket så klart inte funka och inget ljud hördes däremot så lös DRAM led:en utan att flimra mellan CPU led:en på EZ Debug LED.

Hur ska jag gå vidare nu?

Permalänk
Medlem

Låter lite som att det antingen är fel på moderkort eller cpu.
Minnet verkar fungera som det ser ut.
Som jag förstod så fanns det ingen pin som var böjd i cpu sockeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Låter lite som att det antingen är fel på moderkort eller cpu.
Minnet verkar fungera som det ser ut.
Som jag förstod så fanns det ingen pin som var böjd i cpu sockeln?

Nej, inte vad jag kunde se överhuvudtaget. Jag funderar på om det kan vara att kretsarna på moderkortet är skadade av skruvarna för fläkten eller på något annat ställe.

Jag kan ha satt på fläkten på CPU:n lite hårt första gången men processorn blev inte böjd eller skadad vad jag såg. Det som var så mystiskt var ju att det funkade med att boota upp med två minnen när fläkten var av vid ett tillfälle?

Chansen att boota med två minnen är så random?!

Permalänk
Medlem

med vilken fart arbetar CPU:n just nu ???

Jobba på att den faktiskt 'bara' kör i 3600 MHz (dvs att det även vid körning med prime95 rapporterar frekvens runt 3600 MHz) innan vildare felsökning på allt annat då det kan kan ha koppling till dom problemen du har nu - att köra från 3600 MHz till 4600 MHz som angavs i listan från Prime95 är ganska stort steg utöver prollens spec.

när det hela är bevisligen stabilt - då kan du med mindre steg öka farten till det smäller igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

med vilken fart arbetar CPU:n just nu ???

Jobba på att den faktiskt 'bara' kör i 3600 MHz (dvs att det även vid körning med prime95 rapporterar frekvens runt 3600 MHz) innan vildare felsökning på allt annat då det kan kan ha koppling till dom problemen du har nu - att köra från 3600 MHz till 4600 MHz som angavs i listan från Prime95 är ganska stort steg utöver prollens spec.

när det hela är bevisligen stabilt - då kan du med mindre steg öka farten till det smäller igen.

Jag förstår bara inte hur det blev 4.6GHz istället för 3.6GHz. Jag hade inte överklockat CPU:n via bios och inte rört någonting i Prime95. Jag gick bara in på programmet och valde översta inställningen "Small FFTs" och körde igång "torture test"...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

det är detta som förbryllar och man behöver verkligen dubbelkolla med kanske flera olika program - för går prollen verkligen på 4.6 GHz pga. olika multiplikatorer och klocksättningar i BIOS så kan det vara orsaken till alla dina problem som du upplever.

därför måste den delen lösas/rättas innan man går vidare i felsökningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

det är detta som förbryllar och man behöver verkligen dubbelkolla med kanske flera olika program - för går prollen verkligen på 4.6 GHz pga. olika multiplikatorer och klocksättningar i BIOS så kan det vara orsaken till alla dina problem som du upplever.

därför måste den delen lösas/rättas innan man går vidare i felsökningen.

Men var är det jag kan låsa processorn på 3.6 GHz?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@edde479:

Kolla först med flera andra program (windows själv kan väl också göra det med resursmonitorn ??) som kan rapportera processorfrekvenser att de ger samma höga värden... Prime95 kan ju mäta fel som tex att programmet mäter tiden genom hur många varv en kedja instruktioner hinns med och om en viss instruktion går lite fortare än generationerna innan så kan det bli missvisande - nu bör dock inte ett så respekterad program som Prime95 göra det felet - men koll med andra mjukvaror bör också göras och se att de säger samma sak.

helst vill du ha felet att klocka går för fort då det också ger möjligheten att göra något åt det med parametersättning i BIOS.

---

I övrigt, läs moderkortets Manual noga, sök vidare på olika forum med folks som har samma problem (främst engelskspråkiga dito)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

@edde479:

Kolla först med flera andra program (windows själv kan väl också göra det med resursmonitorn ??) som kan rapportera processorfrekvenser att de ger samma höga värden... Prime95 kan ju mäta fel som tex att programmet mäter tiden genom hur många varv en kedja instruktioner hinns med och om en viss instruktion går lite fortare än generationerna innan så kan det bli missvisande - nu bör dock inte ett så respekterad program som Prime95 göra det felet - men koll med andra mjukvaror bör också göras och se att de säger samma sak.

helst vill du ha felet att klocka går för fort då det också ger möjligheten att göra något åt det med parametersättning i BIOS.

Jag lyckades låsa processorn på 3.6 GHz och körde igång torture testet men med bara en stick ram 8gb på A2 platsen. Den har pågått i ca 45 min nu utan fel. Dock så vill inte processorn överstiga 60° jämfört med när jag körde föra testet och uppemot 90°.

Permalänk
Medlem

Långsammare klocka = mindre med värme, så det är helt naturligt att det blir svalare

jag är mest förvånad att proppen över huvud taget gick alls nu när det gick 1,27 ggr snabbare än vad den är tänkt för.

när du fått ordning på allt med minnen etc. så kan du prova att öka i steg om 100 MHz till det börja vara ostabilt och sedan backa ett steg och sedan vara nöjd - du har fått minst det du betalat för redan i avseende hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

långsammare klocka = mindre med värme, så det är helt naturligt att det blir svalare

Men tror du CPU:n är problemet då? Den verkar funka felfritt nu (med 8gb)...

Permalänk
Medlem

Nej, du har betalat för en 3.6GHz propp och bevisligen fått en som klarar minst detta, de som som klarar 4.6 GHz stabilt har en helt annan prislapp då de är "sherry picked" genom att provas fram i produktionen från en väldigt stor underlag

nu har den ändå bevisat att den övh. fungerar vid 4.6 GHz att du förmodligen kan överklocka den minst halvvägs upp (typ 4.1 GHz för att vara tillräklig stabil) och det är andra saker på ditt moderkort som börja ha skillnader som märks som tex. dina båda minnebanker - det räcker med att ledarlängderna skiljer sig sig lite för att det skall ge olika egenskaper, speciellt om du har minnen med olika tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

...och det är andra saker på ditt moderkort som börja ha skillnader som märks som tex. dina båda minnebanker - det räcker med att ledarlängderna skiljer sig sig lite för att det skall ge olika egenskaper, speciellt om du har minnen med olika tillverkare.

Om du vill se vilka minnen jag har så kan du kolla upp ett par inlägg. Jag har ett kit 2x8GB som ska funka "Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz". Jag förstår fortfarande inte vad som orsaker problemen jag upplever. Är det moderkortet det är fel på?

Processorn och själva RAM-minnerna borde man väl kunna bortse ifrån?

Permalänk
Medlem

@edde479:
Låter som din processor är defekt i så fall. Gäller om CPU:n är oklockad.

När du aktiverar XMP i BIOS så svara nej på frågan om den ska överklocka CPU också.