Jag gick nyligen från en iPhone X till OnePlus 6T. Köpte den som en fyndvara på Webhallen för under 5k och det är väldigt mycket telefon för pengarna.
Köpte mest för att jag ville prova hur det var på andra sidan, men sen även andra fundamentala enkla Android saker så som att kunna flytta över filer via USB som ett USB minne (wow!). Och framför allt större utbud av telefoner; jag är inte helt nöjd med hur Apple har börjat designa sina telefoner och hur de bara blir dyrare och dyrare, och kör du iPhone är du ganska så körd om du inte gillar vad de slänger ut.
Men kör jag Android och t.ex. Oneplus börjar göra något dåligt, ja då är det bara att jag köper t.ex. en Samsung nästa gång och mjukvaran kommer istortsett vara den samma.
Det var ganska lätt att byta. Om du använder iCloud får du flytta över sakerna där till andra tjänster. T.ex. exportera kontakter och kalendrar och importera dem i Google. Har du bilder i iCloud Photos får du lägga dem på t.ex. Google Photos.
Sen när du är helt fri från iCloud tjänster så är det ganska lätt att byta (och vill du byta tillbaka funkar Googles saker bra i iOS; det är mycket lättare att använda Google tjänster i iOS än att använda iCloud tjänster i Android).
Det finns dock 1 sak du inte kan flytta över: blåa meddelande bubblor aka iMessage. Så har du många vänner du skriver med blåa bubblor till kanske du får det lite jobbigt. Om du inte har en Mac, då kan du köra det här: https://airmessage.org/
Själv så skriver jag sällan till någon så var inget problem för mig.
Förutom det så är bytet väldigt lätt! I stortsett alla appar finns på båda plattformar och de ser väldigt lika ut och beter sig väldigt lika. Och gillar du inte t.ex. SMS appen så finns det alternativ. Gillar du inte webbläsaren finns det alternativ. Gillar du inte väckarklockan finns det alternativ. På Android finns det alternativ helt enkelt.
Google Play är väldigt lätt att testa appar som kostar, det är bara att avinstallera appen inom någon timme så får du pengarna tillbaka utan vidare.
Är det något jag saknar från iOS då? Jo.
Säkerheten med iOS är väl det jag saknar mest. Att allt på iOS är sandboxat är en väldigt stor fördel och en väldigt stor nackdel. Det känns mycket säkrare, men att hantera filer mellan olika appar är mer eller mindre omöjligt.
Som exempel, på Android om du vill lägga in några MP3 filer på din telefon är det bara att slänga in dem via t.ex. USB i mappen "Musik" och vipps hittar alla appar som spelar musik de filerna.
På iOS går det inte. Där måste du använda iTunes eller någon lokal webbserver som appen kör, och då får du bara in MP3 filerna just i den appen.
Men samtidigt så är det ju lite läskigt att ge en Musik app på Android tillgång att läsa hela mitt minne.. vem vet vad de gör med filerna...
Sedan saknar jag konsistenta och regelbundna uppdateringar. iPhone 5s som är ifrån 2013 får fortfarande uppdateringar till senaste iOS.
På Android är det väldigt osäkert med det, då du har både Googles Android och sedan har du mobiltillverkarnas egna Android utöver det.
Så när Google släpper en uppdatering, måste sedan mobiltillverkaren använda den uppdateringen för att släppa en egen uppdatering. En del gör de snabbt och en del gör de inte alls.
Med iPhone så släpper Apple en uppdatering och that's it.
Google försöker fixa det med "Android One"-initiativet men tyvärr är det inte jätte många telefoner som använder Android One.
Oxygen OS som Oneplus kör är tydligen ganska snabb på att få uppdateringar så jag får väl hoppas på det
Men förutom det så är jag riktigt nöjd. Det är kul att prova på lite nytt.
Men släpper Apple en ny iPhone och jag är väldigt intresserad av den är det väldigt möjligt att jag byter tillbaka lika lätt.