Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är en ganska ny regel att man inte får värdera mer än var 5:e år så inte säkert att ni är berörda förrän ni gjort en värdering.
Finns undantag för renoveringar med, men de ska vara ganska omfattande.
Värdering kan fås gratis, men olika banker har olika krav på den som värderat för att det ska gälla.

Man får värdera hur ofta man vill i syfte att låna mer pengar/lägga om topplån eller liknande men man får inte sänka amorteringen under de första fem åren om inte belåningsgraden mot den ursprungliga värderingen går under någon av brytpunkterna. Har man köpt efter 160601 är köpeskillingen satt som amorteringsgrundande värdering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Sitter lite i samma sits, fast i Oslo.
Räknade ut att efter ränteavdrag etc så blir det mer eller mindre +/- 0 om man sätter in pengar på amortering eller sätter pengarna på högräntekonto (med insättningsgaranti såklart).
Ränta på lån 1.9%
Ränteavdrag 22% -> 1,48% effektiv ränta
Sparkonto 1,25%

Så det kostar mig 0,23% att ha pengarna tillgängliga, vilket jag tycker är värt det.

Så jag lägger pengar på hög för tillfället och väntar tillsammans med 95% av Flashback på börskraschen så man kan dynga in en ordentlig summa där.

Antar att det också är någon skatt på kapitalvinsten du gör på räntan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Man får värdera hur ofta man vill i syfte att låna mer pengar/lägga om topplån eller liknande men man får inte sänka amorteringen under de första fem åren om inte belåningsgraden mot den ursprungliga värderingen går under någon av brytpunkterna. Har man köpt efter 160601 är köpeskillingen satt som amorteringsgrundande värdering.

Bra förtydligande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är en ganska ny regel att man inte får värdera mer än var 5:e år så inte säkert att ni är berörda förrän ni gjort en värdering.
Finns undantag för renoveringar med, men de ska vara ganska omfattande.
Värdering kan fås gratis, men olika banker har olika krav på den som värderat för att det ska gälla.

Tack för dina tankar här. JAg får klura lite på detta. Känner spontant inte någon direkt stress. Jag insåg här ikväll att hypoteket.com kräver ju bara 65% för att välkomna en som kund. Det innebär i min situation bara 140'. Det är ju görbart inom ett par månader. Jag vill gärna sätta lite press på min nuvarande bank. Frågan är dock hur mycket man ska bråka. Jag har idag 1,51 och hypoteket erbjuder 1,28.

Det är alltså 0,23% i skillnad. Då erbjuder också min nuvarande bank livförsäkring i dealen fast med mot-kravet att man inte vänsterprasslar "för mycket". Jag har tidigare i denna tråden läst att en livförsäkring är värd någon hundring i månaden. 0,23% motsvarar med mitt nuvarande lån en besparning på 460kr. Om då min nuvarande bank drar ner byxorna lite så skillnaden inte blir mer än någon hundring så är de ju helt plötsligt bara ett krångel för inget alls.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag håller på med att binda ett bolån, det kommer vara på 1 402 000:- Jag kan binda det på 3 år till en ränta om 1,45% eller 5 år på 1,80% eller 50/50. Några förslag på vad jag ska göra? Känns som att om 3 år när man ska binda om räntan så kommer den vara högre men hur mycket högre? Högre än 1,80%? Så pass mycket högre att man hade sparat pengar på att binda allt på 5 år?

Otroligt kluven. snälla hjälp! @kakann

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag har idag 1,51 och hypoteket erbjuder 1,28.

Prata med din bank, som jag skrev nån sida bakåt så ringde jag min bank (swedbank) och frågade om de var beredda att matcha avanza. Den rörliga som då låg på 1,09 ville de inte matcha, men däremot tre år på 1,38 (och hade fått 1,35 rörligt, låg på drygt 1,5 innan).
Misstänkte att Avanzas 1,09 inte skulle hålla i sig så länge så tog tre år. Känns bra med facit i hand (så här långt iaf), avanza höjde rörligt till 1,34 några veckor senare

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag håller på med att binda ett bolån, det kommer vara på 1 402 000:- Jag kan binda det på 3 år till en ränta om 1,45% eller 5 år på 1,80% eller 50/50. Några förslag på vad jag ska göra? Känns som att om 3 år när man ska binda om räntan så kommer den vara högre men hur mycket högre? Högre än 1,80%? Så pass mycket högre att man hade sparat pengar på att binda allt på 5 år?

Otroligt kluven. snälla hjälp! @kakann

Vet att du vill få feedback av Kakann. Men jag tänkte de kanske inte skadar att få flera av våra tankar

Beroende på din situation så skulle jag nog faktiskt överväga att binda lånet. 1,402,000kr är ju i de flesta fall i denna tråd relativt lite pengar. Så även om du går miste om eventuellt sänkningar framöver så pratar vi ändå bara ett par hundralappar. Är du också en orolig person som gärna har lite extra trygghet så bind. Fast på andra sidan, om du har god ekonomi och känner att ett par hundralappar hit eller dit spelar ingen roll så spelar de ju ingen roll om du ligger och har de löpande.

Här har du lite olika scenarion. Jag har räknat åt dig så du slipper
1,402,000kr vid 1,41% ränta blir månadskostnaden 1716kr per månad.
Om räntan går upp:
0,5% +592kr
1% +1,183kr
2% +2367kr

Att räntan ska gå upp med mer än 0,5% över tre år är enligt de flesta experter extremt osannolikt. Då är det väldigt många som har fått hembesök av kronofogden redan. Kan ge dig ett liknande exempel fast på en storstadsperson som jag känner.

Lån på 6,2M. Ränta idag på 1,4%. Månadkostnad idag: 7,233kr.
0,5% +2,583kr
1% +5,167kr
2% +10,333kr

De krävs inte mycket för att det ska smälla hårt. Det ligger inte i riksbankens eller bankernas intresse att låta räntan sticka iväg flera %. De kommer sluta med att bankerna äger en massa fastigheter med inga köpare.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Prata med din bank, som jag skrev nån sida bakåt så ringde jag min bank (swedbank) och frågade om de var beredda att matcha avanza. Den rörliga som då låg på 1,09 ville de inte matcha, men däremot tre år på 1,38 (och hade fått 1,35 rörligt, låg på drygt 1,5 innan).
Misstänkte att Avanzas 1,09 inte skulle hålla i sig så länge så tog tre år. Känns bra med facit i hand (så här långt iaf), avanza höjde rörligt till 1,34 några veckor senare

Smart. De låter som du har löst ditt fint

Jag försökte med min bankman för ett par veckor sedan. Han var inte intresserad. Jag behöver ha något konkret som jag kan trycka upp i hans ansikte för jag ska få gehör. Jag har prutat två gånger tidigare. Så jag ligger på en "fin rabattnivå i förhållande till listräntan" enligt honom. De gör jag kanske med mina 1,51 mot listräntan på 2,25 som är helt galen men jämfört med genomsnittsräntan för deras kunder som ligger på 1,64 så är de ju inte alls lika imponerande.

Jag vet inte om jag är någon intressant kund dock. Jag gör inte så mycket med banken. Jag och frugan får in våra löner, vi använder internettjänsterna för att betala räkningar och vi har vårt bolån där. Vi har inga andra saker direkt. Ja vi har lite kapital på våra lönekonton till 0% ränta, vilket är rätt puckat men bekvämt. Är lite osäker på om vi kan flytta kapitalet till en annan bank för att få ränta utan att livförsäkringen ska ryka. Den är värd mer än eventuellt ränta kommer att vara per år.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag försökte med min bankman för ett par veckor sedan.

Jag fick tipset att skita i den där ”personliga” bankmannen och använda telefonbanken istället av en kompis. De var betydligt bättre att prata med än den jag haft kontakt med på lokala kontoret.

Vet inte om det är specifikt för swedbank (eller bara min lokala) eller kanske ren slump dock, @Kakann kanske har mer insikt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag håller på med att binda ett bolån, det kommer vara på 1 402 000:- Jag kan binda det på 3 år till en ränta om 1,45% eller 5 år på 1,80% eller 50/50. Några förslag på vad jag ska göra? Känns som att om 3 år när man ska binda om räntan så kommer den vara högre men hur mycket högre? Högre än 1,80%? Så pass mycket högre att man hade sparat pengar på att binda allt på 5 år?

Otroligt kluven. snälla hjälp! @kakann

Du har redan fått lite feedback men vad du gör så dela inte upp lånet då banken kan ge dig väldigt dåligt deal när 1:a lånet skall skrivas om då du kommer bli tvungen att betala ränteskillnadsersättning för att bryta det längre avtalet.

Troligtvis kommer räntorna inte vara mycket högre om 3 år, det tror varken din bank eller omvärlden, då du alltid får betala en riskpremie då ett bundet lån alltid är som en försäkring till viss del.
Hela Europa är i lågkonjunktur mer eller mindre och tillväxten även på andra sidan Atlanten är knackig, vilket talar för lägre räntor framöver. Vad som skulle ge högre räntor är den svaga kronan (bankerna lånar till stor del upp pengar i EUR och USD) samt allmänt lägre förtroende för Sveriges ekonomi (tex ytterligare nedgång i bopriser)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag fick tipset att skita i den där ”personliga” bankmannen och använda telefonbanken istället av en kompis. De var betydligt bättre att prata med än den jag haft kontakt med på lokala kontoret.

Vet inte om det är specifikt för swedbank (eller bara min lokala) eller kanske ren slump dock, @Kakann kanske har mer insikt.

Är nog olika från bank till bank och deras nuvarande intresse för att skaffa / behålla kunder. Hade SEB för närmre 10 år sedan som var väldigt sugna på att utöka sin bolånstock så gav bra villkor på kontoret första gången men sedan när lånet skulle få nya villkor så sa de på telefonbanken att de inte kunde ge så bra villkor utan man var tvungen att kontakta lokala kontoret. Säkert ett sätt att förhala också men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag håller på med att binda ett bolån, det kommer vara på 1 402 000:- Jag kan binda det på 3 år till en ränta om 1,45% eller 5 år på 1,80% eller 50/50. Några förslag på vad jag ska göra? Känns som att om 3 år när man ska binda om räntan så kommer den vara högre men hur mycket högre? Högre än 1,80%? Så pass mycket högre att man hade sparat pengar på att binda allt på 5 år?

Otroligt kluven. snälla hjälp! @kakann

Spontant känns tre-åringen hetare men det är skitsvårt och veta så klart. Det måste ändå vara ganska mycket högre ränta år 4 och 5 för att det ska löna sig att betala mer de första tre åren. Själv körde vi tre år på hela skiten nyligen.

Skrivet av Json_81:

Jag fick tipset att skita i den där ”personliga” bankmannen och använda telefonbanken istället av en kompis. De var betydligt bättre att prata med än den jag haft kontakt med på lokala kontoret.

Vet inte om det är specifikt för swedbank (eller bara min lokala) eller kanske ren slump dock, @Kakann kanske har mer insikt.

Är ganska säker på att bankmannen på det lokala kontoret har betydligt större mandat än telefonbanken som mest är en supportfunktion åt kontoren. Sen är det så klart olika hur långt de känner att de vill sträcka sig, i regel har man mandat att gå ganska lågt i de fall man känner att man vill/behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Vet att du vill få feedback av Kakann. Men jag tänkte de kanske inte skadar att få flera av våra tankar

Beroende på din situation så skulle jag nog faktiskt överväga att binda lånet. 1,402,000kr är ju i de flesta fall i denna tråd relativt lite pengar. Så även om du går miste om eventuellt sänkningar framöver så pratar vi ändå bara ett par hundralappar. Är du också en orolig person som gärna har lite extra trygghet så bind. Fast på andra sidan, om du har god ekonomi och känner att ett par hundralappar hit eller dit spelar ingen roll så spelar de ju ingen roll om du ligger och har de löpande.

Här har du lite olika scenarion. Jag har räknat åt dig så du slipper
1,402,000kr vid 1,41% ränta blir månadskostnaden 1716kr per månad.
Om räntan går upp:
0,5% +592kr
1% +1,183kr
2% +2367kr

Att räntan ska gå upp med mer än 0,5% över tre år är enligt de flesta experter extremt osannolikt. Då är det väldigt många som har fått hembesök av kronofogden redan. Kan ge dig ett liknande exempel fast på en storstadsperson som jag känner.

Lån på 6,2M. Ränta idag på 1,4%. Månadkostnad idag: 7,233kr.
0,5% +2,583kr
1% +5,167kr
2% +10,333kr

De krävs inte mycket för att det ska smälla hårt. Det ligger inte i riksbankens eller bankernas intresse att låta räntan sticka iväg flera %. De kommer sluta med att bankerna äger en massa fastigheter med inga köpare.

Tack för ditt svar, var inte specifikt kakann jag sökte men jag pingade denne för den verkade relativt aktiv
Jag ser risken för sänkningar som relativt obefintliga och definitivt så stora sänkningar så att det skulle göra mer än några kronor som omöjliga. Så sänkning är nog inget jag väntar på. Utan jag är orolig för vad som kan hända med ränteläget framledes till min nackdel då givetvis.

Skrivet av Ibymafayhas:

Du har redan fått lite feedback men vad du gör så dela inte upp lånet då banken kan ge dig väldigt dåligt deal när 1:a lånet skall skrivas om då du kommer bli tvungen att betala ränteskillnadsersättning för att bryta det längre avtalet.

Troligtvis kommer räntorna inte vara mycket högre om 3 år, det tror varken din bank eller omvärlden, då du alltid får betala en riskpremie då ett bundet lån alltid är som en försäkring till viss del.
Hela Europa är i lågkonjunktur mer eller mindre och tillväxten även på andra sidan Atlanten är knackig, vilket talar för lägre räntor framöver. Vad som skulle ge högre räntor är den svaga kronan (bankerna lånar till stor del upp pengar i EUR och USD) samt allmänt lägre förtroende för Sveriges ekonomi (tex ytterligare nedgång i bopriser)

Tanken med att dela upp lånet är inte att om 5 år slå ihop det utan snarare fortsätta ha två lån. Om 3 år binder jag om det t ex i 5 år för att det är förmånligast och om ytterligare 2 år binder jag om det andra lånet i kanske 2 år för att det är förmånligast. Så tanken är inte att inom en överskådlig framtid att slå ihop lånet. Tack för ditt inlägg. Ger mig mer att fundera på.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag fick tipset att skita i den där ”personliga” bankmannen och använda telefonbanken istället av en kompis. De var betydligt bättre att prata med än den jag haft kontakt med på lokala kontoret.

Vet inte om det är specifikt för swedbank (eller bara min lokala) eller kanske ren slump dock, @Kakann kanske har mer insikt.

Å fan, jag hade ingen aning. Jag trodde man var mer eller mindre hänvisad till sin egna bankman. Jag minns inte vad det va men vid ett tillfälle så ringde jag telefonbanken och då fick jag beskedet att dom hänvisade mig till min bankman. Jag har handelsbanken idag och de är ju egentligen lika stora och tråkiga som Swedbank så de borde ju vara lite snarlikt med hur de jobbar mot kunderna.

Jag har iofs alltid haft en väldigt bra dialog med min bankman kring allt annat. Exempelvis när jag jagade lånegaranti så fattade min bankman att jag bara var intresserad av bra ränta på mitt bolån och inte privatpensionssparande eller massa annan skit. När jag då gick till Nordea för att benchmarka de mot vad jag fått av Handelsbanken så började dom kräva att jag skulle spara till privatpension. Vilket var väldigt konstigt för dom visste ju att jag redan hade fått ett konkret erbjudande som inte var villkorat. Hon var fan bedrövligt dålig lyssnare den kvinnan jag fick kontakt med på Nordea. Stackars hennes kunder. Hon hade väldigt svårt för att lyssna. Hon tyckte hon att Nordea var så otroligt mycket bättre än alla andra och det var självklart att alla ville bli kunder hos dem.

Jag kanske råkade ut för en extra jobbig person men man ska inte förringa den personliga relationen man har med sin bankman. Fast den är inte värd mer än max någon procentenhet skulle jag säga. Money talks, bullshit walks.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Långsiktig fråga: Köpte nyss ett bostadsrättshus för 3.600.000 med 600.000 insats och förhandlade till mig en ränta på 1.29 på 3 år utan att bli helkund hos Nordea. Hur förbereder jag mig bäst för nästa förhandling om 3 år? Tänker amortera ner mig till under 70% belåning så fort som möjligt. Utöver det, är det något man bör tänka på?

Fråga 2:
Har på sikt (1-2 år?) funderat på att skaffa solceller på taket och utöka lånet för att finansiera detta, eller är det bättre att betala det "kontant" och behålla lånet som det är. Tänker att det är bättre att minska belåningsgraden genom att höja värdet? (Ska dock ha i åtanke eventuella bidrag osv innan jag genomför detta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Antar att det också är någon skatt på kapitalvinsten du gör på räntan?

Fan.. det har du helt rätt i!
Tappar väl en 30% där eller nåt i den stilen.

Men slutsumman är rimligt låg ändå, 0,65%.
Så att dega in 500.000 som tillgängliga cash kostar mig då ca 3250 kr/år vilket jag tycker är en najs säkerhet.
Siktar alltid på att ha en årslön netto i cash ifall nåt händer på jobbet etc.

Skrivet av radx:

Hur är bomarknaden i Norge? Är den lika galen som i Sverige där värdet på bostäder har ökat med 7% per år och allt har blivit svindyrt och räntan är låg? Du skriver att räntan på ditt lån är 1,9% de låter lite högre än vad vi har hemma i Sverige. Jag har aldrig haft så hög ränta. 1,3-1,7% är väl där de flesta landar idag beroende på sin situation och hur villiga bankerna är.

Den har varit sjuk.. köpte första lägenheten för 5 år sen och då tyckte vi det var dyrt.
Det är inte riktigt lika illa som Stockholm men inte långt ifrån.
Genomsnitt kvadratmeter-pris ligger på ca 70 000 idag, upp 50% på 5 år.
Så vi hade inte haft en chans i helvete att köpa en kåk om man skulle gått in i marknaden idag, tycker synd om alla unga.
Man hinner spara handpenning i samma takt som priserna ökar.

1.9% är riktigt lågt här, Danske Bank som försöker håva in kunder efter vitvasknings-skandalen.
Specialdeal för oss som är med i vissa fackförbund med högre utbildning.
Annars ligger den normala räntan idag runt 2.2-2.4%.
När vi köpte den första lägenheten så var den 3.6%
Norges riksbank's räntebana ligger väl nån procent över Sveriges och lär höjas imorgon, så att vi ligger en bit över era räntor är normalt och förväntat tack vare all härlig olja

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Den har varit sjuk.. köpte första lägenheten för 5 år sen och då tyckte vi det var dyrt.
Det är inte riktigt lika illa som Stockholm men inte långt ifrån.
Genomsnitt kvadratmeter-pris ligger på ca 70 000 idag, upp 50% på 5 år.
Så vi hade inte haft en chans i helvete att köpa en kåk om man skulle gått in i marknaden idag, tycker synd om alla unga.
Man hinner spara handpenning i samma takt som priserna ökar.

1.9% är riktigt lågt här, Danske Bank som försöker håva in kunder efter vitvasknings-skandalen.
Specialdeal för oss som är med i vissa fackförbund med högre utbildning.
Annars ligger den normala räntan idag runt 2.2-2.4%.
När vi köpte den första lägenheten så var den 3.6%
Norges riksbank's räntebana ligger väl nån procent över Sveriges och lär höjas imorgon, så att vi ligger en bit över era räntor är normalt och förväntat tack vare all härlig olja

Jaha. Så man kan inte försöka ha Norskt ränteläge som någon form av fingervisare då för var den Svenska förväntas nå framöver då?
Håller med dig om unga personer. Det är bedrövligt hur marknaden är idag. Ungar som flyttar hemifrån kommer få det riktigt svårt och tufft. Det blir väl hyresrätter for life för dom. Eller om de får ärva lite cash av sina föräldrar som kanske gjort fin bostadskarriär då de trillar pin.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

@radx:

Njäe, det är väldigt olika förutsättningar med tanke på oljesektorn.
Vi (Norge) är inte lika känsliga för marknaderna omkring oss så Riksbanken är inte lika sugna på att trycka ner norska kronan i dass för att boosta exporten som Ingves och Co gör.
Vi är såklart känsliga för oljepriset vilket har märkts de sista 4-5 åren..

Problemet här är att priserna har gått upp 180% på 15år.
Så när de gamla trillar av pinnen eller belånar sina egna hus för att köpa lägenheter åt kidsen så finns det en god marginal av ta av.
Dessutom är norrmänen superkåta på bostäder, det första man gör när ärver pengar är att köpa fler lägenheter och hyr ut.
Lite riggat skattesystem och den allmänna uppfattningen som bidrar, men de börjar göra ändringar i systemet för det nu vilket kan stävja prisuppgången förhoppningsvis så de som inte har rika päron har en chans också.

Men annars är Norge najs

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Det har hänt lite grejer sen jag skrev här i tråden sist. Har nämligen köpt ett hus! Slutpriset landade på 1.08 miljoner kronor och kommer att låna 85%, så 918k. Ska till banken till veckan (för första gången i mitt liv) för att lägga upp lån osv.

Vad ska man tänka på när man väl är där? Vad kan man sikta på för ränta? Banken i fråga är Nordea, av den enkla anledningen att morsan jobbar där och har gjort det i 30+ år. Tror dock inte hon kommer kunna hjälpa mig direkt med någon ränterabatt eller så utan jag har nog samma förutsättningar som alla andra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det har hänt lite grejer sen jag skrev här i tråden sist. Har nämligen köpt ett hus! Slutpriset landade på 1.08 miljoner kronor och kommer att låna 85%, så 918k. Ska till banken till veckan (för första gången i mitt liv) för att lägga upp lån osv.

Vad ska man tänka på när man väl är där? Vad kan man sikta på för ränta? Banken i fråga är Nordea, av den enkla anledningen att morsan jobbar där och har gjort det i 30+ år. Tror dock inte hon kommer kunna hjälpa mig direkt med någon ränterabatt eller så utan jag har nog samma förutsättningar som alla andra.

Jag tycker du ska gå in på https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/ Här kan du se vad andra har fått för bolåneränta i ditt postnr. Du kan också sortera så du ser vad folk har för bank och hur länge sedan de fick upplägget. Sedan tycker jag du ska också ta en titt på Nordeas hemsida för deras snittränta för deras kunder. Just nu ser det ut som det var 1,62% i feb 2019. https://www.nordea.se/privat/produkter/aktuella-priser-och-ra...

Jag skulle iallafall då känna mig någorlunda nöjd med min förhandling om du kan landa en ränta under 1,62%.

Personligen gillar jag inte Nordea. Den bank kvinna som jag fick lyssnade dåligt. Jag ville bara ha bolån och inte några privata pensionssparande osv men hon var väldigt påstridig och gav extremt dålig ränta om man inte köpte på sig tjänster som man inte ville ha trots att andra banker gav lägre ränta utan några sådana krav. Personligen så löneväxlar jag 7000kr varje månad till tjänstepension istället så därför är privat pensionssparande ointressant för mig och dessutom sedan de senaste ändringarna blir det i praktiken dubbelskatt på upplägget också. (lite off topic)

Berätta gärna hur det gick. Och prata gärna med någon mer bank så du har lite koll på vad du med din situation kan få på andra håll. Gå exempelvis in på SBAB på nätet och kolla vad dom vill ge dig.

Lycka till i veckan!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det har hänt lite grejer sen jag skrev här i tråden sist. Har nämligen köpt ett hus! Slutpriset landade på 1.08 miljoner kronor och kommer att låna 85%, så 918k. Ska till banken till veckan (för första gången i mitt liv) för att lägga upp lån osv.

Vad ska man tänka på när man väl är där? Vad kan man sikta på för ränta? Banken i fråga är Nordea, av den enkla anledningen att morsan jobbar där och har gjort det i 30+ år. Tror dock inte hon kommer kunna hjälpa mig direkt med någon ränterabatt eller så utan jag har nog samma förutsättningar som alla andra.

De enda som tjänar på den typen av trohet är bankerna, som kund får du knappast några fördelar. För att få en bra ränta måste du visa att du är beredd att byta bank, gärna med handfasta siffror på vad andra banker erbjuder dig.

(På ett så litet lån kommer du inte få någon superränta hos någon bank, det är helt enkelt för litet och för hög belåningsgrad, men du skall absolut inte sitta med mössan i hand och acceptera vilken ränta som helst.)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Högre bolån?

Hej!

Jag kommer försöka köpa min första bostadsrätt snart. Har sparat endast 100 tkr så räknar med att jag kommer behöva ta ett privatlån på knappt 10% och bolån på 85%.

Enligt SBAB:s lånekalkyl (där man kan räkna privatlån och bolån samtidigt) kan jag få låna ca 1.7 Mkr när jag räknar med följande uppgifter
- 30 år gammal
- 34 tkr i lön.
- 3500 kr/mån för bostadsrätten.
- 650 kr/mån studielån
- Bor ensam

Min fråga är om det som visas i deras kalkyl är det högsta jag kan hoppas på att få eller kan man få ett högre lånelöfte om man går och pratar med banken och visar hur duktig man varit på att leva snålt? Hade nämligen funnits betydligt mer att välja på om man kunde få låna ca 100 tkr extra.

Vad tror du om detta @Kakann?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Att räntan ska gå upp med mer än 0,5% över tre år är enligt de flesta experter extremt osannolikt. Då är det väldigt många som har fått hembesök av kronofogden redan. Kan ge dig ett liknande exempel fast på en storstadsperson som jag känner.

Skrämmande om det stämmer att det finns folk som inte klarar en ökning på 0.5%

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Skrämmande om det stämmer att det finns folk som inte klarar en ökning på 0.5%

Det är nog ytterst få som inte klarar en höjning på 0,5 % (vilket efter nuvarande ränteavdrag motsvarar 293 kr per lånad miljon). Däremot kan det minskade konsumtionsutrymmet för hushållen leda till andra effekter i ekonomin, som kan slå hårdare än räntehöjningen i sig. Dock brukar ju räntan höjas för att dämpa överhettningen av ekonomin, så överlag brukar ju det ekonomiska läget vara ganska bra när reporäntan höjs.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

Hej!

Jag kommer försöka köpa min första bostadsrätt snart. Har sparat endast 100 tkr så räknar med att jag kommer behöva ta ett privatlån på knappt 10% och bolån på 85%.

Enligt SBAB:s lånekalkyl (där man kan räkna privatlån och bolån samtidigt) kan jag få låna ca 1.7 Mkr när jag räknar med följande uppgifter
- 30 år gammal
- 34 tkr i lön.
- 3500 kr/mån för bostadsrätten.
- 650 kr/mån studielån
- Bor ensam

Min fråga är om det som visas i deras kalkyl är det högsta jag kan hoppas på att få eller kan man få ett högre lånelöfte om man går och pratar med banken och visar hur duktig man varit på att leva snålt? Hade nämligen funnits betydligt mer att välja på om man kunde få låna ca 100 tkr extra.

Vad tror du om detta @Kakann?

Skuldkvotstaket 4.5x din årslön är troligen ungefär max vad du kan räkna med att få i bolån, men eftersom du saknar insatsen skulle jag tro att det blir svårt att få så mycket. Hur pass dåligt bor du idag? Skulle nästan råda dig att spara mer innan du köper, speciellt eftersom du är själv. Går du vidare så teckna för all del någon försäkring som ger dig $$$ om du blir sjukskriven eller arbetslös

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Det är nog ytterst få som inte klarar en höjning på 0,5 % (vilket efter nuvarande ränteavdrag motsvarar 293 kr per lånad miljon). Däremot kan det minskade konsumtionsutrymmet för hushållen leda till andra effekter i ekonomin, som kan slå hårdare än räntehöjningen i sig. Dock brukar ju räntan höjas för att dämpa överhettningen av ekonomin, så överlag brukar ju det ekonomiska läget vara ganska bra när reporäntan höjs.

+1 på det här, skulle säga att folk i allmänhet tror att alla andra får det supertufft om räntorna går upp. Skulle snarare tippa att det är först vid 4-5% som en hyfsad mängd med folk får det kämpigt och då kanske troligen i första hand om det kommer tillsammans med arbetslöshet.

0.5% är ju ”ingenting”, får man svårt med det måste man ju typ ha ljugit och lämnat in fejkade arbetsgivarintyg till banken eller nåt. Typ med 40k på det och så tjänar man 22k egentligen, men såna typer har man svårt och tycka synd om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

+1 på det här, skulle säga att folk i allmänhet tror att alla andra får det supertufft om räntorna går upp. Skulle snarare tippa att det är först vid 4-5% som en hyfsad mängd med folk får det kämpigt och då kanske troligen i första hand om det kommer tillsammans med arbetslöshet.

0.5% är ju ”ingenting”, får man svårt med det måste man ju typ ha ljugit och lämnat in fejkade arbetsgivarintyg till banken eller nåt. Typ med 40k på det och så tjänar man 22k egentligen, men såna typer har man svårt och tycka synd om.

Instämmer.
Jag är högt belånad och räknar med att vid 4-5% är det tråkigt och vid 6-7% får jag leva på nudlar men det var jag väldigt väl medveten om när jag valde att behålla huset efter en separation. Folk generellt ska ha bättre marginaler än mig om reglerna följts.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag tycker du ska gå in på https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/ Här kan du se vad andra har fått för bolåneränta i ditt postnr. Du kan också sortera så du ser vad folk har för bank och hur länge sedan de fick upplägget. Sedan tycker jag du ska också ta en titt på Nordeas hemsida för deras snittränta för deras kunder. Just nu ser det ut som det var 1,62% i feb 2019. https://www.nordea.se/privat/produkter/aktuella-priser-och-ra...

Jag skulle iallafall då känna mig någorlunda nöjd med min förhandling om du kan landa en ränta under 1,62%.

Personligen gillar jag inte Nordea. Den bank kvinna som jag fick lyssnade dåligt. Jag ville bara ha bolån och inte några privata pensionssparande osv men hon var väldigt påstridig och gav extremt dålig ränta om man inte köpte på sig tjänster som man inte ville ha trots att andra banker gav lägre ränta utan några sådana krav. Personligen så löneväxlar jag 7000kr varje månad till tjänstepension istället så därför är privat pensionssparande ointressant för mig och dessutom sedan de senaste ändringarna blir det i praktiken dubbelskatt på upplägget också. (lite off topic)

Berätta gärna hur det gick. Och prata gärna med någon mer bank så du har lite koll på vad du med din situation kan få på andra håll. Gå exempelvis in på SBAB på nätet och kolla vad dom vill ge dig.

Lycka till i veckan!

Var hos banken igår. Morsan hade bokat mötet med den som hon tyckte var vettigast på kontoret. Hon sa att dom flesta andra var "flummiga hipsters" men han jag fick träffa var en redig karl, haha. Vi bestämde oss för att dela upp lånet i två delar, 50/50 på 3 år och 4 år. Först sa han att jag skulle få 1.79% på 3 år och 1.89% på 4 år. Sa att morsan hade sagt att jag skulle kräva snittränta, annars så fick jag skicka henne på honom. Han skrattade och så diskuterade vi lite mer och till slut så kom vi överens om 1.59% på 3 år och 1.69% på 4 år. Detta under förutsättning att jag flyttade över mina fonder från Avanza till Nordea (ingen big deal egentligen då jag inte pysslar så aktivt med mina fonder), att vi skulle boka ett möte om pensionssparande till hösten, samt att jag tecknar villaförsäkring via IF. Har kikat runt lite på olika villaförsäkringar och priset verkar vara ungefär samma mellan alla bolag så kan jag få lite ränterabatt på lånet via IF så blir ju det fördelaktigt.

Morsan (med ~30 års erfarenhet inom bankvärlden) tyckte att jag hade fått en rimlig ränta ändå till slut, men att vi skulle försöka få till lite mer rabatt så småningom framöver. Jag känner mig också ganska nöjd, för med driftkostnader + ränta på lånet så kommer huset bara bli ca 500kr dyrare än lägenheten jag hyr nu i andrahand. Sen så har jag ju visserligen amortering på det också men i och med att jag har gott om pengar så kommer det inte påverka min levnadsstandard direkt utan jag ser det som ett månadssparande istället. Dessutom, dom löneökningar jag kommer få inom de närmsta ~2-3 åren kommer att täcka upp för amorteringen och en del av räntan också.

Nu är det bara att hoppas att bouppteckningen blir klar snart så jag får flytta in. Senaste tillträdesdatum är satt till 15:e maj men då är jag i Portugal och dricker öl och solar, så förhoppningsvis så får jag komma in tidigare så att jag hinner flytta innan jag far.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hur står bankerna mot att man lånar/får pengar av sin förälder till insatsen? Om man nu skulle ha lite buffert själv ändå, som man vill ha kvar ifall nåt händer. Bägge sambona har fast jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hur står bankerna mot att man lånar/får pengar av sin förälder till insatsen? Om man nu skulle ha lite buffert själv ändå, som man vill ha kvar ifall nåt händer. Bägge sambona har fast jobb.

Banken lär väl inte bry sig var du får pengarna ifrån. Se på Swedbank AB et Danske bank A/S.
Du kan få frågan, naturligtvis, eftersom de bör ställa den.
Vi har ingen gåvoskatt i Sverige men belopp över 150 000 kr så ska man kunna redogöra för det.

Du bör väl kunna låna inom rimlig gräns, givet att ni båda har fast anställning, 4.5 x inkomsten.

Amortering gäller sen, är belåningen över 70% så ska amorteringen vara minst 2%.
Mellan 70-50% ska den vara minst 1% och efter 50% så finns det inga amorteringskrav.

Det är inte konstigare än så.