Apple avtäcker kreditkortet Apple Card

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Köp bil
få 2%
Lämna tillbaka bil
repeat?

Rätt säker på att där finns ett rejält prisavdrag om du lämnar tillbaks bilen, du får kika på kontraktet.
Många kontrakt för bilköp har dessutom en avgift du får betala om du avbokar bilen innan leverans.

Men du kan ju alltid testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Forex trodde jag bara var valutaväxling, visste inte att dom hade en bank.
N26 har jag aldrig hört talats om.
Avanza trodde jag mer var för investering än att ha som bank där lönen går till och man ett ett kort kopplat till konto där.

Jodå, Forex är en bank som dessutom har öppet utanför kontorstid, hygglig ränta (med tanke på ränteläget får man betrakta 0,35% som OK på lönekontot) och ingen kostnad.
N26.de kort i euro, förvisso liten målgrupp men bra mycket bättre än samtliga alternativ
Avanza, helt rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Säger de ja? Men går det bevisa? Litar man på Apple och tycker att det är ett mysigt företag som aldrig har glidit på sanningen för att skaffa sig fördelar så kan jag förstå att man tror på dem. Men jag tillhör inte den skaran.

Nej, du tillhör istället skaran som misstror dem utan några som helst bevis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, du tillhör istället skaran som misstror dem utan några som helst bevis

Skickades från m.sweclockers.com

Att de har betett sig svinigt mot sina kunder förr ligger dem lite i fatet, milt uttryckt. Men visst, tjänsten är väl inte ens lanserad än så jag får väl vänta med att döma, men kom ihåg var du hörde det först.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att de har betett sig svinigt mot sina kunder förr ligger dem lite i fatet, milt uttryckt. Men visst, tjänsten är väl inte ens lanserad än så jag får väl vänta med att döma, men kom ihåg var du hörde det först.

Jag känner inte till ett enda fall där de ljugit om behandlingen av användarnas uppgifter och använt dem i smyg. Att i smyg använda uppgifter om vad kunderna handlar, trots att man hävdar motsatsen, vore en fadäs som skulle kosta dem riktigt dyrt.

Knappast troligt att de skulle göra så. Det skulle dessutom ligga närmare Googles affärsmodell än Apples.

Troligare är att Apple försöker skapa ett eget betalsystem som underlättar försäljningen av deras produkter (samt ger extra inkomster från själva tjänsten).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Återigen är det Apple vi snackar om, så jag tror de kommer lyckas. Att de kommer kunna se vilka köp man gör, när och var etc är ett litet pris att betala för många när allt blir 2% billigare.

Interchange-avgiften (som bekostas av säljstället) tror jag kommer begränsas till 0,3% eftersom det är vad EU-direktiv 2015/271 stipulerar. Om Apple inte agerar bank själva har de ingen insyn i transaktionerna som upprättas mellan betalstället och bank.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jäklar vad den där stora feta notchen får allt dom presenterar nu att se sopigt ut.

Ser ut som en invuxen antenn-bula från tidigt 00-tal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att de har betett sig svinigt mot sina kunder förr ligger dem lite i fatet, milt uttryckt. Men visst, tjänsten är väl inte ens lanserad än så jag får väl vänta med att döma, men kom ihåg var du hörde det först.

Apple Pay är lanserad, annars skulle de aldrig få med sig Goldman Sachs. Kortet kan användas utanför Apple Pay eftersom du kan använda det i kortläsare. Utan avtal med Goldman Sachs om att de får dela med sig av din transaktionshistorik till Apple så kommer de inte få denna informationen, och det ingår inte i avtalet och om avtalet ändras i den omfattningen har du möjlighet att säga upp kortet innan någon transaktionshistorik överförs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ja, jag har hört talas om Revolut, men jag är inte övertygad.
Visst det kan vara bra för den lilla delen människor som reser väldigt mycket för som jag har förstått det så ska deras växlingsavgifter vara låga, men för alla andra vanliga människor så är det inte någon vidare så deras månads/årsavgift är väldigt hög.

Nu är det som du säger en relativt nischad produkt de erbjuder som fokuserar på människor som reser mycket, men gynnar också dem som handlar på nätet i utländska valutor. De erbjuder flera av de sakerna du efterfrågade: modern app med många funktioner, däribland tillgång till enkel valutaväxling, bitcoins, säkerhetsinställningar, konsumtionsanalys m.m. Valutaväxling sker utan påslag och uttag i utländsk valuta görs även det gratis (upp till en viss nivå). Sen är det värt att nämna att kortet jag pratar om är deras standard-kort som är ett debet-kort och att det är helt gratis att använda (bortsett från själv leveransen av kortet).

Så jag tycker ändå att de kommit en bit på vägen. Nu tror jag att de släpper att kreditkort så småningom och det ska bli intressant att se vad de kan erbjuda. Man får ju ingen cashback med detta kort, men man får ju kredit om man väljer att fylla på kontot genom ett kreditkort, och handlar man i utländsk valuta så får man igen de förlorade cash-backen, även om det är skitpengar.

Permalänk
Medlem

Högst tveksamt att detta kommer komma utanför USA. Där har kreditkortsavgifterna (som butiker betalar till bankerna) stadigt ökat till upp emot 3% för att täcka allt fler cashback och/eller rewards cards. Det är värt att notera att de har väldigt oregulerad marknad för detta, olika kreditkort från samma bank har ofta olika avgifter (mer rewards till dig = högre avgift till butiken). I slutändan är det kunden som betalar ändå (än värre; alla kunder betalar för att subventionera de med höga rewards). Som jag förstått är dessa avgifter begränsade här, varvid vi inte har rewards cards i någon nämnvärd utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Köp bil
få 2%
Lämna tillbaka bil
repeat?

Bilhandlarna tillåter inte dig att betala med kredditkort då deras avgift är för stor. Det går dock bra att betala med debitkort då de inte har denna stora avgift men då får du ingen cachback.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Dr.Mabuse:

Interchange-avgiften (som bekostas av säljstället) tror jag kommer begränsas till 0,3% eftersom det är vad EU-direktiv 2015/271 stipulerar. Om Apple inte agerar bank själva har de ingen insyn i transaktionerna som upprättas mellan betalstället och bank.

Precis så, sedan de reglerna infördes har ju i princip samtliga bonussystem som ger kickback i pengar förändrats/reducerats. Fattar jag rätt kan kortutgivaren välja att ge 2-3 % ändå, men då blir det ju rakt av på deras bekostnad. Alltså, de gör en faktisk monetär förlust på varje transaktion som i så fall behöver vägas upp av annat. Förmodad lojalitet, merköp eller vad det nu kan vara. Tveksamt om det är "värt" så mycket som 2-3 %, dock.

Eller har jag fattat saker fel?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Nu tror jag att jag står på sladden här.
Har Apple nu givit ut ett eget kreditkort samt Apple Pay, som man signar för hos apple själva, eller är det i stort sätt bara ett (((Goldman Sachs))) kreditkort som fimerar under Apple loggan?

Kan man fylla det kontot sen med Apple iTunes reedem cards som man brukar göra för att köpa apps i app store?

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Personligen så väger jag nu mellan ST1's kort som har Apple Pay eller Preem som har 1% cashback. Apples kort har båda och DAILY Cash back (Preem ges var 3dje månad och man måste ringa kundtjänst varje gång)...

Kommer det hoppar jag på direkt.

Permalänk
Medlem

tveksamt om detta kommer till sverige, men det vore inga fel att få tillbaka 2% cash på varje köp direkt.. är ju nått svenska banker aldrig skulle göra..

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Att de har betett sig svinigt mot sina kunder förr ligger dem lite i fatet, milt uttryckt. Men visst, tjänsten är väl inte ens lanserad än så jag får väl vänta med att döma, men kom ihåg var du hörde det först.

Enligt mig har de och har haft dumheter för sig och har och har haft bra saker för sig – som de flesta större bolag?

Bra är exempelvis att de fortsätter lägga till funktionalitet för sin gamla torn-Mac Pro (vars senaste inkarnation släpptes för sju år sedan) genom att via BootROM-ändringar ge den stöd för att starta operativsystemet från NVMe-diskar.

Steve sa ”undvik att hålla telefonen så” inte ”du håller telefonen fel” – inte riktigt samma sak, men med det inte ursäktat att det var en dålig designmiss på Iphone 4 att det räckte med att ha ett finger på skarven mellan två av metalramen på utsidan för att signalstyrka skulle gå ned markant. Något som lätt inträffade om telefonen hölls i vänster hand. Men med en ”bumper” (som Steve bjöd på efter all kritik) avhjälptes problemet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@emilakered: De drar ju in pengarna på räntorna från de som avbetalar, särskilt de som missar nån månad... Tänk på att det är sista varje månad som allt ska betalas här, inte 45-60 dagar räntefritt som är vanligt här. Köper du en MBP den 25:e och inte kan betala 31:a så blir det 13,24-25,24 % ränta. Kort med de villkoren skulle aldrig slå i Sverige snarare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Enligt mig har de och har haft dumheter för sig och har och har haft bra saker för sig – som de flesta större bolag?

Bra är exempelvis att de fortsätter lägga till funktionalitet för sin gamla torn-Mac Pro (vars senaste inkarnation släpptes för sju år sedan) genom att via BootROM-ändringar ge den stöd för att starta operativsystemet från NVMe-diskar.

Steve sa ”undvik att hålla telefonen så” inte ”du håller telefonen fel” – inte riktigt samma sak, men med det inte ursäktat att det var en dålig designmiss på Iphone 4 att det räckte med att ha ett finger på skarven mellan två av metalramen på utsidan för att signalstyrka skulle gå ned markant. Något som lätt inträffade om telefonen hölls i vänster hand. Men med en ”bumper” (som Steve bjöd på efter all kritik) avhjälptes problemet.

Mja, nu glider du rätt kraftigt på sanningen, det exakta citatet är "Just avoid holding it in that way." vilket är rätt mycket spydigare och katigare än den lite mjukare framtoningen då föreslog. Sen är det inte som om det här är den enda dumheten de gjort.

Jag följer ju välrenomerade, duktiga och extremt insatte och kunniga Louis Rossmann, och han har i en video nyligen sagt att en massa macbooks gick sönder för att kabeln mellan skärm och moderkort var för kort. Apple blånekade till att detta skulle vara ett problem, men till nästa års modell var kabeln av någon lustig anledning längre. Det är liksom... Vad i helvete? Att ett företag som säljer billiga skitgrejer gör sådant kan man ju förstå. Men Apple säljer extremt dyra grejer som skall vara "creme de la creme". Premiummärkenas premiummärke... Man ska inte kunna få en lökig upplebelse genom att hålla en telefon fel när den kostar så pass mycket. Rigorös kvalitetskontroll skall ingå för det priset. Det är min åsikt och den står jag för till 100%.

DVS, att dyra grejer har problem är inte acceptabelt. Vad betalar man för om det är "same shit" som billigare grejer, äpplet på baksidan?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Mja, nu glider du rätt kraftigt på sanningen, det exakta citatet är "Just avoid holding it in that way." vilket är rätt mycket spydigare och katigare än den lite mjukare framtoningen då föreslog. Sen är det inte som om det här är den enda dumheten de gjort.

Jag följer ju välrenomerade, duktiga och extremt insatte och kunniga Louis Rossmann, och han har i en video nyligen sagt att en massa macbooks gick sönder för att kabeln mellan skärm och moderkort var för kort. Apple blånekade till att detta skulle vara ett problem, men till nästa års modell var kabeln av någon lustig anledning längre. Det är liksom... Vad i helvete? Att ett företag som säljer billiga skitgrejer gör sådant kan man ju förstå. Men Apple säljer extremt dyra grejer som skall vara "creme de la creme". Premiummärkenas premiummärke... Man ska inte kunna få en lökig upplebelse genom att hålla en telefon fel när den kostar så pass mycket. Rigorös kvalitetskontroll skall ingå för det priset. Det är min åsikt och den står jag för till 100%.

DVS, att dyra grejer har problem är inte acceptabelt. Vad betalar man för om det är "same shit" som billigare grejer, äpplet på baksidan?

Sant, så är citatet. ”Just” är lite fånigt att säga, ja. Det var absolut dåligt att det var så känsligt med antennen på Iphone 4.

Louis Rossmann har jag kikat på och visst är han kunnig, men som jag har sagt tidigare tycker jag allt han är lite väl onyanserad gällande Apples hårdvara. Att till exempel alla exemplar av varje generation MacBook och MacBook Pro skulle ha problem stämmer inte överens med verkligheten (har jobbat som IT-tekniker i nära kontakt med Apples grejer i över 15 år).

Jag håller med om att dyrare grejor ska ha mindre problem och många gånger tror jag att folk tycker Apples grejer har det sett till helheten, men det betyder inte att allt Apple gör är bra och kvalitétskontrollen borde vara bättre sätt till att de i många fall själva ligger bakom både hård- och mjukvara. Men om du enbart utgår från vad Louis Rossmann när det gäller din bild av Apple så skulle jag säga att du inte får hela bilden.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Jodå, Forex är en bank som dessutom har öppet utanför kontorstid, hygglig ränta (med tanke på ränteläget får man betrakta 0,35% som OK på lönekontot) och ingen kostnad.
N26.de kort i euro, förvisso liten målgrupp men bra mycket bättre än samtliga alternativ
Avanza, helt rätt

Inte helt rätt där.

1) FOREX Bank tar 20 kr/mån för sitt privatkonto.
2) Privatkontot har 0.1% ränta
3) Det är sparkontot som har 0.35%

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Sant, så är citatet. ”Just” är lite fånigt att säga, ja. Det var absolut dåligt att det var så känsligt med antennen på Iphone 4.

Louis Rossmann har jag kikat på och visst är han kunnig, men som jag har sagt tidigare tycker jag allt han är lite väl onyanserad gällande Apples hårdvara. Att till exempel alla exemplar av varje generation MacBook och MacBook Pro skulle ha problem stämmer inte överens med verkligheten (har jobbat som IT-tekniker i nära kontakt med Apples grejer i över 15 år).

Jag håller med om att dyrare grejor ska ha mindre problem och många gånger tror jag att folk tycker Apples grejer har det sett till helheten, men det betyder inte att allt Apple gör är bra och kvalitétskontrollen borde vara bättre sätt till att de i många fall själva ligger bakom både hård- och mjukvara. Men om du enbart utgår från vad Louis Rossmann när det gäller din bild av Apple så skulle jag säga att du inte får hela bilden.

Det han tittar på är ju just vad som händer med produkterna när något går sönder och i så fall vilka fel det rör sig om. så det är klart att kanalen fokuserar på det dåliga men tycker även att han relativt ofta säger vad som han tycker att Apple gör bra.

En sak som det dock inte finns några ursäkter för är att lödpunkterna på Apple's produkter verkar vara rakt igenom dåliga. Det har man sett på produkt efter produkt efter produkt, och det är inte OK. Visst, användaren lär ju knappast öppna sin laptop och njuta av den fina kvaliteten på lödningen, men en dålig lödning ökar sannorlikheten att produkten går sönder. Sen kan det absolut vara ett medvetet val i och med "planerat åldrande", men då är det rätt grisigt av dem när andra inte gör så.

Kolla t. ex på EVGA's nätagg. Även de snorbilliga har lödninhgar som man nästan blir rörd till tårar acv för att det är så bra gjort. Om EVGA kan klara det på sina billiga produkter så borde Apple kunna klara det på sina dyra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det han tittar på är ju just vad som händer med produkterna när något går sönder och i så fall vilka fel det rör sig om. så det är klart att kanalen fokuserar på det dåliga men tycker även att han relativt ofta säger vad som han tycker att Apple gör bra.

En sak som det dock inte finns några ursäkter för är att lödpunkterna på Apple's produkter verkar vara rakt igenom dåliga. Det har man sett på produkt efter produkt efter produkt, och det är inte OK. Visst, användaren lär ju knappast öppna sin laptop och njuta av den fina kvaliteten på lödningen, men en dålig lödning ökar sannorlikheten att produkten går sönder. Sen kan det absolut vara ett medvetet val i och med "planerat åldrande", men då är det rätt grisigt av dem när andra inte gör så.

Kolla t. ex på EVGA's nätagg. Även de snorbilliga har lödninhgar som man nästan blir rörd till tårar acv för att det är så bra gjort. Om EVGA kan klara det på sina billiga produkter så borde Apple kunna klara det på sina dyra.

Då måste detta ju innebära att Apples produkter generellt går sönder oftare p.g.a. deras kassa lödning? Finns det statistik på det? Vad jag vet brukar statistiken visa att Apples maskiner trots allt generellt sett går sönder mer sällan än många av konkurrenterna.

Edit:
Efter en snabb sökning: https://www.geckoandfly.com/6311/the-most-reliable-laptop-sur...

Tror inte på det där med planerat åldrande – att det skulle vara en medveten strategi att låta anställda lägga ned tid och energi på att medvetet försämra produkterna låter helt orimligt. Framförallt då det bara genererar mycket dålig PR när det uppdagas.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Då måste detta ju innebära att Apples produkter generellt går sönder oftare p.g.a. deras kassa lödning? Finns det statistik på det? Vad jag vet brukar statistiken visa att Apples maskiner trots allt generellt sett går sönder mer sällan än många av konkurrenterna.

Edit:
Efter en snabb sökning: https://www.geckoandfly.com/6311/the-most-reliable-laptop-sur...

https://cdn3.geckoandfly.com/wp-content/uploads/2018/05/laptop-reliability-report-comparison.jpg

Tror inte på det där med planerat åldrande – att det skulle vara en medveten strategi att låta anställda lägga ned tid och energi på att medvetet försämra produkterna låter helt orimligt. Framförallt då det bara genererar mycket dålig PR när det uppdagas.

Lödning görs i ugn, så det tar varken tid eller ansträngning. Det enda man behöver göra är att snåla med material, och något som Apple verkligen gör är att pressa och pumpa vinstmarginalen till sista droppen blod.

Jag har själv sätt hur lödpunkterna ser ut och de är dåliga. Väldigt usla. Sedan behöver inte alla gå sönder för det men det ökar sannorlikheten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Lödning görs i ugn, så det tar varken tid eller ansträngning. Det enda man behöver göra är att snåla med material, och något som Apple verkligen gör är att pressa och pumpa vinstmarginalen till sista droppen blod.

Jag har själv sätt hur lödpunkterna ser ut och de är dåliga. Väldigt usla. Sedan behöver inte alla gå sönder för det men det ökar sannorlikheten.

Fast det gör det ju inte om de ändå har lägre % RMA än andra märken. Lödningarnas estetiska kvaliteter är ju helt ointressanta om det inte resulterar i fler trasiga enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag vet inget om deras lödningar men om det stämmer att de är sämre än andras företag så är det svårt att säga mot hur det är en större riskfaktor. Visst, deras produkter kanske håller bättre överlag men det kan vara helt oberoende på deras lödning (vilket är vad som diskuteras).

I teorin skulle kanske de ha ännu färre RMA om de hade bättre lödningar.

Aja... Jag är i alla fall nöjd med min MBP från 2012. Efter ett byte till SSD klarar den allt jag ber den om, vilket i och för sig inte är mycket. Enda klagomålet är att ett par tangenter har börjat strula (om någon undrar varför jag missar vissa "e", "d" och "s"). Med tanke på att de aldrig rengjorts (usch!) skulle jag tro att det är ett ganska enkelt problem att fixa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Fast det gör det ju inte om de ändå har lägre % RMA än andra märken. Lödningarnas estetiska kvaliteter är ju helt ointressanta om det inte resulterar i fler trasiga enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte "estetisk kvalitet" det handlar om om du kan skrapa bort lödpunkterna med pincett, som det har gått i många fall. en "good enough" lödning skall inte gå att avlägsna med enkelhet mekaniskt. Sen att det kanske håller ett tag spelar väl ingen roll? Om lödningen blir sliten av mekanisk stress så räcker det ju med att man sätter ner och plockar upp sin laptop tillräckligt många gånger för att lödpunkten skall spricka, och då är det, rent objektivt, en dålig lödning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fingeravtryck, visakort, ansikts och ögon avläsning, GPS, samtal och meddelande och allt du gör, ja så lite vet Apple idag.
NSA kunde garantera intrång på alla Apple enheter framkom det vid senaste läckan (Wikileaks ~2013).

"Apple menar att det gör att företaget aldrig kan se vad en kund köpt, eller hur mycket pengar de spenderat"

Men det är klart, denna gången säljs inga bakdörr med full tillgång

Meme raderat i enlighet med §1.6 /screamin-daemom, moderator
Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Jag vet inget om deras lödningar men om det stämmer att de är sämre än andras företag så är det svårt att säga mot hur det är en större riskfaktor. Visst, deras produkter kanske håller bättre överlag men det kan vara helt oberoende på deras lödning (vilket är vad som diskuteras).

I teorin skulle kanske de ha ännu färre RMA om de hade bättre lödningar.

Aja... Jag är i alla fall nöjd med min MBP från 2012. Efter ett byte till SSD klarar den allt jag ber den om, vilket i och för sig inte är mycket. Enda klagomålet är att ett par tangenter har börjat strula (om någon undrar varför jag missar vissa "e", "d" och "s"). Med tanke på att de aldrig rengjorts (usch!) skulle jag tro att det är ett ganska enkelt problem att fixa

Jag undrar hur stor andel av deras RMA som har med just lödningar att göra. Vore intressant att ha siffror på det. Men återigen är det ju intressant att om Apple nu har så mycket sämre lödningar än andra tillverkare hur kan då då ligga såpass mycket bättre till i statistiken? Har andra tillverkare snålat gällande andra saker?

Eller så sparar Apple på miljön genom att använda mindre material som trots allt håller längre?

Skrivet av Ozzed:

Det är inte "estetisk kvalitet" det handlar om om du kan skrapa bort lödpunkterna med pincett, som det har gått i många fall. en "good enough" lödning skall inte gå att avlägsna med enkelhet mekaniskt. Sen att det kanske håller ett tag spelar väl ingen roll? Om lödningen blir sliten av mekanisk stress så räcker det ju med att man sätter ner och plockar upp sin laptop tillräckligt många gånger för att lödpunkten skall spricka, och då är det, rent objektivt, en dålig lödning.

Håller ett tag? Det verkar hålla längre än konkurrenterna (eller så är det annat som går sönder före på konkurrenternas maskiner).

Har under mina år som IT-tekniker haft med många äldre bärbara från Apple och att det skulle vara ett generellt problem med moderkorten för att de är dåligt löda är knappast något som stämmer överens med verkligheten. Sen så skulle kanske en bättre lödning leda till ännu färre problem. Eller kanske har Louis Rossmann analyserat exemplar som varit dåligt lödade utan att det nödvändigtvis är representativt för alla maskiner av en viss modell?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag undrar hur stor andel av deras RMA som har med just lödningar att göra. Vore intressant att ha siffror på det. Men återigen är det ju intressant att om Apple nu har så mycket sämre lödningar än andra tillverkare hur kan då då ligga såpass mycket bättre till i statistiken? Har andra tillverkare snålat gällande andra saker?

Eller så sparar Apple på miljön genom att använda mindre material som trots allt håller längre?

Håller ett tag? Det verkar hålla längre än konkurrenterna (eller så är det annat som går sönder före på konkurrenternas maskiner).

Har under mina år som IT-tekniker haft med många äldre bärbara från Apple och att det skulle vara ett generellt problem med moderkorten för att de är dåligt löda är knappast något som stämmer överens med verkligheten. Sen så skulle kanske en bättre lödning leda till ännu färre problem. Eller kanske har Louis Rossmann analyserat exemplar som varit dåligt lödade utan att det nödvändigtvis är representativt för alla maskiner av en viss modell?

En rak fråga då: Tycker du att en bra lödning skall gå att avlägsna mekaniskt? Om nej, löder Apple dåligt. Om ja, så undrar jag varför man överhuvudtaget löder saker. Det räcker ju isåfall med typ silvertejp. Lite jävla stolthet får man ha.

Sen vet jag inte exakt hur många Macbooks han lagat, han har ju tusentals videos vid det här laget, men jag tror aldrig jag sett en bra lödning där.

Sen är det i och för sig mycket vattenskador och sådant han jobbar med så det blir en del korrosion, men även det skal väl en bra lödning hålla för? Man ska väl liksom inte kunna hälla vatren på en lödning för att försvaga den. Det är inte kvalitet.

Men om man tycker att "det behöver inte vara bra kvalitet sålänge det håller", så visst, då blir resten av diskussionen ganska meningslös. Men jag tänker aldrig försvara en dålig lödning, oavsett företag eller privatperson.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av e3henri:

skyhöga betalningsavgifter som butikerna får lägga ut varje gång någon betalar med kort - och som butikerna dessutom inte får ta extra betalat av kund för....hmmm...fast vem tror ni betalar i slutändan?

Jupp, nästan lika dyrt som kontanthantering, skandalöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|