Telenors Router fungerar bedrövligt - vilket byter jag ut det med?

Permalänk
Medlem

Telenors Router fungerar bedrövligt - vilket byter jag ut det med?

Hej!

Har när från Telenor och den medföljande routern för trådlöst (Technicolor) fungerar verkligen bedrövligt trådlöst. Givetvis tar Telenor heller inget ansvar för detta utan uppmanar en att flytta lite på routern och se om det blir bättre. Som det är nu kör jag all vital internetuppkoppling trådat för att få ut effekten av internethastigheten, men skulle givetvis vilja byta ut routern till något som får bättre effekt. Ni som kan det här – om jag t ex köper en av ASUS bättre routers, med externa antenner, kan jag förvänta mig ett bättre trådlöst nätverk?

Permalänk
Medlem

Köp en trådad router (ubiquiti ex.vis) och komplettera med lösa AP:s för wlan.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Vad är det för hastighet du förväntar dig av wi-fi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Garmzon: Just nu varierar det mellan 10-30 mbit på en lina som är 500 mbit in och ut. Så lite mer än det i vart fall!

Permalänk
Medlem

Lite billigare förslag som gör samma sak som det Niko nämde.

Köp en ubiquiti AP eller valfi AP och koppla till routern du har idag bara

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Prova byta till 5GHz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zippeer: Ok, tror jag testar en Ubiquiti och ser om det hjälper!

Permalänk
Avstängd

Jo nu vet jag inte varför den här routern skulle vara bedrövlig?

Jag har väl själv tre "klienter" med just den routern och problemet är ju mer var den är placerad.
Utmaningen är då att man måste dra en nätverkskabel plus uttag till en ny central position och då spricker det ofta pga "tummen mitt i näven" och att vederbörande aldrig hållt i ett verktyg eller klarar att läsa en manual.

Sen utifrån ytan på vad den ska täcka så måste man då komplettera med en AP.

Så det är enbart struntprat att Technicolorroutern är dålig, mer användare som inte fattar!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

@plunn: det är även möjligt att antennen är kass på enheten, även om "låne-routers" brukar vara skräp.

Permalänk
Medlem

@plunn: Jo, den kan säkert funka, men jag har testat på sådär 7-8 olika ställen i lägenheten och det är samma resultat. Så här verkar det faktiskt inte vara en fråga om placering utan snarare att den helt enkelt störs ut väldigt lätt. Nu bor jag iofs i en stor lägenhet, men någonstans borde placeringen ju vara ok.

Permalänk
Medlem

@plunn: Och sen sa jag ju heller inte att routern i sig är bedrövlig, men den fungerar bedrövligt i min lägenhet och därmed behöver jag en annan lösning. Sen vet jag ju inte om man behöver så mycket verktyg för att dra en nätverkskabel till en ny placering heller. Så den biten klarar nog de flesta, oavsett om man har "hållt i ett verktyg" eller ej... : )