Permalänk
Medlem

Telge Statsnät nere?

Hejsan

Har nu inte haft internet på 2 dar, allt krånglar?
Igår svara inte DNS servern, idag får jag ett meddelande i webläsaren som säger:

Information om din anslutning.

Din anslutning fungerar och du är ansluten till port XXXX:XXX.

Har du problem så kontakta din tjänsteleverantör och ange ovanstående portnummer.

Du har överskridit antalet tillåtna enheter på din port.

Användarnamn: XXXXXXX@bredband2
MACadress: 0012.17f9.2613
IPadress: 82.209.175.96

"Överskridit antalet tillåtna enheter?" Wtf?

Ringt Bredband 2, och enligt dem är felet inte ifrån dem utan statsnätet..Telge då vill säga..
Någon med liknande problem? Bor för övrigt i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Känns som att du försöker använda internet direkt i jacket och får mac-låsning på en enhet då jag antar att bredband2 bara skickar ut en ip-adress per kund.

Nu är jag inte superkunnig och kan inte hela historien men...

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Känns som att du försöker använda internet direkt i jacket och får mac-låsning på en enhet då jag antar att bredband2 bara skickar ut en ip-adress per kund.

Nu är jag inte superkunnig och kan inte hela historien men...

Förstår vad du menar, Jag får flera Ipn från bredband 2, har ett nytt ip-adress varje dag, skiftar mellan 4-5 olika

Jag har en grå box för mitt fiber...med 4 jack i..

1 Jack är direkt till min Stationära..
1 Jack direkt till en trådlös router som ger min laptop/surfplatta och mobil wifi internet
1 Jack till min fasta telefon..
Har 100m/bits
Inte fått problem på snart 2 år..Nu helt plötsligt..-.-

Permalänk
Medlem

Tror nog de har någon begränsning på antalet enheter per port och att du kommit upp till den. Ring till telge så ger de dig säkert en bra anledning och kan låsa upp

Permalänk
Medlem

Har själv BB2 och dom ger mig max 5 ip

Har dock inte samma stadsnät som dig.Verkar som du har fått nytt ip och det gamla är låst i statsnätet

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tror nog de har någon begränsning på antalet enheter per port och att du kommit upp till den. Ring till telge så ger de dig säkert en bra anledning och kan låsa upp

Ja, men problemet är att de har funkat förut..Och jag har t.o.m försökt koppla bort allt och bara haft min stationära i..
ingen vidare..sen så har jag t.o.m plats för en till enhet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Har själv BB2 och dom ger mig max 5 ip

Har dock inte samma stadsnät som dig.Verkar som du har fått nytt ip och det gamla är låst i statsnätet

Kan de inte va, Jag får inte ens upp Bredband 2's IPn i ipconfig..:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Ja, men problemet är att de har funkat förut..Och jag har t.o.m försökt koppla bort allt och bara haft min stationära i..
ingen vidare..sen så har jag t.o.m plats för en till enhet..

Men säkert kan det vara så att den helt enkelt sparar de anslutna mac-adresserna för evigt och ni har du nått upp till den gränsen. Tycker dock själv det är dumt att göra begränsningar på portnivå som isp. Det som ska göras är en begränsning av antalet publika adresser du får tilldelade som max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Men säkert kan det vara så att den helt enkelt sparar de anslutna mac-adresserna för evigt och ni har du nått upp till den gränsen. Tycker dock själv det är dumt att göra begränsningar på portnivå som isp. Det som ska göras är en begränsning av antalet publika adresser du får tilldelade som max.

Håller med,

Förstår inte vad man nu kan göra hemifrån..förutom att vänta på Telges kassa tekniker...Eller Bredband 2s kassa support:/

Permalänk
Avstängd

Fungerar det för dina trådlösa enheter bakom routern? Isåfall kan du även koppla din dator bakom routern förutsatt att den kör NAT.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, någon som kan hjälpa mig? Försökte ansluta 2 routers till min nod och så fick jag det här problemet. Nu funkar inte internet öht

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av underwatch:

Jag har samma problem, någon som kan hjälpa mig? Försökte ansluta 2 routers till min nod och så fick jag det här problemet. Nu funkar inte internet öht

Skickades från m.sweclockers.com

Koppla bar in en router och vänta sedan för att se om det är ett maclås som släpper med timer och funkar det inte inom 24 timmar från att du bara anslöt en router så kontakta din operatör och förklara vad du gjort och be dem att släppa maclåset så det kan låsa om mot "rätt router"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Koppla bar in en router och vänta sedan för att se om det är ett maclås som släpper med timer och funkar det inte inom 24 timmar från att du bara anslöt en router så kontakta din operatör och förklara vad du gjort och be dem att släppa maclåset så det kan låsa om mot "rätt router"

Ah fan så jag måste vänta 24h? Har försökt byta Mac adress utan framgång. Jag stängde av noden helt och hållet och hoppas att det funkar imorgon, behöver verkligen internet då min bror ska jobba hemifrån nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Permalänk
Medlem

Uppenbarligen ingen driftstörning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Avstängd

@underwatch: Jo då är ju nästa logiska väg att meddela att det är en driftstörning

https://www.telge.se/kundservice/

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av underwatch:

Ah fan så jag måste vänta 24h? Har försökt byta Mac adress utan framgång. Jag stängde av noden helt och hållet och hoppas att det funkar imorgon, behöver verkligen internet då min bror ska jobba hemifrån nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Maclås brukar gå på timer mellan 20 min och 1 dygn men det kan vara andra problem också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Maclås brukar gå på timer mellan 20 min och 1 dygn men det kan vara andra problem också.

Jag förstår, ska ringa bredband2 imorgon och hoppas på det bästa. Detta är sjukt frustrerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

@underwatch: Jo då är ju nästa logiska väg att meddela att det är en driftstörning

https://www.telge.se/kundservice/

Det är ingen driftstörning...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you