Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Skrivet av mpat:

Om du inte vill överklocka, kan du åtminstone sätta drivrutinen på automatisk undervolt. Sen finns också det gamla fina tricket att spärra tesseleringen i drivrutinen. Gör stor skillnad i en del spel.

Menat till mig?
Jag har överklockat kortet men även om jag får 15% bättre prestanda så är det ju typ 40 FPS istället för 35.

Men stängde av volymetric clouds och HBCC som @ratatosk nämne nu ligger jag på 80-50Fps med grejerna på high så är ganska nöjd.

Edit genomsnitts FPS på 15Minuter spelande enligt AMD link appen 66FPS.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har nyss köpt ett vega 64, så väntar på mitt klubbkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahmrat:

Jag har nyss köpt ett vega 64, så väntar på mitt klubbkort!

Får man fråga vilket det blev? Kanske en schysst bild på bygget.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ahmrat:

Jag har nyss köpt ett vega 64, så väntar på mitt klubbkort!

Välkommen till klubben.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Nu har även jag gått med i klubb vega!
Blev ett MSI Vega 56 Air Boost i väntan på Navi.
Nöjd med prestandan och AMDs drivrutiner är underbara. (samt priset)
Är ju ett blowerkort, så hade räknat med att det skulle låta lite. Men kanske inte så mycket.

Undervoltat kortet till 1000 mV.
Drar mellan 180-200 w i Heaven Benchmark.
GPUn ligger runt 1500 MHz
2000-2500 rpm på fläkten.
Runt 75c temp och 85c på hotspot. HBM ligger med runt 80c. Ska kolla noggrannare när jag kommer hem efter jobbet.
Något mer man kan göra? Värt att skruva upp ett nytt kort och kolla kylaren/kylpastan?

Permalänk
Medlem

Hade returnerat det och lagt på 200 kronor för att få ett pulse. Tysta kort som attans.

Permalänk
Inaktiv

Märker att mitt Pulse inte är så tyst längre i mitt Core500 lite för trångt för det, men när jag skaffade mitt Pulse hade jag dock ingen tanke på att gå ner i storlek.
Det får låta lite under tyngre spel helt enkelt 😊
Men har man ett ATX chassi så var det riktigt tyst faktiskt efter lite pillande med fan curve^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rising1988:

Något mer man kan göra?

Vi är rätt många här med samma kort och dina testresultat matchar mina. För att ner ljudnivån är Chill/fps limit populärt. Annars får man nog hitta sin sweet spot genom att leka med power limit i wattman, i kombination med rejäl undervolt, för att få ut hög medelfrekvens under hög belastning. 1400-1450 Mhz är rimligt med ok ljudnivå.

Mina personliga preferenser beroende på humör och årstid ligger mellan 150-165 watt (motsvarar bios 2 respektive bios 1 balanced mode) och mellan 900-975 mvolt på P7. Sänker också vcore på övriga p-states så att gpu inte slår i tdp-taket på de lägre lägena och "fastnar".

För övrigt ger HBM overclock mest prestandaökning per watt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239600:

Märker att mitt Pulse inte är så tyst längre i mitt Core500 lite för trångt för det, men när jag skaffade mitt Pulse hade jag dock ingen tanke på att gå ner i storlek.
Det får låta lite under tyngre spel helt enkelt 😊
Men har man ett ATX chassi så var det riktigt tyst faktiskt efter lite pillande med fan curve^^

Äsch då...har samma chassi och tvekade med pulse p.g.a tjockleken. Så det får alltså plats? Hur mycket har du tillgodo till sidan på chassit?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wcx:

Äsch då...har samma chassi och tvekade med pulse p.g.a tjockleken. Så det får alltså plats? Hur mycket har du tillgodo till sidan på chassit?

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå det fick plats, jag chansade och det är ca en högst två mm tillgodo 😊 så slickar plåten nästan. Men det gick!^^
Har ju mitt kort med Vega 64 bios med en del oc på, borde testa balanserade läget och se om ljudnivån blir bättre 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239600:

Jodå det fick plats, jag chansade och det är ca en högst två mm tillgodo 😊 så slickar plåten nästan. Men det gick!^^
Har ju mitt kort med Vega 64 bios med en del oc på, borde testa balanserade läget och se om ljudnivån blir bättre 😊

Bra info👍! Nu gjorde du mig sugen på att leta upp ett beggat Pulse bara för att leka lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jävlar va sugen jag blev på ett powercolor Vega 56 nu.. 3390 för den gigantiska kylaren är grymt.. mer värt än 2060?

Permalänk
Skrivet av Wcx:

Vi är rätt många här med samma kort och dina testresultat matchar mina. För att ner ljudnivån är Chill/fps limit populärt. Annars får man nog hitta sin sweet spot genom att leka med power limit i wattman, i kombination med rejäl undervolt, för att få ut hög medelfrekvens under hög belastning. 1400-1450 Mhz är rimligt med ok ljudnivå.

Mina personliga preferenser beroende på humör och årstid ligger mellan 150-165 watt (motsvarar bios 2 respektive bios 1 balanced mode) och mellan 900-975 mvolt på P7. Sänker också vcore på övriga p-states så att gpu inte slår i tdp-taket på de lägre lägena och "fastnar".

För övrigt ger HBM overclock mest prestandaökning per watt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för infon! Bra att veta.
Har skummat igenom tråden. Tycker det skiljer sig rätt mycket på load temp. mellan referenskorten. Som sagt, bara skummat igenom, rätta mig gärna om jag har fel.
Har aldrig ägt ett blowerkort förr. Så har ingen bra referens hur mycket det ska låta eller hur det ska låta. Från mitt kort hör jag både ett dovt ljud, vilket jag inte har ont av. Men hör även ett högfrekvent ljud som skär igenom.

Ska leka runt lite i några dagar och testa mig fram. Kanske bli en retur och ett annat Vega.

Permalänk

Hej igen!
Vet inte om det är rätt tråd.

Men har lite problem med mitt nya MSI Vega 56 Air Boost.
Kortet verkar krascha, men bara när det är ingen eller låg belastning. Har inte kraschat i något spel än.
Gjorde en DDU och kör kortet helt i stock. Även CPU är i stock.
PSU är ett corsair rm750x v2.

Sökte runt lite på nätet och verkade vare ett par som hade problem att det kraschade spontant i idle.
Skärmen blir svart, kortet går upp i varv. Lysdioderna på kortet slocknar.

Någon som varit med om liknande?

Permalänk
Skrivet av Rising1988:

Hej igen!
Vet inte om det är rätt tråd.

Men har lite problem med mitt nya MSI Vega 56 Air Boost.
Kortet verkar krascha, men bara när det är ingen eller låg belastning. Har inte kraschat i något spel än.
Gjorde en DDU och kör kortet helt i stock. Även CPU är i stock.
PSU är ett corsair rm750x v2.

Sökte runt lite på nätet och verkade vare ett par som hade problem att det kraschade spontant i idle.
Skärmen blir svart, kortet går upp i varv. Lysdioderna på kortet slocknar.

Någon som varit med om liknande?

Prova äldre drivrutiner, funkar inte det så hade jag skickat tillbaka det.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rising1988:

Nu har även jag gått med i klubb vega!
Blev ett MSI Vega 56 Air Boost i väntan på Navi.
Nöjd med prestandan och AMDs drivrutiner är underbara. (samt priset)
Är ju ett blowerkort, så hade räknat med att det skulle låta lite. Men kanske inte så mycket.

Undervoltat kortet till 1000 mV.
Drar mellan 180-200 w i Heaven Benchmark.
GPUn ligger runt 1500 MHz
2000-2500 rpm på fläkten.
Runt 75c temp och 85c på hotspot. HBM ligger med runt 80c. Ska kolla noggrannare när jag kommer hem efter jobbet.
Något mer man kan göra? Värt att skruva upp ett nytt kort och kolla kylaren/kylpastan?

Om poängen är att få det tystare - sätt det bara på Auto Undervolt och slå på Chill. Funkar riktigt bra. Om poängen är att få upp prestandan, sikta på att överklocka minnet. I de flesta fall kan man dra upp det en bra bit, och Vega 56 mår bra av mer minnesbandbredd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Jag gör en retur på kortet och beställde ett Sapphire Radeon RX Vega 64 Nitro+ istället.
Så blir det säkert tyst

Tack för all hjälp

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är intressant att mitt överklockade och undervoltade Vega 56 Pulse faktiskt slår ett Gtx 1080 i superposition på 1080p ultra 😊 en i annons här på forumet som skrev att han får 4360 eller något när mitt Vega får 4830 på ultra 1080p 😊
Var det inte meningen att Vega 56 skulle vara emot 1070 egentligen? 😊

Permalänk
Skrivet av anon239600:

Tycker det är intressant att mitt överklockade och undervoltade Vega 56 Pulse faktiskt slår ett Gtx 1080 i superposition på 1080p ultra 😊 en i annons här på forumet som skrev att han får 4360 eller något när mitt Vega får 4830 på ultra 1080p 😊
Var det inte meningen att Vega 56 skulle vara emot 1070 egentligen? 😊

Det presterade lite bättre än 1070 därför Nvidia släppte 1070 ti.

Men att ditt överklockade kort presterar ungefär som ett dyrare kort är ju inte konstigt det är ju hela vitsen med överklockning. Man köper lite billigare grejer och investerar lite tid och får det att prestera som lite dyrare grejer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det presterade lite bättre än 1070 därför Nvidia släppte 1070 ti.

Men att ditt överklockade kort presterar ungefär som ett dyrare kort är ju inte konstigt det är ju hela vitsen med överklockning. Man köper lite billigare grejer och investerar lite tid och får det att prestera som lite dyrare grejer.

Okej! Tack för svaret, hade för mig att det var 1070 som var rivalen 😊
Nåja otroligt nöjd då jag inte betalade mer än 2000 för mitt kort och få 1080 prestanda för det är mer än rimligt. 😊

Permalänk
Medlem

Nu när priserna har sansat sig så har det blivit dags att bli medlem i klubben (bättre sent än aldrig).
Hittade ett Powercolor Radeon RX Vega 56 Red Dragon för 3400 på Proshop.
Kortet landar väl hos mig på onsdag/torsdag. Hoppas jag blir nöjd.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

@Mono: har du fått ditt kort? Nöjd? Funderar själv på upgrade.. kör rx580 just nu men sugen på lite mer. Tänkte vänta på navi men vet inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

@Patashnic: har du fått ditt kort? Nöjd? Funderar själv på upgrade.. kör rx580 just nu men sugen på lite mer. Tänkte vänta på navi men vet inte..

Har precis fått kortet och installerat, kör Heaven nu. Allt funkar som det ska, blir till att pilla med volt och inställningar nu.
Men kortet är jäkligt tyst under belastning, så det är nice.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Nu har jag lekt lite med inställningarna i Wattman.
Undervoltat till 1000mV och GPU ligger på 1530MHz samt minnen på 900MHz.
Snurrar på tyst och svalt, riktigt nöjd.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Nån som begriper sig på fläktkurvan i de senaste versionerna av radeon-settings?
Kan för mitt liv inte få till den som jag vill, den verkar leva sitt eget liv oavsett hur jag ställer den.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk

Har nu monterat in både grafikkort och kylning efter att ha fått hem allting och det blev lite rör och slang ändå.

CPU idlar runt 25 och vid load ligger den på 55, GPU idlar på 23 och vid load ligger den på 43 (hade 73 förut).

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Har nu monterat in både grafikkort och kylning efter att ha fått hem allting och det blev lite rör och slang ändå.

CPU idlar runt 25 och vid load ligger den på 55, GPU idlar på 23 och vid load ligger den på 43 (hade 73 förut).

https://imgur.com/XokDw5w.jpg

Vilket block kör du med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

Vilket block kör du med?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör med EK-FC Radeon Vega Strix - Acetal+Nickel och EK-FC Radeon Vega Strix Backplate på ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix OC

AMD Ryzen 5 2600 och Asus PRIME X470-PRO blir kylt av EK-FB ASUS Strix X470 RGB Monoblock - Nickel

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-MSI-Radeon-RX....

Vega 64 (MSI Air Boost) för 299 euro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

redan borttagen igen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/