Xiaomi Roborock gen 2 eller liknande

Permalänk
Medlem

Latmasken i mig längtar efter en sådan här liten kompis.
Nu ser jag att de snart ska börja sälja 3rd Gen, den heter Roborock T6 i Kina.
Egentligen verkar S50/55 göra allt det jag vill men man kanske borde ha is i magen?

Större behållare bl a i den nya modellen.

Video på nya Roborock T6;
https://www.youtube.com/watch?v=Oe896ZK4LCM

Edit:
Lite mer info (videon i länken nedan är dock gammal);
https://teknikveckan.com/xiaomi/roborock-t6-lanserad-ny-robot...

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

Fick hem min roborock i tisdags. Väldigt smidigt må jag säga. Så rent på golvet har vi nog inte haft innan, då man är lite lat av naturen pch dammsuger inte varenda kvm.

Då jag och tanten båda jobbar på fartyg så är det smidigt att kunna dammsuga därhemma även fast man är på jobb. Älskar denna lilla betjänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,

Har fått ett irriterande problem med min Roborock.
Den dammsuger endast halva lägenheten.. Den andra halvan av lägenheten lämnar den orörd, trots att det inte finns något hinder. Detta problem har uppstått ganska nyligt, troligtvis i samband med en uppdatering av mjukvaran för den gjorde inte så när den var ny. Jag provade att återställa (reset) kartan, vilket dessvärre inte hjälpte. Någon som har någon idé?

Karta

Permalänk
Medlem

@BraCCa: Jag fick en känsla av att min också sket i en del av lägenheten näst sist den körde, men kollade inte upp det ordentligt. Får nog ha lite övervakning på den.
Jag upptäckte iaf en konstig sak igår, kolla dessa rödmarkerade på min karta. (inte de ifyllda röda alltså) Han har kört i halvmåne och inte i fyrkant. På dessa ställen är det fritt fram att köra hur rakt han vill.
Se bild:

Dold text
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av Lagers:

@BraCCa: Jag fick en känsla av att min också sket i en del av lägenheten näst sist den körde, men kollade inte upp det ordentligt. Får nog ha lite övervakning på den.
Jag upptäckte iaf en konstig sak igår, kolla dessa rödmarkerade på min karta. (inte de ifyllda röda alltså) Han har kört i halvmåne och inte i fyrkant. På dessa ställen är det fritt fram att köra hur rakt han vill.
Se bild:

Tyvärr inget matnyttigt mer än bekräftelse på att du inte verkar vara ensam...

Precis det där fenomenet har jag haft med min också. Det inträffar någon gång då och då (längsen nu dock). Där finns absolut ingenting i vägen. Jag kan inte komma på någon vettig anledning till det heller. Det jag funderat på är tappad nätverkskoppling eller att solen lyst in så att det blivit något optiskt fenomen som roboten tyckt varit en vägg. Det andra tror jag är mer troligt än det första... men egentligen tycker jag båda dessa anledningar är osannolika.

Igår scannade den kartan dubbelt åt ett håll (jag har inte mapsave på) vilket gjorde att det såg ut som en ghostning av hela ena sidan av huset som lämnades okörd... Kändes mycket märkligt.

Permalänk
Medlem

Har inte provat Xiaomi i detta fall, så ska inte uttala mig. Kan dock rekommendera Neato.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Har inte provat Xiaomi i detta fall, så ska inte uttala mig. Kan dock rekommendera Neato.

Nej det är en dålig rekommendation. Men jag har inte provat Neato, så vad vet jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Nej det är en dålig rekommendation. Men jag har inte provat Neato, så vad vet jag...

Är definitivt inte en dålig rekommendation.
Neato får oftast riktigt högt betyg, om inte högst vid tester. Dom ligger inte direkt högre eller lägre i pris än andra tillverkare, men där har vad jag kan se xiaomi ett övertag då deras modeller verkar vara lite mer prisvärda sett till vad man får.
Jag har haft 2 neato genom åren som fungerat felfritt, därav rekommenderar jag dom.
Xiaomi har jag aldrig provat men har endast hört gott om dom. Kolla följande test ex och gå till neato modellerna
https://m3.idg.se/2.1022/1.655337/test-robotdammsugare/sida/7
Sen har alla tillverkare sina problem och brister.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@RVX: Du förstod uppenbarligen inte min ironiska kommentar i att inte kunna uttala sig om saker man inte har testat...😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

@Ravix: Du förstod uppenbarligen inte min ironiska kommentar i att inte kunna uttala sig om saker man inte har testat...😉

Missade det uppenbarligen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

@Ravix: Du förstod uppenbarligen inte min ironiska kommentar i att inte kunna uttala sig om saker man inte har testat...😉

Fast det gjorde han ju inte. Han skrev inte att Roborock skulle vara dålig eller sämre, utan endast att han kan rekommendera Neato.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

@BraCCa: Jag fick en känsla av att min också sket i en del av lägenheten näst sist den körde, men kollade inte upp det ordentligt. Får nog ha lite övervakning på den.
Jag upptäckte iaf en konstig sak igår, kolla dessa rödmarkerade på min karta. (inte de ifyllda röda alltså) Han har kört i halvmåne och inte i fyrkant. På dessa ställen är det fritt fram att köra hur rakt han vill.
Se bild:

Jag har sett det någon gång, men de flesta av gångerna kör den som normalt. Anser inte att det är ett problem för mig iaf.

Skrivet av Ollewalle:

Nån som vet hur dammsugaren funkar tillsammans med speglar? Har en del speglar som går ända ned till golvet och kan tänka mig att lasern ballar ur. Nån som prövat?

Min kör på som vanligt, spegeln står på golvet sedan måleri i hall.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har sett det någon gång, men de flesta av gångerna kör den som normalt. Anser inte att det är ett problem för mig iaf.

Inga problem med det så länge som han städar allt. Bara lite märkligt.
Ska ha koll på om han kör hela lägenheten varje gång, så han inte gör samma som för @BraCCa.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag är också lite intresserad av T6:an, även om det inte verkar vara någon större skillnad mot föregångaren. Hur ofta upplever ni att man måste tömma behållare och fylla på vatten för moppen? Jag flyttar snart till en trea på 85kvm som jag inte har nån lust att handjaga mer än nödvändigt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraCCa:

Hej,

Har fått ett irriterande problem med min Roborock.
Den dammsuger endast halva lägenheten.. Den andra halvan av lägenheten lämnar den orörd, trots att det inte finns något hinder. Detta problem har uppstått ganska nyligt, troligtvis i samband med en uppdatering av mjukvaran för den gjorde inte så när den var ny. Jag provade att återställa (reset) kartan, vilket dessvärre inte hjälpte. Någon som har någon idé?

Karta

De gånger min Roborock S5 har betett sig konstigt (svänger i bågar, missar ytor) har det berott på att sensorn fram till höger (vägg-sensor?) varit nedsmutsad med damm. Bara att torka av så har dammsugaren betett sig som den skall igen.

Första gången min började bete sig konstigt var efter en firmware-uppdatering så jag fabriksåterställde för att få tillbaka gammal firmware, men felet var kvar - bortkastad tid. Numera försöker jag komma ihåg att torka av den där sensorn då och då och har inte haft några navigationsproblem. (Har en soffa + fotpall klädda med tyg i "sensorhöjd" som jag misstänker dammar ner sensorn när den krockar/sveper förbi dem)

Edit: Hittade en tråd på deras support-forum som säger att skit på sensorerna kan orsaka dessa problem.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

De gånger min Roborock S5 har betett sig konstigt (svänger i bågar, missar ytor) har det berott på att sensorn fram till höger (vägg-sensor?) varit nedsmutsad med damm. Bara att torka av så har dammsugaren betett sig som den skall igen.

Första gången min började bete sig konstigt var efter en firmware-uppdatering så jag fabriksåterställde för att få tillbaka gammal firmware, men felet var kvar - bortkastad tid. Numera försöker jag komma ihåg att torka av den där sensorn då och då och har inte haft några navigationsproblem. (Har en soffa + fotpall klädda med tyg i "sensorhöjd" som jag misstänker dammar ner sensorn när den krockar/sveper förbi dem)

Edit: Hittade en tråd på deras support-forum som säger att skit på sensorerna kan orsaka dessa problem.

Tackar! Jag tyckte inte att sensorerna såg särskilt skitiga ut, men jag torkade av sensorerna och vid senaste körningen städade den hela lägenheten utan problem

Permalänk
Medlem

har två roborock s5, i huset funkar den kanon, trösklar mm är inga problem, den tar allt. även våttorkning funkar kanon på sten och parketten. jag har mycket hinder med matbord, trösklar , små utrymmen osv.

den andra har jag i en stor lokal med två större utrymmen som är helt kvadratiska, dessa delas av en dörr på 90cm utan tröskel.
utrymmena har inga hinder utan är rena träningslokaler. var gång den ska tillbaka till stationen från utrymme 2 så resettas kartan och den kör helt vilse. (testat ett 20 tal gånger) har någon ett tips på en lösning för detta för ni gärna säga till. (den har inga problem att hitta hem om den inte kör över till utrymme 2 tex tar även omklädningsrum mm som finns i utrymme 1 om man lämnar den dörren öppen till omklädningsrummet. men av någon anledning vägrar den hitta hem från utrymme 2. funderar på om det är så att utrymmena är exakt samma storlek och då förvillar den. alternativt att den även utnyttjar wlan signalen för att hålla kolla på var den är förutom sin laser. vi har flera ap med roaming så min tanke är att den kanske får för sig att den är i område 1 när den romar över till den ap som är i utrymme 2. någon som har ett tips på hur man kan lösa då den hittar hem?

Edit: tog hem en neato d7 för att se om den klarade klubbens utrymme bättre, Det var inget vidare, den hittade inte ens halva utrymmet, och körde hel vilse på ett helt öppet utrymme på 20x9 meter, den stannade 2 meter från laddaren och stod där tills batteriet var tomt.
sedan fick man tömma behållaren och rensa filtret 3 gånger på en rengöring även att det inte var särskilt smutsigt, så den stora behållaren gjorde ingen nytta då den bara fulde den 1/100del innan den gnällde. jäklar vad mycket mer den låter även i eco läge, borsten typ smäller i golvet när den roterar, förmodar det är gummidelen som gör att det låter så mycket

nästa blir nu att testa med roborock t6 när det går få tag i den.

EDIT2: nu har jag beställt en t6 ska bli intressant att se om den hittar bättre i stora tomma utrymmen, annars ställer jag ner min S5 på klubben så får den köra ett rum i taget.
Lite skumt att det inte finns robotdammsugare för stora utrymmen som saknar möbler, tycker det borde finnas ett val roboten som det finns på gräsklippare där man väljer vilken typ av rum det är.

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraCCa:

Hej,

Har fått ett irriterande problem med min Roborock.
Den dammsuger endast halva lägenheten.. Den andra halvan av lägenheten lämnar den orörd, trots att det inte finns något hinder. Detta problem har uppstått ganska nyligt, troligtvis i samband med en uppdatering av mjukvaran för den gjorde inte så när den var ny. Jag provade att återställa (reset) kartan, vilket dessvärre inte hjälpte. Någon som har någon idé?

Karta

Rengör sidosensorerna brukar vara ett bra tips för just detta.

Annars..
Rengör resten av sensorerna
Cleara och skapa ny karta
Testa ny plats för stationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag är också lite intresserad av T6:an, även om det inte verkar vara någon större skillnad mot föregångaren. Hur ofta upplever ni att man måste tömma behållare och fylla på vatten för moppen? Jag flyttar snart till en trea på 85kvm som jag inte har nån lust att handjaga mer än nödvändigt.

Jag tömmer behållaren 1-2 gånger i veckan 95kvm lgh... detta med behållaren var en issue för mig med tills jag skaffade roboten. grejjen är att du ngn gång i veckan ändå vill plocka upp dammsugaren, skälja ur behållaren, låta den torka, rengöra borsten under dammsugaren från hår och skit, torka av sensorerna och kanske utrymmet med borsten som tenderar att bli lite skitigt.

Detta är ngt som ja helre lägger 10 min på än att dammsuga.. men det gör också att man ändå har en rutin med dammsugaren, så även om den hade behållare för en månad, så skulle du få rätt kass performance om du inte gjorde lite vecko-maintenance.

Permalänk
Medlem

Glömmer roboten kartan man sparat när den gör schemalagda städningar? Dvs kartan är inte fullständig om man avbryter en schemalagd.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: min gör inte det i huset, den vi hade på klubben glömde kartan (båda körde samma mjukvara, så det är lite skumt)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Var köper ni borste och andra tillbehör till Xiaomi Roborock? Nu har även Kjell börjat sälja men de tar bra betalt. Kvalitén på dammsugningen avtar med tiden, men det beror på att borsten blir sliten. Jag upplever att man kommer behöva byta ut den oftare än vad appen säger. (Den ska hålla ca 300h)

Min är använd i 100h (120kvm) utan problem som nämns ovan förutom det med borsten.

Min glömmer inte kartan.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Nu har jag packat upp och startat igång RoboRocken.

Den fungerar väldigt bra och var enkle att få igång. Den hittar snabbt tillbaka till laddstationen, dock fick den lite problem när jag flyttade stationen till en annan plats än den första. Det tog säkert 10 min för den att irra runt som en ledsen hundvalp i sökandet
Den fungerade inte bra inne i biorummet där jag har en 10-15 mm hög lurvig matta på hela golvet. Den klarade nätt och jämt att ta sig fram, skulle den börja snurra runt och trixa så fastnade den. Detta hade jag dock ändå inte några förhoppningar på så det gjorde inget. "No-Go" zonerna får jag inte att fungera öht. Det spelar ingen roll hur lite/stor yta jag ritar och var så gnäller den över att zonen är för nära laddstationen. Jag är heller inte helt förtjust i att den måste ha uppkoppling till Internet. Till ett WiFi är okej då det är helt lokalt men att den alltid laddar upp massa saker till en server i Kina känns sådär. Ska kolla lite närmare på vad som inte fungerar om man blockerar Roborocken i brandväggen.
Den är bra på att vara systematisk och lägger upp olika rum på ett smart vis. Jag ska stoppa in den i en OpenHAB-installation också så kan man ha förprogrammerade aktiviteter (typ städa köket eller städa hallen) och slipper på så vis gå in i appen.
Provade precis moppnings-funktionen. Trasan vart lite svart trotts att den bara körde en sväng i köket så någon nytta gjorde den säkert. Dock så kan man inte av praktiska skäl ha på mopp-kassetten hela tiden för då kan den inte städa "vanligt" eller i ett rum med mattor så det är lite mer handpåläggning när det skall moppas.
Appen är snabb och hyfsat enkel. Man kan byta det språk som roboten pratar, dock inte till svenska.

nu kommer jag inte på mer

Edit: Jag kom på att den är lite större eller snarare högre än min gamla dammsugare vilket gör att den nu inte kommer under vår trappa pga av det där lasertornet som sitter högst upp.

Har det blivit något experimenterande med brandvägg och ev. Andra begränsningar upp mot internet? Jag går i samma funderingar men är än så länge utan robot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lamaman: Jag köpte från Gearbest men gör INTE det. De skickade ca 1/3 av sakerna och gick bara med på att betala tillbaka ca 1/3!!! Skickade bevisande bilder på att jag fått för lite men de brydde sig inte alls. Betalade med paypal, men det dröjde för länge innan jag anmälde på paypal efter jag anmält till gearbest så gick inte få pengarna tillbaka därifrån.

Var inte ensam om detta heller. fanns recensioner som sa exakt likadant på deras hemsida och de fick inte heller rätt antal varor eller tillbaka pengarna rätt.

Kommer att köpa från Amazon eller svenska butiker och ta kostnaden nästa gång. Men har ju en uppsättning iaf från gearbest.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av lamaman:

Var köper ni borste och andra tillbehör till Xiaomi Roborock? Nu har även Kjell börjat sälja men de tar bra betalt. Kvalitén på dammsugningen avtar med tiden, men det beror på att borsten blir sliten. Jag upplever att man kommer behöva byta ut den oftare än vad appen säger. (Den ska hålla ca 300h)

Min är använd i 100h (120kvm) utan problem som nämns ovan förutom det med borsten.

Min glömmer inte kartan.

Jag köpte mina delar via Aliexpress. Fungera bra och jag fick allt som dom utlovade. Orginaldelar.
Jag köpte här ifrån: https://www.aliexpress.com/item/XIAOMI-Robot-Vacuum-Cleaner-S...

Annars sök på företaget: Industry conscience Store

Permalänk
Medlem

Find riktiga nördkanaler på Youtube där dom går igenom och jönnför extremt grundligt. Om gen 2 är bättre än gen 2. Vem som rengör bäst, och en massa olika tester för allt.
Xiaomis ska vara riktigt prisvärd och bra. Men kolla in det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lagers: Tack, ja Gearbest ska man hålla sig undan.

Permalänk
Medlem

@Tuggis: Ja, det verkar som om Aliexpress är bästa alternativet men då kanske man råkar ut för avgifter.

Permalänk
Medlem

kom en firmwareuppdatering i natt som ger lite mer funktioner på s5, tänk dock på att ni tappar/får resetta kartan och zoner när ni uppdaterar.

funktioner är bland annat fler spot cleaning zoner samtidigt och att man nu kan välja om dammsugaren ska gå över zonen flera gånger.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Är Xiaomi Roborock S5 / S50 / V2 samma maskin fast med olika namn?