Datorn kraschar/tappar output till skärmarna

Permalänk

Datorn kraschar/tappar output till skärmarna

Hej Sweclockers!

Jag har nu nått en slutet av mitt tålamod och försök till att felsöka och att försöka fixa detta på egen hand.
Därför vänder jag mig nu till er i hopp om att någon klurig person där ute har en bra fix och/eller tips på vad jag ska göra.
Jag ser mig själv som en hobby-amatör när det kommer till datorer och har skruvat och pillat med datorer själv sedan jag var 12.
Aldrig sett mig själv som någon expert men tillräckligt kunnig för att kunna klura ut det mesta på egen hand.

Jag vill också tillägga att jag inte är så familjär med att vända mig till forum för hjälp så jag ber om ursäkt nu i förväg om mitt inlägg är rörigt eller osammanhängande.
Nedan så beskriver jag min långa resa med detta problem och försöker ange så mycket information jag kan.
Frågor eller funderingar svarar jag jättegärna på, vill bara försöka få ett svar på varför jag har detta problem med min dator.

Beskriv ditt problem
Jag köpte min nuvarande dator runt 2014 ifrån iBuypower. Detta var min första dator som jag inte byggt själv, köpte den när jag under tiden bodde i USA och hade då inte tid/förutsättningarna för att bygga den själv.
Hur som helst har datorn fungerat i princip felfritt fram tills i somras. En dag skulle jag starta Destiny 2 som jag tidigare har spelat felfritt i många och långa sessioner när det helt plötsligt "låste sig" i ljudet, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det bättre, det låser sig på senaste tonen och hackar samt att skärmarna (2st, 1x 27" 1080P & 1x 24" 1080P ansluten via DVI) tappade kontakten med datorn.
Först tänkte jag att det bara var något tillfälligt så jag startade om datorn för att prova igen men så fort jag valt min karaktär i Destiny 2 och ska ladda in i "världen" så hände samma sak igen.
Skumt tänkte jag... - Och här började jag då undersöka saken djupare, jag tänkte initialt att det var spelet i sig som blivit korrupt eller dylikt (lättaste teorin att prova först). Jag provade att installera om Destiny 2 men samma problem uppstod igen.

Då detta problem enbart vid denna tidspunkt uppstod i Destiny 2 så lade jag inte någon mer energi på problemet utan slutade spela Destiny 2 istället (var bara ett "sidoprojekt" för mig).
En tid senare deltog jag i ett LAN med några vänner där vi spelade Starcraft 2 custom mods där nu detta problem började uppstå igen lite här och där när vi spelade, fanns ingen röd tråd utan samma felsymptom fast inte alltid efter samma tid i spelet. Problemet uppstod även i Darksiders Remastered efter några minuters av speltid.
Då började jag kontrollera värmen samt prova HDMI istället för DVI samt 1 skärm istället för två där samma fel uppstod hela tiden.
Inga problem med temperaturerna heller.

Nåväl tänkte jag... - Jag spelar bara Starcraft 2 när jag är på LAN med mina vänner.
Veckorna gick och problemet har aldrig uppstått i mina huvudspel som är World of Warcraft och League of Legends så jag glömmer nästan bort det mellan gångerna felet uppstår.
I höstas köpte jag en begagnad i7 4970K som jag installerade istället för den ursprungliga i5:an som satt i burken. Detta gick som en dans på rosor, inga problem och jag passade även på att stresstesta den i Aida64 Extreme utan några som helst problem eller thermal throttling.
Dock nu sedan årsskiftet så har problemet eskalerat och börjat påverka spel som jag tidigare har kunnat spela utan problem där bland annat Realm Royal har fungerat felfritt, men nu kan jag inte ens starta spelet utan att det direkt slocknar, ljudet låser sig och jag måste reboota datorn (den stängs alltså aldrig av utan fortsätter snurra, det är ljudet och bilden som "dör").
Sedan började det även uppstå i Heroes of the Storm där det kan fungera i flera dagar men sen dör det efter några minuter inne i ett game och varje game därefter.

Jag har bytt ut det tidigare 750W nätaggregatet som satt i datorn som jag trodde kunde vara orsaken att det t.ex. börjat ge upp mot ett 650W Brons Cert.
Jag har rengjort PCI-Express slotten samt RAM-slotsen, flyttat runt RAM-stickorna i olika slots och kört Windows Minnesdiagnostik.
Windows felloggen loggar ingenting kring detta utan enbart när datorn startas om då det är jag som trycker på reset-knappen.
Det lustiga är att det fortfarande fungerar felfritt i World of Warcraft (förutom 1 gång där felet uppstod på en specifik karaktär på ett specifikt ställe och har aldrig uppstått igen sedan dess) och league of legends.

Nästa steg i ledet i min värld är att antingen köpa nytt grafikkort eller moderkort. Dock är detta något jag vill vänta in i det sista med då det skulle resultera i kostnader som jag inte har möjlighet att lägga ut för stunden.
Jag börjar bli desperat här och vet inte vart jag ska börja nu... Jag har installerat om Windows, avinstallerat grafikdrivrutiner och installerat dom igen, det är inga problem med värmen, inga felloggar, inga blåskärmar, ingenting...

Har du någon aning om vad som orsakar problemet?
Nej

Beskriv ditt system

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Tidigare i5 4690 - Nuvarande: Intel Core i7 4970K
Processorkylare: Asetek 510LC
Moderkort: MSI Z97 Guard-Pro
Minne: DDR3-1866 G.SKILL RipjawsX (2x 4GB, 1X 8GB)
Grafikkort: GTX 970 Evga
Hårddisk: 256GB Apotop SSD, 1TB HDD
Nätaggregat: 650W Brons certifierat Corsair
Övrig kylning: Sitter en 200mm fläkt på framsidan som suger in och sedan en fläkt på vardera sida av kylblocket till CPUn som sitter monterad upp till back i chassit, en för insug och en för utblås.
Övriga komponenter: -
Temperaturer: Idle - CPU 36-40 grader, GPU 45-50 grader. Under load - CPU 70-80 grader, GPU 70-85 grader.

Permalänk
Medlem

Det enda du gör med prova HDMI istället för DVI är att prova en annan utgång.
HDMI o DVI har exakt samma videosignal DVI standarden saknar ljud men finns inofficelt stöd för DVI ljud vilket då blir exakt samma signal som HDMI.
Inte för att det hjälper nåt här men kan va bra o veta kanske.

Och för en oerfaren forum användare så var det ett väldigt bra inlägg med i stort sett allt man bör ta med i ett första hjälp inlägg.
Det normala är ju HJÄLP datorn dör och kanske tar med om det är ett amd/nvidia gpu heller amd/intel cpu dock oftas utan modell.

Det enda jag saknar är vad det var för 750w nätagg och vad det är för modell på corsair 650 agget samt åldern på båda.
För det låter som ett döende nätagg som med tiden tapar orken mer o mer (vilket är oerhört vanligt).
Tex SC2 är ju inte nåt som tar några direkta mängder med cpu/gpu kraft=strömsnålt wow/lol är väl lite mer men fortfarande inte jätte mycket men D2 använder väl allt som finns i stort sett=tar mycket ström.

Jag gissar på att 650w agget är ett CS/CX om ja så är det skräpagg som man kan räkna med 2års livstid från mer än det är ren bonus.
Risken att 750w är ett CS/CX är relativt stor då det tyvärr var/är extremt vanligt att dessa användes i färdigbyggda burkar från div butiker världen över.

Mitt tips är prova ett agg som du vet fungerar (nytt eller beg från kompis/familj/etc) och om BEG tänk på att burken det satt i bör dra lika mycket heller mer störm än din burk det kan ju ligga strax under gränsen för vad det orkar i den burken och sen drar din 20w mer och det hamnar över o testet failar.
Du kan kolla på tex https://outervision.com/power-supply-calculator dom visar oftas en del mer än verkligheten MEN det går ju att jämföra två olika burkar o se så det hamnar på lika mycket heller mer.

I värsta fall så var 750 på väg att dö och skadade (inget ovanligt när det handlar om CS/CX serierna tyvärr) nånting i din dator som nu gör den instabil, eller samma sak med 650w agget.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

@grizzly666: Hej! Tack för ditt svar. Det första nätaggregatet som satt i datorn var "High Power HPG-700ST-F12S" som kom med datorn.
Det som sitter i nu är ett Corsair CX 650M, detta är nyköpt sedan en månad tillbaka.
Kör jag calculatorn (som jag gjort tidigare också) så kommer jag inte över 465W (https://outervision.com/b/F06Dwb) där jag försökt fyllt i så gott jag kan.

För övrigt så provade jag Realm Royale nu och det gick nu att starta spelet (dock inte provat att köra ett game).
Det jag spelar för tillfället där jag upplevt problemet är Elder Scrolls Online där det fungerat i 6 timmar oavbrutet och så dog datorn om och om igen i ett specifikt rum, skyndade jag mig ur det rummet så fungerade det att spela några timmar till.

Permalänk
Medlem

High power har haft en del riktigt dåliga agg, hittar dock inte mycket om just det du har så troligen inte det sämsta dom haft men samtidigt är det troligen inet direkt bra då det inte finns nåra tester att hitta.
O menar då vettiga tester där dom faktiskt benchar agget och tar en titt inuti, dvs inte provar om det startar en burk med inbyggt grafikkort med en fläkt/hd i 3min samt mäter kablarna och kommenterar om det är snyggt heller fult.

Elder scroll online är ju mer tungdraget än starcraft2/wow/lol och om det är nätagget som inte orkar kraschat datorn rätt tidigt.
Visserligen är CX ett skitagg men borde fungera då det är nytt, det kan vara dåligt från fabrik (har hänt förut men väldigt ovanligt dock).
Enda två sätt att veta till 100% är 1, Benchmarka det (med prylar som inte är billiga) 2, Prova det i annan dator som drar lika mycket/mer, alternativt prova ett agg som är konstaterat fungerand i annan dator som drar lika mycket/mer.

Skulle heller inte utesluta att det kan finnas allvarliga buggar i Elderscrolls online tex kanse det fans en i det rummet kanske den enbart finns med en viss grafiksinställning, kanske bara med viss hårdvara heller till o med en kombo av hårdvara/inställningar.
Inget direkt ovanligt i andra elderscrolls spel.

Överklockar du cpu/gpu nåt?
Om så prova att dra ner klocken eller öka vcore/etc o se om det hjälper.
Vad är det för EVGA970 kort?
Är det nåt med "fabriksöverklockning" så kan det mycket väl vara klockat på gränsen/eller strax över och det skulle då hjälpa att dra ner gpu/minnes klockningen en bit.

Jag hade tex ett gigabyte 780 GHZ edition vilket var ett rätt sent 780 kort som var rätt duktigt överklockat men det var smått instabilt.
Det kunde funka bra i en vecka av hårt spelande för att nästa vecka krascha två gånger om dan med väldigt lite spelande osv/osv.
Var på gränsen att skicka tillbaks det men provade att ladda ner afterburner (det bästa gpu klockprogramet) provade först att ställa in högre powerlimit vilket hjälpte men inte helt, provade att om jag minns rätt minska med 10mhz på gpu heller minne (kommer ej ihåg vilket som hjälpte) och det funkade då nästan skottsäkert så drog efter 2-3 veckor o 2-3 krascher ner 25mhz på både minne/gpu och efter det hade jag inte en krasch på månader för att sen få det i mellanåt fast då med specifika spel och mer nedklockning hjälpte inte.
Orkade inte bråka om det o vara utan grafikkort i x antal veckor/osv och det funkar fortfarande 6+ år senare lika bra så rärr nöjd ändå och handlade om 1-3 fps i dom spel jag provade med org klock vs 25mhz nedklockat så inte mycket.

Dvs det var mer buggar/etc i spelet som skapade krasherna än för överklockat gpu/minne på grafikkortet.
http://download.msi.com/uti_exe/vga/MSIAfterburnerSetup.zip

http://www.ocbase.com/
OCCT är väldigt bra för att hitta om cpu/gpu/minne är för högt klockat.
Det finns 4 olika tester OCCT/LINPACK/GPU3D/powersupply.
OCCT=mer krävande för cpu/chache/minne kombinerat.
Linpack mer krävande för cpu/mindre för minne och oftas mer värme utveckling än från OCCT.
GPU=grafikkort duuh.
Powersupply=inte max krävande från nåt men utformat så det ska dra så mycket störm som möjligt, vilket samtidigt i mina tester inet har gett nån fel indikation vilket tex OCCT/GPU hade gjort, dvs mest/bäst för att testa psu (alltid haft bra nätagg så aldrig varit nåt problem för mig här).

Sen finns det inställningar i varje test tex minnes mängd mindre minne=mer fokus på cpu, mer minne=mer fokus på minne (fast test av minne är bättre att göra med minnestest prg som memtest86).
Och i linpack AVX Capable linpack som ger betydligt mer värme utveckling.
GPU test så har jag fått mer errors när jag kör inställningar som ger lite högre fps dvs ingen fps limit och kanske dra ner upplösning/shader complexity lite, DX9 och DX11 bör man prova båda då jag ibland fått ok med en men inte i den andra.
DX11 kan dock slänga upp en error code crysis2 has stopped working på en del datorer men funka fint på andra har aldrig hittat nån lösning på problemet och varför det funkapå en del burkar men inte andra och då även med väldigt liknande hårdvara och identisk windows installation.
Error check prova både med o utan.

OCCT (alla tester) sparar ned bilder av all info som temp/mhz/etc i OCCT mapp under mina dokument oftas har dessa sparats efter en krasch/låsning inte alltid dock.
Samtidigt så upptäcker OCCT små fel väldigt snabbt och avbryter nästan alltid testet innan en krasch/låsning hinner hända och tid/anledningen till stoppet finns alltid beskrivet i bilderna längst upp i stor text tex user cancelled om man avbröt själv.
Kör helst inte annat temp/monitoring prg samtidigt med OCCT jag har sett att det kan leda till nån enstaka % mindre utnyttjande av cpu i OCCT, ha även så mycket som möjligt av andra prg/etc avstängt med.

I ditt fall hade jag börjat med GPU test och finns fel provat klocka ner tex 50mhz på både minne/gpu testat igen händer det igen så är det troligen inte gpu/minne klockningen som är boven.
Hade då gått på psu test sen till OCCT och linpack till sist.
Jag brukar börja med med 5-10 min test i alla fyra tester och med lite olika inställnigar finns problem brukar dom oftas synas redan då.
Men efter dessa tester köra på 30min och det kan då dyka upp mer fel relativt ovanligt dock.
Och till sist köra 2tim tester och vad jag minns aldrig sett ett fel efter att fel i tidigare kortare tester testats bort med mindre mhz/volt på cpu/gpu/minne.
Och till sist en 6-12 tim med OCCT och en med gpu oftas 6på gpu o 12 på cpu hänt nån enstaka gång att det kommit upp nåt fel då vilket en väldigt liten justering har fixat.

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

@grizzly666:

Tack igen för ett väldigt utförligt svar!
Jag kommer se över allt du skrivit och gå igenom och testa allt i den ordningen som du skrivit. Kommer dock ta en stund då jag har begränsad tid just nu.
För att svara på din fråga gällande OC

Grafikkkortet är denna https://www.ebay.co.uk/itm/EVGA-Nvidia-Geforce-GTX-970-4GB-GD... (tror jag då bilden stämmer överens).
Kvittot från ordern säger "NVIDIA GeForce GTX 970 - 4GB - EVGA Superclocked - Single Card", men söker man på superclocked så ser korten inte ut som på bilden jag länkade ovan.

Jag har provat MSI Afterburner där jag pillat ytterst lite med att öka 10-50hz på en stapel (ingen aning vad jag faktiskt gjort) men sedan återgått till standardinställningarna.
För CPU har jag provat OC'at i7:an till 4,5GHz med Intel Extreme Tuning Utility men blåskärmade så återgick till standardinställningarna.
Så för tillfället är det standard clocks. Ska prova sänka fabriksöverklockningen.

Gällande EOS så var iaf felet exakt likadant som vid tidigare gånger det blivit fel.

Permalänk
Medlem

Standard klock för 970 är 1050mhz för GPU och 7000mhz för minne enligt swecklockers test https://www.sweclockers.com/test/19332-nvidia-geforce-gtx-980...

Lite afterburner tips!
Power limit är oftas ok att dra på för fullt så länge man har kylning som orkar med lite högre värme men som sagt oftas ok och kan hjälpa om gpu/minne är på gränsen att vara ostabilt.
Längst till höger på power limit "rutan" ser du en liten svart pil klickar du på den öppnas en temp limit ruta och det finns en "Link" ruta där kryssa den i linkas power o temp limit.
En del vill köra korten lite svalare för livslängd då kryssar man ur den själv har jag alltid kört linkat och vad jag kommer ihåg alltid på max.

Core clock=gpu dvs grafikchipet på grafikkortet när du provar kolla vad det var inställt på som sagt 1050mhz är 970 standard.
Tyvärr så behöver man kolla vad "0" är inställt på genom att kolla på core clock, MHz grafen till höger (scrolla ner lite så syns core clock o memory clock) PLUS att du behöver ha en benchmark igång annars är det nerclockat.
Tex om 0=1050 så är +50 1100 dvs rätt enkelt men lite smått irriterande att man ej kan se direkt o exakt vad skiten är inställt på.

memory clock=minnet o samma sak där 7000MHz är 970 standard.
Fan speed= troligen rätt självklart man kan ställa in en egen fan kurva under settings om man vill men efter lite testande så har jag inte använt det på 780/960/1080 nvidia kort=dvs kört med Auto ikryssat (liten röd lampa) och kortets bios är vad som styr fläkten.

Core voltage=högre/lägre volt till GPU, högre kan ge mer stabilitet men samtidigt mer värme nåt du kan prova runt med om du vill har lite värme marginal kvar.
När om du hittat en klockning du vil ha så glöm inte att kryssa i apply overklocking at system startup längst ner under profile

Visa signatur

Permalänk

@grizzly666:
Såhär ser afterburner ut för mig när jag startar det, så det blir lite svårt att följa dina rekommendationer när mitt gränssnitt inte ser likadant ut

Permalänk
Medlem

Om du går till settings (kugghjulet under fanspeed slidern) sen bläddrar längst till höger i settings (klicka på v/h pilarna för o scrolla) och sen har du user interface skinning properties med en drop down lista (strax ovanför bilden på hur afterburner ser ut).
MSI dragon army afterburner skin är vad jag har men du kan även välja någon av Default som kommer se liknande ut.

Men du har ju samma slider att justera med det skin med det enda som skiljer är ju listan över temp/osv=betydligt sämre enligt mig och startup rutan som på din bild är ikryssad dvs den lyser rött.

Hade helt glömt bort att afterburner nu köär på annat skin'et i början.
Det enda bra med det skin'et är att man ser hur gpu/minne är klockat enda att tänka på ä ratt minne är gånger 2 (DDR=Double Data Rate) så i ditt fall 7010=10mhz fabriksklockat med andra ord.
Och för Gpu så är ju vita pilen över 1100mhz och 1050mhz är ju 970 standard så en del fabriksklock med andra ord man ser ju dock ej exakt vilken nuffra det handlar om men över 1100 är det ju.
Röda pilenm är turbo/boost o inget man kan ändra själv utan det går upp/ner när man ändrar vanliga klocken men 970 standard turbo är 1178mhz och pilen är ju över 1250 så.
Och att det en fabriks klock det handlar om ser man då core/mem klock är på 0 samt powerlimit/core volt är på 0/100% dvs ingen har pillat med klockningen.

Så prova först att gå ner till standard klock på gpu o minne, alternativt prova power limit på max först.
Efter det hur det nu funkar kan du börja med det som jag sa i tidigare post.

Visa signatur