Var hittar man en TV utan spyware 2019 ??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KingCobra:

Det har jag aldrig varit med om på min LG. Det enda som jag märker är att den minns vad jag söker på osv, men det är inbyggda funktioner i apparna. Någon påtvingad reklam från LG har jag aldrig sett.
Det enda märket som (utan hårda bevis) är misstänkt för sånt är Huwavei så det märket håller jag mig ifrån.
Sen måste jag ju undra vad LG har för nytta av att jag tittar på Game of thrones...eller har en randig t-shirt på mig??????

Oj vad bra fråga. Varför LG gör som de gör är nog svårt att veta ibland.
Men klart är väl att smartTVs samlar mängder av data om oss. Gäller såklart inte bara LG bör väl tilläggas.
Här är exempel :

https://www.tomshardware.co.uk/lg-smart-tv-hdtv-doctorbeet-pr...

http://doctorbeet.blogspot.com/2013/11/lg-smart-tvs-logging-u...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Aldrig varit med på Q7 som jag haft i runt 1 och ett halv år?

Och du litar alltså på att en Chromecast inte skickar vidare någon information?

Men gällande tips så kanske du ska kolla på Public display eller projektor?

Nej jag litar på att en chromecast skickar vad jag tittar på direkt till google men i det fallet så vet jag ju EXAKT vad den skickar också. Att det finns en viss nivå av "dataläckage" för att kunna använda elektronik idag är ju någon man helt enkelt får acceptera, poängen är ju att man vill ju veta vad det är som samlas in och hur det används.

Google är vad jag erfarit ganska öppna med det men all den här reklamskiten i smart-TVs är däremot ganska hysch hysch och gömt bakom användaravtal på uppåt totalt 10K ord...

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

Nej jag litar på att en chromecast skickar vad jag tittar på direkt till google men i det fallet så vet jag ju EXAKT vad den skickar också. Att det finns en viss nivå av "dataläckage" för att kunna använda elektronik idag är ju någon man helt enkelt får acceptera, poängen är ju att man vill ju veta vad det är som samlas in och hur det används.

Google är vad jag erfarit ganska öppna med det men all den här reklamskiten i smart-TVs är däremot ganska hysch hysch och gömt bakom användaravtal på uppåt totalt 10K ord...

Google är motsatsen till öppna med vad de håller på med.. Var ju bara häromdagen det uppdagades att de samlar in alla data om exakt vart du befunnit dig även om du inte tillåtit det eller ens satt på gps på mobilen!
Google är dom första du ska undvika om du är integritetsmedveten.

Jag förstår dina behov helt angående TVn och tänker "gött en till medveten människa" när jag såg denna tråden.
Men sen när du nämner att du vill köra Google chromecast och är nöjd med det så vet js inte vad ja ska tro längre

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Google är motsatsen till öppna med vad de håller på med.. Var ju bara häromdagen det uppdagades att de samlar in alla data om exakt vart du befunnit dig även om du inte tillåtit det eller ens satt på gps på mobilen!
Google är dom första du ska undvika om du är integritetsmedveten.

Jag förstår dina behov helt angående TVn och tänker "gött en till medveten människa" när jag såg denna tråden.
Men sen när du nämner att du vill köra Google chromecast och är nöjd med det så vet js inte vad ja ska tro längre

Inte hört något om att dom samlar in något sådant, länk ?

Ja jag försöker ju undvika den värsta skiten men samtidigt så är det ju helt enkelt så att man kan aldrig undvika allting om man inte vill leva som en grottmänniska.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt av nån reklam från min tv iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

Det är inte direkt svårt att hitta, bara googla på "Smart tv spying" eller tex "Samba tv spying".

Samba tv är en reklamtjänst som är inbyggd i dom flesta stora tillverkares TV-apparater. Den läser av vad du tittar på på din TV och skickar reklam till alla enheter på ditt lokala nätverk.

Samsungs TV-apparater injicerar reklam i random filmer och serier även om det skulle vara lokal media du spelar upp från ett usb-minne. Det går att stänga av men varför existerar det ens till att börja med ??

Finns hur mycket skit som helst att hitta om man bara gör en snabb google-sökning.

Finns hur mycket skit som helst om den "platta" jorden på Google men det innebär ju inte automatiskt att det är sant,eller hur?😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

Vill ha en TV som stödjer 4K och har vettiga funktioner men har hört så mycket skit om "smart-tvs" som använder både mic och kamera för att spela in folks hem och skickar det till tillverkarens (eller dess samarbetspartners) servrar.

Och även dom TV-apparater som inte har mikrofon eller kamera spionerar ofta på en via Samba TV för att kunna skicka anpassad reklam till dig på både din tv och andra enheter på samma nätverk som TVn då Samba TV skapar en nätverkskarta över ditt lokala nätverk.

Kort och gott vill jag ha en bra och modern TV men samtidigt kunna lita till hundra procent på att den gör det jag vill och inget annat.

Det enda alternativet jag hittade på prisjakt var från tillverkaren SwedX, ett företag som tillverkar skärmar och TV-apparater för reklamändamål. Jag kan ju inte vara den enda som ser ironin i det faktum att om man vill ha en TV som inte injicerar reklam i ens filmer som ett dåligt reklamvirus på PCn så måste man köpa en TV gjord för att visa reklam i offentliga miljöer...

Så, är det någon som har tips på nån bra TV utan en massa inbyggd skit ??

Eller iaf en TV med massa inbyggd skit som går att stänga av permanent...

Köp en TV utan kamera. Problem löst.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Det enklaste är ju, som redan nämnts, att inte koppla upp tv'n till ditt nätverk.

Om du vill koppla upp den, lägg den på ett separat VLAN tillsammans med dina andra IoT-enheter. Detta VLAN är då separerat från det VLAN som dina datorer, telefoner etc befinner sig på. Det kräver lite mer sofistikerad nätverksutrustning hemma, men är egentligen inte speciellt svårt.

Att lägga IoT-enheter på ett separat nät bör egentligen vara standard, då risken att de skall kunna orsaka skada minskar signifikant.

Du kan också strikt begränsa detta VLAN's åtkomstmöjligheter till internet. Tex att alla portar är stängda, utom de du specifikt behöver.

Kör du Ubiquiti Edgerouter eller USG så är detta ganska enkelt att ställa in.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk

Hur många Smart-TVs har kamera? och varför? Skypea hemma i soffan?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aiwi:

Att lägga IoT-enheter på ett separat nät bör egentligen vara standard, då risken att de skall kunna orsaka skada minskar signifikant.

Önskar att det var så enkelt. Lär funka med TVn, men flertalet iot-prylar vägrar fungera om de inte får internetacess. Exempelvis xiaomis populära robotdammsugare. No connection to company servers - no function. Gäller att kolla upp vad som klarar av no acess. Jäkla djungel tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Köp en stor skärm utan smart tv funktioner, finns väll rätt stora dator skärmar idag? Då kan du få full koll vad som är inkopplat eller inte.
Andra alternativ är att köpa en modern tv och antingen öppna och plocka bort mic, kamera samt nätvetkskort eller tejpa över det. Kanske även finns tv utan trådlöst kort inbyggt?

Mer intressant är varför du är så paranoid, känner en sån kille och han tror även på spöken, troll och alla olika konspirationsteorier som finns. Han rätt rolig att lyssna på. Han har lådor hemma inslagna i folie där han lägger sin telefon och annan elektronik så ingen kan spåra/leta upp han när han sover 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Köp en stor skärm utan smart tv funktioner, finns väll rätt stora dator skärmar idag? Då kan du få full koll vad som är inkopplat eller inte.
Andra alternativ är att köpa en modern tv och antingen öppna och plocka bort mic, kamera samt nätvetkskort eller tejpa över det. Kanske även finns tv utan trådlöst kort inbyggt?

Mer intressant är varför du är så paranoid, känner en sån kille och han tror även på spöken, troll och alla olika konspirationsteorier som finns. Han rätt rolig att lyssna på. Han har lådor hemma inslagna i folie där han lägger sin telefon och annan elektronik så ingen kan spåra/leta upp han när han sover 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl bara meckigt att begränsa sig till specialmodeller. Låt bara bli att ansluta TVn till internet. Ger ökat utbud tänker jag.

Smutskastningen om paranoia tycker jag är lite onödig. Alla har olika integirtetsgränser vilket jag tycker man kan bemöta aningen värdigare än att likställa det med att tro på spöken.
Jag har länkat lite nyheter kring ämnet i tidigare inlägg i tråden om du är nyfiken på underlag för det här.
Sedan kan man välja lite olika vägar vad man önskar tillåta i sitt hem. Själv begränsar jag istället nätåtkomsten för IOTprylar via min lokala DNS. Den nivån nöjer jag mig med :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Köp en TV utan kamera och mikrofon, koppla inte upp den mot internet.
Svårare behöver det inte vara.

Permalänk
Medlem

Som sagt, vet inte om någon TV där man inte kan slå av (eller måste godkänna) ACR, är det avslaget ligger inte Samba TV eller dess konkurrenter och samlar in information. Reklam och rekommendationer på hemskärmar är värre, mesta går att blockera i brandväggen däremot.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Bara för att du själv inte väljer att koppla upp tv'n så betyder detta inte att den inte gör det själv - om öppna nätverk finns i dess närhet.

Det finns många enheter som gör såhär, dels för att skicka data/information till tillverkare - men också hålla sig uppdaterade.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är väl bara meckigt att begränsa sig till specialmodeller. Låt bara bli att ansluta TVn till internet. Ger ökat utbud tänker jag.

Smutskastningen om paranoia tycker jag är lite onödig. Alla har olika integirtetsgränser vilket jag tycker man kan bemöta aningen värdigare än att likställa det med att tro på spöken.
Jag har länkat lite nyheter kring ämnet i tidigare inlägg i tråden om du är nyfiken på underlag för det här.
Sedan kan man välja lite olika vägar vad man önskar tillåta i sitt hem. Själv begränsar jag istället nätåtkomsten för IOTprylar via min lokala DNS. Den nivån nöjer jag mig med :).

Vill man känna sig säker så kan det vara lite meckigt. tror att man kan komma åt enheter på annat sätt om man vill utan för den del att den just har tillgång till ditt trådlösa...det trådlösa som just uppkom när den svarta vanen stannade en bit från dit hus kan vara mer oroväckande

avser inte att smutskasta någon men de jag mött som är lite foliehattar brukar vara speciella, ibland på ett bra vis. vill någon komma åt dig på något sätt så gör dom det, även om du bor i en hydda i skogen. i dagens värld är det väldigt svårt att "försvinna" om man inte känner rätt personer.det minsta problemet är nog att elektroniken smyger på dig, det verkliga hotet är det som smyger utan för dörren på nätterna...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vill man känna sig säker så kan det vara lite meckigt. tror att man kan komma åt enheter på annat sätt om man vill utan för den del att den just har tillgång till ditt trådlösa...det trådlösa som just uppkom när den svarta vanen stannade en bit från dit hus kan vara mer oroväckande

avser inte att smutskasta någon men de jag mött som är lite foliehattar brukar vara speciella, ibland på ett bra vis. vill någon komma åt dig på något sätt så gör dom det, även om du bor i en hydda i skogen. i dagens värld är det väldigt svårt att "försvinna" om man inte känner rätt personer.det minsta problemet är nog att elektroniken smyger på dig, det verkliga hotet är det som smyger utan för dörren på nätterna...

Jag känner ju själv inge vidare intresse för röstassistenter just för att jag inte vill ha utrustning som spelar in allt som sägs i hemmet och dom kan skicka vidare allt. Och jag är måttligt intresserad av att ha robotdammsugare som skickar upp rumsplanering och videoströmmar från mitt hem till ja... Någon annan okänd.
Jag köper helt att många inte bryr sig om det där, men själv drar jag lite gräns där just nu.
Tycker inte det är så märkligt utan tvärt om ganska sunt om andra har integritetsgränser ävrn kring andra iot prylar så som exempelvis smartTVs. Ser gärna att den här delen får ta lite mer plats i reviews framöver till och med.
Vill skilja lite på oro för hacking här också som jag inte alls ser som samma fråga som önskad integritetsnivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Rtings.com uppger om modellerna har reklam eller inte, men det är knappast reklam på hemskärmen eller rekommendationer som är integritetskränkande, i.a.f. inte om du inte tillåter personligt riktad reklam. Folk tycks ju heller inte märka av reklamen som deras LG och Samsungs har på hemskärmarna. Känns inte till någon TV där man inte kan stänga av (eller inte måste aktivera) ACR hur som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

@Söderbäck: Rtings.com uppger om modellerna har reklam eller inte, men det är knappast reklam på hemskärmen eller rekommendationer som är integritetskränkande, i.a.f. inte om du inte tillåter personligt riktad reklam. Folk tycks ju heller inte märka av reklamen som deras LG och Samsungs har på hemskärmarna. Känns inte till någon TV där man inte kan stänga av (eller inte måste aktivera) ACR hur som helst.

Bra grej. Just TVapparater tänker jag mindre på själv. Det är nog bättre råd för TS. Men generellt för IOTprylar så som då exempelvis robotdammsugare hade jag gärna sett funktionstest utan internetacess. För jäklar vad grejer vill kommunicera ut. Syns rätt väl om man exempelvis kör pihole eller nån dnslösning i hemmet och ser loggarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag känner ju själv inge vidare intresse för röstassistenter just för att jag inte vill ha utrustning som spelar in allt som sägs i hemmet och dom kan skicka vidare allt. Och jag är måttligt intresserad av att ha robotdammsugare som skickar upp rumsplanering och videoströmmar från mitt hem till ja... Någon annan okänd.
Jag köper helt att många inte bryr sig om det där, men själv drar jag lite gräns där just nu.
Tycker inte det är så märkligt utan tvärt om ganska sunt om andra har integritetsgränser ävrn kring andra iot prylar så som exempelvis smartTVs. Ser gärna att den här delen får ta lite mer plats i reviews framöver till och med.
Vill skilja lite på oro för hacking här också som jag inte alls ser som samma fråga som önskad integritetsnivå.

Skickades från m.sweclockers.com

tyvärr tror jag det kommer bli svårt att fly från sånt här helt eftersom det är det dom tjänar pengar på. aftonbladet testade häromdagen om deras telefon lyssnade på dom utan att dom noterade det och det visade sig att den gjorde det. tror man går med på mycket när man bara klickar förbi "wall-of-text" avtalen.
Min tjej får tex upp allt jag söker på och vice versa, ibland skriker hon "nej du ska INTE köpa en xxx" antar att vi gått med på detta bara för att vi använder android och eller deras google prylar. min telefon listade ut helt själv vart jag bor och vart jag jobbar, den frågade bara om det den luskat reda på stämmer, DET var lite creepy måste jag säga.

man kan skydda sig bäst man vill men drar man inte ut kabeln ur väggen så är det troligtvis alltid någon enhet som ligger och lyssnar på en...

problemet är nog att dom skapar bekväma prylar och tjänster som man klarar sig utan men det blir svårt eftersom dom är gratis, sålänge dom får lite information i utbyte.

själv har jag varken facebook, instagram eller snapchat och jag klarar mig galant i mitt liv utan dom sakerna men det är mest för jag inte har ett behov av att knyta an till vänner som man skulle kontaktat om de betytt något endå vilket jag tycker är lite falskt + alla andra ytliga saker folk försöker övertyga mig om att dom måste ha det till. de flesta brukar jag ringa och gratta tex och det tycker dom känns genuint och ÄKTA, jag brukar ofta vara den enda som gör det.

nu är vi dock lite OT här. men det är ett mycket intressant ämne helt klart.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

tyvärr tror jag det kommer bli svårt att fly från sånt här helt eftersom det är det dom tjänar pengar på. aftonbladet testade häromdagen om deras telefon lyssnade på dom utan att dom noterade det och det visade sig att den gjorde det.

Inte för att vara den som är den, men om Aftonbladet hävdar något, så stämmer det förmodligen inte alls. Jag tar deras test som ett tecken på att jag kan känna mig hyggligt trygga i att telefonen inte lyssnar på mig.

Intressant i ämnet, och en förklaring på varför det känns som om vi är avlyssnade:
https://www.gimletmedia.com/reply-all/109-facebook-spying

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Inte för att vara den som är den, men om Aftonbladet hävdar något, så stämmer det förmodligen inte alls. Jag tar deras test som ett tecken på att jag kan känna mig hyggligt trygga i att telefonen inte lyssnar på mig.

Intressant i ämnet, och en förklaring på varför det känns som om vi är avlyssnade:
https://www.gimletmedia.com/reply-all/109-facebook-spying

jag vet att aftobladet är lite si och så med men det gäller nog de flesta medier men dom är nog inte helt ute och cyklar. helt otroligt är det nog inte med tanke på att allt jag söker på ser min flickvän och viceversa.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

jag vet att aftobladet är lite si och så med men det gäller nog de flesta medier men dom är nog inte helt ute och cyklar. helt otroligt är det nog inte med tanke på att allt jag söker på ser min flickvän och viceversa.

Sitter ni på samma lina hemma, dvs. samma publika IP-adress?
Läs artikeln, lyssna på podden. Intressant om bland annat Facebooks pixel.

Nåja, åter till topic kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Sitter ni på samma lina hemma, dvs. samma publika IP-adress?
Läs artikeln, lyssna på podden. Intressant om bland annat Facebooks pixel.

Nåja, åter till topic kanske.

japp det gör vi, lyssnar nu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Va? Sitter det en kamera i tv:n?

Så allt man gjort i soffan finns hos kineserna? Ajajaj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bra grej. Just TVapparater tänker jag mindre på själv. Det är nog bättre råd för TS. Men generellt för IOTprylar så som då exempelvis robotdammsugare hade jag gärna sett funktionstest utan internetacess. För jäklar vad grejer vill kommunicera ut. Syns rätt väl om man exempelvis kör pihole eller nån dnslösning i hemmet och ser loggarna

Det är inga problem att köpa robotdammsugare och robotgräsklippare som inte är uppkopplade om man vill det. Vill man bara titta på TV (marksänt, satellit eller kabeltv) och UHD-Bluray så är det bara att låta bli att koppla in TVn till nätverket. Vill man se på strömmat kommer åtminstone tjänsten själv samla in data om allt tittande och alla sökfraser.

Det är ju bara att robotdammsugare och robotgräsklippare utan anslutning blir svårare att automatisera Går ju att lösa om de har IR-fjärrkontroll dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Har stängt av funktionen "Advertising cookies" på min LG, aldrig sett någon reklam någonstans. Minns inte om man var tvungen att godkänna alla de där suspekta datainsamlingarna för att kunna använda deras Content store och ladda ner appar, men i sådana fall är det väl bara att strunta i hela "Smart"-delen av TV:n.

Gillar LGs OSD. Känns snyggt, modernt, ganska rappt och skönt att kunna använda pekare när man t.ex. ska skriva in något med ett virtuellt tangentbord.

LGs OSD är överlägset alla andra tillverkares lösning. Även bilden på nya OLED 😁👍 gillar verkligen LGs satsning på tv sidan...konstigt att de andra elektroniksakerna de säljer inte alls har samma klass. Det enda jag kanske tycker är lite dåligt är att fjärren känns lite plastig o knarrig. Funkar klockrent med skulle behöva ha bättre premiumkännsla.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv

jag trodde först det var 1aprill men kom sedan på att det var ju bara 30de mars

Men ingenting förvånar mig längre, finns ju tom en grupp på nätet som hävdar att jorden är platt......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Köp en stor skärm utan smart tv funktioner, finns väll rätt stora dator skärmar idag? Då kan du få full koll vad som är inkopplat eller inte.
Andra alternativ är att köpa en modern tv och antingen öppna och plocka bort mic, kamera samt nätvetkskort eller tejpa över det. Kanske även finns tv utan trådlöst kort inbyggt?

Mer intressant är varför du är så paranoid, känner en sån kille och han tror även på spöken, troll och alla olika konspirationsteorier som finns. Han rätt rolig att lyssna på. Han har lådor hemma inslagna i folie där han lägger sin telefon och annan elektronik så ingen kan spåra/leta upp han när han sover 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns stora skärmar ja men en stor skärm kostar runt 10K mer än en smart-tv och det är pengar jag inte har...

3-6K för en tv och 13K och uppåt för en skärm. Prisskillnaden beror till stor del på att priserna på smart-TVs subventioneras av tillverkarna just för att dom ska sälja fler för att tjäna mer reklampengar. Den mest värdefulla handelsvaran i vårt moderna samhälle är ju tyvärr personlig information.

Lär väl bli att jag köper en smart tv och en CC Ultra, google lär nog inte samla in mer info genom den än dom redan gör via tuben på datorn och telefonen. 🤷🏼‍♂️

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

Det finns stora skärmar ja men en stor skärm kostar runt 10K mer än en smart-tv och det är pengar jag inte har...

3-6K för en tv och 13K och uppåt för en skärm. Prisskillnaden beror till stor del på att priserna på smart-TVs subventioneras av tillverkarna just för att dom ska sälja fler för att tjäna mer reklampengar. Den mest värdefulla handelsvaran i vårt moderna samhälle är ju tyvärr personlig information.

Lär väl bli att jag köper en smart tv och en CC Ultra, google lär nog inte samla in mer info genom den än dom redan gör via tuben på datorn och telefonen. 🤷🏼‍♂️

Du kan ju alltid kolla begagnat marknaden? har ingen aning om detta men olika "moddar" finns till telefoner och plattor och ibland helt nya system HELT utan all bloat, kanske det även finns till tv apparater?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.